ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2024

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: «ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ» (8ο ΜΕΡΟΣ)

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 58-64.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ





Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ




ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ - ΟΜΙΛΙΑ Α'




Εξάλλου, αν οι ευαγγελικές διηγήσεις φωτίζοντας το παρελθόν αποκαλύπτουν την έννοια της όλης ιστορίας του Ισραήλ, δείχνοντας προς τα που έτεινε και τι προεικόνιζε, ταυτόχρονα φωτίζουν το μέλλον του κόσμου και μας αποκαλύπτουν ότι μέσα απ' όλες αυτές τις δοκιμασίες, όλες τις οδύνες, όλες τις δυσκολίες των καιρών που έρχονται, εντέλει θα ολοκληρωθεί το έργο της σωτηρίας μας, η οριστική έξοδός μας.
Η νέα αυτή έξοδος θα οδηγήσει όχι σε μια υλική Γη της Επαγγελίας, αλλά σε μια Βασιλεία που δεν είναι εκ του κόσμου τούτου και της οποίας ο τόπος εδώ κάτω είναι η καρδιά του ανθρώπου. Η διαθήκη του Σινά και ο Μωσαϊκός νόμος βρήκαν την οριστική εκπλήρωσή τους στη νέα συνθήκη, την Καινή Διαθήκη, -διότι πλέον όλα είναι θεία δώρα- και σε ένα καινούργιο νόμο που δεν είναι πια γραμμένος πάνω σε πλίθινες πλάκες, αλλά στις σάρκινες καρδιές των ανθρώπων. Πρόκειται για μια συνθήκη η οποία, αν πειθαρχούμε στη χάρη, αν η ελευθερία μας αποδέχεται το δώρο αυτό του Θεού, μας προσφέρει το φως και τη δύναμη που θα μας επιτρέψει να ζήσουμε εν πάση αληθεία τη θεία ζωή.
Να τι πρέπει να διακρίνουμε μέσα στα στα κείμενα που ορίζει η Εκκλησία να διαβάζουμε στη συγκεκριμένη περίοδο του λειτουργικού έτους. Πρέπει να τα ακούμε, να τα διαφυλάττουμε και να τα αφήνουμε να αντηχούν στις καρδιές μας, να επιτρέπουμε σ' αυτά να μας αφυπνίζουν, για να μπορούμε να ανταποκρινόμαστε και να αφηνόμαστε να μας μεταμορφώνει ο θείος λόγος κατ' εικόνα του του μονογενούς Υιού, δυνάμει του Παναγίου Πνεύματος, εις δόξαν Πατρός. Αμήν.



Ο άγιος Ιωσήφ



Στην Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα - Ομιλία Β'



Την Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα η Εκκλησία μας μας προσκαλεί να τιμήσουμε με έναν ιδιαίτερο τρόπο τον άγιο Ιωσήφ, λόγω του ρόλου που του ανήκει στα γεγονότα της Γεννήσεως και της παιδικής ηλικίας του Χριστού.
Ο άγιος Ιωσήφ πιθανώς δεν έχει το προφίλ που θα ταίριαζε στη συνείδηση πολλών χριστιανών. Ωστόσο, παίζει σημαντικό ρόλο μέσα στα Ευαγγέλια. Από την πλευρά μας, ο άγιος Ιωσήφ πρέπει να τιμάται για πολύ συγκεκριμένο λόγο. Πράγματι, αν υπάρχει σήμερα στο Άγιον Όρος μια μεγάλη πνευματική αναγέννηση, αυτή σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον Γέροντα Ιωσήφ τον Ησυχαστή, που σήμερα ήδη τιμάται από πολλούς ως άγιος. Ο Γέροντας Ιωσήφ λοιπόν είχε μεγάλη ευλάβεια προς τον προστάτη άγιό του, τον άγιο Ιωσήφ, τον οποίο θεωρούσε προστάτη ειδικά των μοναχών, κυρίως των Αθωνιτών που είχαν αφιερωθεί στην ησυχαστική ζωή, σε μια ζωή μόνωσης και βαθιάς ένωσης με τον Θεό.
Όπως αντιλαμβανόμαστε και από το όνομά του, υπάρχει μια μυστική σύνδεση ανάμεσα στον άγιο Ιωσήφ και τον δίκαιο Ιωσήφ της Παλαιάς Διαθήκης, κατά τον τρόπο που ο Ιωάννης ο Βαπτιστής αναπαρήγαγε τα χαρίσματα και τα πνευματικά δώρα του Ηλία. Υπάρχει ανάμεσά τους μια αντιστοιχία πνευματικών χαρισμάτων, η οποία θεμελιώνει την πνευματική αυτή συγγένεια. Από τη μια πλευρά ο Ιωσήφ της Παλαιάς Διαθήκης έσωσε και την Αίγυπτο και τους αδελφούς του, τον λαό του Ισραήλ, με τη σοφία και τη διάκρισή του' δεν είδε όνειρα ο ίδιος, ήταν όμως προικισμένος με το χάρισμα της ερμηνείας ονείρων των ανθρώπων εκείνων που τον πλησίαζαν για να τον συμβουλευθούν.
Από την άλλη και ο Ιωσήφ της Καινής Διαθήκης, πληροφορούμενος από τα όνειρα, υπήρξε ο προστάτης της Αγίας Οικογένειας, προστάτης του διωκόμενου Χριστού, ο Οποίος υποχρεώθηκε να φύγει στην Αίγυπτο με τη μητέρα Του, την Υπεραγία Θεοτόκο και Παρθένο Μαρία. Και οι δύο αυτοί Ιωσήφ έχουν δεσμούς με την Αίγυπτο, τη χώρα αυτή που λίγο αργότερα θα γίνει το λίκνο του μοναχισμού. Την Αίγυπτο, όπου η ανάμνηση της εξορίας του Χριστού με τη μητέρα Του και τον Ιωσήφ παρέμεινε πάντοτε τόσο ζωντανή και συνδεδεμένη με τις ρίζες αυτού του μοναχισμού, αφού τα μοναστήρια εξαπλώθηκαν πολύ γρήγορα στους τόπους ακριβώς, όπου η παράδοση ήθελε να έχει κατοικήσει η Αγία Οικογένεια.
Είναι τόσες πολλές οι ομοιότητες ανάμεσα στο μοναστικό, ησυχαστικό ιδεώδες μας και στο πρόσωπο του αγίου Ιωσήφ! Και οφείλουμε ν τον επικαλούμαστε ως προστάτη των κοινοτήτων μας, ως τον άγιο που μπορεί να περιφρουρεί, να φροντίζει για τις ανάγκες μας, όλες τις υλικές ελλείψεις μας, που καμιά φορά νιώθουμε να μας πλήττουν σκληρά' αλλά και ως εκείνον ο οποίος έχει τη δυνατότητα να μας μυήσει στην εσωτερική ζωή, να μας βοηθήσει στην αναζήτηση του Θεού, στην αναζήτηση μιας βαθύτερης προσευχητικής ζωής. Ο άγιος Ιωσήφ παίζει έτσι διπλό ρόλο που δεν μπορούμε βεβαίως να υπογραμμίσουμε όσο του αξίζει, και ο οποίος ρόλος άλλη μια φορά είναι σε απόλυτη αρμονία με την πνευματική κληρονομιά του Αγίου Όρους, όπως την παραλάβαμε από τον γέροντα Αιμιλιανό και τον Πατέρα Εφραίμ Κατουνακιώτη, ο οποίος ήταν τόσο κοντά στον Ιωσήφ τον Ησυχαστή και τη συνοδεία του.

Είθε ο άγιος Ιωσήφ να προστατεύει τις αδελφότητές μας, να μας βοηθά να βρίσκουμε λύσεις στα υλικά προβλήματα της ζωής μας, και ταυτόχρονα να βοηθά να μη διασπάται ο νους μας. Και οι μέριμνες του κόσμου τούτου, αν και αναγκαίες, να μην καταπνίγουν μέσα μας την αναζήτηση του Θεού, τον βαθύ πόθο για ένωση μαζί Του διά της προσευχής, κατά το δυνατόν αδιαλείπτου, προσευχή που θα αποτελεί τον χυμό της πνευματικής μας ζωής και ανάσα της ψυχής μας. Είθε ο άγιος Ιωσήφ να μας φρουρεί και να μας προστατεύει. Αμήν.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 58-64.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF