ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Α': ΠΡΟΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ (Γ' ΜΕΡΟΣ)



''Διαβάζων όσα μου γράφεις, ενεθυμήθην τα
 ωραία λόγια του Γέροντος Σιλουανού του
Αθωνίτου: ''Μοναχοί τινες δυσφορούν και ευρίσκουν
 προφάσεις:ή το διακόνημα είναι φορτικόν, ή το κελλίον
είναι ακατάλληλον, ή ο προϊστάμενος έχει βίαιον
χαρακτήρα. Αλλά δεν καταλαμβάνουν αυτοί, ότι ούτε το
 κελλίον, ούτε το διακόνημα, ούτε ο Γέρων αποτελούν την
 πραγματικήν αιτίαν της δυσφορίας αυτών, αλλ' η ψυχή των
είναι άρρωστος''.



Αι είκοσιτρείς (23) σύντομαι επιστολαί, αι οποίαι περιέχονται εις το βιβλιαρίδιον αυτό,

είχον δημοσιευθεί εις το μηνιαίον περιοδικόν της Μονής μας ''Άγιος Κυπριανός'' κατά τα έτη 1981 - 1982. 
Απευθύνονται προς τον Μοναχόν γερο - Θεόκτιστον 
και κατ' επέκτασιν προς κάθε Μοναχόν και τονίζονται εν συντομία ορισμέναι βασικαί πτυχαί της μοναχικής ζωής. 
Θερμώς ευχόμεθα να βοηθήσουν αι επιστολαί αυταί τον Μοναχόν και την Μοναχήν 
της εποχής μας
-έστω και ολίγον-
εις το υψηλόν άθλημα της υπακοής, οπότε θα αισθανόμεθα ευτυχείς εν Κυρίω.



Τη 20ή Μαρτίου 1984 εκκλ. ημερ.
των μδ' αναιρεθέντων αγιοσαββαιτών Αββάδων



Εν Αρχιερεύσιν ελάχιστος



+ Ο Ωρωπού και Φυλής Κυπριανός



του Μακαριστού Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α'



Απρίλιος 1981



Αγαπητέ μοι εν Κυρίω γερο - Θεόκτιστε, Χριστός ανέστη!


Ελπίζω η χάρις του αναστάντος Σωτήρος μας να σε εβοήθησεν εις την κατανόησιν όσων μέχρι τώρα σου έγραψα.


Οφείλης να προσέξης πάρα πολύ το θέμα της ευλαβείας προς τον Γέροντά σου. Αυτό είναι ένα άλλο μέγα μυστήριον της Μοναχικής ζωής.


Όσον δηλαδή ευλαβείσαι και αγαπάς πνευματικώς τον πνευματικόν σου Πατέρα, τόσον περισσότερον ενώνεσαι με τον Θεόν!


Ο σεβασμός προς τον Γέροντα εβιώθη και υμνήθη από τους αγίους Πατέρας μας πολύ, μάλιστα δε ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος παρουσιάζει τους αγίους Μοναχούς του θαυμαστού Κοινοβίου (Λόγος Δ') ''έσωθεν τον Θεόν Αυτόν και τον προεστώτα ως ακέραια νήπια αναπνέοντας''!


Ο όσιος Νείλος ο Ασκητής, λέγει, ότι ''ζηλούσιν οι Δαίμονες τους εν υποταγή πατρός απαστράπτοντας και τρίζουσι κατ' αυτών τους οδόντας'' και προσπαθούν με κάθε τρόπον να προξενήσουν ψυχικήν διάσπασιν Γέροντος και υποτακτικού, ώστε ''την ψυχήν περιτινάξαντες (του υπηκόου), των αγκαλών σκορπίσωσι των πατρικών''.


Διά τούτο μη πλανηθής ποτέ και δεχθής λογισμούς κρίσεως και κατακρίσεως εναντίον του Γέροντός σου, διότι θα γίνης θηριάλωτος.


Ο όσιος Συμεών ο νέος Θεολόγος, ο οποίος υπήρξε τέλειος υποτακτικός, συμβουλεύει τους Μοναχούς:


''Και πίστιν αδίστακτον έχε προς τον πνευματικόν σου πατέρα, καν ο κόσμος άπας αυτόν λοιδορή και διασύρη, καν αυτός συ τούτον τοις οφθαλμοίς σου θεάση πορνεύοντα, μη σκανδαλισθής, μηδέ την πίστιν σου ελαττώσης την προς αυτόν, πειθαρχών τω ειπόντι ''μη κρίνετε, ίνα μη κριθήτε''.


Η απιστία προς τον Γέροντα και η εξ αυτής αντιλογία καταβιβάζουν τον Μοναχόν έτι ζώντα εις τον Άδην, κατά τον ίδιον Άγιον:


''Ο εμπίπτων τοις τοιούτοις κακοίς, λέγω δη τη αντιλογία και απιστία τη προς τον πατέρα αυτού και διδάσκαλον, εις πέταυρον (καταπακτήν) και βυθόν άδου έτι ζων ελεεινώς καταφέρεται και οίκος του Σατανά και πάσης αυτού της ακαθάρτου δυνάμεως γίνεται, ως απειθείας και απωλείας υιός''.


Η ταπεινή μας πείρα εις την ζωήν της Μονής μας, γερο - Θεόκτιστε, μας έπεισεν ότι αυτά, τα οποία λέγουν οι άγιοι Πατέρες δεν είναι ούτε θεωρίαι ούτε πράγματα, τα οποία συνέβαιναν τον παλαιόν καιρόν.


Υπάρχουν, δόξα τω Θεώ, και εις την εποχήν μας άγιοι υποτακτικοί, εις τους οποίους επαναπαύεται το Άγιον Πνεύμα. Θα σου γράψω πάλιν.


Τας ταπεινάς μου ευχάς εις τον άγιον Γέροντά σου.


Χριστός ανέστη!



Ευχέτης προς Κύριον


+ Ο Ωρωπού και Φυλής Κυπριανός





Μάϊος 1981



Αγαπητέ μοι εν Κυρίω γερο - Θεόκτιστε, Χριστός ανέστη!


Με την ευχήν του αγίου Γέροντός σου έρχομαι να  απαντήσω εις την τελευταίαν σου επιστολή. 


Διαβάζων όσα μου γράφεις, ενεθυμήθην τα ωραία λόγια του Γέροντος Σιλουανού του Αθωνίτου:


''Μοναχοί τινες δυσφορούν και ευρίσκουν προφάσεις: ή το διακόνημα είναι φορτικόν, ή το κελλίον είναι ακατάλληλον, ή ο προϊστάμενος έχει βίαιον χαρακτήρα.


Αλλά δεν καταλαμβάνουν αυτοί, ότι ούτε το κελλίον, ούτε το διακόνημα, ούτε ο Γέρων αποτελούν την πραγματικήν αιτίαν της δυσφορίας αυτών, αλλ' η ψυχή των είναι άρρωστος.


Εις την υπερήφανον ψυχήν ουδέν αρέσει, ενώ εις τον ταπεινόν άνθρωπον τα πάντα είναι ανεκτά. Μη λοιπόν ταράσσεται η καλή σου καρδία και μη αιτιάσαι τους άλλους. Το κακόν προέρχεται από την άρρωστον καρδίαν σου. 


Δεν πρόσεξες εις την αρχήν, εύρε χώρον ο πειρασμός και εκυρίευσε την καρδίαν σου. Μετά από αυτό, όλα σου παρουσιάζονται διαστρεβλωμένα από τον παγκάκιστον εχθρόν, και διά τούτο σου πταίουν οι άλλοι και ιδίως ο Γέροντάς σου.


Οι άγιοι Πατέρες μας συμβουλεύουν ότι οσάκις ο λογισμός σου υποβάλλει να κρίνης ή να κατακρίνης τον Ηγούμενον, ''ως από πορνείας αποπήδησον΄ μηδόλως τω όφει τούτω άδειαν παράσχης΄ μη τόπον, μη είσοδον, μη αρχήν΄ φθέγγου δε προς τον δράκοντα:


ω απατεών, ουκ εγώ του άρχοντος, αλλ' αυτός το εμόν κρίμα ανεδέξατο΄ ουκ εγώ εκείνου, αλλ' αυτός εμού κατέστη κριτής'' (Όσιος Ιωάννης Κλίμακος).


Εάν ο Μοναχός δεν εργάζεται την βαθείαν εργασίαν της αυτομεμψίας και εάν δεν ανάγη τα συμβαίνοντα εις τον Θεόν, πιστεύων ότι τα πάντα γίνονται με την Πρόνοιαν Αυτού διά το συμφέρον της ψυχής μας, τότε θα έχη ως αχώριστον σύντροφον την θλίψιν, την ταραχήν της καρδίας και την κατάκρισιν των άλλων.


Δεν θα αργήση δε να καταφερθή και εναντίον του Θεού και βεβαίως του αντιπροσώπου Του, που είναι ο Γέροντας, ο πνευματικός Πατήρ.


Σου μεταφέρω εδώ απλοποιημένα τα παραγγέλματα του οσίου Συμεών του νέου Θεολόγου, διά να ίδης πόσον βαθείαν εργασίαν εσωτερικήν πρέπει να έχη ο υποτακτικός:


''Εάν είσαι κοινοβιάτης Μοναχός, να μη θελήσης ποτέ να εναντιωθής κατά του Πατρός σου, έστω και αν τον βλέπης να πορνεύη, να μεθύη, ή σου φαίνεται ότι κακώς κυβερνά τα πράγματα της Μονής, ή σε κτυπά και εξευτελίζη και σε υποβάλλη εις πολλάς άλλας θλίψεις.


Μη καθίσης μαζί με εκείνους, οι οποίοι τον κακολογούν, ούτε να συμβαδίσης με αυτούς, οι οποίοι εσχεδίασαν κακά εναντίον του.


Να τον υπομείνης μέχρι τέλους χωρίς να περιεργάζεσαι κανένα από τα κακά εκείνου. Όσα λοιπόν αγαθά τον βλέπης να κάνη, να τα βάζης εις την καρδίαν σου και να βιάζης τον εαυτόν σου να ενθυμήται μόνον εκείνα.


Όσα δε απρεπή και κακά λέγει ή κάμνει, αυτά να τα επιγράφης εις τον εαυτόν σου, και να τα λογαριάζης ως ιδικά σου αμαρτήματα και να μετανοής με δάκρυα, έχων ως άγιον εκείνον (τον Πατέρα σου) και επικαλούμενος την ευχήν του''.


Μεταβίβασε, σε παρακαλώ, τα σέβη και τας ευχάς μου εις τον άγιον Γέροντά σου και θα αναμένω νεώτερά σου.



Ευχέτης προς Κύριον


+ Ο Ωρωπού και Φυλής Κυπριανός




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Εκ του βιβλίου του αειμνήστου 
Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α'
''Προς Μοναχούς''.
'Εκδοση Ι. Μ. Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής,
Φυλή 1984, σελ. 10-13.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF