ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 7 Αυγούστου 2021

ΚΥΡΙΑΚΗ Ζ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ: Η ΠΙΣΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΒΑΚΤΗΡΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ



Τ
ο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα μας διηγείται το θαύμα δύο τυφλών και ενός δαιμονιζόμενου κωφάλαλου. Οι ασθενείς του Ευαγγελίου με τη δύναμη της πίστης τους προσέλκυαν την Χάρη του Θεού. Η πίστη είναι η ανθρώπινη καταβολή και η Χάρη είναι η Θεία ενέργεια. Τα δύο αυτά πνευματικά στοιχεία είναι αλληλένδετα για τη δικαίωση και τη σωτηρία του ανθρώπου.


Βέβαια μπορεί η Χάρη του Θεού να ενεργήσει μόνη της, αλλά ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο το προνόμιο να εκδηλώνει με την πίστη την ελεύθερη βούλησή του. Το σημερινό Ευαγγέλιο μας παρέχει την ευκαιρία να διατυπώσουμε μερικές σκέψεις για τη σημασία και την αξία της πίστης. Ο Κύριός μας με ποικίλους τρόπους τόνισε την αξία της πίστης. Όσες φορές επρόκειτο να μεταδώσει την Χάρη Του, ζητούσε ως αντάλλαγμα τη ζωντανή και ελεύθερη πίστη του ανθρώπου.


Ο Κύριος ήλθε ως άνθρωπος και κήρυξε πρωτόγνωρες αλήθειες. Ξεκαθάρισε το θρησκευτικό συναίσθημα του ανθρώπου με τη διακήρυξη, ότι ο Θεός είναι Πνεύμα και η λατρεία του ανθρώπου προς τον Θεό να τελείται «εν πνεύματι και αληθεία» (ΙΩΑΝ. 4, 24). Θυσιάσθηκε στον Γολγοθά και το Αίμα Του έγινε «λύτρον αντί πολλών» (ΜΑΡΚ. 10, 45). Ο άνθρωπος τη σωτηρία της Σταυρικής θυσίας οικειοποιείται δια της πίστης.


Ορθώς διακηρύττει ο Απόστολος Παύλος «ο δε δίκαιος εκ πίστεως ζήσεται» (ΓΑΛ. 3, 11). Η Χριστιανική ζωή είναι έκφραση της πίστης μας. Η πίστη είναι για τον άνθρωπο μία σπουδαία πνευματική δύναμη. Αυτή εμψυχώνει τον άνθρωπο στις δυσκολίες της ζωής, δίνει θάρρος και αποφασιστικότητα να ξεπεράσει τις θλίψεις. Με την πίστη ενισχύεται ο άρρωστος που υποφέρει από οδυνηρές ασθένειες. Αυτή η πίστη δίνει νόημα στη ζωή.


Η πίστη είναι η βακτηρία, πάνω στην οποία στηριζόμαστε στην καθημερινότητά μας. Είναι οι μεγάλες πτέρυγες του αετού, για να πετάξουμε πάνω από κάθε εμπόδιο. Πόσο ωραία ο ποιητής Ιωάννης Πολέμης μιλάει για τη δύναμη της πίστης: Μη φοβηθείς αυτόν που στήριξε στην πίστη επάνω την ελπίδα. Τον είδα στη ζωή να μάχεται, μα πάντα ανίκητο τον είδα.


Η ψυχική αντοχή αυξάνει, έλεγε ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, «με την ελπίδα και την εμπιστοσύνη στον Θεό, οι οποίες δίνουν δυνάμεις πολλές. Πρέπει να αφήνουμε τον εαυτό μας στα χέρια του Θεού με απόλυτη εμπιστοσύνη και να βλέπουμε την κάθε δοκιμασία σαν δώρο σταλμένο από την αγάπη του Θεού. Ο άνθρωπος που έχει μεγάλη εμπιστοσύνη στον Θεό χαίρεται τα πάντα». (Λόγοι Ε΄- Πάθη και Αρετές, σελίδα 284).


Βέβαια υπάρχουν και οι αρνητές της πίστης. Αυτοί θέλουν να στηρίζονται μόνο στις βιολογικές τους δυνάμεις, μόνο στα πράγματα που φαίνονται. Και όμως πίσω από τα φαινόμενα κρύβονται μυστικές δυνάμεις και καταστάσεις. Οι άνθρωποι αυτοί, όταν παρουσιασθούν απειλητικά τα μεγάλα κύματα της ζωής, πολύ γρήγορα, χωρίς εσωτερικές δυνάμεις, αποκαρδιώνονται και απελπίζονται.


Χωρίς πίστη, χωρίς ιδανικά, οι άνθρωποι, ιδιαίτερα δε οι νέοι, εύκολα υποδουλώνονται σε πλείστες ψυχολογικές και κοινωνικές δουλείες της εποχής μας, όπως είναι τα ψυχοφθόρα ναρκωτικά. Χωρίς την πίστη είμαστε μετέωροι και βρισκόμαστε στον κίνδυνο να απελπισθούμε και να οδηγηθούμε στην καταστροφή. Βέβαια δεχόμενοι την πίστη, δεν σημαίνει ότι απορρίπτουμε τη γνώση.


Η γνώση είναι αναγκαία για την κατάκτηση της ζωής και την ερμηνεία των ποικίλων φαινομένων και καταστάσεων του υλικού κόσμου. Με τη γνώση η επιστήμη προχώρησε. Όσο όμως κι αν προχώρησε, παραμένουν πολλά μυστήρια, άλυτα για την ανθρώπινη ζωή. Τι είναι ύλη, τι είναι ζωή, τι είναι έλξη της γης; Ο Νεύτων που ανακάλυψε την παγκόσμια έλξη, έλεγε: «Τους νόμους της παγκόσμιας έλξεως, τους γνωρίζω, αλλ’ εάν με ρωτήσετε, τι είναι έλξη, δεν μπορώ να σας δώσω απάντηση».


Είναι περισσότερα εκείνα που δεν γνωρίζουμε, από εκείνα που γνωρίζουμε. Οι μεγάλοι επιστήμονες, δεν τα έχουν ερμηνεύσει όλα σε αυτή τη ζωή. Υπάρχουν πολλά πράγματα στην επίγεια ζωή μας, για τα οποία δεν έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις. Τα πάντα τα γνωρίζει μόνο ο Τριαδικός μας Θεός, ο Οποίος είναι ο Παντογνώστης.


Η επιστημονική γνώση είναι δεδομένη. Αλλά και η πίστη είναι δεδομένη. Η γνώση χωρίς την πίστη καθίσταται στείρα, ψυχρή. Η πίστη πάλι χωρίς τη γνώση αποβαίνει δεισιδαιμονία. Η μία συμπληρώνει την άλλη. Δεν μπορεί να υπάρχει ούτε η γνώση χωρίς την πίστη, ούτε η πίστη χωρίς τη γνώση. Η ολοκλήρωση της ανθρώπινης προσωπικότητας πετυχαίνεται με τον ωραίο συνδυασμό της διανοητικής καλλιέργειας σε συσχετισμό με την πνευματική ανάπτυξη δια της πίστης.


Ο νους και η καρδιά, όταν συνεργάζονται αρμονικά, χαρίζουν την ολοκλήρωση της ζωής και την καθιστούν ευτυχισμένη. Για να στερεωθούμε ακόμη περισσότερο στην πίστη μας, χρειάζεται προσευχή για να μας φωτίσει ο Θεός και μελέτη, προκειμένου να γνωρίζουμε την πίστη μας πιο βαθιά. Δεν δικαιολογούμαστε στη σημερινή εποχή που υπάρχουν βιβλία, περιοδικά, τηλεόραση και διαδίκτυο να μην ενημερωνόμαστε για την πίστη μας. Εκ του ιστολογίου: <<Orthodoxia. online>>.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF