ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ: Η ΥΠΕΡΟΧΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΩΣ ΟΙΚΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΧΗΣ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ ΛΟΓΟΥ

 



«ξελεξάμην παραρριπτεῖσθαι ἐν τῷ οἴκῳ τοῦ Θεοῦ μου μᾶλλον, ἤ οἰκεῖν με ἐν σκηνώμασιν ἁμαρτωλῶν» [Προτιμῶ να εἶμαι παραπεταμένος κάπου στὸν οἶκο τοῦ Θεοῦ μου, παρὰ νὰ κατοικῶ σὲ σπίτια ἁμαρτωλῶν] (Ψαλμ. 83:11). Κάθε τόπος, κάθε μέρος, σὲ σύγκριση μὲ τὸν οἶκο τοῦ Θεοῦ, εἶναι κατοικία ἁμαρτωλῶν, εἴτε δικαστήριο πεῖς, εἴτε βουλευτήριο, εἴτε τὸ σπίτι τοῦ καθενός.


Διότι, καὶ ἄν ἀκόμη γίνονται ἐκεῖ προσευχὲς ἤ ἱκεσίες, ἀναπόφευκτα ὅμως συμβαίνουν καὶ φιλονεικίες καὶ ἔριδες καὶ ὕβρεις καὶ συγκεντρώσεις γιὰ βιωτικὲς ὑποθέσεις, ἐνῶ ὁ οἶκος αὐτὸς εἶναι καθαρὸς ἀπ’ ὅλα αὐτά. Γι’ αὐτό, ἐκεῖνα εἶναι σπίτια ἁμαρτωλῶν ἀνθρώπων, ἐνῶ αὐτὸς οἶκος τοῦ Θεοῦ. Καὶ ὅπως ἕνα λιμάνι χωρὶς ἀνέμους καὶ κύματα παρέχει μεγάλη ἀσφάλεια στὰ πλοῖα ποὺ ἀγκυροβολοῦν ἐκεῖ, ἔτσι ἀκριβῶς καὶ ὁ οἶκος τοῦ Θεοῦ, σὰν ἀπὸ κάποια θύελλα ἐξαρπάζει ἀπὸ τὰ κοσμικὰ πράγματα ὅσους μπαίνουν σ’ αὐτὸν καὶ τοὺς ἐπιτρέπει νὰ σταθοῦν μὲ μεγάλη γαλήνη καὶ ἀσφάλεια καὶ ν’ ἀκοῦν τὰ θεῖα λόγια.


Αὐτὸς ὁ χῶρος εἶναι θεμέλιο ἀρετῆς, διδασκαλεῖο φιλοσοφίας. Ὄχι μόνο σὲ σύναξη, ὅταν γίνεται ἀκρόαση τῶν Γραφῶν καὶ διδασκαλία πνευματικὴ καὶ συγκέντρωση σεβαστῶν πατέρων, ἀλλὰ καὶ σ’ ὅλο τὸν ὑπόλοιπο καιρό, πάτησε στὰ πρόθυρα μόνο καὶ ἀμέσως θ’ ἀποβάλεις τὶς βιοτικὲς φροντίδες. Πέρασε μέσα στὸ προαύλιο καὶ σὰν κάποια αὔρα πνευματικὴ θὰ περιστοιχίσει τὴν ψυχή σου. Αὐτὴ ἡ ἡσυχία ὁδηγεῖ σὲ δέος καὶ διδάσκει θεία φιλοσοφία· ἀνορθώνει τὸ φρόνημα καὶ δὲν ἀφήνει νὰ θυμᾶσαι τὰ παρόντα, μεταφέροντάς σε ἀπὸ τὴν γῆ στὸν οὐρανό.


ν ὅμως χωρὶς σύναξη (ἐκκλησιαστικὴ Ἀκολουθία καὶ Θ. Λειτουργία) εἶναι τόσο μεγάλο τὸ κέρδος ἀπὸ τὴν ἐδῶ παρουσία, ὅταν Προφῆτες ἀπὸ παντοῦ φωνάζουν, ὅταν Ἀπόστολοι κηρύττουν τὸ Εὐαγγέλιο, ὅταν ὁ Χριστὸς στέκεται στὸ μέσον, ὅταν ὁ Πατέρας δέχεται αὐτὰ ποὺ γίνονται, ὅταν τὸ Ἅγιο Πνεῦμα χορηγεῖ τὴν δική του ἀγαλλίαση, μὲ πόση ὠφέλεια πλημμυρισμένοι φεύγουν ἀπὸ ἐδῶ οἱ παρόντες; Πόση πάλι ζημία ὑφίστανται οἱ ἀπόντες;


θελα νὰ ξέρω ποῦ χάνουν τὸν καιρό τους αὐτοὶ ποὺ ἀδιαφόρησαν γιὰ τὴν σύναξη, τί τοὺς κράτησε καὶ τοὺς ἀπομάκρυνε ἀπὸ τὴν ἱερὴ αὐτὴ τράπεζα, γιὰ ποιά πράγματα κάνουν συζήτηση! Μᾶλλον ὅμως γνωρίζω καλά· ἤ συζητοῦν γιὰ πράγματα ἀνόητα καὶ καταγέλαστα, ἤ εἶναι προσηλωμένοι σὲ βιοτικὲς φροντίδες. Ὅμως ἡ ἀπασχόληση καὶ μὲ τὰ δύο στερεῖται συγγνώμης καὶ ἐπισύρει τὴν χειρότερη τιμωρία. Καὶ γιὰ τὴν πρώτη περίπτωση βέβαια δὲν χρειάζεται οὔτε λόγος οὔτε ἀπόδειξη.


τι ὅμως δὲν μποροῦν νὰ ἐπιτύχουν συγγνώμην οὔτε αὐτοὶ ποὺ προφασίζονται σὲ μᾶς τὶς οἰκιακὲς ἀσχολίες καὶ προβάλλουν τὴν ἀφόρητη ἀπὸ ἐκεῖ ἀνάγκη, ἄν καὶ καλοῦνται ἐδῶ (βασικῶς) μία φορὰ τὴν ἑβδομάδα καὶ οὔτε τότε δὲν δέχονται νὰ προτιμήσουν τὰ πνευματικὰ ἀπὸ τὰ γήινα πράγματα, εἶναι φανερὸ ἀπὸ τὰ Εὐαγγέλια. Γιατὶ πραγματικὰ ἐκεῖνοι ποὺ κλήθηκαν στὸν πνευματικὸ γάμο πρόβαλαν αὐτὲς τὶς προφάσεις· ὁ ἕνας ὅτι ἀγόρασε ζεῦγος ἀπὸ βόδια, ὁ ἄλλος ὅτι ἀγόρασε χωράφι καὶ ὁ ἕτερος ὅτι νυμφεύθηκε, ἀλλ’ ὅμως τιμωρήθηκαν (βλ. Λουκ. 14:15-24).


Οἱ αἰτίες βεβαίως ἀπορρέουν ἀπὸ τὴν ἀνάγκη, ἀλλ’ ὅταν ὁ Θεὸς καλεῖ δὲν ἔχουν δικαιολογία οἱ ἄνθρωποι. Διότι, (μόνον) μετὰ τὸν Θεὸν εἶναι ἀναγκαῖα καὶ ὅλα τὰ ἄλλα σὲ μᾶς. Μετὰ ἀπὸ τὴν τιμὴ Ἐκείνου, τότε ἄς ἀπολαμβάνουν τὴν φροντίδα μας καὶ τὰ ὑπόλοιπα. Διότι ποιός ὑπηρέτης, πές μου, πρὶν νὰ ἐκπληρώσει τὴν ὑπηρεσία του στὸν κύριό του, θὰ φροντίσει ποτὲ γιὰ τὸ δικό του σπίτι;


Πῶς λοιπὸν δὲν εἶναι παράλογο στὴν περίπτωση τοῦ ἀνθρώπου, ὅπου ἡ ἐξουσία τοῦ κυρίου στοὺς δούλους εἶναι ἁπλὸ ὄνομα, νὰ δείχνει κανεὶς τόσο μεγάλο σεβασμὸ καὶ ὑπακοὴ στοὺς κυρίους, ἐνῶ τὸν ἀληθινὸ Κύριο, ὄχι μόνο δικό μας, ἀλλὰ καὶ τῶν Οὐρανίων Δυνάμεων, νὰ μὴ τὸν θεωρεῖ ἄξιο οὔτε γιὰ τὴν ἴδια μὲ τοὺς συνδούλους μας φροντίδα; Εἴθε νὰ ἦταν δυνατὸν νὰ εἰσέλθετε στὴν συνείδησή τους καὶ τότε θὰ βλέπατε καλὰ ἀπὸ πόσα τραύματα εἶναι γεμᾶτοι καὶ πόσα ἀγκάθια ἔχουν. Γιατί, ὅπως ἀκριβῶς ἡ γῆ ὅταν δὲν ἀπολαμβάνει τὴν φροντίδα τοῦ γεωργοῦ γίνεται χέρσα καὶ γεμίζει χορτάρια, ἔτσι καὶ ἡ ψυχὴ ὅταν δὲν ἀπολαμβάνει τὴν πνευματικὴ διδασκαλία βγάζει ἀγκάθια καὶ τριβόλια.


Διότι, ἄν ἐμεῖς ποὺ καθημερινὰ παίρνουμε μέρος στὴν ἀκρόαση τῶν Προφητῶν καὶ τῶν Ἀποστόλων μόλις ποὺ συγκρατοῦμε τὸν θυμό, μόλις ποὺ χαλιναγωγοῦμε τὴν ὀργή, μόλις ποὺ ὑποτάσσουμε τὴν κακὴ ἐπιθυμία, μόλις ποὺ ἀπομακρύνουμε τὸ σαράκι τοῦ φθόνου, χρησιμοποιῶντας συνέχεια τὸ ἀντίδοτο ἀπὸ τὶς θεῖες Γραφὲς γιὰ τὰ δικά μας πάθη, καὶ μόλις ποὺ συγκρατοῦμε τὰ ἀναίσχυντα θηρία, ἐκεῖνοι ποὺ ποτὲ δὲν ἀπολαμβάνουν αὐτὴ τὴν θεραπεία καὶ δὲν ἀκοῦν τὴν θεία φιλοσοφία, πές μου, ποιά ἐλπίδα σωτηρίας θὰ ἔχουν; Ἤθελα νὰ μποροῦσα νὰ δείξω στὰ μάτια σας τὴν δική τους ψυχὴ καὶ θὰ τὴν βλέπατε ἀκάθαρτη, στεγνή, διαλυμένη καὶ ταπεινωμένη καὶ χωρὶς παρρησία.


Γιατί, ὅπως τὰ σώματα ὅταν δὲν χρησιμοποιοῦν τὰ λουτρὰ εἶναι γεμᾶτα ἀπὸ πολλὲς ἀκαθαρσίες καὶ λεκέδες, ἔτσι καὶ ἡ ψυχὴ ὅταν δὲν ἀκούει πνευματικὴ διδασκαλία ἔχει πάνω της μεγάλη κηλίδα ἁμαρτημάτων. Διότι πραγματικὰ αὐτὰ ποὺ συμβαίνουν ἐδῶ εἶναι λουτρὸ πνευματικό, ποὺ μὲ τὴν θέρμη τοῦ ἁγίου Πνεύματος καθαρίζει κάθε ἀκαθαρσία.


καλύτερα, ἡ φωτιὰ τοῦ Πνεύματος δὲν καθαρίζει μόνο κάθε ἀκαθαρσία, ἀλλὰ καὶ τὴν βαφὴ εἰς βάθος· διότι λέγει· «ἐὰν γὰρ ὦσιν αἱ ἁμαρτίαι ὑμῶν ὡς φοινικοῦν, ὡς χιόνα λευκανῶ» [ἄν οἱ ἁμαρτίες σας εἶναι κόκκινες, θὰ κάνω τὶς ψυχές σας λευκὲς σὰν τὸ χιόνι] (Ἡσ. 1:18). Καὶ ἄν ἀκόμη, λέγει, μὲ τὴν ἴδια ἀκρίβεια ἡ ἀκαθαρσία τῶν ἁμαρτημάτων πληγώσει τὴν οὐσία τῆς ψυχῆς, ὥστε σὰν βαφὴ νὰ γίνει ἀμετάβλητη, καὶ ἔτσι ἀκόμη ἐγὼ μπορῶ νὰ τὴν φέρω στὴν ἀντίθετη κατάσταση· γιατὶ ἀρκεῖ νὰ κάνω ἕνα νεῦμα, καὶ ὅλα τὰ ἁμαρτήματα ἐξαφανίζονται…



Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου: Ὁμιλία-Ἐπίπληξις ἐναντίον τῶν ἀπόντων, παράγρ. 1,
ΕΠΕ, τ. 26 [86],
Πατερικαὶ Ἐκδόσεις «Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς», Θεσσαλονίκη 1986, σελ. 446-453.
Ἡ ἀπόδοση τοῦ πρωτοτύπου ὑπέστη βελτιωτικὴ ἐπεξεργασία.
*Εκ της ιστοσελίδας της Ιεράς Μητρόπολης Λαρίσης και Πλαταμώνος
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF