ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΕΙ




 Ἐπὶ τῇ Ὑψώσει τοῦ Τιμίου Σταυροῦ 


Στὶς ἀρχὲς τοῦ 1965, ἔφεραν στὸ Νοσοκομεῖο Παίδων τῆς Μόσχας τὴν μικρὴ κόρη ἑνὸς διασήµου σοβιετικοῦ ἐπιστήμονος, μέλους τοῦ Κομμουνιστικοῦ Κόμματος. Τὸ κοριτσάκι, ἡλικίας 8 ἐτῶν, ἐπειδὴ οἱ γονεῖς εἶχαν πάει στὸ ἐξωτερικὸ γιὰ ἐπιστημονικὴ ἐργασία, ἔμενε τὸν τελευταῖο καιρὸ σ᾿ ἕνα κρατικὸ οἰκοτροφεῖο καὶ ἐκεῖ ἀρρώστησε.


Τὸ κορίτσι μεταφέρθηκε στὸ Νοσοκομεῖο, διότι παρουσίασε πυρετὸ πολὺ ὑψηλό, ὁ ὁποῖος μὲ τίποτε δὲν ὑποχωροῦσε. Τὴν πέμπτη ἡμέρα ἀπὸ τότε ποὺ ἐκδηλώθηκε ὁ πυρετός, ἡ κατάστασή του χειροτέρευσε πολύ, καὶ σὲ λίγο ἔπεσε σὲ κῶμα. Ἡ Διεύθυνση τοῦ Νοσοκομείου ἔστειλε τηλεγράφημα στοὺς γονεῖς του καὶ τοὺς πληροφοροῦσε, ὅτι ἡ κόρη τους ἦταν βαρειὰ ἄρρωστη καὶ ὅτι ἡ ζωή της δὲν θὰ παρατεινόταν περισσότερο ἀπὸ 3-4 ἡμέρες.


γιατρὸς διέταξε νὰ μεταφέρουν τὴν μικρὴ στὴν αἴθουσα ἐντατικῆς παρακολουθήσεως, τὴν ἔβαλαν στὴν συσκευὴ ὀξυγόνου, ἀλλὰ ὁ πυρετὸς ἀνέβαινε συνεχῶς καὶ οἱ σφιγμοὶ ηὔξαναν. Ἡ μικρὴ ἄρρωστη, πολὺ ἀδύνατη, πήγαινε στὸ χειρότερο καὶ ἀνέπνεε πολὺ δύσκολα. Ξαφνικά, σηκώθηκε στὸ κρεβάτι της καὶ ρώτησε:


«Ποῦ εἶναι ὁ μπαμπᾶς καὶ ἡ µαµά µου; Γιατί δὲν εἶναι ἐδῶ;»... Ὁ γιατρὸς καὶ οἱ νοσοκόμες προσπάθησαν νὰ τὴν καθησυχάσουν λέγοντας, ὅτι οἱ γονεῖς της θὰ ἕλθουν σὲ λίγο ἀεροπορικῶς. «Τότε εἰδοποιῆστε ἀμέσως τὴν γιαγιά µου», εἶπε ἡ µικρή. «Κατοικεῖ στὴν ὁδὸ Χ. Γρήγορα σπεύσατε, χωρὶς αὐτὴν θὰ πεθάνω.


Μόνο αὐτὴ μπορεῖ νὰ μὲ βοηθήση»... Ἔκαναν ἀμέσως αὐτὸ ποὺ ζήτησε τὸ παιδί. Τὸ ἀπόγευμα, τὸ αὐτοκίνητο τοῦ Νοσοκομείου ἔφερε τὴν γιαγιὰ τοῦ παιδιοῦ, ἡ ὁποία παραπονέθηκε στὸ προσωπικὸ τοῦ Νοσοκομείου, γιατὶ δὲν τὴν εἰδοποίησαν ἐγκαίρως καὶ παρακάλεσε νὰ τὴν ἀφήσουν μόνη μὲ τὸ παιδί.


γιατρὸς πάντως ἔδωσε ἐντολὴ σὲ μιὰ νοσοκόµο νὰ ἐπιβλέπη διακριτικά. Ἡ γιαγιὰ ἔβγαλε ἀπὸ τὴν τσάντα της κάτι καὶ τὸ ἔβαλε στὸ ἀριστερὸ χέρι τῆς ἄρρωστης ἐγγονῆς της. Ἔπειτα γονάτισε δίπλα ἀπὸ τὸ κρεβάτι καὶ ἄρχισε νὰ προσεύχεται. Μία ὥρα πέρασε... Εἰδοποίησαν τὸν γιατρὸ γιὰ τὴν συµπεριφορὰ τῆς γιαγιᾶς κι᾿ ἐκεῖνος σὲ λίγο παρουσιάστηκε στὸ δωμάτιο καὶ εἶπε στὴν γιαγιά: «Σᾶς παρακαλῶ, ἀφῆστε τὸ παιδὶ νὰ πεθάνη εἰρηνικά!»...


Τὸ κοριτσάκι, ποὺ µέχρι τότε εἶχε κλειστὰ τὰ µάτια καὶ κοιμόταν, τὰ ἄνοιζε ἀπότομα, κάθησε στὸ κρεβάτι του καὶ εἶπε μὲ φωνὴ ἤρεμη καὶ σταθερή: «Γιατρέ, ποιός σᾶς εἶπε, ὅτι πρόκειται νὰ πεθάνω; Δὲν ἔχω πιὰ πυρετό, εἶμαι πολὺ καλὰ καὶ θέλω νὰ φάω»... Ταραγμένος ὁ γιατρός, πιάνει τὸν σφιγμὸ τοῦ παιδιοῦ. Ἦταν κανονικός. Ὁ πυρετὸς ἐπίσης. Ὁ πόνος στὸ κεφάλι εἶχε περάσει κι᾿ αὐτός.


γιατρὸς παράγγειλε νὰ φέρουν γάλα. Ἀφοῦ ἤπιε τὸ γάλα του, «τώρα θέλω νὰ κοιμηθῶ», εἶπε τὸ παιδί. «Ἡ γιαγιά µου νὰ µείνη µαζί µου αὐτὴ τὴ νύχτα», πρόσθεσε. Καὶ ἔπεσε σ᾿ ἕνα βαθὺ ὕπνο... Ὁ γιατρὸς ἦρθε 5-6 φορὲς ὅλη τὴν νύχτα, γιὰ νὰ δῆ τὶ γίνεται τὸ παιδί. Ὁ πυρετὸς καὶ ἡ ἀναπνοὴ ἦταν κανονικά.


κίνδυνος πλέον εἶχε ὁριστικὰ ἀπομακρυνθῆ. Ὅταν τὸ πρωΐ, στὶς 7 ἡ ὥρα, ἡ νοσοκόµος μπῆκε στὸ θάλαμο τοῦ παιδιοῦ, 3 εἶδε τὴν μικρὴ νὰ γελάη καὶ νὰ συζητῆ μὲ τὴν γιαγιά της. Ὅταν τῆς ἔφεραν τὸ γάλα, ἔκανε τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ, πρὶν τὸ πιῆ. Ἡ νοσοκόμα κούνησε τὸ κεφάλι της καὶ τῆς εἶπε κάπως αὐστηρά:


«Σὺ ποὺ εἶσαι µέλος τῶν Πιονιέρων (παιδικὴ ἀθεϊστικὴ ὀργάνωση) κάνεις τὸ σταυρό σου; Καὶ σεῖς γιαγιὰ ποιά εἶστε;»... Ἡ μικρὴ ἄρρωστη ἀπάντησε μὲ ἤρεμο ὕφος, ἀλλὰ καὶ σταθερότητα: «Γιατί δὲν μπορῶ νὰ κάνω τὸ σταυρό µου; Ἐὰν ὁ σταυρὸς δὲν ἔκανε τὸ θαῦμα του, σήµερα τὸ πρωῒ θὰ μὲ εἴχατε θάψει»!... Λέγοντας αὐτά, ἔδειξε τὸν σταυρὸ ποὺ κρατοῦσε στὸ ἀριστερό της χέρι.


ταν ἕνα μικρὸ ἀριστούργημα τέχνης τῆς παλαιᾶς ἐποχῆς. Στὴν μία πλευρὰ ἦταν σκαλισµένη ἡ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ καὶ στὴν ἄλλη ἦταν γραµμένα τὰ λόγια: «Σῶσε µας καὶ προστάτεψέ µας!». Ἡ νοσοκόµος τὰ διηγήθηκε ὅλα αὐτὰ στοὺς γιατρούς, οἱ περισσότεροι τῶν ὁποίων ἦταν µέλη τοῦ Κομμουνιστικοῦ Κόμματος. Ἔβγαλαν τὸ συµπέρασμα, ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ µία ἀπὸ τὶς σπάνιες περιπτώσεις αὐθυποβολῆς!!!...


Τότε ἕνας ἀπὸ τοὺς γιατροὺς εἶπε: «Ἐὰν εἶναι ἔτσι ὅπως τὸ λέτε, ὅτι δηλαδὴ πρόκειται περὶ αὐθυποβολῆς, τότε μποροῦμε νὰ κάνουμε ἕνα πείραµα γιὰ νὰ τὸ ἐλέγξουμε. Νὰ ζητήσουµε τὸ “μαγικὸ” αὐτὸ ἀντικείμενο ἀπὸ τὴν γιαγιὰ καὶ νὰ τὸ χρησιμοποιήσουμε στὴν περίπτωση τοῦ µικροῦ ἀρρώστου ἀγοριοῦ, ποὺ βρίσκεται στὸ διπλανὸ δωμάτιο καὶ εἶναι ἕτοιμο νὰ πεθάνη.


μικρή του ἡλικία δὲν τοῦ ἐπιτρέπει νὰ καταλάβη τὶ θὰ κάνουμε ἐμεῖς»... Τὸ ἑτοιμοθάνατο παιδάκι ἦταν μόλις δυόµιση ἐτῶν. Οἱ γονεῖς του ἦταν φανατικοὶ ἄθεοι καὶ φυσικὰ δὲν τοῦ εἶχαν μιλήσει ποτὲ γιὰ τὸν Χριστό. Οἱ γιατροὶ ζήτησαν ἀπὸ τὴν γιαγιὰ νὰ τοὺς δανείση τὸν σταυρό, κι ἐκείνη δέχθηκε ὑπὸ τὸν ὅρον ὅτι θὰ εἶναι καὶ αὐτὴ παροῦσα, γιὰ νὰ µπορέση νὰ προσευχηθῆ κοντὰ στὸν μικρὸ ἄρρωστο.


Τὸ ἄρρωστο παιδί, στὸ ὁποῖο εἶχαν δώσει ἕνα φάρμακο, κοιμόταν βαθειά. Ἡ γιαγιὰ ἔπεσε στὰ γόνατα καὶ ἄρχισε νὰ προσεύχεται θερμά, ἀλλ᾽ αὐτὴ τὴν φορὰ μὲ τὴν παρουσία τῶν νοσοκόμων καὶ τριῶν γιατρῶν, οἱ ὁποῖοι στέκονταν ὄρθιοι, ἀκίνητοι καὶ ἀμίλητοι, σύμφωνα μὲ τὴν ἐπιθυμία τῆς γιαγιᾶς.


Τὸ ἀποτέλεσμα ὑπῆρξε ἄμεσο. Τέλεια θεραπεία!... Παρὰ τὶς προσπάθειες ποὺ καταβλήθηκαν γιὰ νὰ μὴ διαδοθῆ τὸ θαῦμα αὐτό, σὲ λίγο ὅλος ὁ κόσμος τὸ εἶχε μάθει... Μετὰ ἀπὸ λίγο καιρό, µέσα στὴν νύχτα, δύο αὐτοκίνητα μαῦρα, μὲ σβησµένα τὰ φῶτα, σταμάτησαν σ᾿ ἕνα προάστιο τῆς Μόσχας, ὅπου ἔμενε ἡ γιαγιά, γιὰ τὴν ὁποία µιλήσαμε προηγουµένως. Δυὸ ἄνθρωποι μπῆκαν στὸ σπίτι τῆς γιαγιᾶς.


στερα ἀπὸ λίγο βγῆκαν μαζὶ µε τὴν γερόντισσα. Κατευθύνθηκαν στὸ κέντρο τῆς Μόσχας καὶ μπῆκαν σ᾿ ἕνα πολυτελέστατο σπίτι. Ἐκεῖ ἦταν ἕνας ἄνδρας ἄρρωστος πολὺ βαρειά. Ἡ γιαγιὰ στάθηκε δίπλα στὸ κρεβάτι του. Τότε εἶπε στὸν ἄρρωστο: «Μὴ φοβᾶσαι, παιδί µου. Κράτησε στὸ χέρι σου αὐτὸ τὸ σταυρὸ καὶ προσευχήσου μαζὶ μὲ μένα. Κάνε τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ.


Καὶ σεῖς ὅλοι ποὺ βρίσκεσθε ἐδῶ, κάνετε τὸ ἴδιο, γιὰ νὰ µπορέση νὰ γίνη καλὰ ὁ ἄρρωστος»... Ἀφοῦ εἶπε αὐτὰ ἡ γιαγιά, γονάτισε καὶ ἄρχισε τὴν προσευχή της. «Ἀναστήτω ὁ Θεὸς καὶ διασκορπισθήτωσαν οἱ ἐχθροὶ Αὐτοῦ καὶ φυγέτωσαν ἀπὸ προσώπου Αὐτοῦ οἱ μισοῦντες Αὐτὸν...». «Ὢ Κύριε, μᾶς χάρισες τὸν πολύτιμο Σταυρό Σου, ὡς ὅπλο γιὰ τὴν ἐκδίωξη τῶν ἐχθρῶν. Ὤ, Ἅγιε Σταυρὲ τοῦ Κυρίου, ἔλα νὰ μᾶς θοηθήσης, μαζὶ μὲ τὴν εὐλογημένη Θεοτόκο καὶ ὅλους τοὺς Ἁγίους. Γένοιτο!»...


ἄρρωστος σὲ λίγο θεραπεύθηκε τελείως. Ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς ἦταν ἀπὸ τοὺς ἀνωτέρους ἀξιωματούχους τοῦ Κόμματος. Λεπτομέρειες περισσότερες ὡς πρὸς τὶς συνθῆκες θεραπείας του δὲν ἔγιναν γνωστές, λόγῳ τῆς ἰδιότητος τοῦ θεραπευθέντος. Εἶναι µόνο γνωστό, ὅτι ὁ ἄνθρωπος αὐτός, ἐκτὸς ἀπὸ ἐπίλεκτο µέλος τοῦ Κόμµατος ἦταν καὶ µέλος τοῦ Ἀνωτάτου Σοβιέτ.


Παρὰ τὶς ἰδιότητές του αὐτὲς ἔδειξε φανερὰ τὴν πίστι του στὸν Κύριο Ἰησοῦ. Καὶ δὲν εἶναι ὁ μόνος μεταξὺ τῶν ἀνωτέρων στελεχῶν τοῦ κράτους ποὺ δὲν ἀρνοῦνται τὴν βοήθεια τοῦ Σταυροῦ καὶ τῆς Ἐκκλησίας... Οἱ δρόμοι τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀνεξιχνίαστοι...



Εκ του περιοδικού «Άγιος Κυπριανός», 

αριθμ. τεύχους 286 / Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 1998, σελ. 110-111, 115. 

Σόλωνος Τ. Νινίκα, ''Η πνευµατικὴ αντίστασις του ρωσικού λαοὺ''. σελ. 276-279, 

Αθήνα 1991.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF