ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

 

''Ο Ιησούς παρόλο που είναι βρέφος, μόλις
γεννημένος, δεν μοιάζει με μωρό. Επάνω του έχει
τη σοφία του Θεού, γιατι ''εγεννήθη ημίν σοφία από
 Θεού, δικαιοσύνη τε και αγιασμός και απολύτρωσις''.
 Ο αγιογράφος δεν Τον παρουσιάζει φασκιωμένο,
όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα με τα νεογέννητα.
Αντί για φασιές Τον έχει τυλιγμένο με νεκρικά
οθόνια και το σουδάριο. Αυτό το νεκρικό θέμα
ολοκληρώνεται και με τη φάτνη, η οποία
είναι χτιστή και μας θυμίζει τον τάφο του Ιησού.
 Έτσι ο νεογέννητος Χριστός είναι ο Επιτάφιος.
Έρχεται στον κόσμο μας, για να πεθάνει χάριν της
σωτηρίας των ανθρώπων. Το ίδιο θέμα συμπληρώνεται
με το μαύρο φόντο του σπηλαίου, μέσα στο οποίο
τοποθετείται η φάτνη''.

Agiografy by 
Kmy Ionescu Popa.


Η εορτή των Χριστουγέννων, όπως κατάντησε να γιορτάζεται με τον ξέφρενο, δυτικό και εκκοσμικευμένο τρόπο, τίποτε δεν θυμίζει από την θεολογία, την ανθρωπολογία και τη σωτηριολογία του Γεγονότος, που με μια πρόταση πατερική τα λέει όλα:


''Αυτός ενηνθρώπισε, ίνα ημείς θεοποιηθώμεν''. Τα πολλά φώτα, που σίγουρα δεν είναι το φως, και τα οποία σίγουρα δεν οδηγούν στο ''Σπήλαιο της Βηθλεέμ'', όπως το άστρο των Μάγων, μόνο θαμπώνουν, δε φωτίζουν. 


Στις μέρες μας η κυριαρχία του πλαστικού είναι απόλυτη. Φάτνες πλαστικές κι ένας Χριστός - Χριστούλης πλαστικοποιημένος κι αυτός, δε δίνει κανένα μήνυμα, καμιά προοπτική.


Ούτε ο Θεός, ούτε ο άνθρωπος. Άψυχος και απωθητικός. Κι όλα τάλλα τα συναισθηματικά, ξοφλημένη υπόθεση. Ντεκόρ μιας αποστερημένης, αθεολόγητης και αδιέξοδης εποχής.


Κι οι άνθρωποι; Μα αυτοί είναι παιδιά της εποχής τους, γνήσια και αληθινά. Μέσα σ' αυτή την πνευματική ξηρασία έρχεται η Εκκλησία μας την περίοδο των Χριστουγέννων με τη λατρεία, τις ακολουθίες,


τις Μ. Ώρες, τους ύμνους, τη νηστεία, την εξομολόγηση, τη Θ. Μετάληψη και με την Ορθόδοξη Εικόνα της Θ. Γέννας να φανερώσει την αλήθεια των Γεγονότων.


Η εικόνα της Γεννήσεως του Σωτήρα Χριστού είναι κατάμεστη από την Ορθόδοξη Θεολογία. Εκφράζει όλα τα γεγονότα, που συνθέτουν τη σωτηριολογία της ενανθρωπίσεως, εξιστορώντας το βάθος της Θ. Οικονομίας.


Μέσα απ' τη σύνθεση της Εικόνας πραγματοποιείται η υπέρβαση του λόγου, δηλαδή η συνκεφαλαίωση πολλών γεγονότων αλληλοδιαδόχως σε μια χρονική στιγμή.


Έτσι παρουσιάζονται ταυτόχρονα: η γέννηση του Ιησού, η προσκύνηση των ποιμένων και των Μάγων, η δοξολογία των Αγγέλων, το πλύσιμο του νεογέννητου Χριστού και η ύπαρξη του Αστέρα.


Εύκολα διαπιστώνει ο παρατηρητής της Εικόνας την ''αφαίρεση'' του χρόνου και την απλότητα του αγιογράφου - θεολόγου.


Κεντρικά πρόσωπα στην Εικόνα είναι ο νεογέννητος Χριστός και η Θεοτόκος. Αυτό υποδεικνύεται έντεχνα από τη δέσμη φωτός, που στέλνει το Αστέρι προς Αυτούς και μας το παρουσιάζει.


Ο Ιησούς παρόλο που είναι βρέφος, μόλις γεννημένος, δεν μοιάζει με μωρό. Επάνω του έχει τη σοφία του Θεού, γιατι ''εγεννήθη ημίν σοφία από Θεού, δικαιοσύνη τε και αγιασμός και απολύτρωσις''.


Ο αγιογράφος δεν Τον παρουσιάζει φασκιωμένο, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα με τα νεογέννητα. Αντί για φασιές Τον έχει τυλιγμένο με νεκρικά οθόνια και το σουδάριο.


Αυτό το νεκρικό θέμα ολοκληρώνεται και με τη φάτνη, η οποία είναι χτιστή και μας θυμίζει τον τάφο του Ιησού. Έτσι ο νεογέννητος Χριστός είναι ο Επιτάφιος.


Έρχεται στον κόσμο μας, για να πεθάνει χάριν της σωτηρίας των ανθρώπων. Το ίδιο θέμα συμπληρώνεται με το μαύρο φόντο του σπηλαίου, μέσα στο οποίο τοποθετείται η φάτνη.


Αυτό το μαύρο φόντο, που υπάρχει και σε άλλες εικόνες, συμβολίζει τον Άδη. Ο Ιησούς, λοιπόν, παρουσιάζεται από τη Γέννησί Του να κατέρχεται στο χώρο του θανάτου, της αμαρτίας και του σκοταδιού,


όντας ο Ίδιος η Ζωή και το Φως, για να φέρει τη ζωή και το φως του ουρανού στον κόσμο της αμαρτίας, της πλάνης, του διαβόλου και του θανάτου.


Ένα τέτοιο μήνυμα ούτε που μπορούμε να φαντασθούμε μέσα από το δυτικό τρόπο εορτασμού των Χριστουγέννων.


Η κτίση συμμετέχει στο κοσμοσωτήριο Γεγονός με τα ζώα, που προσφέρουν ζεστασιά στην παγερή νύχτα του αφιλόξενου κόσμου μας, με το Αστέρι, που φωτίζει και υποδεικνύει ταυτόχρονα, σαν να μας λέει:


''Αυτός είναι ο σωτήρας του κόσμου'', με το σπήλαιο, που γίνεται παλάτιον του Βασιλέως της δόξης, κι ακόμη με τον ουράνιο κόσμο των Αγγέλων, που ευφραίνεται και διαλαλεί τη χαρά του με τον ύμνο στον ''Ύψιστο Θεό'', υπηρετώντας τους απλοϊκούς βοσκούς και φέρνοντας στη γη το μήνυμα της σωτηρίας.


Τέλος, εξίσου πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχει και η Θεοτόκος.


Η μεγαλύτερη σωματική παρουσία που υπάρχει στην Εικόνα της Γεννήσεως, κάποτε συγκρινόμενη και με το μέγεθος αυτού του σπηλαίου, που τη στεγάζει, είναι αυτή της Υπεραγίας Θεοτόκου.


Ο αγιογράφος θέλοντας να παρουσιάσει την τεράστια πνευματική της διάσταση, μας την αναδεικνύει με το σωματικό μέγεθος που κατέχει στην Εικόνα.


Η Θεοτόκος εβάστασε στα σπλάχνα της τον Πλάστη όλου του κόσμου και Θεό, τον ''Αχώρητο''.


Ο ποιητής διερωτάται: ''Ο αχώρητος παντί, πως εχωρήθη εν γαστρί; ο εν κόλποις του Πατρός, πως εν αγκάλαις της μητρός;''.


Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύεται κυριολεκτικά ''η πλατυτέρα των ουρανών'', μια και η ''Παρθένος καθέζεται τα Χερουβίμ μιμουμένη'' και γίνεται ''θρόνος Χειρουβικός'' πάνω στη γη.


Η αγάπη του Θεού μες στους αιώνες και μες από τις γενεές των ανθρώπων παρεσκεύασε την Κόρη της Ναζαρέτ, τη Μητέρα του Υιού Του του αγαπητού.


Κι εμείς το γένος το αχάριστο, τα παιδιά της αποστασίας από τη Θεϊκή αγάπη, τελικά Του προσφέρουμε ''Μητέρα Παρθένον''.


Αυτή είναι η απάντηση του κόσμου μας, Αντίδωρο σωστό, στη δική Του υπερβάλλουσα Αγάπη και σωτήρια Παρουσία.




Κισιώτης Στέφανος

''Παύλειος Λόγος'', Νοέμβρ. - Δεκέμβρ. 1994




Μεταφορά στο διαδίκτυο, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου
 ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα εκ του βιβλίου 
''Ορθόδοξα Ελληνικά Χριστούγεννα'' 
σε ''Συλλογή και Επιμέλεια'' του θεολόγου Στεφάνου Κισιώτη
εκδόσεις ''ΤΕΡΤΙΟΣ'', Κατερίνη, 
Νοέμβριος 1997, σελ. 117-119.
Agiografy by Kmy Ionescu Popa.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF