ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022

ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ: «ΕΥΧΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ» ΓΙΑ ΚΟΙΝΟ ΠΑΣΧΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ - ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ



Κοινό εορτασμό του Πάσχα από την Ορθόδοξη και την Καθολική Εκκλησία επιθυμεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Βαρθολομαίος, όπως επανέλαβε σε ομάδα ιταλών κληρικών και δημοσιογράφων που επισκέφθηκαν το Φανάρι.


του Μιχάλη Ψύλου, psilos@naftemporiki.gr


Την ευχή του για κοινό εορτασμό του Πάσχα από την Ορθόδοξη και την Καθολική Εκκλησία εξέφρασε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Βαρθολομαίος, σε ομάδα ιταλών κληρικών και δημοσιογράφων που επισκέφθηκαν το Φανάρι.


«Ευχόμαστε και προσπαθούμε να βρούμε σύντομα την απαραίτητη λύση, που θα επιτρέψει σε όλους τους Χριστιανούς όλου του κόσμου να εορτάσουν την πιο σημαντική εορτή της πίστης μας την ίδια ημερομηνία» τόνισε ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας, όπως έγραψαν ιταλικές ιστοσελίδες και επιβεβαίωσε η «Ναυτεμπορική».


Εκκλησιαστικοί κύκλοι τόνισαν στη «Ναυτεμπορική» ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει επαναλάβει τη θέση του αυτή και πριν έναν χρόνο, κατά τη συνάντησή του με τον Πάπα Φραγκίσκο, στη Βουδαπέστη.


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ανέφερε ότι «στις 1 και 2 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Κωνσταντινούπολη συνέδριο με θέμα την προετοιμασία των πανηγυρικών εκδηλώσεων που θα πραγματοποιηθούν το 2025 για τα 1700 χρόνια της πρώτης Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας, που καθιέρωσε το περιεχόμενο της χριστιανικής μας πίστης».


Η σπουδαιότητα της Συνόδου της Νίκαιας Η Σύνοδος της Νίκαιας καταδίκασε την αρειανική αίρεση, η οποία αρνήθηκε τη θεία φύση του Χριστού. Θεωρείται η σπουδαιότερη Σύνοδος της Εκκλησίας, καθώς αποτέλεσε σημείο αναφοράς σε όλες τις μεταγενέστερες, οικουμενικές και τοπικές συνόδους.


Η σπουδαιότητά της καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι καθόρισε και τον ακριβή χρόνο εορτασμού του Πάσχα, έτσι ώστε να εορτάζεται παγκοσμίως, σε Ανατολή και Δύση, την ίδια ημέρα, συμβάλλοντας έτσι στην εορτολογική και λειτουργική ενότητα της ενιαίας, τότε, Χριστιανοσύνης και θέτοντας τέρμα σε μια μακροχρόνια ενδοεκκλησιαστική έριδα που προηγήθηκε.


Το συνέδριο αυτό θα μπορούσε να είναι καθοριστικό, ως ένα βήμα προς την ενότητα που όλοι περιμένουν, τον κοινό εορτασμό του Πάσχα. «Δυστυχώς δεν το γιορτάζουμε μαζί για πολλούς αιώνες – τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης και πρόσθεσε: «Οι προσπάθειές μας στο πλαίσιο της επετείου στοχεύουν στην εξεύρεση λύσης.


Ο Παναγιώτατος Πάπας Φραγκίσκος έχει τις καλύτερες προθέσεις. Ίσως δεν χρειάζεται να πω περισσότερα αυτή τη στιγμή, αλλά θέλω να τονίσω ότι τόσο η Ορθόδοξη, όσο και η Καθολική Εκκλησία έχουν αυτή την καλή πρόθεση: Να ορίσουν επιτέλους μια κοινή ημερομηνία για τον εορτασμό της Ανάστασης του Χριστού. Ελπίζουμε να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα αυτή τη φορά» τόνισε ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας.


Ερωτηθείς για το αν υπάρχει μια κοινή στρατηγική των δύο Εκκλησιών για να σταματήσει η αδελφοκτόνος σύγκρουση στην Ουκρανία, ο Οικουμενικός Πατριάρχης τόνισε: «Ο Πάπας δεν είναι μόνο θρησκευτικός αρχηγός, αλλά και αρχηγός κράτους. Είναι πολύ γενναίος στο να λέει την αλήθεια.


Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όχι μόνο εγώ προσωπικά, έχει καταδικάσει από την αρχή αυτόν τον πόλεμο. Αυτή η σύγκρουση δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με κανέναν τρόπο. Μίλησα κατά του πολέμου. Εναντίον του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας Πούτιν, εναντίον του αδελφού μου Πατριάρχη Κύριλλου, ο οποίος δυστυχώς ευλόγησε την επιθετικότητα από την αρχή.


Έπρεπε όμως να το κάνω. Στο όνομα της χριστιανικής μας πίστης και όχι μόνο. Μου φαίνεται ότι όλοι οι άνθρωποι που σκέφτονται σωστά δεν μπορούν παρά να καταδικάσουν αυτόν τον πόλεμο» τόνισε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Δεν υπάρχει ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη.


Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε επίσης στις προσπάθειες του Πάπα Φραγκίσκου για την ειρήνη στην Ουκρανία. «Ο Πάπας συνεχίζει τις προσπάθειές του για την ειρήνη, ζητεί από άλλους αρχηγούς κυβερνήσεων και κρατών να ενεργήσουν ως μεσολαβητές, σκεφτείτε μόνο τη δράση του προέδρου Μακρόν.


Ο Πάπας Φραγκίσκος απευθύνεται σε καθολικούς και μη καθολικούς αρχηγούς κρατών που θέλουν να εργαστούν για την ειρήνη, θέλει να ευαισθητοποιήσει το σύνολο του κόσμου στο πρόβλημα.


Σε ένα από τα μηνύματά του για την 1η Ιανουαρίου, πριν από μερικά χρόνια, είπε ότι δεν μπορείς να έχεις ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη. Μια δήλωση που ισχύει πάντα. Δεν μπορούμε να έχουμε ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη, το επαναλαμβάνω συχνά στις ομιλίες μου» σημείωσε με έμφαση ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας. Εκ του ιστοτόπου <<naftemporiki.gr>> της 11.11.2022. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF