ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2024

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: «ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ» (9ο ΜΕΡΟΣ)

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 65-69.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ





ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ



ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - ΟΜΙΛΙΑ Α'




Την Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα η Εκκλησία μας προσκαλεί να τιμήσουμε κατ' αρχάς τρεις αγίους οι οποίοι ήταν συγγενείς του Χριστού: τον προπάτορά Του Δαβίδ, τον άγιο Ιωσήφ και τον άγιο Ιάκωβο τον αδελφόθεο, αδελφό του Κυρίου. Ταυτόχρονα επειδή εφέτος η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα συνέπεσε την 27η Δεκεμβρίου, εορτάζουμε σήμερα και τον διάκονο Στέφανο, τον πρώτο που ακολούθησε τον Χριστό στην οδό του Σταυρού και του μαρτυρίου.
Ο άγιος προφήτης Δαβίδ μας είναι πολύ αγαπητός, επειδή είναι ο ποιητής ενός μεγάλου μέρους των Ψαλμών. Οι Ψαλμοί αποτελούν την καρδιά της προσευχής της Εκκλησίας' με αυτούς τρεφόμαστε καθημερινά τόσο στη λατρευτική μας ζωή, όσο και στην ατομική μας προσευχή. Εξάλλου, ο Δαβίδ είναι το τέλειο παράδειγμα, το κατ' εξοχήν βιβλικό παράδειγμα συντριβής και μετανοίας. Αν η μετάνοια οφείλει να κατέχει μία τόσο κεντρική θέση στην πνευματική μας ζωή, είναι επειδή, όπως το λέει και ο Δαβίδ, «η θυσία που ευχαριστεί τον Θεό είναι η συντετριμμένη και τεταπεινωμένη καρδιά». Ο 50ός Ψαλμός, ο οποίος κατά κάποιο τρόπο αποτελεί την επιτομή όλων των Ψαλμών, ή τουλάχιστον των Ψαλμών της μετανοίας, εκφράζει ωραία πως πρέπει να είναι η ψυχή του μοναχού, της μοναχής και κάθε πιστού χριστιανού.
Είναι θεμελιώδες στην πνευματική μας ζωή να νιώθουμε συνεχώς πόσο το ίδιον θέλημά μας, ο εγωισμός μας, η φιλαυτία μας γίνονται ένα τείχος ανάμεσα στον Θεό και σ' εμάς, πόσο μας αποκλείουν από τον αληθινό Παράδεισο, από τον Ναό του Κυρίου, από την οικειότητα που θα θέλαμε να έχουμε μαζί Του' τείχος διαχωριστικό γίνεται η προσκόλληση στον εαυτό μας, στο θέλημά μας, στο εγώ μας, στον εγωισμό μας. Και ο Δαβίδ στο 50ό Ψαλμό μας δίνει το κλειδί που μας επιτρέπει να διαβούμε αυτό το τείχος, το κλειδί να ξεφύγουμε από αυτό τον εγκλεισμό στον εγωιστικό εαυτό μας: τη μετάνοια.
Ο άγιος Ιωσήφ πάλι αποτελεί ασφαλώς το τέλειο υπόδειγμα της ταπεινοφροσύνης και της αυταπάρνησης. Ο άγιος Ιωσήφ δεν υπάρχει, θα λέγαμε, στα Ευαγγέλια. Βρίσκεται εκεί απλώς και μόνο για να υποδεχθεί στις διάφορες περιστάσεις τον λόγο του αγγέλου και αμέσως να τον θέσει σε εφαρμογή, χωρίς να υψώσει τη φωνή, χωρίς να πει το παραμικρό, να διατυπώσει έστω ένα ερώτημα. Γνωρίζετε ότι στο Άγιον Όρος ο γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής έτρεφε ιδιαίτερη ευλάβεια για τον άγιο Ιωσήφ, τον θεωρούσε κατ' εξοχήν διδάσκαλο, κατ' εξοχήν προστάτη της ησυχαστικής προσευχής, της καρδιακής προσευχής, της εσωτερικής σιωπής ενώπιον του Θεού. Γι' αυτό. ο άγιος Ιωσήφ πρέπει να έχει και στη δική μας πνευματική ζωή ιδιαίτερη θέση.
Τιμούμε, επίσης σήμερα και τον άγιο Ιάκωβο, αδελφό του Κυρίου, πρώτο επίσκοπο Ιεροσολύμων, πρώτο συγγραφέα Θείας Λειτουργίας. Μέσω αυτού του χαρακτηριστικού του συνδέεται με τον Δαβίδ. Αν ο Δαβίδ υπήρξε κάποτε ο πρωτεργάτης της λειτουργίας του Ναού, ο άγιος Ιάκωβος Ιεροσολύμων είναι ο συγγραφέας της πρώτης γνωστής Θείας Λειτουργίας, από την οποία εξάλλου απορρέει κατά κάποιο τρόπο η λειτουργία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, καθώς και εκείνη του Μεγάλου Βασιλείου. Τον άγιο Ιάκωβο συνήθως τον αναπαριστούμε μέσα στο ιερό των εκκλησιών να λειτουργεί ή μάλλον να συλλειτουργεί. Ο άγιος Ιάκωβος ήταν ο προεστώς της Ιουδαιο-χριστιανικής κοινότητας της Ιερουσαλήμ, η οποία αποτελούσε τον ζωντανό σύνδεσμο ανάμεσα στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, το κατ' εξοχήν «μικρό υπόλοιπο» χάρη στο οποίο ο νέος λαός, η Εκκλησία που προέκυψε από τα έθνη, μπολιάστηκε σ' αυτή τη ρίζα και τον κορμό, που ήταν ολόκληρη η Παλαιά Διαθήκη και η μικρά αλυσίδα των Πατριαρχών, των βασιλέων και των προφητών του Ισραήλ.
Τέλος γιορτάζουμε σήμερα και τον άγιο Στέφανο, τον πρώτο μάρτυρα, τον τέλειο αυτό μιμητή του Χριστού. Όπως ο άγιος Ιγνάτιος Αντιοχείας ο θεοφόρος, που εορτάσαμε πριν από μερικές ημέρες και ο οποίος έλεγε: «Όταν με θρυμματίσουν τα δόντια των θηρίων, τότε θα είμαι αληθινός μαθητής του Χριστού», έτσι και ο άγιος Στέφανος αποτελεί την τέλεια εικόνα του μαθητή του Χριστού: Τον ακολούθησε στη θυσία Του μέχρι τον θάνατο. Επίσης πριν πεθάνει, είδε τον Χριστό καθήμενο εκ δεξιών του Θεού, αυτό το όραμα της θείας δόξας. Γιατί, αν πρέπει να ακολουθήσουμε τον Χριστό μέχρι τον Σταυρό, αυτό δεν σημαίνει ότι ο Σταυρός είναι το τέρμα, το όριο, το τέλος. Αντιθέτως διά μέσου του Σταυρού μπορούμε να διακρίνουμε τη δόξα του Θεού.
Ο άγιος διάκονος Στέφανος είναι, έτσι, ένα τέλειο πρότυπο της μοναστικής μας ζωής υπό διπλή έννοια: αφενός της ασκήσεως, του πνευματικού αγώνα, της αντίστασης κατά των πειρασμών και όλων των εσωτερικών δοκιμασιών που μπορεί να αποτελούν και μαρτύριο' και αφετέρου της θείας θεωρίας μέσα στο θάμβος της δόξας του Θεού, δόξα η οποία διαφαίνεται μέσα από τις Γραφές, μέσα από τα γεγονότα, μέσα απ' το πρόσωπο των αδελφών μας, δι' όλων των πραγμάτων.

Μακάρι να μπορέσουμε κι εμείς ν' ακολουθήσουμε το παράδειγμα όλων αυτών των αγίων και μαζί τους, με τις μεσιτείες τους, να έχουμε καρδιά συντετριμμένη από την μετάνοια, να ζούμε μαζί τους την βαθιά εσωτερική ζωή με πρότυπο τον Ιωσήφ, να συνειδητοποιούμε τον σύνδεσμό μας με τον λαό αυτό των αγίων της Παλαιάς Διαθήκης. Μαζί δε με τον πρωτομάρτυρα Στέφανο να ακολουθούμε τον Χριστό στην οδό του Σταυρού και στον δρόμο της θεωρίας, του θάμβους ενώπιον της λαμπρότητος του Θεού' Πατρός, Υιού και Αγίου Πνεύματος, στον Οποίο ανήκει η δόξα εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 65-69.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF