ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023

ΠΕΤΡΟΥ ΜΠΟΤΣΗ: ΑΓΙΟΣ ΤΥΧΩΝ Ο ΜΑΡΤΥΡΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ (ΜΕΡΟΣ 11ον)






Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση «Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 107-111 και 121-122.
<<Η επανάσταση και οι πολιτικές ταραχές του 1917 βρήκαν την Εκκλησία στο στάδιο της προετοιμασίας για την επαναφορά της πατριαρχίας, προκειμένου ν' ανακτήσει την αυτοτέλειά της. Έτσι συνήλθε μια μεγάλη Σύνοδος που αποφάσισε τελικά την επαναφορά της πατριαρχίας και στη συνέχεια εξέλεξε τον Τύχωνα πατριάρχη. Το να βρεθεί κανείς ποιμενάρχης σε μια τέτοια περίοδο ταραχών και διωγμών ισοδυναμεί με μαρτύριο.
Οι μπολσεβίκοι προχωρούσαν διαρκώς σε τρομοκρατικές ενέργειες εναντίον της Εκκλησίας. Για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους, επινόησαν αυθαίρετα το επιχείρημα πως η Εκκλησία στο σύνολό της δεν ήταν παρά μια αντεπαναστατική οργάνωση, που έπρεπε να εξαλειφθεί από προσώπου γης. Οι ίδιοι έκλεισαν ή ανατίναξαν τις περισσότερες εκκλησίες, σφράγισαν μοναστήρια, δήμευσαν την εκκλησιαστική περιουσία, ενώ οι κληρικοί κι οι μοναχοί πήραν το δρόμο της εξουσίας, της φυλακής, των βασανισμών και του μαρτυρίου.
Η Εκκλησία τα χρόνια αυτά έζησε ένα νέο μαρτυρολόγιο. Η θέση του πατριάρχη ήταν πολύ δύσκολη. Από τη μια έπρεπε να υποστηρίξει την αυτοτέλεια και την ύπαρξη της Εκκλησίας κι από την άλλη να προστατέψει τους πιστούς, που αντιδρούσαν στις αντιεκκλησιαστικές και βίαιες ενέργειες του σοβιετικού κράτους, με αποτέλεσμα να γίνονται θύματα της αγριότητας και της βιαιότητας της νέας σοβιετικής κυβέρνησης.
Ο πατριάρχης προσπάθησε να συγκρατήσει τις αθεϊστικές δυνάμεις που ήθελαν να επιβάλουν μια κυριαρχία στερημένη από αρχές και αξίες, βασισμένη μόνο σε μια ιδεοληψία για δήθεν ισότητα και δικαιοσύνη, που τελικά εξελίχτηκε στην πλέον άδικη και τρομοκρατική καταπάτηση κάθε ανθρώπινου δικαιώματος κι ελευθερίας, στο όνομα μιας <<απελευθερωμένης και δίκαιης ανθρωπότητας>>. Τα αποτελέσματα αυτής της τραγικής για την ανθρωπότητα απόπειρας ήταν ολέθρια, τραγικά!
Ο πατριάρχης αντιστάθηκε, αγωνίστηκε σθεναρά να πείσει τους κρατούντες να σεβαστούν τα ιερά και τα όσια που από αιώνες πολλούς σέβονταν και τιμούσαν οι Ρώσοι πιστοί. Προκειμένου να κατασιγάσει το μένος τους εναντίον κάθε ιερού και οσίου, ικανοποίησε πολλές φορές ορισμένες από τις απαιτήσεις του νέου καθεστώτος, όταν αυτές δεν ήταν ιδιαίτερα επιζήμιες για την Εκκλησία και τους πιστούς. Όταν όλ' αυτά δεν απέδωσαν, προχώρησε στον αυστηρό έλεγχό τους, με την ύστατη ελπίδα, ότι ίσως αυτό θα μπορούσε να καταλαγιάσει τον ανεξέλεγκτο επαναστατικό πυρετό τους. Όλα απέβησαν μάταια. Κι ο πατριάρχης βέβαια ακολούθησε την τύχη που είχαν εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί, δηλαδή το δρόμο του μαρτυρίου.
Η μεγάλη και μαρτυρική μορφή του ομολογητή πατριάρχη δεν έχει παρουσιαστεί ως σήμερα στο ελληνικό κοινό. Με την προτροπή και τη βοήθεια της ηγουμένης και των αδελφών της Ιεράς Μονής του αγίου Αλέξανδρου Νέφσκυ και της Παναγίας Νέο-Τίχβιβ, από το Αικατερίνμπουρκ της Ρωσίας, προχωρήσαμε στη σύνδεση και την έκδοση του βιβλίου αυτού, με την ελπίδα πως η ανάγνωσή του θα μας παρηγορήσει και θα μας στηρίξει, θα ενισχύσει τους πιστούς στον αγώνα τους, ιδιαίτερα στις δύσκολες συνθήκες που διανύουμε σήμερα στην πατρίδα μας>>.
Πέτρος Μπότσης, Δεκέμβριος 2014.
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».








ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α'



Τα ιερά λείψανα του αγίου Τύχωνα



Αρχιμ. Τύχωνος Σεβκούνωφ



Ένα από τα πολλά μυστήρια της εκκλησιαστικής ζωής στην εποχή των σοβιετικών, είναι αυτό που έγινε με τα λείψανα του αγίου πατριάρχη Τύχωνα, που ενταφιάστηκε το 1925 στο μικρό ναό της μονής Ντονσκόι.

Όταν το 1946 έκαναν το μνημόσυνό του, ο μητροπολίτης Κρούτιτσας και Κολόμνας Νικόλαος (Γιαρουσέβιτς) είπε με λύπη: <<Μόλις προσευχηθήκαμε πάνω στον τάφο της αγιότητάς του. Το σώμα του όμως δεν είναι εδώ>>.

Υπήρχε κάθε λόγος να είναι σίγουροι γι' αυτό. Κανένας δε θα ξαφνιαζόταν αν μάθαινε πως τα λείψανα του πατριάρχη Τύχωνα είχαν καταστραφεί.

Μ' όλο που οι ορθόδοξοι πιστοί ευλαβούνταν τον επικεφαλή της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ως άγιο, το μίσος που ένιωθαν γι' αυτόν οι μπολσεβίκοι ήταν άσβεστο, ακόμα και για τα μέτρα του αντιθρησκευτικού και υστερικού διωγμού των σοβιετικών.

Σ' έναν κατάλογο που περιείχε τους <<εχθρούς της σοβιετικής εξουσίας>>, που δημοσιεύτηκε τότε στην εφημερίδα Ισβέστια, ο πατριάρχης Τύχων κατείχε την <<τιμητική>> πρώτη θέση.

Οι φήμες έλεγαν πως το 1927, μετά το κλείσιμο της μονής Ντονσκόϊ, οι σοβιετικές αρχές που φοβούνταν πως τα λείψανά του θα μπορούσαν να γίνουν αντικείμενο λατρείας, πήραν το φέρετρο από τον τάφο του και το έκαψαν σ' ένα κρεματόριο.

Άλλες πληροφορίες επέμεναν πως τα λείψανα της αγιότητάς του είχαν μεταφερθεί μυστικά από τους μοναχούς και ενταφιάστηκαν ξανά στο γερμανικό κοιμητήριο στο Λφόρτοβο. Μια τρίτη εκδοχή έλεγε πως οι μοναχοί, που φοβούνταν πως οι αρχές θα βεβήλωναν τα λείψανα του πατριάρχη, τα έθαψαν ξανά στη νεκρόπολη της μονής Ντονσκόϊ.

Όλες αυτές οι υποθέσεις ενισχύθηκαν από το γεγονός ότι το 1932 ο μητροπολίτης Αλέξανδρος Βεντένσκυ, ηγέτης της ομάδας των σχισματικών ανανεωτών, που υποστηρίζονταν από τους σοβιετικούς, παρουσιάστηκε μπροστά στους οπαδούς του με τα άμφια του ίδιου του πατριάρχη.

Οι μοσχοβίτες αναγνώρισαν αμέσως τα άμφια αυτά, που είχαν κεντηθεί ειδικά για τον πατριάρχη Τύχωνα στο περίφημο εργοστάσιο των αδελφών Ολοβιανίσνικοφ. Κι ο πατριάρχης Τύχων είχε κηδευτεί με τα άμφια αυτά.

Έτσι αναπτερώθηκε η ελπίδα πως τα λείψανα του λαοφιλούς πατριάρχη, που τον αγαπούσαν όλοι οι ορθόδοξοι πιστοί, κάποτε θα βρίσκονταν. Όταν στο μοναστήρι Ντονσκόϊ άρχισε να ανανεώνεται η μοναστική ζωή,

ένα από τα πρώτα αιτήματα που έκανε η μικρή τότε αδελφότητα στον ηγούμενο του μοναστηριού πατριάρχη Αλέξιο το β', ήταν να δώσει την ευλογία του να γίνει μια έρευνα για τα λείψανα του πατριάρχη Τύχωνα.

Η αγιότητά του τους έδωσε με χαρά την ευλογία να ξεκινήσουν αυτό το έργο. Δεν μπορούσαμε ούτε να φανταστούμε τότε τί θα προέκυπτε από την έρευνα αυτή και πόσο όμορφα θα εξελίσσονταν όλα.

Πολύ σύντομα παρουσιάστηκε μια μεγάλη ευκαιρία για το έργο. Στο μικρό ναό του Ντονσόϊ γίνονταν κάποια έργα για την αποκατάστασή του. Ο ναός ήταν κλειστός για πολλούς μήνες κι έτσι ήταν μια ευκαιρία για ν' αρχίσει το ψάξιμο...

Δεν έγιναν όμως έτσι τα πράγματα, επειδή για διάφορους λόγους το ψάξιμο αναβάλλονταν συνέχεια και στο μεταξύ η επισκευή του ναού είχε ολοκληρωθεί. Στο ναό ξανάρχισαν να κάνουν λειτουργίες και τα πράγματα έδειχναν πως είχε χαθεί μια μοναδική ευκαιρία.

Για να είμαστε ειλικρινείς, τότε δεν πήραμε πολύ στα σοβαρά τις οδηγίες του πατριάρχη. Έτσι αμελήσαμε ανόητα την ευλογία του, με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις. Και σύντομα αναγκαστήκαμε να το πληρώσουμε αυτό και μάλιστα πολύ καθαρά.

Αλλά ως συνήθως, ο Κύριος διόρθωσε τα σφάλματά μας για να μας νουθετήσει, αλλά και για να δοξαστεί ο αληθινός άγιος δούλος Του, ο νεομάρτυρας πατριάρχης Τύχων. Ήταν Νοέμβριος του 1992.

Οι επισκευές είχαν τελειώσει και ο ηγούμενος του μοναστηριού, αρχιμανδρίτης Αγαθόδωρος, ξεκίνησε να κάνει ένα επίσημο ταξίδι και μου άφησε την ευθύνη του μοναστηριού, ως αντικαταστάτη του.

Δε θα ήταν ιδιαίτερα κουραστικές οι ευθύνες για το μοναστήρι, αν δεν είχε δημιουργηθεί μια ατυχής διαμάχη με κάποιους ξένους ανθρώπους που είχαν έρθει από το πουθενά κι άρχισαν να μας ενοχλούν.

Εμφανίστηκαν ως ιερείς και λαϊκοί της Υπερόριας Ρωσικής Εκκλησίας, μ' όλο που στη συνέχεια αποδείχτηκε πως δεν είχαν καμμιά σχέση μ' αυτήν. Προκαλούσαν συνέχεια φασαρίες και σκάνδαλα κι ήθελαν να τελούν στο μοναστήρι με τη βία τις δικές τους λειτουργίες, χωρίς την άδεια του πατριάρχη.

Εμείς προσπαθήσαμε πολύ να τους αποτρέψουμε με τον καλλίτερο τρόπο, λέγοντας πως αυτό δεν ήταν σωστό. Τελικά πειστήκαμε πως αυτοί δεν είχαν καμιά λογική και δεν είχε νόημα οποιαδήποτε συζήτηση μεταξύ τους.

Έτσι αποφασίσαμε να διώξουμε αυτούς τους απρόσκλητους επισκέπτες. Εκείνοι όμως είχαν οργιστεί πολύ εναντίον μας. [...]

Ο π. Δανιήλ μας έφερε ξαφνικά έναν υπέργηρο άνθρωπο, που ισχυριζόταν πως ήξερε με σιγουριά ότι ο άγιος πατριάρχης Τύχων είχε ενταφιαστεί ακριβώς πέντε μέτρα ανατολικότερα από το γνωστό τάφο του.

Οι γνώμες μας διχάστηκαν μετά απ' αυτό. Έτσι την άλλη μέρα επισκεφτήκαμε τον αγιότατο πατριάρχη μας, για να ζητήσουμε την ευλογία του και τη συμβουλή του να συνεχίσουμε τις έρευνές μας στο ίδιο σημείο.

Πλησίαζε η νύχτα όταν βρεθήκαμε μπροστά στην πραγματική κρύπτη του πατριάρχη. 



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση «Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 107-111 και 121-122.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF