ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Ε', «Η ΣΤΕΝΗ ΠΥΛΗ» (ΜΕΡΟΣ 10ον)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Στενή Πύλη», σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Ε'», Αθήνα 2014, σελ. 123-127.

Η στενή πύλη που πρέπει να διαβεί ο άνθρωπος για να οδηγηθεί στην αληθινή ζωή, δηλαδή στη Βασιλεία του Θεού, είναι η μετάνοια.
Από μόνη της η μετάνοια βέβαια δεν είναι αρκετή για να φτάσει κανείς εκεί. Την πύλη αυτή όμως είναι απαραίτητο να τη διαβεί. Πρέπει δηλαδή ν' αλλάξει, ν' αντιστρέψει τη στάση του πρώτου ανθρώπου, του Αδάμ. Ο Αδάμ υπάκουσε στο δικό του θέλημα, δεν έκαμε το θέλημα του Θεού. Εμείς πρέπει ν' αντιστρατευτούμε στο δικό μας θέλημα και να κάνουμε το θέλημα του Θεού. Μ' αυτόν τον τρόπο ανοίγει η στενή πύλη, όπως την ονομάζει ο Κύριος, η πύλη της μετάνοιας. Μια πύλη, που διέρχονται διά μέσου των αιώνων όλοι οι όσιοι, όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας.
Την πύλη αυτή τη διάβηκαν οι μάρτυρες που απαρνήθηκαν τον εαυτό τους, όχι μόνο το θέλημά τους, αλλά και τη ίδια τους την ύπαρξη θυσίασαν για τη χάρη του Θεού. Τη διαβαίνουν οι όσιοι που αφιερώνουν τη ζωή τους με το ν' απαρνηθούν το ίδιο θέλημα, είτε με την υποταγή στο Γέροντά τους, είτε αγωνιζόμενοι με κάθε τρόπο να ευαρεστήσουν στο Θεό.
Όλοι αυτοί διάλεξαν να διαβούν και ν' ακολουθήσουν τη στενή πύλη, τον μόνο αληθινό δρόμο που οδηγεί στη ζωή.
Δεν μπορεί όμως να είναι να είναι κανείς μέλος της Βασιλείας του Θεού, να γίνει άγιος, αν δε βρίσκεται μέσα στην Εκκλησία και δε βιώνει την εν Χριστώ σωτηρία, δε συμμετέχει δηλαδή στο Δείπνο της Βασιλεία, που είναι η θεία Ευχαριστία.
Ο όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, ένας από τους φωτισμένους συγγραφείς και μεγάλους νηπτικούς της Ρωσικής, αλλά και γενικότερα της οικουμενικής Εκκλησίας ερμηνεύει την εντολή αυτή του Χριστού για τη στενή πύλη με τη γνωστή του βαθιά θεολογική προσέγγιση και μας προσφέρει μια διδασκαλία ορθόδοξη και πατερική, χωρίς ν' αφήνει αναπάντητες τις ανεπίτρεπτες παρεξηγήσεις και πλανεμένες απόψεις που κυριαρχούν πολλές φορές ανάμεσα στους πιστούς.
Στο ίδιο πνεύμα αναφέρονται και τα υπόλοιπα κείμενα του Οσίου, που έχουν συμπεριληφθεί στο βιβλίο αυτό.
Η χάρη του Κυρίου ας μας βοηθήσει να διαβούμε τη στενή πύλη της μετάνοιας, να γευτούμε απ' αυτή τη ζωή τη Βασιλεία του Θεού μέσα στην Εκκλησία και ν' αξιωθούμε να τη ζήσουμε με πληρότητα, όταν ο Θεός ευδοκήσει να έρθει για να εγκαταστήσει τη Βασιλεία Του. Αμήν.
Πέτρος ΜπότσηςΜάρτιος 2014
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».






ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ'




Η απερίσπαστη προσευχή



Ο όσιος Συμεών ο νέος Θεολόγος, που έζησε το δέκατο αιώνα, αναφερόμενος στο τρίτο στάδιο προσευχής λέει πως πολύ λίγοι είναι εκείνοι που προσεύχονται χωρίς περισπασμούς. 


Όταν ο όσιος Γρηγόριος ο Σιναϊτης (14ος αιώνας) έφτασε στο Άγιο Όρος, διαπίστωσε πως οι περισσότεροι μοναχοί που ζούσαν εκεί δεν ήξεραν τίποτα για τη νοερά προσευχή. Ασχολούνται μόνο με τους σωματικούς ασκητικούς αγώνες και την προφορική προσευχή.


Ο όσιος Νείλος Σόρσκυ (15ος αιώνας), που είχε επισκεφτεί κι αυτός το Άγιο Όρος, αναφέρει πως στον καιρό του ο αριθμός εκείνων που προσεύχονταν με εγρήγορση κι απερίσπαστα είχε μειωθεί πάρα πολύ.


Ο όσιος Παϊσιος Βελιτσκόφσκυ έφυγε από το Άγιο Όρος το 1747 και πήγε στη Μολδαβία. Όταν ζούσε στον Άθωνα είχε επισκεφτεί όλα τα μοναστήρια και τις σκήτες κι είχε συζητήσει με πολλούς γέροντες που, κατά κοινή ομολογία στο Άγιο Όρος ήταν έμπειροι και άγιοι μοναχοί.


Όταν προχωρούσε η συζήτηση όμως στα βιβλία των αγίων πατέρων για τη νοερά προσευχή, εκείνοι όχι μόνο αγνοούσαν την ύπαρξη τέτοιων κειμένων, αλλά δεν γνώριζαν ούτε τα ονόματα των ιερών αυτών συγγραφέων.


Η Φιλοκαλία ήταν άγνωστη τότε, αφού δεν είχε τυπωθεί ακόμα. Η νηπτική προσευχή απαιτεί αυταπάρνηση. Εκείνοι που αποφασίζουν ν' απαρνηθούν τον εαυτό τους όμως είναι πολύ λίγοι, σπάνιοι.


Όποιος κλείνεται στον εαυτό του προσεύχεται, αλλά φτάνει σε κάποιο σημείο αμηχανίας επειδή παρατηρεί την αμαρτωλότητά του, δεν είναι ικανός και δεν πρέπει να μιλάει πολύ. Γενικά δεν μπορεί ν' αναλάβει το ρόλο του καθοδηγητή.


Και κείνοι που δεν γνωρίζουν τους μυστικούς αγώνες του, μπορεί να τον θεωρούν περίεργο κι αινιγματικό, ανεπαρκή από κάθε άποψη. Ανάμεσα στον άνθρωπο αυτό όμως και σε κείνον που βρίσκεται σε κατάσταση αυταπάτης, η διαφορά είναι πολύ μεγάλη.


Εκείνος δεν τρώει, δεν πίνει, δεν κοιμάται. Περιφέρεται το χειμώνα μ' ένα απλό ράσο, φοράει αλυσίδες, βλέπει οράματα και διδάσκει όποιον βρει μπροστά του. Μέμφεται τον καθένα με περισσή αυθάδεια και αναίδεια, δίχως κρίση και σύνεση και με μια έξαψη εμπαθή που του προκαλεί επικίνδυνο ερεθισμό και διέγερση.


Ούτε λίγο ούτε πολύ θέλει να παρουσιάζεται σαν άγιος! Μια αίσθηση προσέγγισης τέτοιων ανθρώπων έχει παρατηρηθεί από παλιά. Ο απόστολος Παύλος έγραφε στους Κορίνθιους:


<<Ανέχεσθε γαρ ει τις υμάς καταδουλοί, ει τις κατεσθίει, ει τις λαμβάνει, ει τις επαίρεται, ει τις υμάς εις πρόσωπον δέρει>>. (Β'. Κορ. ια' 20).


Ανέχεστε, λέει, όσους σας καταδουλώνουν, όσους σας εκμεταλλεύονται, σας πιάνουν σαν πουλιά μέσα στη φάκα, σας περιφρονούν ή σας κακομεταχειρίζονται. Και σ' άλλο σημείο ο άγιος απόστολος λέει πως όταν ήταν στην Κόρινθο δεν τολμούσε να τους μιλήσει με παρρησία και τόλμη.


Η συμπεριφορά του χαρακτηριζόταν από επιείκεια και πραότητα, <<διά της επιεικείας και πραότητος του Χριστού>> (Β' Κορ. ι' 1).


Όταν η δυτική Εκκλησία αποσχίστηκε από την Ανατολική και το Άγιο Πνεύμα δεν ενοικούσε πια εκεί, η πλειονότητα των ασκητών που η δυτική εκκλησία τους θεωρούσε ως τους μεγαλυτέρους αγίους της, προσεύχονταν με τον τρόπο που είπαμε παραπάνω.


Και βέβαια έβλεπαν οράματα και οπτασίες που ήταν σίγουρες πλάνες. Οι φαινομενικοί αυτοί άγιοι βρίσκονταν στη χειρότερη κατάσταση δαιμονικής πλάνης. Η πλάνη εδράζεται πάνω σ' ένα θεμέλιο βλασφημίας εναντίον του Θεού.


Η βλασφημία αυτή στην περίπτωση των αιρετικών έχει διαστρέψει την δογματική αλήθεια. Η καθοδήγηση των λατίνων δασκάλων του ασκητισμού που είχαν δεχτεί την πλάνη ήταν σχεδόν ανόητη, επειδή είχαν επηρεαστεί υπερβολικά από σωματική εμπαθή έξαψη.


Ο Ιγνάντιος Λογιόλα, που είχε ιδρύσει το τάγμα των Ιησουϊτών, ζούσε σε τέτοια πλανεμένη κατάσταση. Η φαντασία του είχε τόσο πολύ εξαφθεί ώστε, όπως ομολογούσε ο ίδιος, δεν είχε παρά να επιθυμήσει κάτι, να καταλάβει κάποια προσπάθεια και, σύμφωνα με την επιθυμία του, ο παράδεισος ή η κόλαση θα εμφανιζόταν μπροστά στα μάτια του.


Από μόνη της η δράση της ανθρώπινης φαντασίας δεν μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο. Η εμφάνιση αυτή γινόταν με τη βοήθεια των δαιμόνων.


Εκείνοι συμπλήρωναν την ασθενή ανθρώπινη ενέργεια με την πλούσια δική τους κι έτσι οι δυο ενέργειες αλληλοσυμπληρώνονταν. Ολοκλήρωναν την ανθρώπινη ενέργεια κι επιλογή κι οδηγούσαν τον δυστυχή άνθρωπο σε λάθος προσανατολισμό.


Είναι γνωστό πως τα οράματα παραχωρούνται από το Θεό αποκλειστικά στους αγίους Του, σύμφωνα με την ευδοκία και τη χάρη Του κι όχι σύμφωνα με τη θέληση και την προσπάθεια των ίδιων. Ο Θεός τα δίνει ξαφνικά, αναπάντεχα, σπάνια, όταν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανάγκη, σύμφωνα με την πρόνοιά Του, δεν έρχονται τυχαία και χωρίς λόγο.


Ο αυστηρός ασκητισμός εκείνων που βρίσκονται σε πλάνη συνήθως συμβαδίζει με βαθιά διαφθορά. Η διαφθορά λειτουργεί σαν ένδειξη της φλόγας που κατακαίει εσωτερικά όσους βρίσκονται σε πλάνη.


Το επιβεβαιώνει αυτό η ιστορία κι η μαρτυρία των αγίων πατέρων. Λέει ο όσιος Μάξιμος ο Καυσοκαλυβίτης:


<<Εκείνος που βλέπει οράματα της πλάνης, δηλαδή οπτασίες που τις φαντάζεται ο ίδιος, πολύ συχνά πέφτει σε οργή και θυμό. Το άρωμα της ταπείνωσης, της προσευχής ή των δακρύων δεν έχει θέση σ' αυτόν. Αντίθετα μάλιστα, πάντα κομπάζει για τις αρετές του, είναι ματαιόδοξος κι επιδίδεται ελεύθερα κι άφοβα στα πονηρά πάθη>>.




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Η Στενή Πύλη»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Ε'»,
Αθήνα 2014, σελ. 123-127.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF