ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' (ΜΕΡΟΣ 8ον)



Ο Άγιος Χρυσόστομος ο νέος Ομολογητής,
ο πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομος Καβουρίδης 
 

Το βιογραφικό βιβλίο του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών, υπό τον τίτλο ''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' Τόμος Α', αναφέρεται σε μία μεγάλη, πνευματική προσωπικότητα των καιρών μας, που κόσμισε θεάρεστα το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων από το 1924, έως σήμερα.


Επιλέξαμε -αποσπασματικά και μόνο- να μεταφέρουμε κάποιες παραθέσεις του βιβλίου, προς πνευματική ωφέλεια ημών και των αναγνωστών μας, χωρίς να αλλοιώνεται ή και να παρερμηνεύεται ο σκοπός και το πνεύμα του συγγράμματος. Αντί ημετέρων σχολίων, καταγράφουμε από τον πρόλογο της έκδοσης, τα λόγια του κ. Ιωάννη Πολέμη, καθηγητή Βυζαντινής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μας εισάγει στην ορθόδοξη πνευματικότητα του σύγχρονου αυτού ομολογητή της Εκκλησίας μας.


''Στην εκατόχρονη μαρτυρική πορεία του το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων δεν αναζωογόνησε μόνο το τοπίο της καθόλου ορθοδοξίας, τόσο στην χώρα μας όσο και στην αλλοδαπή, αλλά ανέδειξε και μαρτυρικές και ομολογιακές μορφές, εφάμιλλες των παλαιών πατέρων, που αγωνίσθηκαν τον αγώνα τον καλό υπέρ της πατρώας πίστεως.


Ανάμεσά τους αναμφίβολα ξεχωρίζει ο Μαγνησίας Χρυσόστομος, του οποίου την βιογράφηση ανέλαβε με ζήλο και ευσυνειδησία ο θεοφιλέστατος επίσκοπος ΓΟΧ Γαρδικίου κ. Κλήμης. Πρόκειται για μία απόλυτα τεκμηριωμένη και αξιόπιστη εργασία, η οποία με γλαφυρότητα αποτυπώνει τον βίο ενός ομολογητού των ημερών μας. Σε κάθε σελίδα του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να οσφρανθεί το πολύτιμο μύρο της αγίας πίστεώς μας, το οποίο τόσο γενναιόδωρα σκόρπισε στο πέρασμά του από την εφήμερη τούτη ζωή ο Χρυσόστομος Νασλίμης.


Ο θεοφιλέστατος Γαρδικίου προβάλλει τον ταπεινό ομολογητή επίσκοπο Μαγνησίας ως πρότυπο αγωνιστού και για τις ημέρες μας και για τους σκοτεινούς καιρούς που έρχονται. Είθε ο Κύριος να τον αξιώσει να μας δώσει σύντομα και τον δεύτερο τόμο της βιογραφίας αυτής, η οποία ίσως λειτουργήσει και ως παρότρυνση σε άλλους ερευνητές να καταγράψουν την αγία βιοτή και άλλων μορφών της αγωνιζομένης ορθοδοξίας.


Κάποιοι πρέπει να διασώσουν όποια στοιχεία υπάρχουν ακόμη για τον παπα-Γιάννη Φλώρο, τον παπα-Ευγένιο Λεμονή, τον Κυκλάδων Παρθένιο, τον Φυλής Κυπριανό και τόσους άλλους. Έτσι θα δημιουργηθεί σταδιακά ο νέος Συναξαριστής της πραγματικής ορθοδοξίας και της γνήσιας αγιότητος στον ταραγμένο εικοστό αιώνα''.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ





Η Διακήρυξη του 1935 και το νόημά της



(...)Είδαμε, ότι ο σκοπός του Αγώνος των Ομολογητών Ιεραρχών από το 1935 κ.έ. ήταν πρωτίστως υπέρ ενώσεως της διασπαθείσης Ορθοδοξίας και ειρηνεύσεως της Εκκλησίας, βάσει των ιερών Παραδόσεων και των ιερών Κανόνων Αυτής.


Στο Διάγγελμα του Μαίου του 1935 τονιζόταν, ότι οι διοικούντες την Ελληνική Εκκλησία μέσω της μονομερούς, αντικανονικής και αψυχολογήτου εισαγωγής του Γρηγοριανού (Νέου) Ημερολογίου απέσχισαν από τους εαυτούς τους από τον όλο κορμό της Ορθοδοξίας και κήρυξαν εαυτούς κατ' ουσίαν Σχισματικούς απέναντι στις Ορθόδοξες Εκκλησίες, οι οποίες παρέμειναν στο έδαφος των Οικουμενικών Συνόδων και των Ορθοδόξων θεσμών και Παραδόσεων1, δηλαδή απέναντι στις Εκκλησίες Αντιοχείας, Ιεροσολύμων, Ρωσίας, Σερβίας, Πολωνίας, Σινά, Αγίου Όρους κλπ.


Στις δε 8/21.6.1935, πριν να απέλθουν στους τόπους εξορίας τους οι Ομολογητές Αρχιερείς, και εφ' όσον η Καινοτόμος Ιεραρχία τους κατεδίκασε και η Πολιτεία έσπευσε να εκτελέσει την καταδικαστική απόφαση, η οποία περιλάμβανε πενταετή εξορία και σωματικό περιορισμό τους σε απόμακρες Μονές, οι διωκόμενοι Αρχιερείς εξέδωσαν Ποιμαντορική Εγκύκλιο, όπου μεταξύ άλλων ακόμη και για την προστασία του Ποιμνίου τους, τόνιζαν απευθυνόμενοι προς αυτό και τα εξής:


''Μηδεμίαν πνευματικήν επικοινωνίαν έχουσι [τα πνευματικά των τέκνα] μετά της σχισματικής εκκλησίας και των σχισματικών λειτουργών αυτής, από των οποίων έφυγεν η χάρις του Παναγίου Πνεύματος, διότι ούτοι ηθέτησαν αποφάσεις των Πατέρων της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου και Πανορθοδόξων Συνόδων των καταδικασασών το Γρηγοριανόν εορτολόγιον''2, κάνοντας επίκληση και του Α' ιερού Κανόνος του Μ. Βασιλείου.


Είδαμε όμως επίσης, ότι λίγες μόλις εβδομάδες αργότερα, ο Άγιος πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομος βρισκόμενος στον τόπο εξορίας και περιορισμού του, την Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου στον Όλυμπο, όπου έγραψε το σημαντικό έργο: ''Το Ημερολόγιον ως Κριτήριον της Ορθοδοξίας'' (1/14.7.1935, σελ. 87), τόνιζε μεταξύ άλλων και τα εξής ιδιαιτέρως σημαντικά και επεξηγηματικά:


''Διό και ημείς προβάντες εις την αποκήρυξιν του Μακαριωτάτου και των Συνοδικών Αρχιερέων εκηρύξαμεν τούτους Σχισματικούς ως πρόσωπα, και όχι ως εκπροσώπους της έννοιας της Εκκλησίας. Και τούτο επράξαμεν δικαίως και καθ' ιεράν οφειλήν, ίνα προασπίσωμεν την Ορθοδοξίαν του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Ελληνικής Εκκλησίας, εξ ενδεχομένου φόβου και κινδύνου να αποδοθή εις Αυτάς η ευθύνη του Εκκλησιαστικού αυτού πραξικοπήματος, και να κηρυχθώσιν αύται εν μελλούση Οικουμενική Συνόδω Σχισματικαί υπό των λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών, των εχομένων στερρώς του Ορθοδόξου Εορτολογίου''3.


Ο φόβος αυτός σήμαινε, κατά τον Άγιο πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομο, ότι αν οι ιστορικές περιστάσεις το επέτρεπαν και συνερχόταν Οικουμενική ή Μεγάλη Σύνοδος, οι Σλαβικές Εκκλησίες θα κήρυτταν ως Σχισματικές αυτές που αποδέχθηκαν την Καινοτομία και όσες Εκκλησίες παρέμειναν στο Πάτριο Ημερολόγιο (Αντιόχεια, Ιεροσόλυμα, Σινά, Άγιον Όρος) θα βρίσκονταν εξ ανάγκης στο πλευρό εκείνων, δηλαδή των Σλαβικών.


Φόβος αβάσιμος, θα λέγαμε εμείς σήμερα με σχετική ευκολία, αλλά όχι για τότε, για τις συνθήκες και τα δεδομένα του 1935. Το φρόνημα του Αγίου πρώην Φλωρίνης μάλιστα ήταν ιδιαίτερα πατριωτικό, και στα έργα του ο σύνδεσμος Εκκλησιαστικών και Εθνικών παραδόσεων, η φιλοπατρία και η υπερβολική αγάπη στα συμφέροντα της Εκκλησίας και του Γένους των Ελλήνων, είναι πάρα πολύ έκδηλα και προφανή.


Αν δεν κατανοηθεί αυτός ο θρησκευτικός και εθνικός παλμός, ο οποίος δονούσε την φλογερή καρδιά και τα ελληνοπρεπή στήθη του Αγίου πρώην Φλωρίνης, αλλά και η νοοτροπία και προσήλωσή του στα θέσμια του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Ελλάδος, που υπηρέτησε θυσιαστικώς μια ζωή ολόκληρη με υποδειγματική αυταπάρνηση, δεν θα είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή η συνέχεια.


Στο πιο πάνω απόσπασμα της εργασίας του κατά τον Ιούλιο του 1935, ο Άγιος πρώην Φλωρίνης διαχωρίζει τα πρόσωπα που κατέχουν ηγετικές εκκλησιαστικές θέσεις, τα οποία θεωρεί παροδικά και ασταθή, από τους θεσμούς, δηλαδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Εκκλησία της Ελλάδος, οι οποίοι γι' αυτόν τουλάχιστον, όπως και για τον Δημητριάδος Γερμανό, τοποθετούνταν πάνω από τις μικρότητες και τα λάθη των προσώπων, που διακονούν σε αυτούς και τους υπηρετούν άλλοτε καλώς και άλλοτε κακώς, επειδή θεωρούσαν την φθοροποιό επίδραση των προσώπων αυτών παροδική.


Για να αποδώσουμε το σκεπτικό των ως άνω Ομολογητών Αρχιερέων κατά την εποχή εκείνη λέγουμε, ότι τα πρόσωπα πίπτουν και παρασύρονται εύκολα και παρασύρουν επίσης πολλούς στο λάθος τους, όπως συνέβη με τους Μελέτιο Μεταξάκη και Χρυσόστομο Παπαδόπουλο, και με τον τρόπο αυτό αποσχίζονται από μόνα τους από τους ορθοφρονούντες΄ και έτσι καθίστανται άξια διαχωρισμού και αποστροφής, δηλαδή εκκλησιαστικώς και κανονικώς Αποτειχίσεως από αυτά και καταγγελία τους, για να επιληφθούν τα αρμόδια όργανα της Εκκλησίας. Όμως, δεν ισχύει το ίδιο και για τους θεσμούς.


Για να θεωρηθούν και οι θεσμοί, στους οποίους υπηρετούν σφαλλόμενα πρόσωπα, ως πεπτωκότες και αυτοί, δηλαδή για να συμπαρασυρθούν στην πτώση και έξοδο από την Εκκλησία και από τούτο το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα λοιπά Πατριαρχεία, και αυτές ταύτες οι Τοπικές Εκκλησίες, θα πρέπει να διεξαχθεί κρίση Εκκλησιαστική, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Κανονικό Δίκαιο της Εκκλησίας4, και αυτή η διαδικασία παραπέμπει σε Συνοδική σύγκληση και απόφανση.


Είναι δε φανερόν, ότι οι Ιεράρχες μας δεν πίστευαν ότι οι Καινοτόμοι είχαν κυριαρχήσει πλήρως επί των θεσμών. Το Κανονικής φύσεως Ημερολογιακό θέμα της εποχής εκείνης, ήταν για τους αναστηλωτές της Ορθοδοξίας Δημητριάδος Γερμανό και πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομο επίδικο ενώπιον Πανορθοδόξου Συνόδου, γι' αυτό και αγωνίζονταν για την σύγκλησή της, διότι δεν τους ήταν εύκολο να αποδεχθούν, ότι μέσω της Ημερολογιακής Καινοτομίας ξέπεσαν αυτόματα από την πραγματικότητα της Εκκλησίας το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και η Εκκλησία της Ελλάδος.



1. Βλ. αυτό στο έργο του Σταύρου Καραμήτσου-Γαμβρούλια, ''Η Αγωνία εν τω κήπω της Γεσθημανή'', Αθήναι 1961, σελ. 119-121.

2. Βλ. αυτήν στο Περιοδ. ''Τα Πάτρια'', αρ. τ. 1/Ιανουάριος-Μάρτιος 1976, Πειραιεύς, σελ. 19-23, με παραπομπή στην πρωτότυπη δημοσίευση αυτής στην απογευματινή εφημερίδα των Αθηνών της εποχής εκείνης ''Τύπος'' της 21.6.1935. Επίσης, στο έργο ''Η Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Παιανίας και ο Ιερός Αγών κατά του Οικουμενισμού'', Παιανία 2008, σελ. 91-93.

3. Βλ. ''Το Εκκλησιαστικόν Ημερολόγιον ως Κριτήριον της Ορθοδοξίας - Απολογία του Σεβασμ. Μητροπολίτου πρώην Φλωρίνης Χρυσοστόμου προς την Ορθόδοξον Ελληνικήν Συνείδησιν, εκδ. ''Κήρυκος των Ορθοδόξων'', σελ. 34-35.

4. Είναι γνωστά όσα συνοψίζει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στο Ιερόν Πηδάλιον σχετικά με τους υπό καθαίρεσιν και αφορισμόν, ότι ''είναι υπόδικοι εδώ μεν εις την καθαίρεσιν και αφορισμόν ή αναθεματισμόν, εκεί δε εις την θείαν δίκην'', διότι ''η προσταγή των Κανόνων χωρίς την έμπρακτον ενέργειαν της Συνόδου, είναι ατέλεστος, αμέσως και προ κρίσεως, μη ενεργούσα καθ' εαυτήν (Βλ. σελ. 4-5, υποσημ. 2, επί του Γ' Κανόνος των Αγίων Αποστόλων). Στην ιστορία και πράξη της Εκκλησίας χρειαζόταν σε περιόδους αιρετικής επιβουλής σύγκληση Συνόδου για διάγνωση, διαπίστωση και εντελή-τελεσίδικη κατάγνωση. Για παράδειγμα, για την αναστήλωση της Ορθοδοξίας το 843 μ.Χ., μετά και την δεύτερη φάση της Εικονομαχίας, η οποία είχε προκαταδικασθεί από την Ζ' Οικουμενική Σύνοδο το 787, χρειάσθηκε Μεγάλη Σύνοδος και για διαπιστωτική, συν τοις άλλοις, εξαγγελία της οριστικής καταδίκης των Εικονομάχων, όπως γράφεται και στο ''Συνοδικόν της Ορθοδοξίας'': ''τοις επιμένουσι τη εικονομάχω αιρέσει, μάλλον δε τη χριστομάχω αποστασία... (και) τοις ανεπιστρόφως τη πλάνη ταύτη κατεχομένοις και προς πάντα λόγον θείον και πνευματικήν διδασκαλίαν τα ώτα βεβυσμένοις [έχουν φράξει], ως ήδη λοιπόν σεσηπόσι, και του κοινού σώματος της εκκλησίας αποτεμούσιν εαυτούς, ανάθεμα'' (Βλ. Τριώδιον Κατανυκτικόν, εκδ. ''Φως'', Αθήναι 1967, σελ. 158).


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά αποσπασμάτων από το βιβλίο του 
Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών 
''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) 
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'', 
τόμος Α', σελ. 153-158, Αθήνα 2019.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF