ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 23 Ιουνίου 2023

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΚΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΑΓΙΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

 



Μέσα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησίας μας ἱερουργεῖται τὸ Μυστήριο τῆς κοινωνίας Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου. Ἐντὸς τοῦ ἁγίου Οἴκου αὐτῆς, καὶ μάλιστα κατὰ τὴν τέλεση τῆς Θ. Λειτουργίας, ἀναπτύσσεται θαυμαστὴ σχέση Ἀγάπης μεταξὺ Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου, ἡ ὁποία παρομοιάζεται στὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο μὲ τὴν ἀπὸ κοινοῦ ἀπόλαυση ἑνὸς εὐφροσύνου Δείπνου.


Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς προσφέρεται ταπεινὰ καὶ ἀγαπητικά, θύεται καὶ μεταδίδεται ὡς Σῶμα καὶ Αἷμα καὶ καλεῖ κάθε πιστό Του νὰ προσέλθει στὰ Ἄχραντα Μυστήρια «μετὰ φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης», ὥστε νὰ ἐπιτευχθεῖ μυστηριακὴ ἕνωση καὶ κοινωνία ἀνώτερη καὶ ἀκατάληπτη, ὡς πρόγευση τῆς ἀδιασπάστου καὶ ἀπεριγράπτου κοινωνίας τῶν σεσωσμένων στὴν αἰώνια Βασιλεία Του.


Στὴν Θ. Λειτουργία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ Μυστήριο Συνάξεως, ἔχουμε παρόντες ζῶντες καὶ κακοιμημένους, ἀνθρώπους καὶ Ἀγγέλους, μὲ ἐπικεφαλὴς τὸν Ἀρχηγὸ τῆς Ἐκκλησίας Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Αὐτὸν ποὺ σαρκώθηκε καὶ σταυρώθηκε γιὰ μᾶς, ἀναστήθηκε, ἀναλήφθηκε, κατέπεμψε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καὶ θὰ εἶναι ὁ ὑπέρτατος καὶ ἔσχατος Κριτής.


Αὐτὸς τελεῖ τὸ ὑπερφυὲς Μυστήριό Του, μέσῳ τῶν ἐπὶ γῆς λειτουργῶν Του· Αὐτὸς ποὺ παρέθεσε τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο, παραθέτει τὸ αὐτὸ Δεῖπνο σὲ κάθε Θ. Λειτουργία, καὶ μᾶς κοινωνεῖ μὲ τὸ ἴδιο Σῶμα καὶ Αἷμα Του, ὅπως τότε κοινώνησε τοὺς Μαθητὰς καὶ Ἀποστόλους Του. Ὁ Χριστὸς εἶναι Παρὼν καὶ Αὐτὸς τελεσιουργεῖ τὰ Θεῖα κάθε φορὰ ποὺ τελεῖται τὸ Μυστήριο τῆς Θ. Εὐχαριστίας.


Ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας, ὁ ὁποῖος βίωνε ἐμπειρικὰ τὴν μυστηριακὴ αὐτὴ πραγματικότητα, ὅπως καὶ ὅλοι βεβαίως οἱ Ἅγιοι καὶ Θεοφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, μᾶς προτρέπει νὰ συνδράμουμε (νὰ σπεύσουμε) ὅλοι μαζὶ στὸ Δεῖπνο τὸ Μυστικό. Διότι, μᾶς θυμίζει αὐτὸ ποὺ συμβαίνει στὴν πραγματικότητα ἐν πνεύματι, αὐτὸ ποὺ βίωναν καὶ βιώνουν οἱ εὐαίσθητες ψυχὲς τῶν πιστῶν ποὺ λαχταροῦν τὴν θεία συνάφεια:


«Χριστὸς ἡμᾶς σήμερον ἑστιᾶται, Χριστὸς ἡμῖν σήμερον διακονεῖ, Χριστὸς ἀναπαύει ὁ Φιλάνθρωπος. Φοβερὸν τὸ λαλούμενον, φοβερὸν τὸ τελούμενον· ὁ μόσχος ὁ σιτευτὸς θυσιάζεται, ὁ Ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ὁ αἴρων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου σφαγιάζεται» (PG 77, 1017Α).


Δηλαδή, ὁ Χριστὸς σήμερα μᾶς κάνει τὸ τραπέζι, ὁ Χριστὸς σήμερα μᾶς διακονεῖ, ὁ Χριστὸς μᾶς ἀναπαύει (ξεκουράζει) ὁ μόνος ἀληθινὰ Φιλάνθρωπος. Εἶναι φοβερὸ αὐτὸ ποὺ λέγεται καὶ τελεῖται: ὁ μόσχος ὁ σιτευτὸς θυσιάζεται, ὁ Ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ ποὺ σηκώνει τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου σφαγιάζεται. Ἐφ’ ὅσον ἔτσι ἔχουν τὰ πράγματα καὶ μᾶς ἀπευθύνεται τέτοια τιμητικὴ πρόσκληση, εἶναι εὐνόητον ὅτι ἡ στάση μας πρέπει νὰ εἶναι ἡ ἀνάλογη, πλήρης δέους, ὑπακοῆς καὶ ἀποδοχῆς, καὶ ὄχι βεβαίως ψυχρὴ καὶ ἀδιάφορη.


Κύριος παραθέτει στοὺς πιστοὺς «τράπεζαν ζωοποιὸν καὶ χαροποιόν», ἐξακολουθεῖ ὁ Φωστὴρ τῆς Ἀλεξανδρείας Μέγας Κύριλλος, καὶ μᾶς ἀπευθύνει πρόσκληση κοινωνίας: «Φάγετε ἄρτον ἀνακαινοποιοῦντα ὑμῶν τὴν φύσιν. Πίετε οἶνον ἀθανασίας γάνυσμα. Φάγετε ἄρτον τῆς ἀρχαίας πικρίας καθαρτήριον, καὶ πίετε οἶνον στύφοντα τῆς πληγῆς τὴν ὀδύνην. Τοῦτο τῆς φύσεως τὸ ἰατρεῖον, τοῦτο τοῦ τρώσαντος κολαστήριον. Γέγονα δι’ ὑμᾶς καθ’ ὑμᾶς, καὶ τῆς ἐμῆς φύσεως οὐκ ἠλλοιώθην, ἵνα ὑμεῖς γένησθε θείας κοινωνοὶ φύσεως δι’ ἐμοῦ» (ὅ.π., 1021Β).


Δηλαδή, φάγετε ἄρτο ποὺ ἀνακαινίζει τὴν φύση σας. Πίετε οἶνον ποὺ εἶναι ἀγαλλίαση ἀθανασίας. Φάγετε ἄρτον ὁ ὁποῖος καθαρίζει τὴν πικρία τῆς πρώτης ἁμαρτίας καὶ πίετε οἶνον ὁ ὁποῖος μουδιάζει καὶ ἀνακουφίζει τὸν πόνο τῆς πληγῆς ποὺ προκλήθηκε ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Αὐτὸ εἶναι τὸ ἰατρεῖο τῆς φύσεως τῶν ἀνθρώπων, αὐτὴ εἶναι ἡ τιμωρία αὐτῶν ποὺ προκάλεσαν τὴν πληγὴ (τῶν δαιμόνων). Ἔγινα γιὰ σᾶς ὅπως ἐσεῖς, χωρὶς νὰ ἀλλοιωθῶ ὡς πρὸς τὴν θεία φύση μου, γιὰ νὰ γίνεται σεῖς μέσῳ ἐμοῦ κοινωνοὶ θείας φύσεως.


φ’ ὅσον ὅλη ἡ πικρία καὶ ἡ ὀδύνη μας ὀφείλεται στὴν ἁμαρτία καὶ στὰ πλήγματα τοῦ πονηροῦ, καὶ ὅλη ἡ γιατρειά μας προέρχεται ἀπὸ τὸν Σωτῆρα καὶ Λυτρωτή μας, ὁ Ὁποῖος ἔγινε Ἄνθρωπος γιὰ νὰ μᾶς χαρίσει τὴν Θεότητα, εἶναι πραγματικὴ ἀφροσύνη νὰ ἀναμένουμε θεραπεία καὶ σωτηρία πέρα καὶ ἔξω ἀπὸ τὸν Κύριο καὶ Θεό μας. Μόνον ὁ Θεάνθρωπος Χριστὸς μᾶς καθαρίζει, μᾶς γλυκαίνει καὶ μᾶς ἀνακουφίζει, μὲ τὴν συμμετοχὴ στὰ ἅγια Μυστήριά Του ποὺ μᾶς προσφέρει στὴν Ἐκκλησία Του, γιὰ νὰ μᾶς κάνει ἁγίους, δηλαδὴ συμμετόχους στὴν Ζωή Του.


μως, ἀναμένει ἐκτὸς ἀπὸ τὴν προθυμία μας, καὶ τὴν καλὴ ἀλλοίωσή μας. Τὴν ἀλλαγὴ ἀπὸ τὶς κοσμικὲς καὶ ἐφάμαρτες συνήθειές μας, τὴν ἀποφυγὴ ἀπὸ τὰ σαρκικὰ φρονήματά μας, τὴν ἀνακαινιστικὴ μετάνοιά μας, γιὰ νὰ ἀνήκουμε σὲ Αὐτὸν, νὰ ἀποκτήσουμε ὡραιότητα πνευματική, ὅπως καὶ νὰ ἀποδώσουμε τὴν θεία καὶ εὐώδη πνευματικὴ καρποφορία.


Στὸ Μυστήριο τῶν Μυστηρίων, στὴν Θ. Λειτουργία, ὅταν οἱ αἰσθήσεις τῆς ψυχῆς μας εἶναι «ἀνοικτὲς» καὶ πλήρεις ἀντιλήψεως, ἐν πίστει καὶ ἀληθείᾳ, τότε πράγματι κατανοοῦμε καὶ βιώνουμε ὅτι ὁ κόσμος τῆς ἁμαρτίας χάνεται καὶ ἐπικρατεῖ θριαμβευτικὰ ὁ κόσμος τοῦ φωτὸς καὶ τῆς ἁγιότητος. Ὅλα, οὐράνια καὶ ἐπίγεια, καινοποιοῦνται καὶ εὐφραίνονται μέσα στὸ ἀνεξάντλητο πέλαγος τοῦ ἐλέους καὶ τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ.


Ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας μᾶς ἀφυπνίζει σὲ αὐτό, γιὰ νὰ μὴν μείνουμε ξένοι καὶ ἀμέτοχοι αὐτῆς τῆς θείας πραγματικότητος, ἀλλὰ νὰ γευόμαστε τὶς θαυμαστὲς καὶ σωτήριες θεῖες δωρεές, οἱ ὁποῖες ἐκχέονται καὶ διανέμονται πλουσίως στοὺς ποθοῦντας τὰ οὐράνια ἀληθινοὺς πιστοὺς Ὀρθοδόξους Χριστιανούς.




+Λ. & Π. Κ.



Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Πλαταμώνος

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF