ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

«ΤΙΜΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ»: ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Α' 1935-2013 (ΟΜΙΛΙΑ 9η)




Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες του μακαριστού πνευματικού πατρός ημών, αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α', επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου 17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.




Η ομιλία εκφωνήθηκε Κυριακή βράδυ στην Αθήνα,
στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μονής των Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης (Πατρών 12, Κολωνός),
την Κυριακή 19 Νοεμβρίου 1995.





Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες
αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α',
επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου
17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.
Ομιλία 9η: Κυριακή Ζ' Λουκά.



ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ' ΛΟΥΚΑ



(Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΑΙΜΟΡΡΟΟΥΣΗΣ ΓΥΝΑΙΚΟΣ)



Μιας και έχουμε περισσότερο χρόνο απόψε, από τον χρόνο που είναι περιορισμένος στη λειτουργία, για ν' αναπτύξω την ευαγγελική περικοπή, θα ήθελα απόψε επικαλούμενος τη βοήθεια του Θεού και τις προσευχές σας να αναφερθώ σε ένα από τα θεία θαύματα που έκανε ο Χριστός μας: την ανάσταση της κόρη του Ιαείρου και την αιμορροούσα γυναίκα! 


Πήγαινε ο Χριστός μας να εκπληρώσει την παράκληση του Ιαείρου και να θεραπεύσει την κόρη του κι εκεί καθ' οδόν, η γυναίκα η αιμορροούσα, που είχε ακούσει για τα θαύματα του Χριστού -είχε πιστέψει στον Χριστό- με πολύ δυσκολία κατόρθωσε να Τον πλησιάσει και να εκπληρώσει εκείνο, που έβαλε μέσα στον λογισμό της: πως, αν θα κατόρθωνε ν' αγγίξει με την αφή της το κράσπεδο των ιματίων του Χριστού μας θα εθεραπεύετο!


Ο Χριστός -όπως το γνωρίζουμε όλοι σαν ορθόδοξοι χριστιανοί- ήταν και είναι τέλειος άνθρωπος και τέλειος Θεός. Σαν Θεός γνωρίζει, όχι μόνο τας πράξεις των ανθρώπων, αλλά και τους διαλογισμούς των ανθρώπων. Είδατε εκεί, σε ένα άλλο θαύμα που είχε κάνει ο Χριστός, που πριν θεραπεύσει τον παραλυτικό του είπε «τέκνον, αφέωνταί οι αμαρτίες σου», να είναι συγχωρεμένες οι αμαρτίες σου. Γιατί ήξερε, πως η παράλυσις εκείνου του ανθρώπου ήταν από τα προσωπικά του αμαρτήματα και πρωτίστως, του χαρίζει το μεγαλύτερο δώρο: την άφεση των αμαρτημάτων, γιατί το άλλο είναι μικρότερο δώρο.


Και οι Γραμματείς -εκεί- και οι Φαρισαίοι και ο αρχισυνάγωγος -με τον λογισμό τους- δεν το είπαν πουθενά. Είπαν, ποιός είναι αυτός που μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες; Με τον λογισμό τους. Δεν είχαν το θάρρος κατά πρόσωπο να Του το πουν κι ο Χριστός τους λέει: «γιατί πονηρά σκέπτεσθε στις καρδιές σας»; Αμέσως τους απαντά στο λογισμό που είχαν, στους λογισμούς που είχαν... «Γιατί -λέει- σκέπτεσθε πονηρά»; «Τί είναι προτιμότερο να του πω: να του δώσω την άφεση των αμαρτημάτων του ή να τον θεραπεύσω σωματικά για να δείτε, πως ο υιός του ανθρώπου έχει -λέει- την εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες»;


Σπεύδει τότε και κάνει το δεύτερο θαύμα και του λέει: «πάρε το κρεββάτι σου και σήκω φύγε». Αλλά το αναφέρω αυτό για να δείτε, πως σαν καρδιογνώστης Θεός διαβάζει τους λογισμούς μας. Έτσι -λοιπόν- διάβασε και τους λογισμούς αυτής της άρρωστης γυναίκας, που για δώδεκα χρόνια έτρεχε το αίμα από πάνω της, χωρίς να έχει καμία θεραπεία από τους γιατρούς. Κι όμως αυτή η γυναίκα διέθετε τόση μεγάλη πίστη, που -όπως προανέφερα- με τον λογισμό της σκέφτηκε, πως αν κατορθώσει να εγγίξει με την αφή της το κράσπεδο των ιματίων Αυτού, θα σωθεί!


Κι όπως το έβαλε στο νου της σπρώχνοντας διακριτικά, μόλις έγγιξε το κράσπεδο των ιματίων του Χριστού μας -μυστικά, αθόρυβα- χωρίς να την πάρει κανείς είδηση, αμέσως σταμάτησε η ροή του αίματος! Και την ώρα εκείνη, που θεραπεύθηκε, σταμάτησε κι ο Χριστός μας την οδοιπορία Του. Και ερώτησε: «Τις μου ήψατο των ιματίων»; Λέτε ο Χριστός να μην ήξερε, ποιός τον έγγιξε; Πολύ καλά ήξερε ο Χριστός, αφού ήξερε τους λογισμούς της, διάβαζε τους λογισμούς της. Δεν ήξερε, ποιός τον έγγιξε;


Αλλά έκανε την ερώτηση για να τιμήσει την γυναίκα, για να την αντιδοξάσει για την πίστη της και να την κάνει γνωστή, όχι σ' εκείνους τους ανθρώπους που Τον ακολουθούσαν εκείνη την ώρα, αλλά, όσο θα υπάρχει η ζωή, ο κόσμος αυτός σ' αυτόν πλανήτη, να είναι γνωστή αυτή η γυναίκα για την αδιάκριτη πίστη της, που είχε στον Χριστό! Για να επιβραβεύσει την πίστη της, για να την αντιδοξάσει για την πίστη της. Γι' αυτό λοιπόν έκανε αυτή την ερώτηση, ώστε η ίδια να ομολογήσει!


Κι όταν ο Πέτρος, ο απόστολος Πέτρος, του είπε: «διδάσκαλε τόσος κόσμος σε σπρώχνει κι εσύ λες, ποιός σε έγγιξε»; Τότε ο Χριστός λέγει: «εγώ είδα δύναμις παρ' εμού εξήρχετο», που εδώ σ' αυτή τη θέση έχει ένα πάρα πολύ σπουδαίο δίδαγμα. Μέσα στα πολλά διδάγματα, στα θεία διδάγματα που αντλεί κανείς από αυτή την ευαγγελική περικοπή, πως ο άνθρωπος, όταν θα διαθέτει αυτή την αδιάκριτη πίστη στο Θεό και τον επικαλείται με αυτή την πίστη, φεύγει από τον Χριστό δύναμις κι αυτή δύναμις ενεργεί και κάνει το θαύμα! Το λέει ο ίδιος ο Χριστός! Εγώ λέει: «είδα δύναμις παρ' εμού εξέρχετο». Είδα, ότι βγήκε από πάνω μου δύναμις!


Κι αυτή λοιπόν η δύναμις που βγαίνει από τον Χριστό, ενεργεί και κάνει το θαύμα. Και τότε δειλά - δειλά η γυναίκα με πολύ φόβο και με πολύ συστολή είπε: «Κύριε εγώ σε έγγιξα»! «Εγώ υποφέρω δώδεκα χρόνια από ακατάσχετη αιμορραγία, έδωσα όλη μου την περιουσία στους γιατρούς, όλα τα έδωσα και θεραπεία καμία δεν είχα. Και μόλις έγγιξα το κράσπεδο των ιματίων Σου, αμέσως σταμάτησε η ροή του αίματος! Αμέσως θεραπεύτηκα»! Κι ο Χριστός μας της είπε: «Θάρρει θύγατερ», γιατί ήταν τρομοκρατημένη, ήταν φοβισμένη. «Θάρρος -λέει- θυγατέρα μου»! Πόσο την τιμά με την λέξη αυτή, να την ονομάσει «θυγατέρα»! «Θάρσει θύγατερ, θάρρος θυγατέρα μου»! «Θάρρος παιδί μου, η πίστη σου σε έσωσε! Πορεύου εις ειρήνην»!


Και της δίνει αυτό το ανέκφραστο δώρο που η ειρήνη είναι ένα από τα μεγαλύτερα δώρα του Θεού στον άνθρωπο. Ας έχει ο άνθρωπος χρήματα, ας έχει κτήματα, ας έχει θέσεις, ας έχει αξιώματα, ας έχει όλο τον κόσμο... Ειρήνη, αν δεν έχει στη καρδιά του, είναι ο πιο δυστυχισμένος άνθρωπος του κόσμου! Και η πηγή της ειρήνης, η πηγή της χαράς είναι αυτός ο ίδιος ο Χριστός! Την ειρήνη δεν την εξαγοράζει κανείς με χρήματα, με κτήματα, με αξιώματα. Έχω γνωρίσει ανθρώπους που δεν ξέρουν τί έχουν! Κι όμως, με την... φούχτα παίρνουν τα... ηρεμιστικά... για να κοιμηθούν...


Η πηγή της χαράς, η πηγή της ειρήνης είναι ο Χριστός! Δεν μειώνουν τη χαρά του χριστιανού ανθρώπου τα προβλήματα της ζωής. Ακόμα και η ανέχεια, ακόμη κι οι δυσκολίες και άλλα προβλήματα. Γιατί ο χριστιανός, όταν είναι αληθινός χριστιανός, όταν έχει ορθή πίστη, όταν έχει ορθό βίο, όταν έχει μυστηριακή ζωή, όταν είναι ενωμένος με τον Χριστό και τα δυσκολότερα προβλήματα της ζωής του τα αντιμετωπίζει με υπομονή, χωρίς να μειώνεται η χαρά και η ευτυχία του. Δίνοντας -λοιπόν- το τελευταίο δώρο, την ειρήνη, «πορεύου εις ειρήνην».


Αυτό είναι με λίγα λόγια ένα από τα δύο θαύματα που ακούσαμε σήμερα στην ευαγγελική περικοπή, αλλά, που έχει όμως σπουδαιότατα θεία διδάγματα αυτό το θαύμα. Η πίστις είναι μεγάλο δώρο του Θεού, αλλά έχει διαβαθμίσεις! Άλλος πιστεύει ολιγότερο, άλλος πιστεύει περισσότερο. Άλλος πιστεύει ορθά και άλλος πλανεμένα... Ο διάβολος κάνει πολύ μεγάλο αγώνα για να απομακρύνει τον άνθρωπο από την ορθή πίστη, από την γνησιότητα της Ορθοδοξίας!


Θυμάμαι, όταν έκανα τα εγκαίνια -πριν από λίγα χρόνια στη Σαρδηνία- στην εκκλησία του αποστόλου Θαδδαίου και χωρίς να με ενημερώσουν, έρχεται ένα κανάλι της τηλεοράσεως του Βατικανού, όπως έβγαινα στο τέλος της λειτουργίας, στο τέλος των εγκαινίων από τον ναό, και μου λένε -προτείνοντας το μικρόφωνο στο στόμα: «τί γνώμη έχετε για την ενότητα των εκκλησιών; Για τον Οικουμενισμό, που προηγείται ο πάπας της Ρώμης»; Με είχαν αιφνιδιάσει. Όπως είπα δεν είχα ενημερωθεί. Και θυμάμαι, που κοιτάζοντας με τα μάτια της ψυχής μου στον ουρανό εκείνη την ώρα -σε κλάσματα δευτερολέπτου- είπα Θεέ μου «δος μοι λόγον»! Δώσε μου λόγο!


Και θυμάμαι, που τους είπα, πως η Εκκλησία μας εύχεται για την ενότητα, αλλά, εάν ο παπισμός αγαπά -στην πραγματικότητα- την ενότητα, είναι παρά πολύ απλό. Αν όμως -στην πραγματικότητα- αγαπά την ενότητα... Να γυρίσουμε πίσω, μέχρι την εβδόμη Οικουμενική Σύνοδο, που η Εκκλησία ήταν ενωμένη! Εάν, εμείς οι Ορθόδοξοι προσθέσαμε κάτι -κι ήμουν σίγουρος πως δεν προσθέσαμε κάτι- να το αφαιρέσουμε. Εάν ο παπισμός έχει προσθέσει κάτι, να το αφαιρέσει!


Που τότε, που κρίθηκε ο παπισμός επί Μ. Φωτίου ως αίρεση, δεν είχαν τις αιρέσεις που είχαν προστεθεί σήμερα. Ήταν τότε το filioque κυρίως. Από εκεί κι εδώ, μετά την κρίση τους ως αιρετικοί, έχει προστεθεί το αλάθητο του Πάπα, η άσπορος σύλληψις της Θεοτόκου, τα άζυμα, έχουν καταργήσει τελείως την παράδοση της Εκκλησίας. Ακόμη και το τέμπλο, που ήταν προς την ανατολή, το έβγαλαν, το κατάργησαν τελείως, που θυμάμαι εγώ -παιδί ακόμη- στις παπικές εκκλησίες είχαν τέμπλα προς την ανατολή και τώρα το θυσιαστήριο το έβαλαν στη μέση και γυρίζουν προς τον λαό.


Κατάργησαν τις εικόνες, έκαναν αγάλματα, κατάργησαν τη νηστεία, κατάργησαν τα πάντα...! Και από τα δόγματα εξέπεσαν και από την παράδοση της Εκκλησίας! Από τότε και μετά έχουν προσθέσει τόσα άλλα ακόμη. Κι είπα λοιπόν: «Αν πραγματικά αγαπούν την ένωση, εύκολο πράγμα είναι... Να γυρίσουμε πίσω από εκεί που χωρίσαμε. Αν προσθέσαμε κάτι εμείς, να το αφαιρέσουμε. Αν εκείνοι πρόσθεσαν, να το αφαιρέσουν. Κι αμέσως ενωνόμαστε!...». Πήραν αμέσως το μικρόφωνο..., έδειξαν στις ειδήσεις ένα μικρό κομμάτι από τα εγκαίνια, αλλά τίποτα από αυτά που είπα, γιατί δεν τους συνέφερε...!


Μεγάλη προσπάθεια -λοιπόν- κάνει ο διάβολος εκμεταλλευόμενος την έπαρση, την κενοδοξία των ανθρώπων, γιατί από εκεί κανείς πέφτει στην αίρεση, από εκεί κανείς πέφτει στην πλάνη. Γιατί δεν έχουν το πνεύμα της μαθητείας, έχουν την έπαρση, έχουν την κενοδοξία. Δεν πιστεύουν σ' αυτά που ο Χριστός άφησε στους αγίους Αποστόλους και στους αγίους Πατέρες της Εκκλησίας. Που, πριν χωριστεί η Εκκλησία, ακόμη τότε και αυτοί που λέγονται σήμερα παπικοί, πριν χωριστεί η Εκκλησία πίστευαν, ότι εις τας Οικουμενικάς Συνόδους αποφαίνεται το πνεύμα το άγιο! Και τα είχαν όλα αποδεχθεί!


Γι' αυτό -είπα- να γυρίσουμε πίσω, από εκεί που χωρίσαμε. Και η κενοδοξία του α' πάπα, του β' πάπα έφεραν αυτό το αποτέλεσμα, την διάσπαση της ενότητας της Εκκλησίας. Αποσπάστηκαν από τον κορμό της ορθής πίστεως -της Ορθοδοξίας-, από εκεί γεννήθηκε μετά ο προτεσταντισμός και τόσες άλλες αιρέσεις...


Πόσο συγκινήθηκα προχθές στο μοναστήρι μας, ίσως την περασμένη Κυριακή ήσασταν επάνω, θα είδατε εκεί τον πατέρα Ιωάννη από την Σουηδία, που ήρθε με ένα ζευγάρι, ένα ανδρόγυνο με έναν πάστορα ιερέα προτεστάντη με την γυναίκα του. Μια χαριτωμένη γυναίκα, ευλαβέστατη γυναίκα, που πριν από μερικούς μήνες -ίσως πλησιάζει τώρα χρόνος- βαπτίστηκε εκεί από τον πατέρα Ιωάννη στη Σουηδία και έγινε ορθόδοξη! Γυναίκα του πάστορα!


Και το συγκινητικό: αυτός ο πάστορας, αυτός ο προτεστάντης, ο σύζυγος της έφτιαξε ένα ωραιότατο παρεκκλήσι προς τιμήν των αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης στο βόρειο μέρος της Σουηδίας που είναι 1.000 χιλιόμετρα από την Στοκχόλμη! Έχουν έξι μήνες νύχτα και έξι μήνες ημέρα. Και το χιόνι είναι τόσο πολύ τώρα εκεί, που μου έδειξαν φωτογραφίες με έλκηθρα τα οποία οδηγούν ειδικά σκυλιά. Για να είναι λοιπόν καλοπροαίρετη αυτή η γυναίκα, πληροφορήθηκε την γνησιότητα της Ορθοδοξίας! Πληροφορήθηκε την αλήθεια και ήρθε στην αλήθεια. Και από τη σύζυγο άρχισε να προβληματίζεται από την ζωή της, από την ευλάβειά της και ο σύζυγος!


Και αυτό, που είδε πολύ περισσότερο στο μοναστήρι μας, τον έκανε να πάρει οριστικά την απόφαση και μου είπε «το πολύ σε έξι μήνες θα έχω ασπαστεί κι εγώ την Ορθοδοξία, διότι πληροφορήθηκα βαθιά στην καρδιά μου ότι εκεί είναι η θέσις μου! Αυτή είναι η Εκκλησία! Κι εμείς φύγαμε από την Εκκλησία και πρέπει να ταπεινωθούμε να γυρίσουμε στην Εκκλησία». Για μένα, αυτά είναι τα μεγαλύτερα θαύματα! Μεγάλο αγώνα κάνει λοιπόν ο διάβολος για να βγάλει τον άνθρωπο από την πίστη.


Είναι ένα -επαναλαμβάνω- από τα δώρα του Θεού η πίστις, η ορθή πίστις! Δεν είναι απλώς κάποιος να πιστεύει, αλλά και να πιστεύει ορθά! Και για να πιστεύει ορθά πρέπει να έχει πνεύμα μαθητείας και όχι το πνεύμα της κρίσεως, της περιεργείας, γιατί οι περισσότεροι αιρετικοί βγήκαν μέσα από το Ευαγγέλιο, παρερμηνεύοντας το Ευαγγέλιο! Γιατί το διάβαζαν με κρίση και με περιέργεια! [...]



Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες
αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α',
επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου
17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.
Ομιλία 9η: Κυριακή Ζ' Λουκά,
Κυριακή 19 Νοεμβρίου 1995.
Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF