Ο διάβολος,
επειδή έχασε τη γνώση του Θεού από αγνωμοσύνη και υπερηφάνεια,
έμεινε αναγκαστικά χωρίς γνώση.
Γι' αυτό δε γνωρίζει από μόνος του τι να κάνει,
αλλά βλέπει τι κάνει ο Θεός για να μας σώσει
και πονηρεύεται και κάνει τα αντίθετα για να χαθούμε.
Γιατί μισεί το Θεό και μη μπορώντας να τον πολεμήσει,
πολεμά εμάς, που είμαστε «κατ' εικόνα Θεού»,
νομίζοντας ότι με αυτό θα εκδικηθεί το Θεό,
και μας βρίσκει υπάκουους στο θέλημά του,
όπως λέει ο Χρυσόστομος.
Αφού δηλαδή είδε το Θεό που έπλασε την Εύα για βοήθεια του Αδάμ, ο διάβολος την έκανε συνεργό της παρακοής και της παραβάσεως. Έδωσε ο Θεός εντολή στον Αδάμ, ώστε με την τήρησή της να θυμάται τις τόσες δωρεές και να ευγνωμονεί τον Ευεργέτη, κι ο διάβολος έκανε την εντολή να γίνει αφορμή παρακοής και θανάτου. Αντί προφήτες, ο διάβολος κάνει ψευδοπροφήτες. Αντί Αποστόλους, ψευδαποστόλους. Αντί νόμο, παρανομία. Αντί αρετές, κακίες. Αντί εντολές, παραβάσεις.
Αντί δικαιοσύνη, σιχαμερές αιρέσεις. Και πάλι βλέποντας το Χριστό να δίνει συγκατάβαση, από άκρα αγαθότητα, και να εμφανίζεται στους αγίους Μάρτυρες και τους οσίους Πατέρες είτε ο ίδιος, είτε μέσω Αγγέλων, είτε με κάποια άλλη ανέκφραστη οικονομία, όπως είπε, άρχισε και ο διάβολος να δείχνει σε μερικούς πολλές πλάνες, για να τους οδηγήσει στην απώλεια. Και γι' αυτό έγραψαν οι Πατέρες που είχαν διάκριση, ότι αυτά δεν πρέπει να τα δεχόμαστε, είτε με εικόνες φανερώνονται, είτε με φως ή με φωτιά, είτε με άλλη πλάνη. Γιατί μηχανεύεται ο πονηρός να μας πλανήσει μ' αυτά είτε στον ύπνο, είτε στην εγρήγορση.
Κι αν τα δεχόμαστε, τότε κάνει το νου από υπερηφάνεια και τέλεια αγνωσία να ζωγραφίσει σχήματα ή χρώματα, για να νομίσει ότι είναι φανερώσεις Θεού ή Άγγελου. Πολλές φορές πάλι δείχνει και δαίμονες στον ύπνο ή και στην εγρήγορση, να φεύγουν δήθεν νικημένοι, και γενικά μηχανεύεται τα πάντα για την απώλειά μας όταν πειθόμαστε σ' αυτόν.
Μπορεί να τα κάνει όλα αυτά ο διάβολος και ν' αποτύχει, αν ακούμε τους αγίους Πατέρες που λένε ότι στην ώρα της προσευχής πρέπει να έχομε το νου άμορφο, ασχημάτιστο, άχρωμο, να μη δέχεται τίποτε, είτε φως, είτε φωτιά, ή ο,τιδήποτε άλλο ολωσδιόλου, αλλά μ' όλη μας τη δύναμη να προσηλώνομε τη διάνοια σ' εκείνα που λέμε, γιατί εκείνος που προσεύχεται μόνο με το στόμα, προσεύχεται στον αέρα και όχι στο Θεό επειδή ο Θεός προσέχει στο νου και όχι στα λόγια όπως οι άνθρωποι. Όπως λέει και η Γραφή: «Πρέπει να προσκυνούμε το Θεό πνευματικά και αληθινά», και: «Προτιμώ να πω πέντε λόγια με το νου μου, παρά μύρια λίγα με τη γλώσσα».
Όταν λοιπόν ο διάβολος αποτύχει, τότε, μη μπορώντας να κάνει τίποτε άλλο μας φέρνει λογισμό απογνώσεως, ότι «Άλλοι καιροί ήταν εκείνοι και άλλοι οι άνθρωποι στους οποίους ο Θεός έδειξε θαύματα για να πιστέψουν. Τώρα δεν είναι ανάγκη να κοπιάσομε. Χριστιανοί είμαστε όλοι και έχομε βαπτιστεί, κι όπως λέει η Γραφή, όποιος πιστέψει και βαπτιστεί θα σωθεί.
Τι ανάγκη λοιπόν έχομε;» Αν πεισθούμε και μείνομε σ' αυτά, θα βρεθούμε έρημοι, έχοντας μόνο το όνομα του χριστιανού και αγνοώντας ότι αυτός που πίστεψε και βαπτίσθηκε, οφείλει να τηρεί όλες τις εντολές του Χριστού και, όταν κατορθώσει τα πάντα, να λέει ότι «είμαι άχρηστος δούλος». Ο Κύριος είπε στους Αποστόλους, να διδάσκουν στους ανθρώπους να τηρούν όλα όσα τους διέταξε.
Και καθένας που βαπτίζεται, λέει:
«Αποτάσσομαι το σατανά και πάσι τοις έργοις αυτού
και συντάσσομαι τω Χριστώ και πάσι τοις έργοις Αυτού».
Που είναι η αποταγή μας,
αν δεν αφήσομε κάθε πάθος και κάθε αμαρτία που θέλει ο διάβολος;
Ή μάλλον,
αν δεν τον μισήσομε με την ψυχή μας
και δεν αγαπήσομε το Χριστό με την τήρηση των εντολών Του;
Και, πως θα τηρήσομε τις εντολές Του,
αν δεν αρνηθούμε κάθε δικό μας νόημα και θέλημα; ">Εισαγωγή στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο από το βιβλίο: ''Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών.''
Μετάφραση Αντώνιος Γαλίτης. Εκδόσεις: ''Το περιβόλι της Παναγίας.''
Αναδημοσίευση εκ του Ιστολογίου ''Πατερική Θεολογία''
Απόσπασμα από τον λόγο
''Περί του πένθους ως δεύτερης εντολής''
του Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού.
''Περί του πένθους ως δεύτερης εντολής''
του Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού.
Τίτλος, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Η εικόνα της ανάρτησης ανήκει στον Ρουμάνο αγιογράφο Cotoc Dan
Καλό μήνα αδελφέ Γιώργο ! Και έτσι η χάρη του Θεού, η κοινή μητέρα όλων μας, του χαρίζει την πραότητα, την αρχή της μιμήσεως του Χριστού, δηλαδή την τρίτη εντολή, όπως λέει ο Κύριος: «Μακάριοι οι πράοι». Και γίνεται σταθερός σαν βράχος που δεν σαλεύει διόλου από τον άνεμο ή τα κύματα του βίου, αλλά είναι πάντοτε ο ίδιος και στην αφθονία και στη φτώχεια, και στην ευκολία και στη δυσκολία, στην τιμή και στην ατιμία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤυχαια βρεθηκα εδω, εχετε πολυ ωραια θεματα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλαβα καποιες φωτογραφιες για το προσωπικο μυ αλμπουμ φωτογραφιων.
Καλο παραδεισο να εχετε!πην