ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2024

ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΤΙΣ ΑΓΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΗΜΕΡΕΣ... ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ




Οἱ λέξεις κουλτούρα καὶ πολιτισμὸς εἶναι, γιὰ τοὺς περισσότερους συμπολῖτες μας, συνώνυμες. Στὴν πραγματικότητα ὅμως ἀφοροῦν δύο διαφορετικὰ πράγματα. Ἡ ἀνάπτυξη τῆς κουλτούρας ἀφορᾶ τὴν ἀνάπτυξη τοῦ πνεύματος, ἐνῷ ὁ πολιτισμὸς ἀφορᾶ κατὰ κύριο λόγο τὴν ὑλικὴ ἀνάπτυξη... Οἱ ἡμέρες καὶ οἱ καρποὶ ποὺ ζοῦμε δείχνουν, ὅτι βρισκόμαστε σὲ μιὰ συνεχῆ ἀνυπόφορη κρίση. Οἱ εὐαίσθητες καὶ καλλιεργημένες ψυχὲς διαισθάνονται τὸ σκοτάδι ποὺ ἔρχεται καὶ ἀνάβουν τὰ φανάρια, ὥστε νὰ ἔχουμε ὀλίγον φῶς κατὰ τὴν νύχτα ποὺ πλησιάζει... Ἤδη ζοῦμε σὲ ἕνα πνευματικὸ λυκόφως (σούρουπο, παρακμὴ) καὶ στὸ βάθος δὲν βλέπουμε παρὰ τὸν θρίαμβο ἑνὸς μηχανικοῦ καὶ ἄθρησκου δυτικοῦ πολιτισμοῦ, ποὺ ὅμως μοιάζει νὰ παραπαίει. Ἡ ἀλήθεια ποὺ προκύπτει ἀπὸ μία, κατὰ τὸ δυνατόν, ψύχραιμη ἐπισκόπηση τῶν τελευταίων δύο ἑκατονταετηρίδων, εἶναι τὸ ὅτι ὁ ἀστικὸς πολιτισμός, ὄντως ἀντιθρησκευτικός, κατανίκησε καὶ ὑπέταξε τὴν κουλτούρα τῆς Δύσεως, ἐξαντλῶντας ὅ,τι τὸ πνευματικό. Εἶναι δύσκολο νὰ τὸ κατανοήσει κανείς, ἀλλὰ ναί, ἡ ὑπέροχη Δύση, μὲ ὅλα τὰ μνημεῖα καὶ τὰ ἐπιτεύγματά της, αὐτὸς ὁ μοναδικὸς χῶρος τῶν θαυμάτων, πρόδωσε τὴν ποιότητα τοῦ παρελθόντος της. Τὴν ἀρνήθηκε. Ἡ Δύση ἀρνήθηκε τὴν πνευματικότητα ποὺ τὴν ἐδημιούργησε. Ἀρνήθηκε τὴν φωτεινὴ λιτότητα τοῦ ἀρχαίου πνεύματος... Ἡ εὐρωπαϊκὴ Δύση ἦταν, γιὰ ἐμᾶς τοὺς Ἕλληνες, κάτι τὸ οἰκεῖο, κάτι τὸ γνώριμο, ἀλλὰ ποτὲ στὸ παρελθὸν δὲν προσκολληθήκαμε σὲ αὐτὸ ὁλοκληρωτικά. Τώρα δυστυχῶς τὸ κάνουμε... Αὐτὸ ποὺ ἔχει προκύψει ἀπὸ τὴν ὑποχώρηση τοῦ ἑλληνικοῦ πνεύματος εἶναι μία σταθερὴ καὶ ἔντονη τάση τοῦς Ἔθνους τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὸν μηχανιστικὸ αἰσθησιασμό, πρὸς τὸν ἄκρατο ὑλισμό, πρὸς τὴν πτώση καὶ τὸν θάνατο τῆς κουλτούρας. Εἶναι ὑπερβολικὴ ἡ ἐπιθυμία καὶ ἡ τάση τοῦ λαοῦ πρὸς τὸν φθηνὸ καὶ εὔκολο ὑλικὸ ἡδονισμὸ τῆς πληροφορίας, τῆς ἡδονοβλεψίας, τῆς ἄφεσης καὶ τῆς παραίτησης. Ἡ Ἑλλὰς γίνεται καθ᾿ ὁλοκληρίαν Δύση... Ὅταν ὁ Ἕλλην κατευθύνεται, ἢ μᾶλλον ὅταν ὁρίζεται ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἔντονη πεῖνα γιὰ ὅ,τι μηχανιστικό, ὁ σκοπὸς τῆς ζωῆς του παύει νὰ συγκεντρώνεται σὲ αὐτὰ ποὺ στὸ παρελθὸν ἔδιναν μιὰ ἀριστοκρατικότητα στὴν ἑλληνικὴ λαϊκότητα. Ἡ παλαιότερη ἑλληνικὴ λαϊκὴ κουλτούρα, σὲ κάθε της ἔκφραση, ἦταν ἀριστοκρατική, ποιοτικὴ καὶ ὄχι ποσοτική... Οἱ ἀξίες ἑνὸς Ἔθνους εἶναι συνάρτηση τῆς κουλτούρας τους τῆς ὁποίας τὰ ἐπιτεύγματα δὲν μποροῦν παρὰ νὰ εἶναι συμβολικὰ καὶ ὄχι πραγματικά. Γιὰ αὐτὸ καὶ καταφέρνουν νὰ ἔχουν μιὰ αἰώνια ὑφή. Δὲν εἶναι στενὰ καὶ προσωρινά. Ἡ ἑλληνικὴ κουλτούρα πραγματώνει τὴν ἑλληνικότητα μέσα στὰ ἤθη καὶ στοὺς λαϊκοὺς κοινωνικούς της θεσμούς. Ἡ ἑλληνικότητα ἐκφράζεται ἐντὸς τῆς ὀμορφιᾶς τῶν στίχων τῆς ποίησης, τῆς μουσικῆς καὶ τοῦ δράματος. Ἐντὸς τῆς ἑλληνικῆς πνευματικῆς θρησκευτικότητας καὶ τοῦ συμβολισμοῦ ποὺ φέρει. Ἡ κουλτούρα τῶν Ἑλλήνων ἦταν διαχρονικὰ ἡ πραγμάτωση τῆς ὀμορφιᾶς μέσα στὴν ἐπίγεια τελειότητά της. Καὶ ἦταν πάντα λιτή, ἁπλή, γεμάτη ἀνωτερότητα, ὄντας ἡ μεταφορὰ τοῦ ἑλληνικοῦ πνεύματος στὴν πραγματικότητα τοῦ γίγνεσθαι. Τὸ νὰ ἐγκαταλειφθεῖ στὴν παρακμὴ καὶ στὸ λυκόφως τοῦ δυτικοῦ πολιτισμοῦ, στὸν ὑλισμὸ τῆς κερδοσκοπικῆς Εὐρώπης ποὺ συνέτριψε ὅ,τι πνευματικὸ στὸ διάβα της, θὰ εἶναι βαριὰ ὕβρις ἀπέναντι σὲ ὅ,τι ἐμεῖς ἐκπροσωποῦμε...



Ὁ Ἐρανιστὴς


† ὁ Μητροπολίτης Κυπριανὸς


24.12.2023 ἐκ. ἡμ.,


† Ἁγίας Ὁσιομάρτυρος Εὐγενίας




Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF