ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022

ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΑΝΑΤΟΛΙ (BOTVINNIKOV): «Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΟΝ ΒΟΗΘΗΣΕ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΟΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ»




Ο Ιερομάρτυρας Ανατόλι (Botvinnikov), έχοντας επιβιώσει από την πικρία και την ατιμία του ρωσο-ιαπωνικού πολέμου, την αιχμαλωσία, από την οποία βγήκε ανάπηρος, έγινε ιερομόναχος και προσευχήθηκε όλη του τη ζωή για τους νεκρούς φίλους του.


Όταν ο Ιερομάρτυρας Ανατόλι Μποτβίνικοφ (1881-1937) ήταν 15 ετών, ο πατέρας του πέθανε ξαφνικά. Η συντετριμμένη μητέρα, για να τραφεί, μετακόμισε με τον γιο της από την πατρίδα της mogilev στη Σιβηρία, στην επαρχία Tobolsk.


Ο Tola και η μητέρα του πήραν ένα οικόπεδο, ένα αγρόκτημα και εμφανίστηκαν νέοι φίλοι. Ο πόνος της απώλειας του αγαπημένου του πατέρα άρχισε σιγά σιγά να υποχωρεί.


Μόνο η ζωή βελτιώθηκε, καθώς ξέσπασε πόλεμος: ξεκίνησε ο ρωσο-ιαπωνικός πόλεμος, ο τύπος κλήθηκε ως στρατιώτης. Η μητέρα, που συνόδευσε τον γιο της στον πόλεμο, του ζήτησε δακρυσμένη να κρατήσει την τιμή, να παραμείνει άνθρωπος και να μην ξεχάσει τον Θεό.


Η προσευχή της μητέρας έφτασε στον Παράδεισο, αλλά πριν από την ευτυχισμένη επιστροφή στο σπίτι, το παιδί έπρεπε να περάσει πολλά και να αλλάξει γνώμη. Ο Μπότβινικοφ κατέληξε στο Πορτ Άρθουρ.


Υπήρχε κρύο και πείνα και η πιο συνηθισμένη ερώτηση στην τάφρο είναι: τι κάνουμε εδώ; Αλλά ακόμα χειρότερη είναι η ιαπωνική αιχμαλωσία, όπου ο Botvinnikov τραυματίστηκε σοβαρά.


Για περίπου ένα χρόνο έζησε με την ιδέα ότι θα μπορούσε να εκτελεστεί ανά πάσα στιγμή. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, βίωσε πόνο και απογοήτευση - πού είναι ο ελεήμων Θεός και πώς επιτρέπει να συμβεί αυτό; Για ποιο λόγο πεθαίνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Ή υπάρχει λίγη γη στη Ρωσία που οι Ρώσοι στρατιώτες στέλνονται στο θάνατό τους στο τέλος του κόσμου;


Το τι ακριβώς απάντησε ο Θεός στον  Μπότβιννικοφ παρέμεινε το κοινό μυστικό τους, αλλά ο Θεός απάντησε, γιατί εκεί ο Ανατόλι πήρε την απόφαση: αν παρέμενε ζωντανός, θα πήγαινε σε ένα μοναστήρι, θα υπηρετούσε τον Θεό και τους ανθρώπους και θα προσευχόταν για τους πεσόντες φίλους του.


Στις 5 Σεπτεμβρίου 1905, συνήφθη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Ρωσίας και Ιαπωνίας. Οι χώρες αντάλλαξαν αιχμαλώτους πολέμου και ο Ανατόλι επέστρεψε στην πατρίδα του.


Ένα χρόνο αργότερα, ο Ανατόλι προσχώρησε στον μοναχισμό στη Μονή Νικολό-Τερεμπένσκι της επαρχίας Τβερ, με το ίδιο όνομα. Υπήρχαν λιγότεροι από σαράντα μοναχοί, αλλά το μοναστήρι περιείχε το Θεολογικό Σεμινάριο Tver, διεξήγαγε ενεργή φιλανθρωπία, οι μοναχοί υποστήριξαν ιδιαίτερα τα ορφανά.


Ήξερε ότι αργά ή γρήγορα θα συλληφθεί (από τους μπολεσβίκους). Αλλά αυτό δεν του προκάλεσε φόβο, αλλά την επιθυμία να έχει όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο για να φροντίζει τους  συνανθρώπους και να προσεύχεται.


Στα τέλη Οκτωβρίου 1930, πραγματοποιήθηκε έρευνα των νεαρών μελών της Komsomol για τον ιερέα Anatoly Botvinnikov. Ένα νεαρό μέλος της Komsomol είπε ότι η μητέρα του, μετά το κήρυγμα του πατέρα Anatoly, άρχισε να του ζητά χρήματα για να βοηθήσει την εκκλησία και τον ιερέα, καθώς οι αρχές επέβαλαν βαρείς φόρους στην εκκλησία.


Ένα κορίτσι είπε επίσης ότι συναντήθηκε με τον πατέρα Ανατόλι στο ταχυδρομείο και είπε ότι οι σοβιετικές αρχές λήστευαν ανθρώπους κατά τη διάρκεια της αποκουλακοποίησης. Ο ιερέας στάλθηκε υπό κράτηση στη φυλακή της πόλης Bezhetsk. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, τους είπαν να μιλήσει για τον εαυτό του.


Ο ιερέας ήταν σύντομος: «Έχω αγροτική καταγωγή, πολέμησα ως στρατιώτης κατά τη διάρκεια του Ρωσοϊαπωνικού Πολέμου και στη συνέχεια ήμουν σε μοναστήρι και ιερέας σε ενορία». Και τότε έγιναν όλα εκείνα που γίνονταν συνήθως στους περισσότερους συλληφθέντες ιερείς: κατηγορίες για απιστία της σοβιετικής κυβέρνησης – τρία χρόνια στρατόπεδα συγκέντρωσης· κατηγορίες για αντεπανάσταση – η θανατική ποινή του εκτελέστηκε στις 13 Νοεμβρίου 1937.


Ούτε για πρώτη ούτε για δεύτερη φορά ο πατήρ Ανατόλι παραδέχτηκε την «ενοχή» του, παρά τα εφαρμοζόμενα μέτρα «εκφοβισμού». Την ημέρα του μαρτυρίου τιμάται η μνήμη του αγίου, ο οποίος τον Αύγουστο του 2000 αγιοποιήθηκε ως άγιος των Νεομαρτύρων και Ομολογητών της Ρωσίας στο Ιωβηλαίο της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.


Η Μονή Νικολό-Τερεμπένσκι, στην οποία υπηρέτησε για πολλά χρόνια ο Σεβάσμιος Μάρτυρας Ανατόλι (Botvinnikov), τώρα ανακαινίζεται ενεργά. Το 2004, το μοναστήρι έλαβε το καθεστώς μοναστηριού.


Στο έδαφος του μοναστηριού υπάρχει ένας καταπληκτικός υπόγειος ναός, αφιερωμένος προς τιμήν του Αγίου Αλεξάνδρου Svirsky. Σύμφωνα με το μύθο, ο μοναχός ξεκίνησε το κατόρθωμά του σε αυτό το μοναστήρι. Σε ένα από τα υπόγεια δωμάτια υπήρχε ένας ναός, και στα υπόλοιπα - τα κελιά των μοναχών-ασκητών.


Τώρα, λόγω των καταρρεύσεις του εδάφους, μόνο ένα δωμάτιο παραμένει διαθέσιμο στους επισκέπτες. Στεγάζει τη θαυματουργή εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου «Ευλογημένης Μήτρας». Πολλά άτεκνα ζευγάρια μετά από ένα ταξίδι στο μοναστήρι και τις προσευχές μπροστά από αυτή την εικόνα έγιναν ευτυχισμένοι γονείς. Στη συνέχεια ήρθαν να ευχαριστήσουν τη Θεοτόκο και να μοιραστούν τη χαρά τους.


Η ηγουμένη της μονής σχολίασε: «Ο Κύριος τους δίνει μια τέτοια δοκιμασία ώστε να στραφούν σε Αυτόν. Δεν έχετε ιδέα πόσα παιδιά έχουμε κάνει τον τελευταίο καιρό!». Στις 20 Νοεμβρίου 2020, το μοναστήρι του Ερμιτάζ Νικολό-Τερεμπένσκαγια μετατράπηκε σε ανδρικό μοναστήρι.


Ο σεβάσμιος μάρτυρας Anatoly Botvinnikov βοηθά όλους όσους στρέφονται σε αυτόν με μια ειλικρινή προσευχή: μητέρες για την επιστροφή των παιδιών τους από το πεδίο της μάχης, στρατιώτες που έχουν συλληφθεί, τραυματιστεί, συκοφαντηθεί και άρρωστοι.




Πηγές:


1. Ηγούμενος Δαμασκηνός (Ορλόφσκι). Μάρτυρες, ομολογητές και ασκητές της ευσέβειας της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του εικοστού αιώνα. Βιογραφίες και υλικά για αυτούς. Βιβλίο 3. Τβερ. 2001. σ. 339–341.
2. Νικολάεφσκαγια Τερεμπένσκαγια φλάστιν. Ιστορική περιγραφή. – ΣΠΒ.: Λεουσίνσκοε podvorye, 2003.
3. Σαλίμοφ Α. Μ., Σαλίμοβα Μ. Α. Νικόλσκι σόμπορ Νικολό-Τερεμπένσκι Tverskie svyatye i svyatyti (sb. trudov konf.). – Τβερ», 2010. σελίδες 225–236. *Αναδημοσίευση εκ του ιστολογίου <<miloserdie.ru>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF