ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 13 Μαΐου 2021

ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΤΟΜΟΣ Β' (ΜΕΡΟΣ 6ον)

 


Το Παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου

 στην Ιερά Γυναικεία Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου, Θρακομακεδόνων Αττικής


Μετά την παρουσίαση αποσπασματικών κειμένων από τον Α' Τόμο του βιβλίου <<Επίσκοπος Μαγνησίας Χρυσόστομος Νασλίμης (1910-1973) Ακατάβλητος αγωνιστής Πίστεως και Υπομονής>> από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Γαρδικίου κ. Κλήμη, προβαίνουμε στην μερική παρουσίαση και του δευτέρου εκδοθέντος Τόμου, του μνημειώδους αυτού έργου. Και αυτό, γιατι αγγίζει -όχι μόνο τον χώρο του ακαινοτομήτου πληρώματος της Εκκλησίας μας- αλλά και ευρύτερα, ακριβώς γιατι περιγράφει σχολαστικά -κατά το δυνατόν- και την περιρρέουσα εκκλησιαστική κατάσταση της πρώτης εικοσιπενταετίας του δευτέρου μισού του 20ού αιώνα και δη των ετών (1950-1975). Κι εδώ ισχύει ό,τι και κατά την παρουσίαση του πρώτου Τόμου. Αναρτούμε μια σειρά από αποσπασματικά κείμενα μαζί με τις παραπομπές τους, προσπαθώντας να μην αλλοιωθεί η συνάφεια, η συνοχή και φυσικά το νόημα των γραφομένων. Με την ελπίδα, ότι η ολοκληρωμένη και επιτυχής αυτή πνευματική προσπάθεια της έκδοσης και του δευτέρου Τόμου του εν λόγω βιβλίου θα βρει απήχηση έτι περισσότερο στο φιλαναγνωστικό μας κοινό, ευχόμαστε καλή ανάγνωση και εντρύφηση σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή, τα γνωστά <<πέτρινα χρόνια>> των διώξεων, του παποκαισαρισμού και της διοικούσης, εκκλησιαστικής αποδόμησης.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




Μετά την έκδοση του Τόμου Α' του παρόντος έργου προ έτους και την ευμενή υποδοχή του στον χώρο μας και ευρύτερα, βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ολοκληρώσουμε το μνημειώδες έργο μας, με τον παρόντα Τόμο Β'. Εκφράζουμε για την δωρεά αυτή την ευχαριστία μας στον Θεό των όλων, διότι ένα κυριολεκτικό όραμα ζωής εκπληρώνεται. Η βιογράφηση του σχεδόν πλήρως αγνώστου μέχρι τώρα Μακαριστού Αρχιερέως Μαγνησίας Χρυσοστόμου Νασλίμη (+1973) ήταν έργο μακροχρόνιο και δύσκολο. Και δεν θα επιτελείτο, αν δεν συνέτρεχαν αρκετοί παράγοντες, οι οποίοι με την βοήθεια του Θεού μας έδωσαν τα απαραίτητα εναύσματα, το αναγκαίο δυσεύρετο υλικό, την φιλάδελφη βοήθεια, την φιλάνθρωπη κατανόηση και συμπαράσταση και την συγκινητική ενίσχυση και κάλυψη. Εκτός της προσωπικής επισταμένης ερεύνης για εξεύρεση υλικού, μας χαρίσθηκε σχεδόν μέχρι τελευταίας στιγμής σπουδαίο και ανεκτιμήτου αξίας αρχειακό υλικό, βάσει του οποίου ήμασταν σε θέση να σχηματίσουμε την όσο το δυνατόν καλύτερη, πληρέστερη και αντικειμενικότερη γνώση του Βιογραφουμένου μας, αλλά και του όλου πλαισίου της εποχής και ιδίως των πραγμάτων της Εκκλησίας μας, που έζησε και έδρασε. Τα όσα γράψαμε στην Εισαγωγή του Τόμου Α' ως προς την αιτία για την ενασχόλησή μας αυτή και τον τρόπο εργασίας μας στην εκπόνηση του όλου εγχειρήματος, όπως και τα σχετικά με τις προτροπές μας στον αγαπητό αναγνώστη για τον τρόπο μελέτης και αντιμετωπίσεως των γραφομένων, ισχύουν και για τον παρόντα Τόμο Β' και δεν θα επαναλάβουμε κάτι επ' αυτών. Μόνον, κάνουμε ταπεινά έκκληση για προσεκτική και πλήρη μελέτη, στην σειρά εκθέσεως του υλικού, και όχι πρόχειρη, βεβιασμένη και αποσπασματική, η οποία να περιλαμβάνει οπωσδήποτε και τις υποσημειώσεις, και μάλιστα τις εκτενείς. Και τούτο, διότι σε αυτές δεν παρέχεται μόνον η γνωστοποίηση των πηγών, για το αξιόπιστο των γραφομένων, αλλά συνήθως περιέχονται σημαντικά στοιχεία πληροφοριακά, συμπληρωματικά, επεξηγηματικά, όπως και αξιολογικά, τα οποία φωτίζουν πολύπλευρα το κύριο μέρος του κειμένου, η δε αγνόησή τους στερεί τον αναγνώστη από ουσιώδες μέρος του υλικού του όλου έργου.


Από την Εισαγωγή του βιβλίου






ΙΖ. 7. Χειροτονίες το 1962 και ανάδειξη του Μαγνησίας Χρυσοστόμου


Ως προς την συνέχεια της διακονίας του Σεβ. Ταλαντίου Ακακίου, είδαμε ότι μόλις τον Ιούλιο του 1961 μπόρεσε να εμφανισθεί δημοσίως για την ενάσκηση των καθηκόντων του, αλλά γενικώς υπήρχε ανησυχία για το μέλλον.


Υφίστατο ένας μόνον Επίσκοπος, ηλικιωμένος και ασθενής, σε εποχή επιβουλών και διωγμού, και θα έπρεπε να εξασφαλισθεί η συνέχεια.


Υπήρχε βέβαια κάποια σχετική ανακούφισις, ιδίως όσον αφορά την χειροτονία νέων Κληρικών, για την κάλυψη ενοριακών κενών και την ελάττωση των διαμαρτυριών από την Επαρχία εξ αιτίας στερήσεως μέχρι τότε Ιερέων 56.


Η αγωνία όμως για το αβέβαιο μέλλον διεζωγραφείτο έντονα, γι' αυτό και η αλληλογραφία με το εξωτερικό και πρωτίστως με τον Σεβ. Σικάγου και Ντηρόϊτ Σεραφείμ της ΡΟΕΔ συνεχίσθηκε.


Σε σύντομη απαντητική αποστολή του της 13/31.8.1961 προς τον Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιο, ο Σεβ. Σικάγου Σεραφείμ βεβαιώνει ότι έλαβε την επιστολή που του εστάλη, αλλά επί του παρόντος δεν δύναται να παράσχει βοήθεια΄


<<όμως η κατάστασις ίσως αλλάξη εντός των ολίγων προσεχών μηνών οπότε θα μοι είναι ευχερέστερον να βοηθήσω Υμάς>> 57, επιλέγει.


Τα άγια Θεοφάνεια του 1962 εορτάσθηκαν με μεγάλη λαμπρότητα στον Πειραιά, με επί κεφαλής τον Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιο και συμμετοχή 15.000 πιστών της Εκκλησίας μας 58.


Ο Σεβ. Σικάγου Σεραφείμ στην υπ. αριθ. 207/2-15.3.1962 επιστολή του προς τον Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιο γράφει:


<<είδον τας φωτογραφίας εκ των Θεοφανείων εν Ελλάδι τας οποίας εορτάς καθοδηγήσατε ως Επίσκοπος και μετά χαράς διέκρινα το πλήθος του λαού, το οποίον συμμετέσχε εις τον εορτασμόν αυτόν, καθώς και το πλήθος των Κληρικών, μέγα μέρος των οποίων υμείς -ως ήκουσα- εχειροτονήσατε.


Κατ' αυτόν τον τρόπον ο αριθμός των καλών Ποιμένων ζηλωτών της γνησιότητος της αγίας Ορθοδοξίας επολλαπλασιάσθη>> 59.


Εύχεται δε στον Σεβ. Ακάκιο ενίσχυση παρά Κυρίου για περαιτέρω διαποίμανση, όπως επίσης υγεία, διότι έμαθε ότι πάσχει από σοβαρή ασθένεια, προκειμένου να εργασθεί επί πολλά έτη για την Εκκλησία του Παλαιού Ημερολογίου Ελλάδος ως νόμιμος Αρχιερεύς αυτής 59.


Όμως, ο Σεβ. Σικάγου Σεραφείμ διεμήνυσε ότι επειδή ο ίδιος είναι αδύνατον να επαναλάβει το τόλμημά του, γνωρίζει κάποιον θαρραλέο Επίσκοπό τους της Ρωσικής Διασποράς στην Νότιο Αμερική, ονόματι Λεόντιο,


ο οποίος είναι πιθανόν να βοηθήσει στο πρόβλημα των χειροτονιών και ότι θα γράψει προς αυτόν προτρεπτικά, ζητώντας να του γράψουν σχετικά και από την Ελλάδα 60.


Η είδηση αυτή έγινε δεκτή με μεγάλη χαρά και άρχισε πράγματι αλληλογραφία μαζί του. Από την Ελλάδα εκ μέρους της Εκκλησίας μας έγραφε προς τον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Χιλής και Περού Λεόντιο, επίλεκτο μέλος της Ιεραρχίας της ΡΟΕΔ 61, ο Πρωτοσύγκελλος Αρχιμ. Χρυσόστομος Κιούσης, προς επίτευξιν του σκοπού.


Ο Σεβ. Χιλής Λεόντιος έστειλε απαντητικό σημείωμα προς τον Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιο την 24.3.1962, με την ένδειξη <<αυστηρώς εμπιστευτικόν>>, γράφοντας τα εξής:


<<Θεοφιλέστατε, Αγαπητέ Δέσποτα Ακάκιε, ευλογείτε! Ταυτοχρόνως με την επιστολήν σας, έλαβα επιστολήν από τον Δέσποτα Σεραφείμ του Σικάγου με την αίτησιν να πράξω σύμφωνα προς την ιδικήν σας αίτησιν.


Αυτό είναι πολύ καλόν, ότι εις την Αρχιερατικήν Σύνοδον [της ΡΟΕΔ] υπάρχουν και έτεροι επίσης Αρχιερείς, οι οποίοι συμπαθούν εσάς και την κοινήν μας υπόθεσιν.


Είμαι πολύ χαρούμενος, όμως μη δείξετε την επιστολήν μου εις οιονδήποτε από τους ανθρώπους μας, παρά μόνο εις τα πλέον έμπιστα εκ των ιδικών σας προσώπων. Είθε ο Θεός να σας βοηθήση.


Είναι κρίμα που υπάρχει τόσον ολίγος χρόνος πριν από το Πάσχα, διότι διαφορετικώς θα επράττομεν άνευ καθυστερήσεως. Τούτο είναι έργον Θεού. Να είσθε υγιής και ο Θεός να σας προστατεύη. Με αγάπην εν Χριστώ, Αδελφός Υμέτερος, Αρχιεπίσκοπος (Λεόντιος)>> 62.


Ο Σεβ. Σικάγου Σεραφείμ στην υπ' αριθ. 254/20.2.-2.4.1962 επιστολή του προς τον Ταλαντίου Ακάκιο πληροφορεί αυτόν ότι έγραψε στον Σεβ. Χιλής Λεόντιο με προτροπή να έλθει στην Ελλάδα αεροπορικώς για να βοηθήσει΄


του διευκρίνησε μάλιστα, ότι ο Σεβ. Ταλαντίου χειροτονήθηκε από νομίμους και κανονικούς Αρχιερείς, χωρίς να του αναφέρει τα ονόματά τους, και του προτείνει (του Ακακίου) να κάνει το ίδιο΄


πιστεύει δε ότι ο Σεβ. Χιλής Λεόντιος θα κατορθώσει να έλθει στην Ελλάδα μετά το Πάσχα, ευχόμενος υγεία και ενίσχυση υπέρ της εν Ελλάδι Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων, υπογράφοντας ως <<εν Χριστώ αφοσιωμένος Αδελφός>> 63.


Βέβαια αρχικώς, ο Σεβ. Λεόντιος ζήτησε να μεταβούν οι ενδιαφερόμενοι για χειροτονία στην Χιλή, αλλά του εξηγήθηκε το αδύνατο της εξόδου αυτών από την Ελλάδα, λόγω περιοριστικών μέτρων.


Κατόπιν τούτου, ζήτησε να του στείλουν το εισιτήριο για να έλθει στην Ελλάδα, πράγμα που προξένησε θάμβος και έκπληξη στους ενταύθα αναμένοντας εναγωνίως την έκβασιν, οι οποίοι προσέφυγαν ένδακρεις σε προσευχές ευχαριστίας 64.


Χωρίς αναβολή χρόνου άρχισε αμέσως η προσπάθεια για συγκέντρωση χρημάτων, αθόρυβα, για τα εισιτήρια και τα λοιπά αναγκαία έξοδα σχετικά με την επίσκεψη.


Το εισιτήριο εστάλη εν τέλει στον Σεβ. Λεόντιο, με το εξής συνοδευτικό γράμμα:


<<Απαιτείται μεγάλη προσοχή, διότι οι εχθροί καιροφυλακτούν. Τα μέτρα ασφαλείας έχουν ενταθή και πρέπει να έλθετε με μεγάλην προφύλαξιν. Θα εμφανισθήτε κατά την κάθοδον εκ του αεροπλάνου ως απλούς Μοναχός χωρίς κανέναν διακριτικόν Αρχιερέως και χωρίς ράβδον.


Μετά την αποβίβασιν θα προσπαθήσετε να διακρίνετε τον άνθρωπον, του οποίου σας εσωκλείομεν την φωτογραφίαν (ήτο ο Μενεγάτος, ταξιτζής δικός μας και της απολύτου εμπιστοσύνης μας), ο οποίος θα σας μεταφέρη εις την Μονήν του Επισκόπου Ακακίου>> 65.


Εν τω μεταξύ, ο Σεβ. Σικάγου Σεραφείμ διά της υπ. αριθ. 361/17-30.4.1962 επιστολής προς τον Σεβ. Ταλαντίου Ακάκιο ευχαριστεί για τον Πασχάλιο χαιρετισμό και ανταποδίδει μέσω αυτού προς τον Κλήρο και ολόκληρο το χριστεπώνυμο πλήρωμα.


Εκφράζει την χαρά του διότι ο Σεβ. Λεόντιος από την Χιλή εξέφρασε την προθυμία του να βοηθήσει και πληροφορεί ότι, επειδή η Επαρχία του στην Νότιο Αμερική είναι πολύ πτωχή, αποτελεί χρέος να του παράσχουν κάποια υλική βοήθεια.


Μάλιστα εκφράζει και την δική του ελπίδα μήπως θα μπορούσε να βοηθηθεί το έργο με την νεολαία στην Επαρχία του στο Σικάγο, αλλά οι ελπίδες παρέμειναν, χωρίς βεβαίως αυτό να πειράζει, με την ευχή να γίνεται το θέλημα του Θεού 66.


Οι εμπειρίστατοι Ρώσοι από την Αμερική ίσως λόγω του πλήθους των πιστών στην Ελλάδα που έβλεπαν στις φωτογραφίες, σχημάτισαν προφανώς την εντύπωση ότι υπάρχει οικονομική άνεση που θα επαρκούσε ακόμη και για πιθανή βοήθεια σε επείγουσες ποιμαντικές ανάγκες τους,


χωρίς να μπορούν να φαντασθούν τις στερήσεις και την ανέχειά μας, αφού ακόμη και για την αγορά του εισιτηρίου προς έλευσιν του Σεβ. Χιλής Λεοντίου χρειαζόταν να γίνει έρανος!


Ως προς την εξέλιξη των πραγμάτων, γράφει καλός γνώστης αυτών, ως αυτόπτης μάρτυς, τα εξής:


<<Ύστερα από γραπτό αίτημά του, προ της ελεύσεώς του στην Αθήνα, ο Αρχ/πος κυρός Λεόντιος έλαβε γραπτώς τα ονόματα των δύο εψηφισμένων Πατέρων προς χειροτονίαν, από τον εν ισχύϊ οικείο κατάλογο της 10ης και 11ης Οκτωβρίου 1957,


δηλαδή του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Κιούση και του Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, εφόσον ο πρώτος του Ιερού Καταλόγου ήδη είχε γίνει Αρχιερεύς [ο Ταλαντίου Ακάκιος].


<<Το σπουδαιότερο θέμα τόσο της ελεύσεως του Αρχ/που κυρού Λεοντίου στην Αθήνα, όσον και της διεξαγωγής των δύο συγκεκριμένων χειροτονιών των νέων Επισκόπων είχε αναλάβει η προς τούτο ιδιότυπη,


κυρίως όμως μυστική πενταμελής Επιτροπή, η οποία αποτελείτο εκ των κάτωθι προσώπων, όπως προκύπτει από έγγραφα της ΠΘΕΟΚ (συνεσκιασμένα):


1. Αρχιεπισκόπου Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. Ελλάδος κυρού Ακακίου Παππά, Προέδρου, 2. Αρχιμ. Χρυσοστόμου Κιούση, Πρωτοσυγγέλλου, 3. Αρχιμ. Χρυσοστόμου Νασλίμη, 4. Αρχιμ. Ακακίου Παππά,


5. Κων/νου Κόμνιου, Αντιπροέδρου Π.Θ.Ε.Ο.Κ. και υπευθύνου Οικονομικού και Διοικητικού υπαλλήλου των κεντρικών Γραφείων της Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. Ελλάδος.


<<Με κάθε μυστικότητα, λόγω των σφοδρών διωγμών, υποδέχθηκαν τον Υψηλό επισκέπτη, στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, δύο λαϊκά μέλη της Εκκλησίας Γ.Ο.Χ. (Π.Θ.Ε.Ο.Κ.) οι Κων/νος Κόμνιος και Κων/νος Σιδέρης, με οδηγό τον αδελφό Νικόλαο Μενεγάτο,


αργότερα Μοναχόν Αντώνιον, και κατευθύνθηκαν στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Παιανίας Αττικής, του Αρχ/που Ακακίου, με την συμμετοχή του οποίου ο Αρχ/πος Χιλής και Περού Λεόντιος


θα προέβαινε στην πρώτη χειροτονία ενός εκ των δύο εψηφισμένων συγκεκριμένων Πατέρων, εκείνη την ίδια ημέρα σε θεία Αγρυπνία που θα ετελείτο ακολούθως>> 67.


Μέχρι του σημείου αυτού, όσοι συμμετείχαν και είχαν αγωνισθεί υπέρμετρα, ο κάθε ένας με τον τρόπο του, για όσα συνέβαιναν και περιγράφουμε, ομιλούν για βίωση ενός θαύματος.


Τα γεγονότα, παρά το επικίνδυνον των περιστάσεων, εκτυλίχθηκαν κατά τέτοιον ευλογημένο τρόπο, ώστε να διαλαλούν την θεία νεύση και επισκίαση.


Το όραμα αποκαταστάσεως και εκπληρώσεως όσων αποφασίσθηκαν και ανεμένοντο από μακρού με αγωνία και δέος, ήταν πλέον έτοιμο για την πραγμάτωσή του.


Η επίγνωση τούτου, προσέδιδε μία αίσθηση Πεντηκοστής 68, ή καλύτερα μία Πασχάλια χαρά, εφ' όσον άλλωστε εκκλησιαστικά διανυόταν η χαρμόσυνη περίοδος του Πεντηκοσταρίου.


Τότε όμως συνέβησαν ιδιαίτερα λυπηρά απρόσμενα γεγονότα, τα οποία προξένησαν μεγάλη απογοήτευση, διότι οι τότε χειρισμοί θα είχαν μόνιμο αντίκτυπο στην διαμόρφωση της πορείας των πραγμάτων στην Εκκλησία μας.


Ένα μοιραίο πρόσωπο, Κληρικός, εκ των προαναφερθέντων της μυστικής πενταμελούς Επιτροπής, ο οποίος είχε προφανώς επιρροή επί του Γέροντος Σεβ. Ταλαντίου Ακακίου, ως συγγενής του, <<κατόρθωσε>> να προετοιμάσει και διαμορφώσει κατά τέτοιον τρόπο τα πράγματα, ώστε ως υποψήφιοι προς χειροτονίαν να εμφανισθούν έτεροι, οι οποίοι και να προβληθούν και υποδειχθούν στον αφιχθέντα Σεβ. Χιλής Λεόντιο, οι δε όντως υποψήφιοι να παρακαμφθούν!


Εν τούτοις, οι πραγματικοί υποψήφιοι π. Χρυσόστομος Νασλίμης και π. Χρυσόστομος Κιούσης, ως μέλη της Επιτροπής και γνώστες της καταστάσεως, αφίχθησαν επίσης προς υποδοχήν του προσελθόντος Ρώσου Αρχιερέως, εν αναμονή όσων επρόκειτο να συμβούν!


Τότε, αυτόπτες μάρτυρες εκ των λαϊκών βρέθηκαν ενώπιον θλιβερών συζητήσεων και σκηνών, που δημιουργήθηκαν από τον κυρίως υπαίτιο της ανατροπής, ώστε να αισθανθούν απερίγραπτη οδύνη' και μάλιστα, ενώπιον αυτού τούτου του Σεβ. Χιλής Λεοντίου, ο οποίος έφθασε από τα πέρατα της οικουμένης για να βοηθήσει την Μαρτυρική Εκκλησία μας!


Από την ένταση που δημιουργήθηκε κάποιοι αναγκάσθηκαν να εξέλθουν της αιθούσης, όπως και ο Βιογραφούμενός μας π. Χρυσόστομος Νασλίμης, ο οποίος με μεγάλη θλίψη και κυριολεκτικώς αιματηρή αγωνία στο πρόσωπό του και στα πάντοτε εκφραστικά μάτια του, είπε:


<<Αφού έχουν αποφασίσει να χειροτονηθούν άλλοι, τότε γιατί μας κάλεσαν;>> 69... Έναντι δε του κάπως καθυστερημένα προσελθόντος π. Χρυσοστόμου Κιούση, ο π. Χρυσόστομος Νασλίμης έκανε λόγο για <<προδοσία>>, διότι <<άλλους επρότεινε το Ιερατείον διά της ψήφου του και άλλους ετοιμάζουν προς χειροτονίαν>> 70 !


Ο π. Χρυσόστομος Κιούσης κατανοήσας το νόημα της πλεκτάνης, ότι <<άλλοι κουράστηκαν να στρώσουν το τραπέζι και άλλοι θα φάνε>> 70, θεώρησε καλύτερο να φύγουν, αλλά παραδόξως εκλήθησαν να εισέλθουν εντός της αιθούσης των συνομιλιών.


Ο Σεβ. Χιλής Λεόντιος, τον οποίον προσεφώνησε ο αφιχθείς π. Χρυσόστομος Κιούσης, αφού είχε προηγηθεί αλληλογραφία μεταξύ τους, έδειξε ενδιαφέρον και προσπαθούσε να καταλάβει τί συμβαίνει και υπάρχει αναταραχή, τονίζοντας ότι: <<εδώ ήλθα για κάποιον σκοπόν!>> 70.


Όμως, εφ' όσον έβλεπε ότι άλλοι υποδεικνύονταν ως υποψήφιοι, και όχι τα ονόματα αυτών που είχε λάβει πριν να έλθει, περιέστρεφε τους οφθαλμούς του για να σχηματίσει ιδιαιτέραν αντίληψιν περί της καταστάσεως 70...


Κατανοήσας δε το αδιέξοδον, εξήλθε της αιθούσης και ζήτησε να επιστρέψει στην πατρίδα του, χωρίς να προβεί σε χειροτονίες! Αλλά τότε οι του Μοναστηρίου έπεσαν κυριολεκτικώς στα πόδια του και τον παρακαλούσαν να μην αναχωρήσει πριν να χειροτονηθούν νέοι Επίσκοποι.


Ο δε Σεβ. Χιλής Λεόντιος εκείνο το βράδυ μετέβη στην οικία του Αντιπροέδρου της ΠΘΕΟΚ Κων. Κόμνιου στο Ηράκλειο Αττικής, προς συζήτησιν των διαδραματισθέντων και περί των χειροτονιών 71.


Κατόπιν τούτων, σε Αγρυπνία της 11/24.5.1962, ο Σεβ. Χιλής Λεόντιος μετά του Ταλαντίου Ακακίου, προέβησαν στην χειροτονία του ασθενούντος Γέροντος Αρχιμ. Παρθενίου Σκουρλή, της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Πάρνηθος, σε Επίσκοπο Κυκλάδων 72, ώστε να εξασφαλισθεί διαδοχή σε περίπτωση απελάσεώς του.


Η χειροτονία, όπως και όσες επακολούθησαν, τελέσθηκε μυστικά στον Ιερό Ναό του Αγίου Μηνά στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Παιανίας Αττικής.







56. Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρυσοστόμου (Κιούση), Τα Απομνημονεύματά μου, ένθ' ανωτ., σελ. 18.

57. Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.

58. Βλ. ΦΟ, αρ. φ. 383-384/15.1.1962, σελ. 8-9.

59Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.

60Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρυσοστόμου (Κιούση), Τα Απομνημονεύματά μου, ένθ' ανωτ., σελ. 18-19. Σημειωτέον, ο Αρχ/πος Λεόντιος της ΡΟΕΔ ήδη από τις αρχές του 1961 είχε αρχίσει αλληλογραφία με τον Αρχιμ. Πέτρο Αστυφίδη για το θέμα τρόπου βοηθείας των Ελλήνων του Πατρίου. Ο π. Πέτρος σε επιστολή του προς αυτόν της 27.2.1961 του έγραψε να προβεί σε χειροτονία Έλληνος υποψηφίου (προφανώς του Βιογραφουμένου μας) συμπράττοντας με κάποιον από τους ομόφρονες Αρχιερείς της ΡΟΕΔ, όπως τελέσθηκε και η χειροτονία του Ταλαντίου Ακακίου. Ο δε Κύριος θα τον ανταμείψει διότι θα στηρίξει την Εκκλησία Του (Αρχείον Πέτρου Αστυφίδη). Ο Αρχ/πος Λεόντιος στην απάντησή του, το Άγιον Πάσχα του 1961, βεβαιώνει ότι δεν δύναται να βοηθήσει άμεσα, χρειάζεται αναμονή με καλές ελπίδες και ο καιρός θα έλθει για την επίλυση του προβλήματος (Αρχείον Πέτρου Αστυφίδη).

61. Ο Αρχιεπίσκοπος Λεόντιος, κατά κόσμον Βασίλειος Φιλίπποβιτς, γεννήθηκε στο Κίεβο το 1904. Εισήλθε στην Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου το 1923 και περάτωσε την εκεί λειτουργούσα Ιερατική Σχολή. Παρακολούθησε την Θεολογική Ακαδημία Κιέβου. Εκάρη Μοναχός το 1925, χειροτονήθηκε Ιεροδιάκονος και Ιερομόναχος το 1926 και μετέβη για σπουδές στην Θεολογική Σχολή Πετρουπόλεως. Εκηρύχθη Διδάκτωρ Θεολογίας το 1935. Υπηρέτησε εφημεριακά υπό συνθήκες διωγμού σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας, υπέστη εκτοπισμούς και φυλακίσεις από τους αθεϊστές, έως και εξορία σε κάτεργα, όπου κινδύνευσε να αποθάνει. Εισήλθε στην Λαύρα του Ποτσάεφ το 1940 και έλαβε το οφφίκιο του Αρχιμανδρίτου. Χειροτονήθηκε Επίσκοπος Ζιτομίρ το 1941 από τον Αρχιεπίσκοπο Αλέξιο του Γρόδνυ και σε διάστημα δύο μόλις ετών χειροτόνησε 100 Ιερείς και καθιέρωσε περί τους 300 Ναούς. Στην Δύση μετέβη το 1943 και εισήλθε στην ΡΟΕΔ, παραμείνας στην Παραγουάη τα έτη 1946-1952 για ίδρυση Μονής, όπου και τοποθετήθηκε ως Επίσκοπος. Το 1953 διορίσθηκε στην Χιλή, όπου φρόντισε για την ίδρυση Μονής και για την κατασκευή Καθεδρικού Ναού στο Σαντιάγο. Το 1969 διορίσθηκε Αρχιερέας στην Αργεντινή, με ευθύνη και για την Χιλή και Παραγουάη. Εκοιμήθη στο Μπουένος Άϋρες τον Ιανουάριο του 1971 σε ηλικία 67 ετών.

62 Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.

63Αρχείον Χρυσοστόμου Νασλίμη.

64Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρυσοστόμου, Τα Απομνημονεύματά μου, ένθ' ανωτ., σελ. 19.

65. Αυτόθι, σελ. 19-20.

66. Οι φράσεις αυτές του Σεβ. Σεραφείμ, οι οποίες με λεπτότητα και διάκριση θυμίζουν το καλό της αλληλοβοηθείας σε έχοντας ανάγκη αδελφούς, πράγμα γνωστό στην Εκκλησία ανέκαθεν, χωρίς καμμία υπόνοια κάποιας αθεμίτου συναλλαγής, χρησιμοποιήθηκαν πριν από μερικές δεκαετίες από δεινό τότε πολέμιο της Εκκλησίας μας, προκειμένου τότε να πληγεί το κύρος της Αποστολικής Διαδοχής των Αρχιερέων μας, ως δήθεν <<σιμωνιακών>>! Αναφέραμε ήδη ότι διατελούσαμε σε πλήρη πτωχεία, ώστε να καθίσταται δύσκολη η αγορά και αυτού του εισιτηρίου για την έλευση του Ευεργέτου μας Σεβ. Λεοντίου. Ο δε ηρωϊκός αυτός Αρχιερέας διακινδύνευσε την ζωή του σε ένα τόσο μακρινό ταξίδι στο άγνωστο, υπό τις συνθήκες της τότε εποχής, για μια τόσο επικίνδυνη αποστολή, ώστε να αποτελεί παραλογισμό και η υπόνοια ακόμη ότι είχε ως κίνητρο χρηματικές απολαβές! Η όλη του σχέση με το θέμα των Ελλήνων του Πατρίου, όπως θα παρακολουθήσουμε εκτενώς, αποδεικνύει άνδρα έντιμο και Αρχιερέα θυσιαστικό, ο οποίος ενδιαφερόταν για τον Αγώνα της Πίστεως και μόνον για την εξασφάλιση της Γνησίας Ορθοδοξίας, όπου αυτό ήταν δυνατόν ακόμη και υπό τις πλέον αντίξοες συνθήκες. Βλ. και Μητροπολίτου Αττικής και Διαυλείας Ακακίου, Χάριν της Αληθείας - Έλεγχος και ανατροπή προσβολής μνήμης τεθνεώτος. Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Παιανίας, 1985, σ.σ. 30 (βιβλιάριο αναιρετικό της συκοφαντίας περί <<σιμωνίας>> με ισχυρές μαρτυρίες και αποδείξεις υπέρ της Αληθείας).

67. Σεβασμιώτατος Μαγνησίας κυρός Χρυσόστομος Νασλίμης, σελ. 4 (Επιστολή κ. Επαμ. Αθ. Πριμάλη, παρόντος στα γεγονότα του 1962, προς τον γράφοντα, της 25.3.2015). Σύμφωνα με κείμενο της ΠΘΕΟΚ της 3/16.10.1964 (Αρχείον Επαμ. Πριμάλη), ο Αρχ/πος Λεόντιος αφίχθηκε στην Ελλάδα και μετέβη στην Μονή του Αγίου Νικολάου στην Παιανία το απόγευμα της 7/20.5.1962.

68Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρυσοστόμου, Τα Απομνημονεύματά μου, ένθ' ανωτ., σελ. 19. Ο τότε Αρχιμ. Χρυσόστομος Κιούσης μεταβαίνων εκείνο το απόγευμα στην Μονή Αγίου Νικολάου Παιανίας προς συνάντησιν του αφιχθέντος πολυαναμενομένου Ρώσου Αρχιερέως από την Ν. Αμερική, έψαλε μαζί με τους συνοδούς του με συγκίνηση και ιερό ενθουσιασμό ύμνους της Αγίας Πεντηκοστής.

69Σεβασμιώτατος Μαγνησίας κυρός Χρυσόστομος Νασλίμης, ένθ' ανωτ., σελ. 4-5. Περί των διαδραματισθέντων υπάρχουν αναφορές στα κείμενα της ΠΘΕΟΚ της 1/14.8.1964 και της 3/16.10.1964, τα οποία απηχούν κατά βάσιν την κατάθεση του επίσης αυτόπτου και αυτηκόου μάρτυρος Κων. Κόμνιου.

70Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Χρυσοστόμου, Τα Απομνημονεύματά μου, ένθ' ανωτ., σελ. 22.

71Σεβασμιώτατος Μαγνησίας κυρός Χρυσόστομος Νασλίμης, ένθ' ανωτ., σελ. 5.

72. Βλ. Εκκλησία Γ.Ο.Χ. Ελλάδος, Εορτολόγιον 2012 (Αφιερωμένον εις τον μακαριστόν Επίσκοπον Κυκλάδων Παρθένιον Σκουρλή), σελ. 48.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
 ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από τον Β' Τόμο του βιβλίου 
<<ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910 - 1973)
 ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ Πίστεως>>
που συνέγραψε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γαρδικίου κ. Κλήμης 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών. 
 Έκδοση ''Γενικού Ταμείου Εκκλησίας Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος>>,
σελ. 218-228, Αθήνα 2020

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF