ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 21 Απριλίου 2021

''Η ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ''. 20 ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟ ΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΟΥΣ ΑΣΚΗΤΙΚΟΥΣ ΛΟ ΓΟΥΣ ΤΟΥ ΑΒΒΑ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ



 


Μέρος 15ον



Τα μέσα της σωτηρίας



Για να προκόψει κανείς στην αρετή χρειάζεται οπωσδήποτε η νηστεία και η αγρυπνία. Όταν μισήσει κανείς την αμαρτία και τον διάβολο που την δημιούργησε, βρίσκεται στον δρόμο της σωτηρίας.


Όποιος αγαπήσει στη ζωή του τη νηστεία και την προσευχή, αυτός αγαπάει τη σωτηρία της ψυχής του. Ο πολύς ύπνος δεν βοηθάει τον άνθρωπο στον δρόμο της αρετής.


Γι' αυτό λένε οι Πατέρες ότι η αγρυπνία στην προσευχή ωφελεί πολύ τον άνθρωπο. Τα θεμέλια λοιπόν της πνευματικής ζωής είναι η νηστεία, η αγρυπνία και η προσευχή.


Η νηστεία υπερασπίζεται κάθε αρετή, είναι η αρχή του πνευματικού αγώνα, το στεφάνι των αγωνιστών, η ομορφιά της παρθενίας και η λαμπρότητα της σωφροσύνης.


Η νηστεία είναι η αρχή της χριστιανικής ζωής, η μητέρα της προσευχής και η πηγή της αγνείας. Η νηστεία οδηγεί τους ανθρώπους στην εκτέλεση καλών έργων, σ' αυτά που ευαρεστείται ο Θεός.


Η νηστεία είναι δύσκολη αρετή, γιατί χρειάζεται θυσία. Όταν το σώμα νηστεύει, δεν θέλει να κοιμάται όλη τη νύχτα. Μετά από τη νηστεία εύκολα έρχεται η προσευχή και φεύγουν οι αισχροί λογισμοί που μολύνουν την ψυχή.


Ο άνθρωπος που νηστεύει με διάκριση, έχοντας πνεύμα ταπεινώσεως, δεν υποδουλώνεται εύκολα στα πάθη. Η νηστεία πρέπει να γίνεται με διάκριση, γιατί διαφορετικά καταστρέφει κάθε καλό έργο.


Η νηστεία είναι η εντολή που δόθηκε από τον Θεό, για ν' αποφύγουμε την απόλαυση που είναι εμπόδιο της πνευματικής ζωής. Και ο ίδιος ο Σωτήρας μας, ο Ιησούς Χριστός, αφού βαφτίστηκε στον Ιορδάνη, με τη νηστεία άρχισε τον πόλεμο κατά του διαβόλου.


Ο Χριστός νήστεψε στην έρημο σαράντα ολόκληρες μέρες και νύχτες, χωρίς να βάλει τίποτε στο στόμα του. Έτσι έβαλε το θεμέλιο της νηστείας και μας άνοιξε τον δρόμο της αρετής, τονίζοντας στη διδασκαλία του ότι αρχή και τέλος της ζωής μας πρέπει να είναι η νηστεία.


Η νηστεία είναι όπλο χαλκευμένο από το Θεό και όποιος την παραμελεί θα δώσει λόγο σ' Αυτόν. Ο Χριστός έβαλε το νόμο της νηστείας αφού νήστεψε προηγουμένως ο ίδιος, κι έτσι μας έδωσε τον νόμο Του όχι με λόγια, αλλά με έργα.


Επομένως έχουμε ευθύνη απέναντι στον Θεό όταν δεν νηστεύουμε στις καθιερωμένες από την Εκκλησία νηστείες. Ο διάβολος συνετρίβη στην έρημο με τη νηστεία του Χριστού και από τότε τρέμει αυτούς που τον πολεμούν με το όπλο της νηστείας.


Όποιος είναι οπλισμένος με τη νηστεία, έχει μέσα στην ψυχή του ένα ιερό ζήλο. Μοιάζει με τον ζηλωτή Ηλία, που με τη νηστεία υπερασπίστηκε τον νόμο του Θεού. Με τη νηστεία αποκτά κανείς τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος.


Όποιος αμελεί τη νηστεία βρίσκεται στην αρχή της πνευματικής καταστροφής. Η νηστεία ισχυροποιεί τον άνθρωπο για να αντιπαλαίσει κατά του διαβόλου και της αμαρτίας.


Όποιος εξασκεί τη νηστεία έχει <<νουν Χριστού>> και μένει ακλόνητος στις προσβολές του εχθρού. Οι άγιοι μάρτυρες με το όπλο της νηστείας περίμεναν καθημερινά το στεφάνι του μαρτυρίου και αψηφούσαν όλα τα βασανιστήρια.


Μαζί με τη νηστεία οι μάρτυρες εξασκούσαν και την αγρυπνία και την προσευχή. Από την παραμονή του μαρτυρίου δεν έτρωγαν τίποτε και <<αγρυπνούντες και προσευχόμενοι και δοξάζοντες τον Θεόν εν ψαλμοίς και ύμνοις και ωδαίς πνευματικές>> περίμεναν με χαρά και αγαλλίαση την ώρα του μαρτυρίου.


Κι εμείς, ακολουθώντας τα ίχνη των μαρτύρων, τα ίδια όπλα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε εναντίον του εχθρού, δηλαδή τη νηστεία, την αγρυπνία και την προσευχή.


Οι σωματικοί κόποι καταστέλλουν τα πάθη της ψυχής και εμποδίζουν τους ακάθαρτους λογισμούς να μολύνουν την καρδιά μας. Οι σωματικοί κόποι νεκρώνουν τα σαρκικά πάθη.


Όταν ο άνθρωπος δεν απαρνηθεί τον εαυτό του, δεν μπορεί να δουλέψει στις αρετές. Το σώμα δεν υπακούει και δεν υποτάσσεται εύκολα στα προστάγματα της ψυχής.


Και το πράγμα γίνεται δυσκολότερο, εφ' όσον ο άνθρωπος ρέπει από τη φύση του προς την αμαρτία. Η εξάσκηση της νηστείας, της αγρυπνίας και της προσευχής πρέπει να γίνεται καθημερινά.


Όπως το δένδρο, όταν δεν ποτίζεται κανονικά, αρχίζει να ξεραίνεται, έτσι και η ψυχή όταν δεν τροφοδοτείται καθημερινά με τις αρετές αυτές, αρχίζει ν' απομακρύνεται από τον Θεό.


Όπως ο πολεμιστής είναι σ' επιφυλακή και περιμένει ν' ακούσει την τρομερή είδηση του πολέμου και να ριχτεί στη μάχη, έτσι και ο αγωνιστής της αρετής δεν πρέπει να ρεμβάζει, γιατί ο εχθρός της ψυχής μας διάβολος δεν κοιμάται, αλλά περιμένει την ώρα που θα μας βρει αμέριμνους για να χτυπήσει.


Σημάδι ότι βρισκόμαστε στον δρόμο της καθάρσεως είναι τα δάκρυα της μετανοίας, που βγαίνουν αυθόρμητα από τα μάτια μας. Είναι ο πόνος της ψυχής μας για τη σωτηρία μας.


Αλλά τα δάκρυα είναι και χάρισμα που δίνεται από τον Θεό. Για να φτάσει βέβαια κανείς σ' αυτό το προχωρημένο στάδιο της αρετής, χρειάζεται μεγάλος αγώνας.


Το χάρισμα των δακρύων δίνεται από τον Θεό σ' αυτούς που έχουν διακόψει κάθε σχέση με το κακό και με την αμαρτία. Τα δάκρυα έρχονται ύστερα από κατάνυξη και προσευχή.


Τρία βασικά λοιπόν μέσα της σωτηρίας μας είναι η νηστεία, η αγρυπνία και η προσευχή. Και πρέπει να γίνονται κάθε μέρα και ώρα για να προχωρήσουμε στην αρετή. Μόνο έτσι υπάρχει ελπίδα σωτηρίας.


Και όταν ο Θεός δει τη διάθεσή μας και την καλή μας προαίρεση, δεν θα μας αφήσει μόνους. Θα μας βοηθήσει να φτάσουμε στο τέρμα, όπου θα μας στεφανώσει με το στεφάνι της νίκης, που χαρίζει μόνο στους αληθινούς αγωνιστές της πίστεως.


 Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι )


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Συνακόλουθες αναρτήσεις εκ του βιβλίου
''Η Άσκηση στη Ζωή μας'' 
Είκοσι κείμενα για την Ορθόδοξη Πνευματική Ζωή 
βασισμένα στους Ασκητικούς Λόγους του Αββά Ισαάκ του Σύρου
έκδοση της Ι. Μ. Παρακλήτου Ωρωπού Αττικής, 2006, σελ. 82 - 85.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF