ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 14 Ιουλίου 2023

Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' ΈκδοσηΘεσσαλονίκη 2003, σελ. 34-36.
Ιδού πως περιγράφει ο ίδιος (ο Άγιος Ιωάννης) την εν Κροστάνδη ιερατικήν ζωήν και διακονίαν του:
<<Από των πρώτων ημερών του υπουργήματός μου εν τη υψηλή υπηρεσία της Εκκλησίας του Θεού, εθεώρησα ως κανόνα της ζωής μου να είμαι πιστός
και ζηλωτής εν τω ιερατικώ μου έργω και αυστηρώς επαγρυπνώ επί του εαυτού μου και της πνευματικής ζωής μου.
Προς τον σκοπόν τούτον ήρχισα να μελετώ και να σπουδάζω την Γραφήν, αποκομίζων εξ αυτής οικοδομήν ως άνθρωπος, ως ιερεύς και ως μέλος του κοινωνικού συνόλου.
Ήρχισα τότε να συντάσσω και το ημερολόγιόν μου, εν τω οποίω επακριβώς εσημείουν τους αγώνας μου κατά των κακών σκέψεων και πειρασμών, τας μετανοίας μου, τας μυστικάς μου προσευχάς και τας μετά του Θεού πνευματικάς εντεύξεις μου.
Καθ' εκάστην Κυριακήν και εορτήν συνήθιζον να κηρύττω είτε ιδικόν μου κήρυγμα, είτε εκ της συλλογής του επισκόπου Γρηγορίου.
Εκτός των ειθισμένων εκκλησιαστικών μου καθηκόντων, ευθύς εξ αρχής, επειδή και εγώ ήμην ποτέ πτωχός, εφρόντιζον περί των πτωχών.
Προ είκοσιν ετών είχον την έμπνευσιν της ιδρύσεως εν Κροστάνδη <<οίκου βιομηχανίας>> τον οποίον διά της Θείας βοηθείας κατώρθωσα να αποπερατώσω το 1873>>.
Ο πατήρ Ιωάννης καθ' όλον το ιερατικόν του στάδιον, όπερ διήρκησε 53 έτη, ουδέποτε ελησμόνει ότι ήτο ιερεύς.
Ελειτούργει καθ' εκάστην, εκήρυττε συχνότατα, τουθ' όπερ ήτο ασύνηθες κατά την εποχήν εκείνην εν Ρωσσία, επεσκέπτετο τας κατοικίας των πτωχών ενοριτών του και εβοήθει αυτούς,
έπειθε τους αλκοολικούς να εγκαταλείψωσι το πάθος της μέθης, εγίνετο τα πάντα τοις πάσι, ενίοτε δε και ανυπόδητος επέστρεφεν εις την οικίαν του, διότι έδιδε τα υποδήματά του εις πτωχούς χριστιανούς!
Τη 20ή Δεκεμβρίου του 1908 εκοιμήθη εν Κυρίω καταλιπών οπίσω αυτού φήμην ανδρός αγίου.
(Εκ του προλόγου του βιβλίου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».









4. Η πνευματική γλώσσα του υλικού κόσμου


<<Πλήρης πάσα η γη της δόξης Αυτού>> (Ησ. 6,3). Δι' εκείνον ο οποίος πιστεύει αληθώς εις τον Θεόν, όλα τα γήϊνα υλικά πράγματα και όλοι οι υλικοί κόσμοι εξαφανίζονται' δεν ημπορεί ο τοιούτος να φαντασθή ούτε εν σημείον άνευ του Θεού. Πιστεύει ότι αναπνέει τον Θεόν μαζί με τον ατμοσφαιρικόν αέρα' δι' αυτόν ο Κύριος είναι παντού και εν παντί, τα δε δημιουργήματα είναι ως να μη υπάρχουν, και αυτός δε ο ίδιος εξαφανίζεται, τρόπον τινά, διά να δώση εντός του τόπον εις τον ένα Θεόν, ο Οποίος μόνος υπάρχει, και εργάζεται εντός του. Όταν θεωρώ τον κόσμον του Θεού, παντού βλέπω την εξαιρετικήν του Θεού γενναιοδωρίαν εις τα δώρα της φύσεως: η επιφάνεια της γης, ως τράπεζα πλουσιωτάτη, είναι παρεσκευασμένη με αφθονίαν και ποικιλίαν από φιλοστοργότατον και γενναιοδωρότατον οικοδεσπότην. Και τα βάθη του ωκεανού ακόμη χρησιμεύουν εις την διατροφήν του ανθρώπου. Τί δε να είπη τις περί των ζώων, τετραπόδων και πτηνών; Και οποία γενναιοδωρία εκδηλώνεται διά την προμήθειαν τροφής και ενδυμάτων διά τον άνθρωπον; Αναρίθμητα είναι τα ελέη του Θεού! Παρατηρήσατε πόσα η γη δίδει εις τον άνθρωπον κατά το θέρος και το φθινόπωρον! Πας χριστιανός, ιδιαιτέρως δε ο ιερεύς, οφείλει να μιμήται την γενναιοδωρίαν του Θεού. Ας είναι η τράπεζά σας εις όλους ανοικτή, όπως είναι η τράπεζα του Κυρίου. Ο φιλάργυρος είναι εχθρός του Θεού. Καθώς ο ήλιος, μολονότι εις τον ουρανόν ευρίσκεται, φθάνει όμως εις την γην και εις ολόκληρον την επιφανείαν της με τας ακτίνας του και μεταδίδει εις τα οργανικά σώματα την ζωτικότητά του, θερμαίνων αυτά και δίδων εις αυτά ζωήν και ανάπτυξιν, και διαπερνά τα διαφανή σώματα ή αντανακλάται εις αυτά -υπάρχουν δε τόσαι εικόνες του ηλίου, όσα είναι και τα σώματα διαφανή-, και θερμαίνει τα πυκνά, στερεά και ανόργανα σώματα, τοιουτοτρόπως ο πνευματικός Ήλιος, ο Θεός, μολονότι, κατ' εξοχήν, εις τους ουρανούς κατοικεί, με το ζωοπάροχόν Του όμως Πνεύμα επικοινωνεί με όλα τα λογικά δημιουργήματα, τους αγγέλους και ανθρώπους, εισδύων εις την πνευματικήν των ύπαρξιν, αγιάζων αυτά, ζωοποιών αυτά, και ενδυναμώνων και αυξάνων, καθώς αι ακτίνες του ηλίου εισδύουν εις τα οργανικά σώματα και τα φυτά δίδουσαι εις αυτά ζωήν και αύξησιν. Και καθώς ο ήλιος, μολονότι εις τον ουρανόν, φωτίζει όλην την γην και μεταδίδει ζωήν εις όλα τα δημιουργήματα και πράγματα οσονδήποτε άσημα και αν είναι' τοιουτοτρόπως ο Κύριος, με το φως της Τριάδος φωτίζει όλους τους ανθρώπους, διότι Αυτός είναι το αληθινός φως <<ο φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον>> (Ιω. 1,9). Η σκέψις μου φαεινή ή σκοτεινή' η συνείδησίς μου αθώα ή ένοχος' ο οργανισμός του σώματός μου, ο οργανισμός των κόσμων και της γης, εις την οποίαν κατοικούμεν όλα τα επ' αυτής και τα περί αυτήν, ακαταπαύστως μαρτυρούν την διαρκή παρουσίαν εντός μου, μαζί μου, παντού, του Δημιουργού μου. Ας φύγη διά παντός μακράν μου η σκοτεινή και μωρά σκέψις ότι ο Θεός μου μ' εγκατέλειψε και ότι δεν είναι μετ' εμού! Όταν περιπατής εις το δάσος, κήπον, λειμώνα, και βλέπης τους νεαρούς βλαστούς των φυτών, τους καρπούς των δένδρων και την ποικιλίαν των ανθέων του αγρού, λάβε μάθημα από αυτά: το μάθημα δεν είναι ότι κάθε δένδρον κατά την άνοιξιν αφεύκτως βγάζει τουλάχιστον ένα βλαστό σημαντικού μεγέθους και αφεύκτως αυξάνει εις ύψος και διαστάσεις. Κάθε δένδρον προσπαθεί, τρόπον τινά, να προχωρή με την δύναμιν την οποίαν ο Θεός έδωκεν εις αυτό' λέγε λοιπόν εις τον εαυτόν σου: <<Και εγώ έχω καθήκον κάθε ημέραν και κάθε έτος να μεγαλώνω ηθικώς και να γίνωμαι περισσότερον τέλειος' να προχωρώ εις τον δρόμον που οδηγεί εις την Βασιλείαν του Θεού, ή τον επουράνιον Πατέρα, με την δύναμιν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και του Πνεύματός Του, το οποίον μένει και ενεργεί εντός μου. Καθώς ο αγρός είναι στολισμένος με πλήθος ανθέων, τοιουτοτρόπως  και ο αγρός της ψυχής μου πρέπει να είναι στολισμένος με τα άνθη των αρετών' και καθώς τα δένδρα ανθούν και καρποφορούν, τοιουτοτρόπως και η ψυχή μου οφείλη να δίδη καρπούς πίστεως και καλών έργων>>.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Ιωάννου Πρωθιερέως της Κροστάνδης:
<<Η ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ ΖΩΗ>>, εκδόσεις <<Το Περιβόλι της Παναγίας>>,
Α' Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 34-36.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF