ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 8 Μαρτίου 2022

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΩΡΗΣΗΣ

 



Την Τρίτη 2 Μαρτίου εκκλ. ημ., η Εκκλησία μας εορτάζει την μνήμη του Οσίου Ιωακείμ του εξ Ιθάκης (1786 - 1868). Στη βιογραφία του, που εξέδωσε η Μονή Βατοπαιδίου το 1992, υπάρχει ένα συγκινητικό γεγονός, παράδειγμα προς μίμηση, που το δημοσιεύουμε, ως πνευματικό εφαλτήριο του ''καλού αγώνα'' που ανοίχθηκε μπροστά μας. Την συγχώρεση που ζήτησε κάποιος χρόνιος διώκτης του Οσίου Γέροντος, που λίγο πριν την αποδήμηση του τελευταίου, έσπευσε κοντά του για να τον συγχωρέσει. Αυτή η Συγχώρεση -άλλωστε- ήταν και το νόημα του εσπερινού της Συγχωρήσεως, που επί τω πρακτέω σημαίνει, πως χωρώ μαζί με τον Θεό και μαζί με τους συνανθρώπους μου!... Ευχόμαστε ''καλό στάδιο'' στις άγιες ημέρες που ξετυλίγονται μπροστά μας, ώστε και μετά το τέλος του να έχουμε αναγεννηθεί πνευματικά και να έχουμε κάνει έστω κι ένα μικρό, πνευματικό βήμα προς τα μπρος. Εύχεσθε!



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




Ο Γεώργιος Παίζης δημογραμματέας του Κιονίου Ιθάκης, ανέφερε ότι ένα από τα τελευταία άθλα που με τη βοήθεια της Χάριτος πέτυχε ο αείμνηστος Παπουλάκης, ήτο και η συμφιλίωσι του ασπόνδου και ισοβίου του εχθρού, κάποιου Γ. Τσαπραλή.


Ο άνθρωπος αυτός, από χαρακτήρος αδιάφορος και βυθισμένος στον εμπορικό του κυκεώνα, δε συμπαθούσε τον οσιότατο Γέροντα, αλλά και τον τότε Επίσκοπο του τόπου Γαβριήλ και παρακινούσε να εξορίση τον Παπουλάκη στη Μονή του.


Η σύζυγος όμως του διώκτη, Εριφίλη, ήτο ευλαβεστάτη και πολύ πιστή, και στον Γέροντα πλησίαζε με σεβασμό. Όταν έφθασε το τέλος του Γέροντος, ο πολύς κόσμος πλησίαζε με δάκρυα να πάρη την ευχή του και αν μπορούσε κάτι να του προσφέρη.


Ο Γέροντας απεποιείτο κάθε προσφορά τους και έλεγε ότι αναμένει το θάνατο και τίποτε άλλο δεν χρειάζεται. Σ' όλους έδινε συνεχώς ευλογίες και ευχές. Μόλις η Εριφίλη, η σύζυγος του εμπόρου Τσαπραλή, έσπευσε με σεβασμό να πάρη την ευχή του, της μίλησε με καλωσύνη και την ερώτησε συνάμα, τι γίνεται το σκάφος του συγγενή τους Κράβαρη.


Η κυρία του είπε ότι ''χάθηκε, Γέροντα, το πλοίο και μάλιστα πιστεύομε ότι βυθίστηκε αύτανδρο και μας άφησε όλους σε βαρύτατο πένθος''. ''Όχι, κόρη μου'', της είπε ο Παπουλάκης, ''το πλοίο είναι σώο και θα φθάση εντός ολίγου στο λιμάνι, όταν εγώ δεν θα είμαι στη ζωή, αλλά την ώρα εκείνη θα με μεταφέρετε για ενταφιασμό''.


Τότε τον ερώτησαν, τι θέλει να του φέρουν και είπε μ' ένα χαριτωμένο μειδίαμα: ''Αν είχα ένα μήλο, θα το έτρωγα''.


Όλοι σκέφτηκαν που να βρεθή μήλο τέτοια εποχή, Φεβρουάριο μήνα, όπως ήταν οι συνθήκες τότε, που δεν φυλάγονταν τα φρούτα, όπως σήμερα. Η κ. Εριφίλη θυμήθηκε ότι, πριν ένα χρόνο και περισσότερο, είχε φυλάξει σ' ένα συρτάρι της εννέα μήλα και δεν γνώριζε αν υπήρχε κανένα γερό.


Έτρεξε σπίτι της και το είπε στον άνδρα της αυτό και για την πρόρρησι του πλοίου. Ο σκληρός τότε και αδυσώπητος κατήγορος του Παπουλάκη είπε στη γυναίκα του:


''Αν βρεθή μήλο γερό, τότε θα πιστέψω ότι είναι άγιος αυτός και θα τον προσκυνήσω''. Άνοιξε πράγματι τον κομό της η κ. Εριφίλη και βρήκε όλα τα φυλαχθέντα μήλα φθαρμένα προ πολλού, εκτός από ένα, που ήτο ροδοκόκκινο και δροσερό σαν να κόπηκε εκείνη την ώρα από τη μηλιά.


Με πολλή χαρά το έδειξε στον άνδρα της και οι δύο μαζί ξεκίνησαν για τον Παπουλάκη. Με τρεμάμενο χέρι πήρε ο Γέροντας το μήλο και είπε με συγκίνησι: ''Τα αδύνατα παρά τοις ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ έστιν''. 


Όταν δε είδε να εμφανίζεται ο παντοτεινός διώκτης του στη θύρα, είπε με χαρούμενη φωνή: ''Καλώς ήλθες, Καπετάν Γιώργη''.


Συγκινημένος ο πρώην εχθρός μεταβλήθηκε σε ευλαβή προσκυνητή και με συντριβή ζήτησε συγνώμη για την όλη του συμπεριφορά. Ο προορατικότατος Γέροντας πολύ προσευχήθηκε γι' αυτό το αποτέλεσμα'


έτσι δέχθηκε με πατρική στοργή των πρώην διώκτη του, ως αθώο πρόβατο που επέστρεψε στη μάνδρα της μετανοίας.


Θεώρησε το επίτευγμα αυτό της Θείας Χάριτος σαν τον τελευταίο θρίαμβο της πνευματικής του προσπαθείας, που ισόβια πρόσφερε για τη σωτηρία του πλησίον του.


Μετά από αποχαιρετισμούς και ευλαβείς προσκυνήσεις πολλών πιστών που διαισθάνονταν την αποδημία του Γέροντος, δίνοντας και αυτός τις τελευταίες συμβουλές, παρέδωσε το πνεύμα εις χείρας Θεού.


Στην εκφορά του αγίου του λειψάνου έφθασε και το πλοίο του Καπετάν Γιώργη στο λιμάνι κατά την πρόρρησί του!...




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Απόσπασμα εκ του βιβλίου ''Ο Παπουλάκης'', 
Όσιος Ιωακείμ ο Βατοπαιδινός ο εξ Ιθάκης 1786-1868
έκδοση της Ι. Μ. Βατοπαιδίου Αγίου Όρους, 1992, σελ. 63-65.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF