ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 12 Μαΐου 2023

«Ο ΤΥΠΟΣ ΣΗΜΕΡΑ»: Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

 



Σήμερα με την άνθιση των social media η προπαγάνδα τείνει να γίνει καθημερινό φαινόμενο σε όλες τις κοινωνίες



Χρήστος Μπουσιούτας, Αρθρογράφος



Προπαγάνδα είναι οι κατασκευασμένες και παραπλανητικές ειδήσεις που σκοπό έχουν την χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Η Προπαγάνδα δεν είναι σημερινό φαινόμενο, υπάρχει από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να επικοινωνούν και είναι το βασικό εργαλείο των αντιδημοκρατικών και καθεστωτικών μορφών εξουσίας για να ελέγχουν τους λαούς τους.


Αυτό δεν σημαίνει ότι και στις δημοκρατικές κοινωνίες δεν είναι μια συνηθισμένη τακτική παραπλάνησης και επηρεασμού της κοινής γνώμης. Κατά την διάρκεια ενός πολέμου η προπαγάνδα υποκαθιστά την αλήθεια, χρησιμοποιείται κατά κόρον και από τις δύο πλευρές για τον επηρεασμό της διεθνούς κοινότητας, αλλά και για την τόνωση του ηθικού των πολιτών των εμπλεκομένων χωρών.


Το πιο ακραίο περιστατικό προπαγάνδας στον σύγχρονο κόσμο έγινε το 2003. Τότε οι Αμερικανοί πολιτικοί για να πείσουν τους συμμάχους τους να συναινέσουν στην επίθεση εναντίον του Ιράκ επικαλέστηκαν κατασκευασμένες ειδήσεις ότι τάχα ο Σαντάμ Χουσεΐν διέθετε όπλα μαζικής καταστροφής.


Σήμερα με την άνθιση των social media η προπαγάνδα τείνει να γίνει καθημερινό φαινόμενο σε όλες τις κοινωνίες. Αλήθεια έχουμε αναρωτηθεί ποτέ αν όσα διαβάζουμε στα Social media που με τόση ευκολία και βιασύνη αναπαράγουμε, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα; Το διαδίκτυο δυστυχώς, δίνει απλόχερα βήμα σε κάθε ευφάνταστο, αλλά και σε κάποια παπαγαλάκια που πληρώνονται με το κομμάτι για να επηρεάζουν, να κατευθύνουν και να διαμορφώνουν την κοινή γνώμη, κυρίως γύρω από πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.


Η επίκληση στο συναίσθημα είναι η πιο απροκάλυπτη μέθοδος προπαγάνδας. Λίγα λεπτά είναι αρκετά για να αναπαραχθεί κάτι που προκαλεί την οργή, η την ευαισθησία του κόσμου. Η προπαγάνδα εκεί στοχεύει. Στα συναισθήματα των ανθρώπων, όπως συνέβη πρόσφατα με την «μικρή Μαρία στον Έβρο» μια από τις μεγαλύτερες υποθέσεις προπαγάνδας στην Ελλάδα.


Λίγα λεπτά ήταν αρκετά για να αναπαραχθεί αυτή η «είδηση» σε χιλιάδες λογαριασμούς χωρίς οι κάτοχοί τους να μπουν στον κόπο να αμφισβητήσουν την αυθεντικότητά της, παρ όλες τις αντίθετες φωνές και τις διαψεύσεις. Και από κάτω χιλιάδες οι θλιμμένες και οργισμένες φατσούλες να συνοδεύουν την κάθε ανάρτηση.


Ξέρετε ποια είναι η διαφορά της προπαγάνδας από τα fake news; Τα fake news πέρα από την πρόθεση για εξαπάτηση, μπορεί να κρύβουν μια ανωριμότητα και ίσως μια επιπολαιότητα. Η προπαγάνδα όμως είναι κάτι πιο σκοτεινό, κάτι πιο υποχθόνιο που επιδιώκει να διαμορφώσει απόψεις με δόλιες μεθόδους.


Η προπαγάνδα χρησιμοποιεί πολλές τεχνικές για να πετύχει το σκοπό της. Κάποιες από αυτές είναι: Συναισθηματική φόρτιση. Η χρησιμοποίηση εικόνων και λέξεων κυρίως με παιδιά και ζώα, που στοχεύουν στο συναίσθημα και όχι στην λογική. Φόβος. Καλλιεργούν τον φόβο και όταν σε έχουν φοβίσει αρκετά θα τους δεις σαν σωτήρες που θα έρθουν να σε σώσουν.


Σοφιστείες. Η χρησιμοποίηση αληθοφανών επιχειρημάτων που οδηγούν σε λάθος συμπεράσματα. Άσπρο η μαύρο. Η λογική του η είσαι μαζί μας, η εναντίον μας. Αποπροσανατολισμός. Η ευκολία μεταπήδησης από το ένα θέμα στο άλλο για να προκληθεί σύγχυση. Περί ηθικής. Κατηγορίες για αναπόδεικτα σκάνδαλα και αμαρτίες του παρελθόντος.


Δαιμονοποίηση. Αποκαλείς τον άλλο υπηρέτη ξένων αφεντάδων, ακραίο και φασίστα και καθάρισες. Ψέματα και μισές αλήθειες. Το ψέμα εξαπατά και οι μισές αλήθειες δημιουργούν προβληματισμό που αυτός είναι ο σκοπός τους. Εκεί στοχεύουν. Στον κλονισμό της εμπιστοσύνης. Ο ρόλος την Κασσάνδρας. Σαν προφήτες επικαλούνται τα δεινά που έρχονται στοχεύοντας στην ανάγκη των ανθρώπων για ένα καλύτερο αύριο.


Χάρτινα συνθήματα. Τυποποιημένες φράσεις που προκαλούν εντυπώσεις και συγκινούν την μάζα χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο. Μετατόπιση ευθυνών. Πόσες φορές δεν το ακούσαμε στο παρελθόν. Ναι. Ξέρεις. Αλλά και οι άλλοι δεν ήταν καλύτεροι.


Συμψηφισμός. Τους λες για την Ρωσία που εισέβαλε στην Ουκρανία και σου απαντούν για την Σερβία, το Ιράκ και την Λιβύη. Αν δεν θέλουμε να πέσουμε θύματα της προπαγάνδας, θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε με καχυποψία τις ειδήσεις που αφήνουν κάποια ερωτηματικά, να εισάγουμε στην σκέψη μας τις αρχές της αντικειμενικότητας και να αντιμετωπίζουμε με κριτικό βλέμμα, με ελεύθερη βούληση και νηφαλιότητα ότι διαβάζουμε και ότι ακούμε. *Εκ του ιστολογίου <<Huffpost>> της 8.5.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF