Επί τη μνήμη αυτού 7 (20) Σεπτεμβρίου 2019 πάτριο, εκκλησιαστικό ημερολόγιο
Εβδόμη Σεπτεμβρίου 1955. Ημερομηνία με σημαντική εις το Συναξάριον της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος. ''Τη αυτή ημέρα ο από Μαδύτου Καλλιπόλεως Θράκης, κλεινός Ιεράρχης Χρυσόστομος, τουπίκλην εχειροτονήθη Επίσκοπος Ίμβρου. Μετά τετραετή δε ευδόκιμον δράσιν προήχθη εις Μητροπολίτην Πελαγονίας, με έδρα το Μοναστήριον (Βιτώλια). Η περίοδος των επικών αγώνων της Ελλάδος προς ολοκλήρωσιν της εθνικής της ανεξαρτησίας ευρίσκουν τον Μητροπολίτην Χρυσόστομον εις την πρώτην γραμμήν.
Εργάζεται και αγωνίζεται εκεί, όπου, ούτε η διπλωματία, ούτε το στρατιωτικόν ξίφος δύνανται να επιτύχουν νίκας. Το ράσσον του Έλληνος ιεράρχου, δευτέρα σημαία του Έθνους, καθαγιάζει τα εδάφη της πατρίδος και προσκυρώνει αυτά εις το ελεύθερον κράτος. Η δράσις του αύτη στοιχίζει εις τον γενναίον Χρυσόστομον την περιπέτειαν της πρώτης του εξορίας εις Άγιον Όρος (Μυλοπόταμον). Μετά το 1924 τοποθετείται ως Μητροπολίτης Φλωρίνης, ένθα παραμένει μέχρι το 1930.
Η Ιστορία όμως του επιφυλάσσει νέους αγώνας. Εις την Ελλάδαν αγωνίζονται σθεναρώς οι Ζηλωταί της Ορθοδοξίας. Είναι εκείνοι, οίτινες διαισθανθέντες την έκτασιν και το βάθος της συντελεσθείσης υπό των οργάνων της Μασονίας, Μελετίου Μεταξάκη και Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, τραγικής συνωμοσίας κατά της ενότητας της Ορθοδόξου Εκκλησίας, επί τω σκοπώ της επικρατήσεως της παναιρέσεως του Οικουμενισμού, κατήγγειλαν ευθαρσώς την ημερολογιακήν καινοτομίαν.
Οι Ζηλωταί ούτοι, συμποσούμενοι εις αρκετάς χιλιάδας καθ' άπασαν την Ελλάδα, εδιώκοντο απηνώς υπό των εκκλησιαστικών και πολιτικών Αρχών. Αποτελούν πράγματι μελανήν κηλίδα εις την νεωτέραν Ιστορίαν της Ελλάδος οι διωγμοί των Ζηλωτών τούτων της Ορθοδοξίας, οίτινες απετέλουν την επιβίωσιν των Στουδιτών, των Ζηλωτών Αρσενιτών και των Κολλυβάδων. Η πίστις, η αυταπάρνησις και το άκαμπτον των Ζηλωτών τούτων ιδιαιτέρως συγκινούν την ευαίσθητον καρδίαν του από Μαδύτου και παρ' ολίγον Οικουμενικού πατριάρχου Χρυσοστόμου, όστις λαμβάνει την ιστορικήν απόφασιν να κατέβη εις τον στίβον και να τεθή επί κεφαλής της ιεράς παρατάξεως των Ζηλωτών.
Η απόφασις θα παραμείνη πράγματι ιστορική, διότι δι' {...} και οφέλη και εξήλθε του κόσμου τούτου ηδικημένος και πικραμένος. Απέδειξεν όμως, ότι αι ιδέαι και αι αξίαι δεν προασπίζονται με ανωδύνους λόγους και αναιμάκτους αρθρογραφίας΄ η προάσπισίς των απαιτεί μάχην εκ του συστάδην. Διά των αγώνων του εκείνων ελέγχει την χλιαρότητα των συγχρόνων ''αγωνιστών''... Πρέπει εις τον αγωνιστήν της Ορθοδοξίας να του στοιχίση κάτι ο αγών διά την Ορθοδοξίαν και όσον πολυτιμότερον είναι αυτό το κάτι, τόσον αποτελεσματικώτερος αποβαίνει ο αγών.
Γράφων αυτά τον αναπολώ΄ γλυκήν, ήρεμον, πράον, ομιλητικόν και διαλεκτικόν, προ παντός όμως άνθρωπον. Αναπολώ την γαλήνιον μορφήν του, ότε προ τεσσαραντακονταετίαν τον εγνώρισα, το πρώτον εις το γραφείον της εν Κυψέλης κατοικίας του. Οπόσον υπήρξα ευτυχής διά την γνωριμίαν εκείνην! Θεωρώ υψίστην τιμήν, το ότι έκτοτε ηυτύχησα να συνεργασθώ μετά του αοιδήμου εκείνου ανδρός και ως αντιπρόεδρος της Ενώσεως Νέων Γ.Ο.Χ. κατά την εποχήν εκείνην, και ως Γενικός Γραμματεύς της ακμαζούσης Ελληνικής Θρησκευτικής Κοινότητος των Γ.Ο.Χ. ύστερον, και ως ηγούμενος βραδύτερον.
Νομίζω δε, ότι επέστη πλέον ο καιρός να αποκατασταθή η μνήμη του, ως ομολογητού, ως αγωνιστού, ως φορέως, προ παντός του πνεύματος της επιβαλλομένης αντιστάσεως κατά πάσης αθέσμου καινοτομίας, κατά παντός ασεβούς νεωτερισμού. Αι δε γραμμαί μου αύται, ας θεωρηθώσιν, ως υπαινιγμός προς αποκατάστασιν του αγίου εκείνου ιεράρχου.
Καθήκον έχουν και οι θεολόγοι επιστήμονες και οι ευλαβείς ιδιώται να παρουσιάσουν συστηματικώς τον θεολογικόν του στοχασμόν, ως ούτος ανακύπτει από επιστολάς, υπομνήματα, διαλέξεις. Θα είναι προσφοράν προς την αγωνιζομένην Ορθοδοξίαν.
Ελάχιστος εν Μοναχοίς
Καθηγούμενος Βίκτωρ Ματθαίου
Μεταφορά στο διαδίκτυο, στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα εκ του βιβλίου του μακαριστού θεολόγου Σταύρου Καραμήτσου
''Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ'', σελ. 56-60,
εκ του ηλεκτρονικού κειμένου του ιστολογίου ''ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ''.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου