ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 9 Ιουνίου 2014

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ





Ἐπὶ τῇ εὐκαιρίᾳ τῆς μνήμης τοῦ Ἁγίου Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ, ἴσως δὲν θὰ ἤταν κουραστικὸ νὰ ἀναφερθοῦμε 
μὲ δύο λόγια μόνο στὸ κεντρικὸ μήνυμα, τὸ ὁποῖο ἐκπέμπει ὁ βίος καὶ ἡ διδασκαλία τοῦ μεγάλου αὐτοῦ συγχρόνου Ἁγίου μας, 
ποὺ εἶναι ἐκ τῶν τριῶν κορυφαίων Ἁγίων τῆς ρωσικῆς εὐσεβείας. 
Ὁ πρῶτος, θὰ γνωρίζετε, εἶναι ὁ Ἅγιος Θεοδόσιος τοῦ Κιέβου· ὁ δεύτερος, ὁ Ἅγιος Σέργιος τοῦ Ραντονέζ· 
καὶ ὁ τρίτος, ὁ Ἅγιος Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ. Τρεῖς κορυφαῖοι Ἅγιοι. Ἅγιοι τοῦ Φωτός. Ἅγιοι τῆς Χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, 
καὶ ἰδίως ὁ Ἅγιος Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ.
Ἄν θὰ ἐνθυμῆσθε, ἐδίδαξε—καὶ ὄχι μόνο ἐδίδαξε, ἀλλὰ πρωτίστως ἐβίωσε τὸ μεγάλο αὐτὸ μήνυμα, τὸ ὁποῖο εἶναι πάντοτε ζωντανὸ
 καὶ ἐπίκαιρο στὴν Ἐκκλησία μας, καὶ γενικὰ στὸν κόσμο—ὅτι ὁ Σκοπός τῆς Χριστιανικῆς Ζωῆς εἶναι ἡ Ἀπόκτησις τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος.
Μέσα σ’αὐτὲς τὶς ὀλίγες λέξεις κρύβεται ὅλος ὁ ἀγώνας μας,ὅλοι οἱ καημοί μας, ὡς Μοναχῶν, ὅλοι οἱ στεναγμοί μας, 
ὅλοι, ἐπαναλαμβάνω, οἱ κόποι μας.
 Ἐδῶ κρύβεται τὸ μεγάλο αὐτὸ ἅλμα, τὸ ὁποῖο ἕνας Μοναχὸς μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ—ἴσως καμμιὰ φορὰ καὶ ὄχι
 μὲ πλήρη συνείδησι—ἐπιτελεῖ, ὅταν ξαφνικὰ ἀπὸ τὴ μία ὄχθη τοῦ κόσμου μεταφέρεται μυστικά, ἀπὸ τὴ χάρι τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, στὴν ἄλλη ὄχθη.



Στὴν ὄχθη δηλαδὴ, ὅπου βρίσκεται ἡ μοναχικὴ ζωή, ποὺ εἶναι στὸν ἀντίποδα τοῦ κόσμου. Κόσμος καὶ Μοναχισμὸς εἶναι δύο περιοχὲς ἀσύμβατες. Στὴν ἔννοια τοῦ Κόσμου περιλαμβάνεται ἕνα φρόνημα, τὸ ὁποῖο δὲν ζῆ ἐν Χριστῶ, δὲν ζῆ κατὰ Θεόν, ἔχει ἄλλους σκοπούς, ἄλλες στοχοθεσίες. Ἕνας Μοναχὸς κάνει αὐτὸ τὸ τεράστιο ἅλμα καὶ βρίσκεται στὴν ἄλλη ὄχθη χωρὶς καὶ ὁ ἴδιος νὰ συνειδητοποιῆ ἀρχικῶς πῶς ἔγινε αὐτὸ τὸ ἅλμα.


δη ἀνοίγεται ἐνώπιόν του ἕνας νέος κόσμος, μία τελείως διαφορετικὴ ζωή, μία τελείως διαφορετικὴ νοοτροπία. Καὶ εἶναι πράγματι πάρα πολὺ λυπηρό, ὅταν ὁ Μοναχός, λησμονώντας γιατί ἔκανε αὐτὸ τὸ ἅλμα, μεταφέρει στὴν ἄλλη ὄχθη μαζί του τὸν κόσμο. ᾿Ενῶ ὁ κόσμος, ὡς νοοτροπία, ὡς φρόνημα, ἔπρεπε νὰ παραμείνη ἐκεῖ, στὴν ἀλλη ὄχθη καὶ οὔτε κἄν νὰ τὸν σκέφτεται. Γι’αὐτὸ μέσα σ’αὐτὴν τὴν τόσο σημαντικὴ φράσι τοῦ ῾Αγίου Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ:


«Σκοπὸς τῆς Χριστιανικὴς Ζωῆς εἶναι ἡ Ἀπόκτησις τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος», πρέπει νὰ ἐπανατοποθετήσουμε ὅλες μας τὶς σκέψεις, ὅλους μας τοὺς λόγους καὶ ὅλες μας τὶς πράξεις καὶ νὰ βιώνουμε πολὺ ἔντονα τὴν γνωστὴ προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας πρὸς τὸν Παράκλητο. Δὲν εἶναι προσευχὴ ἀτομική. Δὲν εἶναι ἐφευρέσεις κάπoιου. Εἶναι εὐχὴ τῆς Ἐκκλησίας. Λέμε καθημερινῶς—καὶ ὄχι μία φορὰ, πολλὲς φορές—«Βασιλεῦ Οὐράνιε. . .ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν». Δὲν γνωρίζω κατὰ πόσον ἐμβαθύνουμε σ’αὐτὴ τὴν προσευχὴ καὶ ἄν κατανοοῦμε τί σημαίνει τὸ «ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν».


κεῖ ἀκριβῶς κρύβεται ὅλο τὸ νόημα αὐτῆς τῆς φράσεως τοῦ Ἁγίου Σεραφεὶμ τοῦ Σάρωφ. Ὅταν λέμε: «Θεῖε Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν», ἐὰν ἀνοίξουμε τὰ ὦτα τῆς ψυχῆς μας, θὰ ἀκούσωμε τὸ Ἅγιο Πνεῦμα νὰ μᾶς ἀπαντᾶ: «Θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω μέσα σου, ἐὰν καθαρίσης πρῶτα τὸ ἔδαφος γιὰ νὰ σκηνώσω μέσα σου». «Ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»! Δὲν θὰ ἔλθω, ἐὰν δὲν καταρρίψης τὸ τεῖχος τῆς ὑπερηφανείας σου καὶ τοῦ ἐγωϊσμοῦ, τῆς αὐτάρκειας, τῆς αὐτοϊκανοποιήσεως, τοῦ αὐτοεπαίνου, τῆς φιλαρέσκειας, τῆς ἀνθρωπαρέσκειας, τῆς αὐταρέσκειας καὶ ὅλα τὰ εἴδη καὶ τὶς μορφὲς καὶ τὶς ἐκφάνσεις τοῦ τερατώδους αὐτοῦ πάθους τῆς ὑπερηφανείας, ἀπ’τὸ ὁποῖο, λίγο πολύ, ὅλοι πάσχουμε.


«Θεῖε Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»!Δὲν θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω ἐν ὑμῖν, μέσα σας, ἐὰν δὲν ρίξετε τὸ τεῖχος, τὸ ὁποῖο σᾶς χωρίζει ἀπὸ τὸν Ἀδελφό σας· διότι δὲν ἔχετε ἀγάπη γιὰ τὸν Ἀδελφό σας... ὄχι μὲ λόγια μόνο, ἀλλὰ μὲ πράξεις, πρωτίστως, ἀλλὰ καὶ μὲ αἰσθήματα ἀγάπης. «Ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»!


Δὲν θὰ ἔλθω, ἐὰν δὲν ἀνοίξης τὴν καρδιά σου καὶ δὲν περιλάβης μέσα σ’αὐτὴν ὄχι μόνο τοὺς γνωστούς σου, τοὺς ἀγαπητούς σου, τοὺς οἰκείους σου, ἀλλὰ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, ζῶντας καὶ κεκοιμημένους, ἐχθροὺς καὶ φίλους, μικροὺς καὶ μεγάλους, πιστοὺς καὶ ἀπίστους, γνωστοὺς καὶ ἀγνώστους. «Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»! Δὲν θὰ ἔλθω μέσα στὴν καρδιά σου νὰ σκηνώσω, ἐὰν δὲν κάνης τὸ ἅλμα καὶ τὴν μεγάλη θυσία νὰ σταυρωθῆς ἐσὺ,χάριν τοὺ Ἀδελφοῦ σου, ὅπως σταυρώθηκε Ἐκεῖνος, ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, γιὰ σένα. «Ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»!


Δὲν θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω μέσα σου, ἐὰν δὲν πάρης τὶς ἁμαρτίες τοῦ Ἀδελφοῦ σου ἐσύ, ὁ ἴδιος, χωρὶς ποτέ νὰ τὸν κρίνης ἤ νὰ τὸν κατακρίνης καὶ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ νὰ ἀναλάβης ἐσὺ τὴν εὐθύνη τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ Ἀδελφοῦ σου καὶ νὰ μετανοῆς γι’αὐτὸν καὶ χάριν αὐτοῦ καὶ χάριν τοῦ Χριστοῦ, ὅπως Ἐκεῖνος σταυρώθηκε χάριν σοῦ. «Θεῖε Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»! Δὲν θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω σὲ σᾶς, μέσα στὴν καρδιά σας, ἐὰν δὲν ἀποκτήσετε ἁγνὴ καρδιά, καθαρὴ καρδιά, ὄχι μόνο ἀπὸ διάφορες σαρκικὲς κινήσεις ἢ αἰσθήματα ἢ λογισμοὺς, ἀλλὰ ἄν ἡ καρδιά σας δὲν ἐξαγνισθῆ σὲ τέτοιο εὖρος, σὲ τόση λεπτομέρεια καὶ ἀκρίβεια, ὥστε μέσα σ’αὐτὴν νὰ κατοικήση ὁ μόνος ἁγνὸς, ὁ μόνος παρθένος, ὁ Νυμφίος σας Χριστός.
                                                
                          

               


«Θεῖε Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμίν»!Δὲν θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω μέσα σας, ἐὰν δὲν ἀποκτήσετε
— τοὐλάχιστον ἐσεῖς οἱ Μοναχοί—ταπείνωσι, 
ἀγάπη καὶ ἁγνότητα,ὑπακοὴ ἀδιάκριτη στὸν Γέροντά σας ἤ στὴν Γερόντισσά σας, θυσιαστικὴ ἀγάπη γιὰ τὸν ἀδελφό σας
 καὶ ἀποφασιστικὸ καὶ γενναῖο φρόνημα, μὲ τὸ ὁποῖο θὰ ἀποκλείεται νὰ εἰσέρχεται στὴν καρδιά σας καὶ ὁ παραμικρὸς ρύπος,
 ἀκόμα καὶ ἕνας παραρριπισμὸς λογισμοῦ, ὁ ὁποῖος στρέφεται ἐναντίον τοῦ ἀδελφοῦ σας, γιατὶ ἡ ἁγνότης δὲν εἶναι 
μία κατάστασις τῆς καρδιᾶς, ἡ ὁποία εἶναι ἀπαλλαγμένη μόνο ἀπ’τὴν σαρκικότητα, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ κάθε εἴδος πάθους,
 τὸ ὁποῖο μολύνει τὴν ψυχὴ σας καὶ τὴν καθιστᾶ τόπον, ὅπου δὲν μπορῶ νὰ εισέλθω καὶ νὰ σᾶς δώσω τὴν Χάρι μου.
«Θεῖε Παράκλητε»
—θὰ κλείσω μὲ αὐτό, νὰ μὴ σᾶς κουράζω̇ νομίζω εἶναι γνωστὰ ὅλα αὐτά, ἁπλῶς τὰ ὑπενθυμίζω καὶ νὰ μὲ συγχωρήσετε
—«Θεῖε Παράκλητε, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν»!
Δὲν θὰ ἔλθω νὰ σκηνώσω μέσα σας, μέχρις ὅτου πάρετε τὴν ἀπόφασι νὰ μεθύσετε τὴν πνευματικὴ μέθη τῆς ἀγάπης πρὸς τὸν Νυμφίο Χριστό,
 τῆς ἀγάπης πρὸς τὸν Χριστὸ καὶ τὸν Πατέρα καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα. Μία μέθη, ἡ ὁποία εἶναι νηφάλια μέθη, δὲν δημιουργεῖ σύγχυσι, 
δὲν δημιουργεῖ ταραχή, δὲν ἔχει τίποτε τὸ σαρκικό, ἀλλὰ εἶναι μία μέθη, ἡ ὁποία ἀναφλέγει τὴν ὕπαρξι
 καὶ τὴν καθιστᾶ θρόνο πυρίμορφο τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Απόσπασμα ομιλίας
 στην Ιερά Μονή Αγίων Αγγέλων στις Αφίδνες Αττικής,στις 2/1/2008.
Διασκευή, επιμέλεια κειμένου ''ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ''.




Μητροπολίτης Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανός B'

της Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF