ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΡΟΣΤΑΝΔΗΣ: «Η ΑΓΙΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ Η ΩΡΑΙΑ ΜΟΙΡΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ» (ΜΕΡΟΣ Β')




Ο Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης μιλάει για την Μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων και την αγιότητα.



ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΧΝΗ ΜΕΤΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ



Ο Κύριος πετυχαίνει με βεβαιότητα το σκοπό Του να ανανεώσει τη διεφθαρμένη από την αμαρτία φύση μας, μέσω των Αχράντων και Ζωοποιών Μυστηρίων του Σώματος και του Αίματός Του. Αν μεταλαμβάνω άξια, ανανεώνομαι ορατά, αναζωογονούμαι μετά το θάνατο της αμαρτίας. Στο νου μου υπάρχει ένα θαυμαστό φως, στην καρδιά μου «ειρήνη, χαρά εν Αγίω Πνεύματι». Γνωρίζω εμπειρικά τον καλό ζυγό και το ελαφρύ φορτίο του Κυρίου μου, ο οποίος αγγίζει και ζωοποιεί τη νεκρή ψυχή μου.


Ανανεώνομαι με θαυμαστό τρόπο με τα Θεία Μυστήρια του Σώματος και Αίματος του Χριστού κάθε μέρα, ακόμη μέχρι και σήμερα, το 70ό έτος της ζωής μου. Και σαν να μην γερνάω, διατηρούμαι με τη χάρη Του φρέσκος και δυνατός στην ψυχή και στο σώμα. Ευχαριστώ, ευχαριστώ, ευχαριστώ για όλα αυτά και για όλα τα ελέη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Και πόσες δυνάμεις Του, πόσες νίκες έχουν συντελεστεί από Αυτόν στον εσωτερικό μου κόσμο. Αμέτρητες! Δόξα, δόξα, δόξα τω εν Τριάδι Θεώ!


Μια ολοφάνερη απόδειξη της αλήθειας των λόγων του Σωτήρα: «Ὁ τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐμοὶ μένει, κἀγὼ ἐν αὐτῷ» (Ιω. 6: 56). Καθημερινά τελώ με ευλάβεια τη Θεία Λειτουργία και μεταλαμβάνω των Αχράντων Μυστηρίων. Και ιδού οι καρποί αυτής της μετάληψης: εξαγνισμός, αγιασμός, ανανέωση, νίκη επί των παθών, ειρήνη της ψυχής, ελευθερία, θάρρος, «χαρά εν Αγίω Πνεύματι», προσευχή για μένα και για τους άλλους, που συνοδεύεται από θαυματουργικές ενέργειες, μέσα και έξω από μένα και στις ψυχές πολλών, θεραπεία με το αντίδωρο και με όλα όσα πίνω και τρώω και δίνω στους άλλους που τα δέχονται με πίστη, ζωοποιός δύναμη της ευλογίας, που δίδεται με το χέρι μου, χαρά από την επικοινωνία τόσο στην προσευχή όσο και στις κουβέντες με τους ανθρώπους.


Με τη χάρη των Αχράντων Μυστηρίων στέκομαι και περπατώ όρθιος και δεν επιστρέφω στο κακό, αν προσέχω τον εαυτό μου: πόσο καλά είναι να κοινωνώ! Όταν, όμως, δεν μεταλαμβάνω για μεγάλο χρονικό διάστημα, γίνομαι εύκολα επιρρεπής στο κακό και ο διάβολος εύκολα με κυριεύει.


Είναι συμφορά για την ψυχή να μην μεταλαμβάνει των Αγίων Μυστηρίων για μεγάλο χρονικό διάστημα: η ψυχή αρχίζει να βρωμάει από τα πάθη και η δύναμή τους αυξάνεται όσο δεν κοινωνούμε τον Ζωοδότη μας.


Πώς, όμως, οι χριστιανοί την αντιμετωπίζουν (τη Λειτουργία); Ως επί το πλείστον, με τη συνηθισμένη ψυχρότητα, απροσεξία, αδιαφορία. Κοινωνούν πολύ σπάνια, σαν από ανάγκη και συνήθεια, μια φορά το χρόνο! Τι στερούν από τον εαυτό τους! Τι ανεκτίμητο Θείο θησαυρό, τι αθάνατο ζωογόνο δώρο του Θεού! Τι βοήθεια του Θεού! Γι' αυτό δεν υπάρχει αληθινή ζωή στους Ορθόδοξους Χριστιανούς, δεν υπάρχει ζωή σύμφωνα με το Πνεύμα του Χριστού. Γι' αυτό έχουν πολλαπλασιαστεί οι ασθένειες και οι συμφορές!



ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ



Αναξιόπιστος, αναληθής είναι ο χριστιανός που δε θέλει, δεν ελπίζει και δεν προσπαθεί να είναι άγιος. Όπως αναξιόπιστος είναι και ο πολεμιστής που δε θέλει, δεν ελπίζει και δεν προσπαθεί να είναι νικητής. Όλοι μας, αγαπημένοι αδελφοί, μπορούμε και πρέπει να γίνουμε άγιοι! Όχι με τη δική μας δύναμη και τα δικά μας κατορθώματα μπροστά στον Θεό, όχι, αλλά με τη δύναμη της χάριτος του Θεού. Και η χάρη «Ενὶ δὲ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη» (Εφε. 4: 7), δηλαδή, η χάρη έχει δοθεί στον καθένα από εμάς κατά το μέτρο της δωρεάς του Χριστού.


Ναι! Μπορούμε να γίνουμε άγιοι, και μάλιστα είμαστε ήδη άγιοι σε αυτή τη ζωή, έστω και για λίγο, όταν μεταλαμβάνουμε επάξια των Αγίων, Αχράντων και Ζωοποιών Μυστηρίων του Χριστού. Ω, τότε αναμφίβολα γινόμαστε άγιοι με την αγιότητα του Χριστού, και η ψυχή μας γίνεται πιο λευκή και από το χιόνι με το αίμα του Χριστού. Γι' αυτό, να κοινωνείς πιο συχνά, να κοινωνείς επάξια, και θα ανακτάς συχνά την αγιότητα που είχες χάσει. Θα ανανεώνεις συχνά τη φύση σου που έχει διαφθαρεί από την αμαρτία και σιγά-σιγά θα γίνεσαι άγιος και από τη δική σου διάθεση, που θα πυροδοτείται και θα στηρίζεται από τη χάρη του Χριστού.


Ναι, οπωσδήποτε θα γίνεις άγιος, αν δε ζεις σε πνευματικό λήθαργο και αδράνεια, αλλά θα πολεμάς ενεργά κατά των παθών και κατά του ασώματου εχθρού, ο οποίος καθημερινά προσπαθεί να βάλει φωτιά στα πάθη και στις κοσμικές προσκολλήσεις μας. Η αγιότητα δεν είναι μόνο η αξιοζήλευτη μοίρα των αποστόλων, των αγίων ιεραρχών, των μαρτύρων, των οσίων και όλων των αγίων. Η αγιότητα είναι η ωραία μοίρα όλων μας.



Μετάφραση για την πύλη gr.pravoslavie.ru: Αναστασία Νταβίντοβα
St. John Stravopegal Convent
11/15/2023


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF