ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 17 Μαΐου 2022

ΟΛΑ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ, ΟΛΑ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΕΙΣ;




Το ψευτοδιλημματικού, και συχνά συγκυριακού και αντιφατικού χαρακτήρα, ερώτημα "με ποιόν είσαι;", το οποίο θέτουν κάθε τόσο οι (προσ)κολλημένοι και οι εμπαθείς (οι οποίοι συχνά-πυκνά λησμονούν τις δικές τους "κωλοτούμπες" που τους οδηγούν να "είναι" μ’ εκείνους που παλαιότερα δεν "ήσαν"), ταλανίζει για χρόνια την πολιτική συνείδηση πολλών αφελών.



του Γιάννη Πανούση


Οφείλει ο πολίτης να δηλώνει σε κάθε αυτόκλητο ή μη κομισσάριο "με ποιόν είναι"; Κάτι τέτοιο τον χρεώνει σε κάποιο μηχανισμό στον οποίο πρέπει να υπακούει; Ή μήπως όλο αυτό είναι ένα παιχνίδι κι ένα θέατρο εντυπώσεων χωρίς καμία πολιτική ουσία και συνέπεια;


Άλλωστε πόσο καθαρές είναι οι εντάξεις των νεοελλήνων σε θεωρίες και κομματικές γραμμές;


Οι ρεαλιστές που είναι με το παρόν, οι οραματιστές που είναι με το μέλλον και οι νοσταλγοί που είναι με το παρελθόν γίνονται ένα κουβάρι, την ιδεολογική άκρη του οποίου δύσκολα τη βρίσκεις. Από την άλλη οι συντηρητικοί που ψηφίζουν παραδοσιακές πολιτικές οικογένειες, οι κεντρώοι που προτιμούν τους μεταρρυθμιστές και οι πάσης φύσεως αριστεροί που ομνύουν και υπακούουν στα κομματικά Ιερατεία αισθάνονται μεν άβολα όταν αλλάζουν στρατόπεδα (και "σχολή σκέψης"), όμως το συμφέρον της στιγμής τους υποδεικνύει "με ποιόν πρέπει να είναι".


Καθώς οι hard ιδεολογίες αντικαταστάθηκαν από τις soft διακηρύξεις, οι τυπικές διαδικασίες από τα τρικ των μηχανισμών, η αλήθεια από την προπαγάνδα, το ήθος από τη σκοπιμότητα και η ανιδιοτελής προσφορά από το στυγνό επαγγελματισμό, καθίσταται πλέον προφανές ότι οδεύουμε προς το πολιτικό (και εθνικό;) μέλλον με παρωπίδες δήθεν οπαδών/υποστηρικτών κάποιων αρχών.


Μολονότι τα πάντα δείχνουν ότι επικρατεί ο συμψηφισμός των λαθών (και των εγκλημάτων;) για όσους κυβέρνησαν πολλοί αφελείς (ή μήπως παμπόνηροι;) επιμένουν ότι υπάρχει στα κομματικά επιτελεία "ιερότητα στόχων και καθαρότητα συνειδήσεων".


Όσοι δε εξ αυτών έχουν προκύψει μέσω "γενι-τσαρισμού" αρέσκονται στο να μηδενίζουν την κομματική, αλλά και την προσωπική τους ιστορία, και να επανεκκινούν από το χρονικό σημείο που τους βολεύει.


Αυτή η ταλαιπωρηθείσα και εισέτι αρρύθμιστη πολιτική ηθική ανθρώπων χωρίς ενοχές αλλά με ανακλαστικά οιονεί-παβλοφικά, οι οποίοι επιτίθενται εναντίον όσων δεν δηλώνουν ότι "είναι μαζί τους" (εννοείται υπό τη σημερινή τους ταυτότητα), είναι δυστυχώς κοινό χαρακτηριστικό των προβεβλημένων στελεχών ακόμα και της Αριστεράς.


Ενώ οι "διπλοί ρόλοι και οι διπροσωπείες" κάποια στιγμή αποκαλύπτονται, οι εξυπνακισμοί των αμόρφωτων κι ακαλλιέργητων δημαγωγών και η έλλειψη σεβασμού στις διαφορετικές ή και αντίθετες απόψεις, αφήνουν αφύλακτη την κερκόπορτα της πολιτικής ηθικής στη χώρα. Ο καιροσκοπισμός μπαίνει από παντού, η αλαζονεία κυριεύει τις ηγεσίες, το αλάθητο κατισχύει της λογικής και οι Αυλες γεμίζουν και πάλι από "γυμνούς" πραιτωριανούς, γελωτοποιούς και τροβαδούρους της εξουσίας.


Μπορεί η ζωή μας να κάνει κύκλους αλλά η ανακύκλωση φθαρμένων κι άχρηστων υλικών, επειδή απλώς και μόνο βροντοφωνάζουν "με ποιόν είναι" (τώρα;, πάντοτε;), δεν συνιστά διαδικασία εξυγίανσης κι αναγέννησης. Και ο νοών, νοείτω...


ΥΓ. Αυτό το είδος των πολιτικών (;), οι οποίοι αφού βόλεψαν συγγενείς και φίλους κι απέκτησαν θέση ασυλίας. ξιφουλκούν με μένος κατά παντός αντιπάλου (sic), ποιό πολιτικο-ιδεολογικό μοντέλο εξ-υπηρετούν;


* Ο κ. Γιάννης Πανούσης είναι Καθηγητής Εγκληματολογίας, πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη. Εκ του ιστολογίου <<Huffpost>>, επιμέλεια ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF