ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 16 Αυγούστου 2021

ΦΙΛΟΚΑΛΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ 2: ''Ο ΝΟΥΣ'' (ΜΕΡΟΣ 4ον)

 




Συνακόλουθες αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Αρχιμανδρίτη Ιωαννικίου:
<<Φιλοκαλικές Σελίδες 2 - Ο Νους>>,
έκδοση <<Ιερού Ησυχαστηρίου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά>>,
Κουφάλια Θεσ/νίκης, Θεσσαλονίκη 1988, σελ. 31-35.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.




ΠΡΟΛΟΓΟΣ


Ο άνθρωπος, το υπέροχο αυτό θεόπλαστον ον, η κορωνίς της Δημιουργίας, είναι μία σύνθεσις ύλης και πνεύματος, σώματος και ψυχής. Η υπέρβασις και μετάβασίς του από τον υλικό προς τον άϋλο, από τον αισθητό προς τον υπεραισθητό κόσμο γίνεται με την δύναμι της ψυχής, τον νου. Θεμελιώδης πίστις της Εκκλησίας μας είναι ότι ο άνθρωπος αποτελεί εικόνα του Τριαδικού Θεού. Ο Τριαδικός Θεός είναι Νους (Πατήρ), Λόγος (Υιός) και Πνεύμα. Νους ο άναρχος τον Λόγον απορρήτως γεγένηκε, / και το θείον Πνεύμα, το ισοσθενές εκπεπόρευκε' / και διά τούτο Τριάδα ομοούσιον, / τον Δεσπότην των όλων Θεόν καταγγέλλομεν. (Τριαδικός κανών, ήχος δ'). Και ο άνθρωπος είναι τριαδική εικόνα του Θεού. Ο άνθρωπος είναι και αυτός νους, λόγος και πνεύμα. Σε αυτήν την τριαδική, από άπειρη θεία αγάπη κατασκευή του (κατ' εικόνα) και στην κατά χάριν θέωσι (καθ' ομοίωσιν) έγκειται το απεριόριστο μεγαλείο του. Από αυτό το μεγαλείο φαίνεται η ασύγκριτη διαφορά του ανθρώπου από τα ζώα. Η ψυχή εδώ είναι μία, διαιρείται κατά τους αγίους Πατέρες σε τρεις δυνάμεις ή σε τρία μέρη: στο λογιστικό, στο επιθυμητό και στο θυμοειδές. Όργανο με το οποίο ενεργοποιείται το λογιστικό είναι ο νους. Ερώτησε κάποιος έναν ερημίτη: - Γέροντα, τί είναι νους; Με χαρακτηριστική απλότητα ο γέροντας, είπε: - Να, άμα λείψει ο κυβερνήτης από ένα καράβι, τί λες; Θα καταντήση στο λιμάνι; Τα κύματα θα το σπάσουν. Έτσι και ο νους. Είναι κυβερνήτης. Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά <<νους>> λέγεται και η ενέργεια του νου που συνίσταται σε λογισμούς, κρίσεις, συλλογισμούς και νοήματα. Αλλά όμως δεν είναι ο ίδιος ο νους, αλλά ενέργειες του νου. Νους είναι και η δύναμις που ενεργεί αυτά, η οποία ονομάζεται και  κ α ρ δ ί α  στην Αγία Γραφή. Η οποία καρδία είναι η κυριώτερη από όλες τις άλλες δυνάμεις της ψυχής και από αυτή τη δύναμι χαρακτηρίζεται η ψυχή μας λογική>> (Λόγος περί προσευχής και καθαρότητος καρδίας, Φιλοκαλία, τόμ. Α', σ. 133, κεφ. γ'). Αλλά ο νους είναι και η ικανότης του νου για την ένωσί του και μέθεξι με τον Θεόν. Αλλού ονομάζεται ικανότης προς θέα ή θεωρία ή όρασι του Θεού. Είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα. Το να βλέπει κανείς τον Θεό, είναι ένωσις με τον Θεόν. Να γιατί ο νους κατά την πατερική ορολογία ονομάζεται <<οφθαλμός της ψυχής>>, <<νοερός οφθαλμός>>, <<όμμα>> ή <<θεωρητικόν ή λογιστικόν>> μέρος της ψυχής. Είναι εικόνα του Θεού ο άνθρωπος, διότι έχει νου. Ο νους του ανθρώπου είναι ένας δημιουργικός παράγων κάθε λεγομένου έργου πολιτισμού. Αλλά είναι τραγικό όταν στον νου λείπει η γνωστική και διακριτική αίσθησις. Τυφλώνεται τότε, εξέρχεται εντελώς από τον εαυτό του (καθώς θα δούμε) και αποκτά απόλυτες σχέσεις με τα δημιουργήματα, με την κατ' αίσθησι φύσι των όντων, ενώ η ουσία του είναι νοερά. Κολυμπά σ' ένα πέλαγος οιήσεως και κενοδοξίας, παύει να είναι <<ενεργεία νους>> και γίνεται μόνον <<δυνάμει νους>>, δηλαδή, αλογοποιείται. Γίνεται σαν τους άψυχους ηλεκτρονικούς εγκεφάλους που κατασκευάζει, σαν τα πλαστικά λουλούδια χωρίς άρωμα, σαν τις τυφλές μηχανές του. <<Ο νους του ανθρώπου, κατά την έκφρασι συγχρόνου γέροντος ασκητού, ομοιάζει με ένα πετεινόν του ουρανού, άλλοτε υψιπετές και άλλοτε χαμερπές>>. Με τα ύψη της αναβάσεως και αναγωγής του νου αφ' ενός και με τις πτώσεις του στα κατώτερα μέρη της γης αφ' ετέρου, στα οποία κυλιέται ο νους διά της επενεργείας των παθών, ασχολούνται οι Φιλοκαλικοί άγιοι Πατέρες. Η αυτοσυγκέντρωσις ή <<συνέλιξις>> του νου όσων ανθρώπων ασχολούνται με την λεγόμενη <<γιόγκα>> των μη χριστιανικών ανατολικών θρησκειών, μπορεί να πραγματοποιείται, αλλά είναι άπρακτη και άκαρπη. Ο νους εκεί παραμένει στην μέθοδο. Μέχρις εδώ μπορεί να θεωρηθή σαν μια επαινετή, ανθρώπινη όμως και μόνο προσπάθεια, γι' αυτόν τον λόγο και εκ των προτέρων καταδικασμένη. Ο νους εκεί σταματά στη μέση του δρόμου <<από Ιερουσαλήμ εις Ιεριχώ>> και <<λησταίς περιπίπτων, οι και εκδύοντες αυτόν και πληγάς επιτεθέντες αφιέντες αυτόν ημιθανή τυγχάνοντα>>. Αυτό συμβαίνει, διότι εκεί ο νους δεν έχει αντικείμενο, αναζητεί έναν ανύπαρκτο φωτισμό, και πλανάται <<πλάνην οικτράν>>, αφού στην πραγματικότητα ενούται με δαιμονικόν πνεύμα, το οποίο κατορθώνει να παρουσιάζη το ψεύδος ως αλήθεια και την αλήθεια ως ψεύδος <<μετασχηματιζόμενον εις άγγελον φωτός>>. Εθεωρήσαμε λοιπόν αναγκαίο, το δεύτερο τεύχος των Φιλοκαλικών Σελίδων να το αφιερώσουμε στο μέγιστο αυτό θέμα. Θερμή παράκλησις προς τους αγαπητούς αδελφούς αναγνώστας να προσεύχωνται για την ευτέλειά μας, ο Κύριος να καθαρίζη και τον ιδικόν μας νου <<από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος επιτελούντα αγιωσύνην εν φόβω Θεού>> (Β' Κορινθ. κεφ. ζ' 1).





ε κ  τ ο υ  π ρ ο η γ ο ύ μ ε ν ο υ )


Ο άγιος Θαλάσσιος σημειώνει ότι
<<υπάρχουν τρία πράγματα από τα οποία λαμβάνεις τους λογισμούς:
η αίσθησις, η μνήμη και η κράσις του σώματος.
Οι πιο δυνατοί είναι οι λογισμοί που προέρχονται από την μνήμη>>

(Φιλοκαλία Β' 207 μστ').


Πόλεμος και δη αδυσώπητος και πολλές φορές χωρίς ανακωχή είναι ο αόρατος πόλεμος με τις εμπαθείς μνήμες και τις πονηρές ενθυμήσεις. Είναι, πράγματι, αδύνατον να νικήση ο άνθρωπος την αιχμαλωσία του νου του και να ελευθερωθή από τα δεσμά της εμπαθούς μνήμης και αναμνήσεως χωρίς νηστεία, σκληραγωγία, αγρυπνία, αγάπη και μακροθυμία.


<<Δεν θα μπορέση ο άνθρωπος να απωθήση τις εμπαθείς μνήμες αν δεν επιμεληθή τον αγώνα του κατά της κακής επιθυμίας και κατά του θυμού. Την μεν σαρκική επιθυμία να νικήση με νηστείες, αγρυπνίες και χαμαικοιτίες.


Το δε θυμό να εξημερώση με μακροθυμίες, ανεξικακίες, αμνησικακίες και ελεημοσύνες. Διότι με τα δύο αυτά πάθη όλοι σχεδόν συνίστανται οι δαιμονιώδεις λογισμοί, που οδηγούν τον νου στον όλεθρο και στην καταστροφή.


<<Είναι αδύνατο να νικήση κανείς τα πάθη αυτά αν δεν υπερίδη εντελώς τα φαγητά, τα χρήματα και τις δόξες, ακόμη δε και το ίδιο του το σώμα (το λέγω αυτό γι' αυτούς που επιχειρούν πολλές φορές να το ραπίζουν).


<<Είναι ανάγκη πάση θυσία να μιμηθούμε αυτούς που κινδυνεύουν στη θάλασσα και ρίχνουν μέσα σ' αυτή τις αποσκευές εξ αιτίας της βίας των ανέμων και των κυμάτων που σηκώνονται ψηλά>>.


Αλλά εδώ ας προσέξωμε πολύ, μήπως ρίχνοντας τις αποσκευές το κάνομε <<προς το θεαθήναι τοις ανθρώποις>>. Απέχομε από το πρώτο, διότι θα αναπνεύση τότε το δαιμονικό πνεύμα της κενοδοξίας.


<<Γι' αυτό και ο Κύριός μας στα Ευαγγέλια, εκπαιδεύοντας τον κυβερνήτη νου, λέγει: <<Προσέχετε την ελεημοσύνην υμών μη ποιείν έμπροσθεν των ανθρώπων και το θεαθήναι αυτοίς' ει δε μήγε, μισθόν ουκ έχετε παρά τω Πατρί υμών τω εν τοις ουρανοίς>>.


Και πάλι: <<Όταν προσεύχησθε, λέγει, ουκ έσεσθε ώσπερ οι υποκριταί' ότι φιλούσιν εν ταις συναγωγαίς και εν ταις πλατείαις προσεύχεσθαι, όπως φανώσι τοις ανθρώποις. Αμήν λέγω υμίν, ότι απέχουσι τον μισθόν αυτών.


Όταν δε νηστεύητε, μη γίνεσθε ώσπερ οι υποκριταί σκυνθρωποί. Αφανίζουσι γαρ τα πρόσωπα συτών όπως φανώσι τοις ανθρώποις νηστεύοντες. Αμήν λέγω ημίν, απέχουσι τον μισθόν αυτών>> (Ματθ. στ' 1-18).


Αλλά ας προσέξη εδώ ο ιατρός των ψυχών πώς με την ελεημοσύνη θεραπεύει τον θυμό, με την προσευχή καθαρίζει τον νου, και πάλι με την νηστεία  καταμαραίνει την σαρκική επιθυμία.


Με αυτά συνίστανται ο νέος Αδάμ <<ο ανακαινούμενος κατ' εικόνα του κτίσαντος αυτόν εν ω ουκ  έστι διά την απάθειαν άρσεν και θήλυ' ουδέ διά την μίαν πίστιν Έλλην και Ιουδαίος, περιτομή και ακροβυστία, βάρβαρος και σκύθης, δούλος και ελεύθερος, αλλά τα πάντα και εν πάσι Χριστός>> (Φιλοκαλία Α' 45 γ').


Ο άγιος Θαλάσσιος σημειώνει ότι <<υπάρχουν τρία πράγματα από τα οποία λαμβάνεις τους λογισμούς: η αίσθησις, η μνήμη και η κράσις του σώματος. Οι πιο δυνατοί είναι οι λογισμοί που προέρχονται από την μνήμη>> (Φιλοκαλία Β' 207 μστ').


Μεγάλος αγώνας υπάρχει στην ψυχή κατά της μνήμης των <<ματαίων διαλογισμών και πονηρών ενθυμήσεων>> που προσεύχεται καθημερινώς η Εκκλησία μας, διά του στόματος των λειτουργών ιερέων.


Λογισμοί, έργα και λόγοι του παρελθόντος εμφανίζονται με ενέργεια και με πεποικιλμένη φαντασία διά της μνήμης στην οθόνη του νου. Οι αόρατοι δαίμονες δρουν στον στίβο αυτόν με καταπληκτική άνεσι και επιτηδειότητα και με την ειδικότητά του ο καθένας.


Ο άγιος Αρσένιος αγωνίσθηκε στην έρημο πολύ για να νικήση τις πονηρές ενθυμήσεις της προηγούμενης ζωής του, που επέρασε μέσα σε πολυτέλειες, μέσα σε αρώματα και απολαύσεις της σαρκός.


Μαρτύριο, πραγματικό και σταυρό εσήκωσε ο νους της αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας, την οποία επολέμησε, ο σατανάς με πολλές ενθυμήσεις όλων των προσώπων και των περιστάσεων του βίου της.


Επί τόσα χρόνια πολέμησε, όσα είχε παραδοθή στις εφήμερες και φαρμακερές ηδονές της σαρκός, όταν ζούσε ασώτως στην Αλεξάνδρεια. Επειδή, λοιπόν, γνωρίζουν οι άγιοι Πατέρες τους πειρασμούς των εμπαθών αναμνήσεων έχουν συντάξει πολλές προσευχές ζητώντας από τον Κύριο την λύτρωσι και την απελευθέρωσι από αυτούς.


Λόγου χάριν στην ευχή της κεφαλοκλισίας στον εσπερινό ο ιερεύς ικετεύει: <<Κύριε ο Θεός ημών, ο κλίνας ουρανούς και καταβάς επί σωτηρίαν του γένους ημών έπιδε επί τους δούλους σου και επί την


κληρονομίαν σου ... ους διαφύλαξον εν παντί καιρώ και κατά την παρούσαν εσπέραν και την προσιούσαν νύκτα από παντός εχθρού, από πάσης αντικειμένης ενεργείας διαβολικής και διαλογισμών ματαίων και ενθυμήσεων πονηρών>>.


Με τις μνήμες και τις φαντασίες παλαιών πραγμάτων ή με νέες φροντίδες ή με το πρόσωπο εκείνου που μας ελύπησε πολεμά ο δαίμονας τις ψυχές μας κατά την ώρα της προσευχής, άλλοτε


κάνει ανακωχή, σταματά την επίθεσι, ανασυντάσσεται, και ορμά πάλι στον καιρό της προσευχής χρησιμοποιώντας πότε τα βέλη του θυμού, πότε τα όπλα της αλόγου και κτηνώδους επιθυμίας με την οποία μολύνει τον νου.


Στους μολυσμούς των πονηρών ενθυμήσεων ας αντιπαραθέτωμε <<την ζώσα μνήμη και εκζήτησι του Κυρίου διά θεωρίας και φόβου Θεού>>, την μνήμη του ονόματος του Ιησού, τη μνήμη των παθών του Κυρίου, την μνήμη του θανάτου.


Ένας αδελφός είπε σε κάποιον γέροντα: -Τί να κάνω διότι ο ρυπαρός λογισμός σκοτώνει την ψυχή μου; Απεκρίθη σ' αυτόν ο γέρων: -Η μητέρα όταν θέλει να απογαλακτίση το παιδί της βάζει στον μαστόν <<σκίλλα>> (δηλ. ένα μικρό πράγμα) και έρχεται το βρέφος όπως συνήθως να θηλάση και όταν γευθή φεύγει μακριά για την πικρία που δοκιμάζει. 


Και συ βάλλε <<σκίλλα>>. Ερώτησε ο αδελφός: -Τί σημαίνει ο λόγος αυτός πάτερ; Και απεκρίθη ο γέρων: -Αντί της <<σκίλλας>> (της πίκρας) βάλε στον εαυτόν σου την μνήμη του θανάτου και τις τιμωρίες της μελλούσης ζωής.


Πολλοί ασκηταί είχαν στο κελλί τους μία νεκροκεφαλή που τους βοηθούσε στην αδιάκοπη μνήμη θανάτου η οποία συστέλλει τον νου, και κατανύσσει την καρδία. Και πολλοί Χριστιανοί στον κόσμο επισκεπτόμενοι τακτικά τα κοιμητήρια αποκομίζουν όχι λίγη ωφέλεια για την ψυχή τους από την κατά Θεόν φιλοσοφία της ματαιότητος  και από την θεωρία του νου στα υπέρ τάφον γενόμενα. 



Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι )


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων

ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Συνακόλουθες αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Αρχιμανδρίτη Ιωαννικίου:
<<Φιλοκαλικές Σελίδες 2 - Ο Νους>>,
έκδοση <<Ιερού Ησυχαστηρίου Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά>>,
Κουφάλια Θεσ/νίκης, Θεσσαλονίκη 1988, σελ. 31-35.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF