ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2024

«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ)



 


ΟΙ ΒΟΥΛΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 14-18.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Ας εξετάσουμε πολύ συνοπτικά και τη ζωή του πατέρα του Ιωσήφ, του πατριάρχη Ιακώβ. Ο αδελφός του Ησαύ τον φθόνησε και ζητούσε να τον σκοτώσει, αναγκάζοντάς τον έτσι να φύγει από την πατρίδα του. Τι συνέπειες είχε αυτό; Πρώτα-πρώτα, ξεφεύγοντας τον κίνδυνο, βρήκε ασφάλεια και ησυχία. Ύστερα, έμαθε να εμβαθύνει περισσότερο στα πράγματα, κι έτσι έγινε πιο σοφός. Και τέλος, αξιώθηκε να δει το θαυμαστό εκείνο όνειρο με την κλίμακα.


Αλλά, θα μου πείτε, στην ξένη χώρα, τη Μεσοποταμία, όπου πήγε, δούλεψε σκληρά. Και στην αρχή, βέβαια, βρήκε γυναίκα να πάρει, τη Ραχήλ, και κέρδισε τη συμπάθεια του πεθερού του, του Λάβαν, στη συνέχεια όμως ο Λάβαν τον εξαπάτησε, δίνοντάς του γυναίκα τη μεγαλύτερη κόρη του, τη Λεία. Ναι, έτσι έγινε, αλλά τούτο τον ωφέλησε, γιατί η Ραχήλ ήταν στείρα, ενώ από τη Λεία απέκτησε πολλά παιδιά. Αργότερα ο Λάβαν τον μίσησε. Μα και το μίσος αυτό του βγήκε σε καλό, γιατί έγινε αφορμή να γυρίσει στην πατρίδα του.


Αν δεν αντιμετώπιζε κανένα πρόβλημα στη Μεσοποταμία, δεν θα σκεφτόταν τη Χαναάν. Ο Λάβαν του κατακράτησε το μισθό των κόπων του. Μήτε κι αυτό τον ζημίωσε καθόλου, αφού πρόκοψε και πλούτισε περισσότερο από το πεθερό του. Τι βλέπουμε, λοιπόν; Όσο μεγαλύτερη η επιβουλή και εχθρότητα αντιμετώπιζε, τόσο περισσότερο προόδευε. Αν δεν έπαιρνε γυναίκα πρώτα τη Λεία, δεν θ' αποκτούσε σύντομα τόσα παιδιά, αλλά θα ήταν για χρόνια άτεκνος και θα θρηνούσε, όπως ακριβώς και η Ραχήλ.


Αν ο Λάβαν δεν του στερούσε το μισθό του, δεν θα νοσταλγούσε την πατρίδα του, δεν θα δενόταν πιο στενά με τις γυναίκες του, δεν θα γύριζε με δόξα και τιμή στη γη Χαναάν, δεν θα συναντούσε στο δρόμο τους αγγέλους και τον ίδιο το Θεό. Αξιοθαύμαστο, αλήθεια, είναι το ότι ο Θεός μας ευεργετεί μέσα από γεγονότα που φαίνονται όχι ευνοϊκά και ευχάριστα, αλλά ενάντια και δυσάρεστα. Ας δούμε ακόμα μερικά παραδείγματα.


Ο Φαραώ πρόσταξε να ρίχνονται στο ποτάμι τα βρέφη των Ισραηλιτών. Αν δεν γινόταν αυτό, δεν θα σωζόταν ο Μωυσής από τη θυγατέρα του Φαραώ και δεν θ' ανατρεφόταν στα ανάκτορα. Ο Θεός οικονόμησε έτσι τα πράγματα, για να δείξει πόσο εύκολα η σοφία Του και η παντοδυναμία Του βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα άλυτα και διέξοδο στα αδιέξοδα. Αργότερα ένας Εβραίος είπε απειλητικά στο Μωυσή: «Μήπως θέλεις να με σκοτώσεις»; Και αυτό τον ωφέλησε, γιατί φοβήθηκε και αποφάσισε να εγκαταλείψει την Αίγυπτο.


Έτσι έφυγε στην έρημο του Σινά. Εκεί όχι μόνο μακριά από τους κινδύνους της Αιγύπτου έζησε, αλλά και ωρίμασε πνευματικά και πλουτίστηκε με σοφία και αξιώθηκε να δει το θαυμάσιο εκείνο όραμα της φλεγόμενης βάτου και έλαβε τη θεία επαγγελία της λυτρώσεως του λαού του από την τυραννική δουλεία των Αιγυπτίων.


Κάτι παρόμοιο έγινε και με τον Ααρών. Όταν επαναστάτησαν εναντίον του ο Κορέ και ορισμένοι άλλοι άρχοντες του ισραηλιτικού λαού, αμφισβητώντας του το αξίωμα της ιερωσύνης, ο Θεός, με το θαύμα του ραβδιού που βλάστησε, τον ανέδειξε λαμπρότερο και ενδοξότερο. Ας θυμηθούμε τώρα και τους Τρεις Παίδες. Στην περίπτωσή τους ο διάβολος έπαθε το συνηθισμένο του πάθημα, που ποτέ δεν του γίνεται μάθημα. Τι δηλαδή; Τα μέσα που χρησιμοποιεί για να πολεμήσει τους πιστούς, χτυπούν τελικά τον ίδιο και εξουδετερώνουν τη δύναμή του.


Αυτό, φυσικά, γίνεται όχι γιατί το θέλει ο εκείνος, αλλά γιατί ο πάνσοφος Θεός οδηγεί τα πράγματα έτσι, ώστε τα τεχνάσματα και τα όπλα του να στραφούν εναντίον του. Έβαλε, λοιπόν, ο πονηρός σ' εκείνον τον τύραννο, το Ναβουχοδονόσωρ, τη σκέψη να μην αποκεφαλίσουν τους αγίους ούτε να τους ρίξουν στα θηρία, αλλά να τους θανατώσουν στη φωτιά. Γιατί; Για να μη μείνει τίποτε από τα λείψανά τους, για να εξαφανιστούν τα σώματά τους, για ν' ανακατευτεί η στάχτη από τα οστά τους με τη στάχτη από τα ξύλα.


Αλλά ο Θεός χρησιμοποίησε αυτόν τον τρόπο για να νικηθεί η ασέβεια και να κατατροπωθεί η ειδωλολατρία. Έτσι έκανε τα σώματά τους απρόσιτα στις φλόγες, διδάσκοντας τους βάρβαρους ότι η φωτιά, που είχε θεοποιηθεί στα μέρη της Ανατολής, φοβάται όχι μόνο το Θεό, μα και τους δούλους Του. Στους διωγμούς, πάλι, τι έγινε; Οι διώκτες στράφηκαν με απίστευτη μανία ενάντια στους χριστιανούς. Και όμως, όλο τους το μίσος, όλη τους η μοχθηρία, όλη τους η αγριότητα αφανίστηκε πιο εύκολα απ' ό,τι αφανίζεται ο ιστός της αράχνης, διαλύθηκε πιο γρήγορα απ' ό,τι διαλύεται ο καπνός, σκορπίστηκε πιο γοργά απ' ό,τι σκορπίζεται η σκόνη.


Η εμπάθειά τους ενάντια στους χριστιανούς είχε ως αποτέλεσμα ν' αναδειχθεί ολόκληρη χορεία από μάρτυρες. Έτσι η Εκκλησία πλουτίστηκε με τους αθάνατους και έμψυχους αυτούς θησαυρούς, που, όχι μόνο στη διάρκεια της άγιας ζωής τους, αλλά και μετά την τελείωσή τους προσφέρουν πλούσια σ' όλους μας τόσες ουράνιες ευεργεσίες. Τη δύναμή Του ο Θεός τη δείχνει ιδιαίτερα, όταν αυξηθούν οι εχθροί των πιστών δούλων Του.


Έτσι, στη δική μας γενιά, όταν ανέβηκε στο θρόνο ο παραβάτης Ιουλιανός (361-363), αυτός που ξεπέρασε όλους τους άλλους ασεβείς στην ασέβεια, έγιναν πολλά και παράδοξα σημεία. Πρώτα-πρώτα, μόλις έγινε βασιλιάς, έπεσε στις πόλεις μεγάλη πείνα. Κακή αρχή μιας κακής βασιλείας. Αργότερα, όταν έδωσε εντολή να ξαναχτιστεί ο ιουδαϊκός ναός των Ιεροσολύμων, για να διαψευσθεί η προφητεία του Χριστού, φωτιά ξεπήδησε από τα θεμέλια κι έκανε τους οικοδόμους να το βάλουν στα πόδια. Έτσι το σχέδιό του ματαιώθηκε.


Όταν, πάλι, ο ταμίας του και ο θείος του -Ιουλιανός λεγόταν κι αυτός- τόλμησαν να μολύνουν τα ιερά σκεύη των χριστιανών, τιμωρήθηκαν παραδειγματικά από το Θεό: Του πρώτου το σώμα γέμισε πληγές και σκουλήκια' και του δεύτερου τα σπλάχνα χύθηκαν έξω. Έτσι πέθαιναν και οι δύο. Φριχτοί θάνατοι!


Τέλος, σε ορισμένα μέρη, όπου τελέστηκαν θυσίες στα είδωλα, στέρεψαν οι πηγές. Άλλο ένα θεϊκό σημάδι. Συνηθίζει να ενεργεί έτσι ο Θεός σε ειδικές περιστάσεις. Όταν τα κακά πληθαίνουν, όταν η ανομία απλώνεται, όταν οι δούλοι Του κακοποιούνται, τότε δείχνει τη μεγάλη Του δύναμη.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 14-18.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF