ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2020

ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΜΕΤΑΞΑΚΗΣ



Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Δαμιανός Α' (1848-1931)



Εφημερίδα  ''Σ Κ Ρ Ι Π''


Πέμπτη 18 Μαρτίου 1 9 2 6 


Μετά την απώλειαν του Πατρειαρχείου Αντιοχείας, το οποίον διά λόγους πανσλαυιστικής πολιτικής απώλεσε την ελληνικότητά του, έμειναν εις χείρας του Ελληνισμού τα τρία άλλα Πατριαρχεία, δι' ων εξηκολούθησεν ούτος να διατηρή εν τη Ανατολή, το πνευματικόν αυτού κράτος. Αλλά και τα τρία ταύτα Πατριαρχεία υπέσκαψεν αποτελεσματικώς και έθεσεν εν κινδύνω εις μόνω άνθρωπος: ο Μεταξάκης.


Και το μεν Πατριαρχείον Ιεροσολύμων υπέστη πρώτον τα πλήγματα του ανδρός τούτου. Καθ΄ην στιγμήν έτει 1908, οι Άραβες χριστιανοί εκινούντο κατ' αυτού και ηξίουν, όπως θέσωσι χείρα επί των πανσέπτων του χριστιανισμού προσκυνημάτων και της λοιπής περουσίας του Παναγίου Τάφου, ο Μελέτιος Μεταξάκης, σπεύδων να γίνη κάτοχος του θρόνου, έπληξεν αυτό εκ των όπισθεν, διά της γνωστής εκκλησιαστικής ανταρσίας κατά του Πατριάρχου Δαμιανού, ον διά παρασυναγωγής εκήρυξεν έκπτωτον του θρόνου, και διά της διαιρέσεως του εκκλησιαστικού κράτους του Πατριάρχου, κατά το υπόδειγμα, βραδύτερον, του εν επαναστάσει και ανταρσίαις ομογαλάκτου αδελφού του, του αρχιεπαναστάτου της Θεσσαλονίκης Βενιζέλου.


Η εκκλησιαστική εκείνη ανταρσία κατεστάλη, χάρις εις το σθένος και την ισχυράν προσωπικότητα του μεγάλου και γεραρού Πατριάρχου Δαμιανού, όστις απεμόνωσε τον αντάρτην και απέστειλεν αυτόν μακράν της Αγίας Γης. Αλλ' άνθρωποι, ως ο Βενιζέλος και ο Μεταξάκης δεν υποχωρούσι ποτέ.


Και ότι εν έτει 1918, ευρέθη, Βενιζέλου κυβερνώντος, επί του Μητροπολιτικού Θρόνου Αθηνών, το δε Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ένεκεν του Ευρωπαικού πολέμου και της απωλείας των εκ της Ρωσσίας επιδομάτων του, έπεσεν εις τρικυμιώδες πέλαγον οικονομικών δυσχερειών, ο δε επί του θρόνου αυτού καθήμενος, εκρατείτο αιχμάλωτος υπό των Τούρκων εν Χαλεπίω, ο Μεταξάκης εξύφανε νέαν συνωμοσίαν κατ' αυτού και ήγειρε νέαν ανταρσίαν.


Διά παρασυναγωγής Μεταξικής εκηρύχθη και πάλιν ο εν αιχμαλωσία Πατριάρχης Δαμιανός έκπτωτος, ο δε Μεταξάκης, ίνα κορέση το κατ' αυτού μίσος του, προσεπάθη να επιβάλη εις την θέσιν αυτού, εν εκ των οργάνων της εκλογής του, τον Επίσκοπον Σιναίου. 


Αλλ' η τύχη δεν ηυνόησε τας ενεργείας ταύτας του Μεταξάκη, διότι, εν τω μεταξύ, ο Πατριάρχης Δαμιανός ηπηλευθερώθη υπό των Άγγλων και, επανελθών εις Ιεροσόλυμα, ανέλαβε το κύρος και τον θρόνον του. Αλλ' ο κακός δαίμων της Εκκλησίας δεν ησύχασε και μετά τούτο.


Επωφεληθείς της ισχύος του Βενιζέλου έστησε νέα ενέδραν κατά του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και εματαίωσε το προς τον Πανάγιον Τάφον δάνειον της Εθνικής Τραπέζης, εις ο συγκατένευσεν η κυβέρνησις Βενιζέλου, μόνον υπό τον όρον αποκεφαλισμού του Πατριάρχου Δαμιανού και θυσίας του αυτοκεφάλου της Εκκλησίας Ιεροσολύμων, πράγμα το οποίον δεν συγκατένευσε να δεχθή, ούτε αυτή Αγγλική Διοίκησις, ως άλλοτε διά μακρών ανεπτύξαμεν υπό των στυλών τούτων.


Έκτοτε το Πατριαρχείον Ιεροσολύμων κλυδωνίζεται εις πέλαγος δεινών οικονομικών δυσχερειών. Είδε τον ξενικόν έλεγχον επιβαλλόμενον επί της διοικήσεώς του και τα κτήματά του πωλούμενα, ημών απάντων εδώ των ελευθέρων Ελλήνων σιωπόντων, αδρανούντων, κοιμωμένων, το πεπρωμένον αναμενόντων και αρνουμένων να δώσωμεν τον όβολόν μας, εις βοήθειαν του Τάφου του Σωτήρος, όστις αύριο θα περιέλθη, αναμφιβόλως, εις χείρας αραβικάς.


Τα κατά του Οικουμενικού Θρόνου εγκλήματα του Μεταξάκη είναι ακόμη μεγαλύτερα. Διαρκούσης της Μικρασιατικής εκστρατείας, ο Μεταξάκης, επωφεληθείς της εν Κωνσταντινουπόλει παρουσίας των φυγάδων του Βενιζελισμού, κατέλαβε δι΄εκκλησιαστικής ανταρσίας τον Οικουμενικόν Θρόνον, μετέβαλε το επί αιώνας εθνικόν και συντηρητικόν εκείνο Κέντρον εις παράγοντα κομματικόν,


εξέθεσε το κύρος αυτού ενώπιον των ξένων, εκίνησε το κατ΄αυτού μίσος των Τούρκων και συνετέλεσεν, όπως, το Οικουμενικόν Πατριαρχείον από της περιωπής, εις την οποίαν επί αιώνας ίστατο, περιπέση εις αφάνειαν διά της απωλείας των Μητροπόλεών του, της ισχύος και των προνομίων του.


Τώρα ήλθε η σειρά και του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Και επί μήνας, ήδη, παριστάμεθα προ του διασυρμού αυτού διά της υποψηφιότητος του Μεταξάκη, ήτις διετάραξε την γαλήνην του Αλεξανδρινού Θρόνου, ετάραξε τα ύδατα αυτού και έφερε εις την επιφάνειαν τον βόρβορον των παθών, των ραδιουργιών και του μίσους, μεθ΄ων είναι συνυφασμένη η ζωή και η δράσις των εν Κρήτης δύο ομογαλάκτων επαναστατικών αδελφών.


Άνευ της υποψηφιότητος του Μεταξάκη, η εκλογή του νέου Πατριάρχου Αλεξανδρείας θα είχεν ήδη συντελεσθή΄ η περί τούτου πάλη θα διεξήγετο εντός των ορίων της ευπρεπείας και της ευγενούς αμίλλης προς ανάδειξιν του καλυτέρου, και ο Ελληνισμός της Αλεξανδρείας δεν θα παρίστατο διηρημένος, προς μεγάλην χαράν των Σύρων και των εχθρών της Ελληνικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. 


Ήδη και το Πατριαρχείον της Αλεξανδρείας κλυδωνίζεται, και εισήλθεν εντός του κύκλου του κινδύνου διά των αξιώσεωνν των Σύρων, του ενασκηθέντος δικαιώματος της διαγραφής και των αντιλήψεων της Αιγυπτιακής Κυβερνήσεως περί χειροτονίας δύο Σύρων Μητροπολιτών και αναλόγου συμμετοχής των Συρορθοδόξων εις τα της διοικήσεως της Αλεξανδρινής Εκκλησίας.


Τοιαύτα υπήρξαν, ανέκαθεν, τα κέρδη της ξυνωρίδος Βενιζέλου - Μεταξάκη εις τε την Εκκλησίαν και την Πολιτείαν. Επικατάρατοι άνθρωποι και οι δύο, έσπειραν πανταχού ανέμους και εφύτρωσαν θύελλαι και καταιγίδες. Έσπειραν άλας και έδρεψαν καταστροφάς.



Μεταφορά στο διαδίκτυο στο μονοτονικό σύστημα, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 

ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF