ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

ΚΩΝ/ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΧΙΣΜΑ HANDMADE IN UNITED STATES




Tους δεσμούς της με το Πατριαρχείο αποφάσισε να διακόψει η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. 

Το διοικητικό όργανο της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, 

έκρινε ότι είναι αδύνατο να υπάρξουν περαιτέρω επαφές με την Κωνσταντινούπολη. 

Η απόφαση πάρθηκε μετά την απόφαση προσχώρησης αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας.



Αναλυτικά


Πύρινη δήλωση εκδόθηκε πριν από λίγο εκ της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας μετά την σημερινή συνεδρίασή της στο Μινσκ της Λευκορωσίας. Χαρακτηρίζει αρχικά την απόφαση της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου ''πονηρή'' και λέει πως την εξέδωσε μονομερώς, αγνοώντας τις εκκλήσεις της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και την πληρότητα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ενώ σημειώνει πως δεν υπήρξε καμία συζήτηση με τους Προκαθήμενους από τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες σε μια Πανορθόδοξη Σύνοδο.


''Η είσοδος στην κοινωνία με εκείνους που έχουν προσχωρήσει στο σχίσμα, και μάλιστα οι οποίοι έχουν εκδιωχθεί από την Εκκλησία, ισοδυναμεί με την αποδοχή του σχίσματος και καταδικάζεται έντονα από τους κανόνες της Ιερής Εκκλησίας'' σημειώνει η Ρωσική Εκκλησία και τονίζει πως η απόφαση της Κωνσταντινουπόλεως περί της «αποκατάστασης» του κανονικού καθεστώτος και την αποδοχή του πρώην Μητροπολίτη Φιλάρετου Denisenko αγνοεί μια σειρά από διαδοχικές αποφάσεις της Συνόδου των Επισκόπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.


Συγκεκριμένα αναφέρεται στην απόφαση της Συνόδου των Επισκόπων της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας στο Χάρκοβο, στις 27 Μαΐου, 1992 για τον Φιλάρετο (Denisenko) αλλά και εκείνη της 11ης Ιουνίου του 1992 η οποία επιβεβαίωσε την απόφαση του Χάρκοβο και ο Denisenko στερήθηκε όλων των βαθμίδων της ιεροσύνης. «Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για μετάνοια, μετά τη στέρηση της ιεραρχικής του κατάταξης, ο Filaret Denisenko συνέχισε τη σχισματική του δραστηριότητα, μεταξύ άλλων εντός των ορίων άλλων τοπικών εκκλησιών. Με τον ορισμό της Συνόδου των Επισκόπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το 1997, αναθεματίστηκε. Αυτές οι αποφάσεις αναγνωρίστηκαν από όλες τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένης της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης” λέει η ανακοίνωση.


Προσθέτει δε πως συγκεκριμένα, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος την 7ης Απριλίου 1997, σχετικά με τον αναθεματισμένο Filaret Denisenko,αποδέχθηκε την κατάσταση. «Τώρα, μετά από περισσότερο από δύο δεκαετίες, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, για πολιτικούς λόγους, άλλαξε τη θέση του. Στην απόφασή του να δικαιολογήσει τους ηγέτες του σχίσματος και να «νομιμοποιήσει» την ιεραρχία τους, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης αναφέρεται στα ανύπαρκτα «κανονικά προνόμια του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης να δέχονται εκκλήσεις επισκόπων και κληρικών από όλες τις αυτοκέφαλες Εκκλησίες».


Οι ισχυρισμοί αυτοί, υπό τη μορφή που εκτελούνται τώρα από τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης, δεν είχαν ποτέ στηρίξει την πληρότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας: δεν υπάρχουν αναφορές στους ιερούς κανόνες και έρχονται σε άμεση αντίθεση, μεταξύ άλλων, με την 15η διακήρυξη της Συνόδου της Αντιόχειας: όλοι οι επίσκοποι της περιοχής και όλοι συμφωνούν να του κηρύξουν μια και μόνη ποινή, που δεν υπόκειται σε αγωγή εναντίον άλλων επισκόπων, αλλά είναι αποφασιστική απόφαση των επισκόπων της περιοχής». Στη συνέχεια κανει ιστορική αναδρομή και μιλάει για «ψεύτικο δόγμα, που διακήρυξε σήμερα η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και αποδίδεται στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως το δικαίωμα του «πρώτου χωρίς ίσο» (primus sine paribus) με οικουμενική δικαιοδοσία”.


Θυμίζει πως από το 2008 η Ρωσική Σύνοδος κάλεσε την Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης «να είναι προσεκτική και να απέχει από τα βήματα μέχρις ότου η Ορθόδοξη εξέταση των εισηγμένων καινοτομιών καταστεί ικανή να ανατινάξει την ορθόδοξη ενότητα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις προσπάθειες αναθεώρησης των κανονικών ορίων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών. «Ο νόμος του 1686, που επιβεβαιώνει την παραμονή της Μητρόπολης του Κιέβου στο Πατριαρχείο της Μόσχας και υπογράφεται από τον Άγιο Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης Διονύσιον IV και την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, δεν υπόκειται σε αναθεώρηση. Η απόφαση να «ανακληθεί” είναι κατά κανόνα ασήμαντη.


Διαφορετικά, θα ήταν δυνατό να ακυρωθεί οποιοδήποτε έγγραφο ορίζει την κανονική επικράτεια και το καθεστώς της τοπικής εκκλησίας, ανεξάρτητα από την αρχαιότητα, την εξουσία και τη γενική αναγνώριση της εκκλησίας” απαντάει στην απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την Μητρόπολη Κιέβου και συμπληρώνει πως «στον Συνοδικό Χάρτη του 1686 και σε άλλα έγγραφα που τον συνοδεύουν, δεν γίνεται λόγος για τον προσωρινό χαρακτήρα της μεταβίβασης της Μητρόπολης του Κιέβου στο Πατριαρχείο Μόσχας ή ότι η πράξη αυτή μπορεί να ακυρωθεί”


Τονίζει δε: «Και πώς είναι δυνατόν να ακυρωθεί η απόφαση που ισχύει εδώ και τρεις αιώνες;(..) Το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης δεν φαίνεται να παρατηρεί ότι ο Μητροπολίτης του Κιέβου του 1686, είχε όρια που διέφεραν σημαντικά από τα σύγχρονα σύνορα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και κάλυπταν μόνο ένα μικρότερο τμήμα. Η μητρόπολη του Κιέβου της εποχής μας περιλαμβάνει την πόλη του Κιέβου και αρκετές συνοικίες δίπλα της. (…)


Μετά την επανένωση της Ρωσικής Εκκλησίας το 1686 για πάνω από τρεις αιώνες, κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η Ουκρανία είναι κομμάτι της Ρωσικής Εκκλησίας, και όχι του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Και σήμερα, παρά την πίεση των εξωτερικών αντι-Εκκλησιαστικών δυνάμεων, αυτό το πολυμελές ποίμνιο εκτιμά την ενότητα της Εκκλησίας πάσης Ρωσίας και παραμένει πιστή σε αυτήν. Η προσπάθεια του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης να αποφασίσει τη μοίρα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας χωρίς τη συγκατάθεσή της είναι μια αντικανονική καταπίεση στους προορισμούς των άλλων λαών”.


Καταδικάζει και την απόφαση για τη σύσταση μιας συμφωνίας με τις κοσμικές αρχές για το άνοιγμα του «σταυροπηγιακού» γραφείου του στο Κίεβο, χωρίς τη γνώση και συναίνεση των κανονικών ιεράρχες της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, μιλάει για υποκρισία και απερίσκεπτη και πολιτικά υποκινούμενη απόφαση και σημειώνει πως πλέον είναι «αδύνατο να συνεχίσουμε την Ευχαριστιακή κοινωνία με τους ιεράρχες, τους κληρικούς και τους λαϊκούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου”. Κόβονται δε τα συλλείτουργα με τον κλήρο της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, και για τους λαϊκούς η συμμετοχή στα μυστήρια, που διαπράχθηκαν σε ναούς της.


«Η μετάβαση επισκόπων ή κληρικών από την κανονική Εκκλησία σε σχισματικές ή η είσοδος στην Ευχαριστιακή κοινωνία με αυτήν είναι ένα κανονικό έγκλημα και συνεπάγεται κατάλληλες απαγορεύσεις” τονίζεται στην ανακοίνωση. Προσθέτει πως, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας θεωρεί καθήκον της να υπερασπιστεί τις θεμελιώδεις αρχές της Ορθοδοξίας, για την προστασία της Ιεράς Παράδοσης της Εκκλησίας, η οποία έχει αντικατασταθεί από νέα και περίεργα δόγματα.


Η Ρωσική Εκκλησία προτρέπει τέλος τους Προκαθημένου και την Ιερά Σύνοδο των Ορθοδόξων Εκκλησιών στην ορθή αξιολόγηση της προαναφερθείσας αντικανονικής δράσης από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την κοινή αναζήτηση τρόπων για επίλυση της κρίσης. «Εκφράζουμε την πλήρη υποστήριξή μας στον ευλογημένο Μητροπολίτη Κίεβου και πάσης Ουκρανίας και ολόκληρη την πληρότητα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή γι ‘αυτήν. Προσευχόμαστε για την ενδυνάμωση των πιστών με τη θαρραλέα στάση για την αλήθεια και ενότητα της κανονικής Εκκλησίας στην Ουκρανία” καταλήγει.


H σχετική είδηση είναι πρώτο θέμα στα Ρωσικά ΜΜΕ: Όπως αναφέραμε και πριν, το αυτοκέφαλο καθεστώς είναι μέρος της φιλο-ευρωπαϊκής ουκρανικής στρατηγικής τα τελευταία τέσσερα χρόνια και θα επεκταθεί περαιτέρω και σε άλλες εκκλησίες. Στη Μόσχα, η ηγεσία της ορθόδοξης εκκλησίας είναι πεπεισμένη ότι η αναγνώριση του αυτοκεφάλου στο Κίεβο ήταν έργο των ΗΠΑ. Κύριο ρόλο σε αυτά τα σχέδια διαδραμάτισε ο πρεσβευτής των ΗΠΑ για τη διεθνή θρησκευτική ελευθερία Sam Brownback, ο οποίος επισκέφθηκε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο για αυτό ειδικά το θέμα. Το πρότυπο της Ουκρανίας θα εφαρμοστεί όπως φαίνεται σε αρκετές ορθόδοξες εκκλησίες χωρίζοντας την ορθοδοξία στα δύο για πρώτη φορά μετά το 1054 και ενισχύοντας το σχίσμα Ρώμης-Κωνσταντινούπολης. Οι εξελίξεις είναι πλέον ραγδαίες.


Εκ του ιστολογίου ''ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ''.
Τίτλος, επιμέλεια, παρουσίαση ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF