ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2024

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Β': ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΕΚΑ ΛΕΠΡΩΝ (2022)

 


Αποσπασματική, απομαγνητοφωνημένη ομιλία
του Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Β' στη «Παραβολή των Δέκα Λεπρών»
που εκφωνήθηκε στις 17.1.2022 εκκλ. ημ.,
στην Ιερά Μονή Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης, Φυλή Αττικής.
Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί και αδελφές, επικαλούμαι τις προσευχές σας για να αποτολμήσω να απευθύνω δυο λόγια οικοδομής στην αγάπη σας. Σήμερα είναι πολύ σημαντική η παραβολή, με πολύ βαθιά νοήματα, έστω κι αν εξωτερικώς φαίνεται ένα απλό γεγονός, όσο και σημαντικό, αλλά με λίγες λέξεις περιγράφεται η θεραπεία δέκα λεπρών από τον Κύριό μας. Μία απλή διήγησις, η οποία όμως καταλήγει με ένα παράπονο του Κυρίου μας και νομίζω, ότι αυτό είναι το ουσιώδες για μας στο οποίο θέλω να ενσκήψουμε. 


Ο Κύριός μας λοιπόν, επικαλούμαι τις προσευχές του αειμνήστου γέροντός μας, επικαλούμαι τις ευχές του σεβαστού μας γέροντος, τη βοήθεια της Παναγίας μας και πάντων των αγίων και μάλιστα του Μεγάλου Αγίου Αντωνίου, του οποίου τη μνήμη του επιτελούμε. Είναι καλή η συγκυρία, διότι σήμερα γιορτάζουμε και τον Άγιο Αντώνιο, διότι, το κέντρο όπως θα δούμε εν συνεχεία της ευαγγελικής περικοπής είναι η ευγνωμοσύνη και η ευχαριστία απέναντι στις ευεργεσίες που απολαμβάνουμε, είτε από τον Κύριο είτε από άλλους ανθρώπους, η ευγνωμοσύνη -όπως ο Μέγας Αντώνιος και όλοι οι άλλοι, αλλά ιδιαιτέρως αυτοί οι μεγάλοι ασκητές όπως και οι άγιοι μάρτυρες έζησαν μία ζωή συνεχούς ευχαριστίας και ευγνωμοσύνης προς τον Κύριό μας- η ευγνωμοσύνη λοιπόν είναι το κέντρο κυριολεκτικά της εν Χριστώ ζωής της ορθοδόξου πνευματικότητος, είναι η ευχαριστία και η ευγνωμοσύνη.


Η Εκκλησία μας καλείται Εκκλησία ευχαριστιακή, Εκκλησία μέσα στην οποία συνεχώς ευχαριστείται και δοξάζεται ο Κύριός μας και Θεός μας. Γι' αυτό και το κεντρικότερο σημείο της λατρείας, της πίστεώς μας και του εν Χριστώ βιώματος, δηλαδή η Θεία Κοινωνία, η Κοινωνία των Αχράντων Μυστηρίων, η Θεία Λειτουργία ονομάζεται και Θεία Ευχαριστία. Προ ολίγου ακούσαμε την παρεκέλευση του διακόνου «ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω» πριν αρχίσει ο ιερεύς και ο λειτουργός να αναγιγνώσκει τη μεγάλη «Ευχή της Αναφοράς», όπως λέγεται κατά τη διάρκεια της οποίας μεταβάλλεται ο άρτος σε Σώμα του Χριστού μας και ο οίνος μεταβάλλεται σε Αίμα του Κυρίου μας!


Αυτή λοιπόν, η τόσο εκπληκτική, συγκλονιστική στιγμή, το βίωμα αυτό της Εκκλησίας μας ονομάζεται Ευχαριστία. Και, όπως εξηγούν και οι άγιοι Πατέρες, ο χριστιανός, και κάθε άνθρωπος βέβαια, αλλά εφόσον ενταχθεί στην Εκκλησία του Χριστού μας, στην Εκκλησία τη Μία, Ορθόδοξη και Καθολική, είναι μία προσωπικότης ευχαριστιακή και δοξολογητική. Συνέχεια -δηλαδή- μέσω του βιώματός μας, μέσω των προσευχών μας, μέσω της τηρήσεως των εντολών που ο Κύριος άφησε, μέσω της προσευχής μας, μέσω της ελεημοσύνης μας, μέσω της Κοινωνίας των Αχράντων Μυστηρίων όπου αγιΑζόμεθα και γινόμεθα κατά χάριν θεοί, αναδεικνύεται ο κάθε χριστιανός. Ιδίως ο κάθε χριστιανός αναδεικνύεται σε μια ευχαριστιακή προσωπικότητα, γεμάτη δηλαδή ευγνωμοσύνη και αναφορά προς τον Θεό και ευχαριστία για όλες τις δωρεές που μας έχει αξιώσει, και ο καθένας προσωπικά, και όλους μας ο Κύριός μας και Θεός μας.


Γι' αυτό και ο χριστιανός δεν δικαιολογείται να είναι «γκρινιάρης», να παραπονείται συνεχώς, όλα να του φταίνε, όλα στη ζωή του να τα βλέπει μαύρα ή τέλος πάντων δυσάρεστα, ενώ εκείνος που ζει αυτή την ευχαριστιακή ζωή με κέντρο και πάλι την Κοινωνία των Αχράντων Μυστηρίων είναι πάντα χαρούμενος, για όλα ευχαριστεί τον Θεό είτε είναι δυσάρεστα είτε είναι ευχάριστα!


Ευχαριστεί τον Θεό για τα προσωπικά του, τις προσωπικές ευεργεσίες και τα καλά που απολαμβάνει, αλλά και ευχαριστεί επίσης τον Θεό -και αυτό είναι το μεγαλείο- για όλα τα αγαθά που δίνει σε όλο τον κόσμο! Ας κάνουμε μια αναδρομή στη καθημερινή μας ζωή και ας αισθανθούμε ντροπή, όταν συνειδητοποιήσουμε ότι όλο το εικοσιτετράωρο που περνάει, οι στιγμές της ευχαριστίας και της δοξολογίας προς τον Κύριό μας είναι ελάχιστες... Για να μην πω ότι καμιά φορά δεν ακούγεται ούτε ένα «Δόξα Σοι ο Θεός»!...


Λένε οι Πατέρες ότι τίποτε δεν ευχαριστεί τον Χριστό μας, τον Θεό μας, από το να είναι κανείς ευγνώμων. Όχι μόνο βέβαια προς τους ανθρώπους, οπωσδήποτε και προς τους ανθρώπους, για ό,τι καλό απολαμβάνει στις διάφορες περιπτώσεις απ' τους  συνανθρώπους του, αλλά να ευχαριστεί τον Θεό και για όλα τα αγαθά που του δίνει κάθε στιγμή. Π.χ. ένα χριστιανός σκέφτεται: «τι ήμουν κάποτε και τι είμαι τώρα».


Ο Θεός μας έφερε εκ του μη όντως εις το είναι, όπως έλεγε και ο άγιος πατέρας μας, την ευχή του νά 'χουμε, το έλεγε συχνά αυτό. Εκ του μη όντως μας έφερε ο Κύριός μας εις το είναι, στην ύπαρξη δηλαδή, και μας έπλασε κατ' εικόνα και ομοίωσή Του. Μας αξιώνει να φέρουμε στα χείλη μας το πανάγιο Όνομά Του, μας αξίωσε να λάβουμε το άγιο Βάπτισμα των Ορθοδόξων, μας αξίωσε να γεννηθούμε από χριστιανούς γονείς -γιατί θα μπορούσαμε να είχαμε γεννηθεί σ' ένα άλλο περιβάλλον αλλοεθνές και να μη γνωρίζαμε την πίστη μας την αγία, την Εκκλησία μας, την Ορθοδοξία μας.


Μας αξίωσε του αγίου Βαπτίσματος στο οποίο ενδυθήκαμε τον Χριστό μας: «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε Χρυστόν ενεδύσεσθε»! Ένδυμά μας  είναι η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, η χάρις του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος! Ένδυμά μας είναι η ευλογία της Αγίας Τριάδος! Δίπλα μας, μας έδωσε ο Κύριός μας κατά το Άγιο Βάπτισμα, ένα φύλακα άγγελο να μας σκεπάζει σε όλη μας τη ζωή. Μας έδωσε λοιπόν φοβερές ευλογίες ο Κύριός μας και πνευματικές, με αποκορύφωμα να μεταλαμβάνουμε του Σώματός Του και του Αίματός Του!


Για φαντασθείτε: το Σώμα του Κυρίου μας το οποίο ανεστήθη, ανελήφθη και κάθισε εκ δεξιών του Πατρός, βρίσκεται δηλαδή εκ δεξιών του Ουρανίου Πατρός, αυτού του Σώματος του θεαθέντος και ιασθέντος και αναληφθέντος, μεταλαμβάνουμε κάθε φορά που μετέχουμε στα Άχραντα Μυστήρια! [...]


Η ευγνωμοσύνη είναι το κύριο μέλημα της σημερινής περικοπής, του θαύματος αυτού. Όταν ο Κύριος, που είναι και Θεός μας, λέει: «Οι δε εννέα πού; Μόνο ο ένας επέστρεψε για να ευχαριστήσει τον Θεό και να δώσει δόξα στον Θεό; Οι άλλοι που είναι; Εχάθησαν για να δώσουν δόξα στον Θεό»; Κι ήσαν Ισραηλίτες, ενώ αυτός ο οποίος ιάθη, ο επιστρέψας εκ των δέκα, ήταν Σαμαρείτης! Διότι στη περιοχή εκείνη, που ο Κύριος πέρναγε εκείνη την περίοδο και κήρυττε το λόγο του Θεού ήταν τα όρια Σαμαρείας και Γαλιλαίας.


Όπως γνωρίζουμε η Ιουδαία χωρίζεται σε τρία τμήματα, το κάτω μέρος, το νότιο, λέγεται Ιουδαία, εκεί που είναι η Ιερουσαλήμ, το μεσαίο είναι η Σαμάρεια και το βόρειο είναι η Γαλιλαία. Εκεί λοιπόν στα όρια αυτά Γαλιλαίας και Σαμάρειας, πορευόμενος ο Κύριος προς τα Ιεροσόλυμα έγινε το θαύμα αυτό. Και αυτός που επέστρεψε ήταν για καλή συγκυρία Σαμαρείτης. Λέω «καλή συγκυρία», γιατί θυμίζει ο Κύριος συνεχώς αυτό το θέμα και απευθύνεται βέβαια και στους Εβραίους, υπό ποία έννοια; 


Οι Σαμαρείτες δεν ήταν Ιουδαίοι. Είχαν απομακρυνθεί από την πατρώα παράδοση κι είχαν αναμίξει την πίστη τους με στοιχεία αλλόθρησκα, είχαν φτάσει στο σημείο να είναι ειδωλολάτρες, όχι με την πλήρη ίσως έννοια, αλλά πάντως ανέμειξαν στοιχεία της ειδωλολατρίας με τα στοιχεία της πατρώας παραδόσεως και γι' αυτό οι Ιουδαίοι δεν ήθελαν τους Σαμαρείτες, «ου γαρ συγχρώνται Ιουδαῖοι Σαμαρείταις». Δηλαδή είχαν μίσος μεταξύ τους, διότι, ενώ ήταν κι αυτοί κάποτε ομόθρησκοι και ομοεθνείς, οι Σαμαρείτες δηλαδή, σε κάποια στιγμή ιστορική εξέπεσαν από την πατρώα παράδοση, την πατρώα λατρεία, από την πίστη των πατέρων του Μωυσέως, του Αβραάμ, του Ισαάκ και του Ααρών.


Γι' αυτό ο Κύριος τονίζει αυτό: ένας ειδωλολάτρης που έγινε καλά, ήταν Σαμαρείτης, επέστρεψε! Και το τονίζει στην ευαγγελική περικοπή: «Και αυτός ην Σαμαρείτης»! Μπορούσε αυτό να το αποσιωπήσει ο ευαγγελιστής, αλλά ήθελε να κάνει μία αναφορά αφυπνιστική προς τους Εβραίους, σαν να τους έλεγε: εσείς που είσαστε Εβραίοι δεν γυρίσατε να πείτε ένα ευχαριστώ κι αυτός που είναι ειδωλολάτρης, ήρθε να πει στον Κύριό του «ευχαριστώ» για το θαύμα που του έκανε! Έτσι λοιπόν θα ήθελα να επικεντρώσουμε, να εστιάσουμε την προσοχή μας λίγο περισσότερο στο θέμα της ευγνωμοσύνης.


Η ευγνωμοσύνη συναντάται όχι μόνο στους ανθρώπους, συναντάται ακόμη και στα ζώα. Θα έχετε υπόψιν σας διάφορες ιστορίες από τον βίο των αγίων, Γεροντικά, κ.λ.π., ζώα, που επειδή ευεργετήθηκαν από τους ανθρώπους, μετά τα ζώα αυτά ανταπέδωσαν την ευγνωμοσύνη! Ενώ εμείς είμαστε αχάριστοι... Πρώτα απέναντι στο Θεό και δεύτερον απέναντι στους ανθρώπους.


Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγε, είναι γνωστή αυτή η ρήσις του αγίου: «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν! Ου γαρ παύσομαι τούτο επιλέγων αεί επί πάσι μου τοις συμβαινουσιν»! Δεν θα σταματήσω -λέει- να αναφωνώ αυτή τη δοξολογία προς τον Κύριό μας, σε ό,τι και να μου συμβαίνει. Σε δυσάρεστα και σε ευχάριστα. Και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος πέρασε πολλά δυσάρεστα στη ζωή του και ευρισκόμενος ακόμη και την εξορία έλεγε: «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν! [...]



Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματική, απομαγνητοφωνημένη ομιλία
του Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Β' στη «Παραβολή των Δέκα Λεπρών»
που εκφωνήθηκε στις 17.1.2022 εκκλ. ημ.,
στην Ιερά Μονή Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης, Φυλή Αττικής.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF