ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΥΡΩΔΙΑ ΤΗΣ ΜΕΛΑΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ




Η <<Διάπλασις των Παίδων>>, ο ιστορικός, εκδοτικός <<θησαυρός>> του Γρηγορίου Ξενοπούλου, που κυκλοφόρησε
από το 1879 έως το 1949.




<<Ο Τύπος -ημερήσιος και περιοδικός- όπως τον γνωρίσαμε από την δεκαετία του '70 και τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του προηγούμενου αιώνα, απεβίωσε!
Τον σκότωσε, όχι ο ευτελισμός και ο εγωκεντρισμός του διαδικτύου, μα η ειδωλολατρική μας <<μέθεξη>> στον αστερισμό της έπαρσης και της ματαιοδοξίας.
Η αποχή μας από τα βιωματικά και εμπειρικά <<σχολεία>> της Πίστης.
Και όλες οι αξίες, οι αρχές και τα ήθη από την Πίστη προέρχονται>>.



Ο εγωκεντρισμός και η αλαζονική ταυτοποίησή μας με την εγωπάθεια και την εγωμανία έχουν θύματα -αναντίρρητα- απείρως πολλαπλάσια κι από τους προσβεβλημένους ασθενείς του covid! Κι η -καθολικά- υστερική ανάγκη για δημοσιοποίηση των εσωτερικών πεπραγμένων -διά μέσου των κοινωνικών μέσων δικτύωσης- δημιούργησε <<Πρωθυπουργούς>>, <<Καθηγητές>> και <<Πατριάρχες>> του διαδικτύου!


Ο Λέων Τολστόϊ είχε γράψει εκείνο το αλησμόνητο απόφθεγμα: <<Ο άνθρωπος μοιάζει με κλάσμα, όπου ο αριθμητής είναι ο πραγματικός εαυτός του και ο παρονομαστής, η ιδέα που έχει για τον εαυτό του. Όσο μεγαλύτερος ο παρονομαστής, τόσο μικρότερη η αξία του κλάσματος. Και όσο ο παρονομαστής διογκώνεται προς το άπειρο, τόσο το κλάσμα τείνει προς το μηδέν>>.


Στα πάλαι ποτέ ρομαντικά χρόνια της έντυπης δημοσιογραφίας, οι εφημερίδες και τα περιοδικά κατακλύζονταν από επιστολές - αρθρογραφίες ή και χρονογραφήματα, από ανθρώπους που μπορεί να μην είχαν και την καλύτερη μόρφωση, είχαν όμως -στη πλειοψηφία τους- αναμφισβήτητα τα καλύτερα ευγενή αισθήματα ταπεινότητας και διάκρισης. Φυσικά και ο χώρος της εφημερίδας για δημοσίευση επιστολών ήταν περιορισμένος, και αυτό οδηγούσε τους επιστολογράφους στο να <<χτενίζουν> και να επαναδιορθώνουν αρκούντως τα πονήματά τους.


Παλαιότερα ακόμη, υπήρχαν περιοδικά που απευθύνονταν με ήθος και σοβαρότητα σε παιδιά και εφήβους, που τους καλούσαν να γράψουν κάποιο ευφάνταστο διήγημα ή μια βιωματική τους ιστορία. Σήμερα -απουσία ήθους, αξιών και σοβαρότητας- δεν υπάρχει τίποτα! Ούτε για μικρούς ούτε για μεγάλους.


Ο Τύπος -ημερήσιος και περιοδικός- όπως τον γνωρίσαμε από την δεκαετία του '70 και τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του προηγούμενου αιώνα, απεβίωσε! Τον σκότωσε, όχι ο ευτελισμός και ο εγωκεντρισμός του διαδικτύου, μα η ειδωλολατρική μας <<μέθεξη>> στον αστερισμό της έπαρσης και της ματαιοδοξίας. Η αποχή μας από τα βιωματικά και εμπειρικά <<σχολεία>> της Πίστης. Και όλες οι αξίες, οι αρχές και τα ήθη από την Πίστη προέρχονται.


Ο Σωκράτης είχε μιλήσει περί ηθών, λέγοντας, πως: <<O δε ανεξέταστος βίος ου βιωτός ανθρώπω>>! Ότι δηλαδή, μια ζωή στην οποία δεν εξετάζεται ποιο είναι το σωστό και ποιο το λάθος, δεν αξίζει κανείς για να την ζει! Σήμερα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! <<Ο δε ανεξέταστος βίος βιωτός ανθρώπω εστί>>! Σήμερα δεν υπάρχουν σωστά και λάθη, δεν υπάρχουν όρια και απαγορευτικά ζωής, όλα είναι ζητήματα επιλογών!... Έτσι λένε...


Κάποτε υπήρχαν επιφανείς χρονογράφοι, από τον Δημήτρη Ψαθά έως και τον Νίκο Πολίτη και σημαντικές γυναίκες εκπρόσωποι, όπως η αείμνηστη Ελένη Βλάχου της Καθημερινής, η Άννα Δαμιανίδη των Νέων, ή η Κατερίνα Δασκαλάκη φερ' επείν.


Η εφημερίδα ήταν μία ολόκληρη επιστήμη, ουσιαστικά μία εγκυκλοπαιδική έκδοση που συγκέντρωνε την λογοτεχνία, την χρονογραφία, το ευθυμογράφημα, την αρθρογραφία, το ρεπορτάζ, τις επιφυλλίδες, ακόμα και ταξιδιωτικές εντυπώσεις. Ήταν τόσο συνυφασμένη με τα δρώμενα του καθημερινού αναγνώστη, ένα απαραίτητο αξεσουάρ <<υπό μάλλης>> που άλλαζε χέρια καθημερινά, πριν ακόμα χαράξει...


Έχει μείνει ανεξίτηλη η εικόνα του <<εφημεριδοφάγου>>, που κρατούσε την εφημερίδα καλοδιπλωμένη κάτω από την μασχάλη, <<ωσάν να επρόκειτο περί θερμομέτρου, θερμομετρούσα τον κοινωνικόν βίον του αδηφάγου αναγνώστου>>, όπως έγραφε ο Ψαθάς.


Σήμερα υπάρχουν <<σκουπίδια>> και απουσία <<απορριμματοφόρων>> η κακοσμία είναι αναπόφευκτη. Η <<Διάπλαση (ακόμη) και των Παίδων>> έχει αρχή και τέλος το <<Fortnight>>. Ο σημερινός Τύπος -στην πλειοψηφία του- ελλείψει οικονομικής ευρωστίας και άλλων τινών αποτελεί την πλήρη επική χειραγώγηση του πολιτικού συστήματος.


Αλλά και εκτός του Τύπου, υπάρχει και ένα αναγνωστικό κοινό που άγεται και φέρεται από τον λαϊκισμό και την εύπεπτη κατανάλωση, στις κραυγές και την μισαλλοδοξία. Μία αλυσοδεμένη αρμάδα ανθρώπων, που ενώ κάποτε επηρεαζόταν και καθοδηγόταν από τα πολιτικά πάθη και τους ναρκισσιστικούς λόγους των μπαλκονιών, σήμερα εγκλείεται και προάγεται από την άναρχη και εκφασισμένη πανσπερμία της υπερπληροφόρησης του διαδικτύου!


Το αυτό διαδίκτυο <<έτεκεν>> <<Πρωθυπουργούς>>, <<Καθηγητές>> και <<Πατριάρχες>>, εσχάτως δε και <<Λοιμοξιολόγους>>, <<Επιδημιολόγους>>, <<Εκκλησιολόγους>>, <<Δογματολόγους>>, <<Γενετιστές>> και ψυχανεμίζοντες <<Προφήτες>>! Και όταν απουσιάζει η ακαλαισθησία του λόγου, πλεονάζει η μαξιμαλιστική αισθητική της εικόνας. Ο σημερινός covid δεν σκοτώνει μόνο τα σώματα των ασθενούντων, περισσότερο προσβάλλει τους διαμπερείς εγκεφάλους των <<νοσούντων>>!



Γιώργος  Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF