ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023

«Ο ΤΥΠΟΣ ΣΗΜΕΡΑ»: «ΥΠΝΩΤΙΚΟ» ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΣΤΗ… ΦΤΗΝΙΑ



Επιλογή άρθρων από τον ημερήσιο Τύπο -γραπτό και ηλεκτρονικό- με βάση το ενδιαφέρον, την αξιοπιστία και την αξιοπρέπεια των λόγων του, τη συνάφεια, τη συγγένεια και την σχετικοποίησή του με τα πνευματικά θέματα που προβάλλει το ιστολόγιό μας. Ευτυχώς, ακόμα και σήμερα, υπάρχουν άρθρα -γνωστών και αγνώστων- που προάγουν την αλήθεια, τις διαχρονικές αξίες και εκείνη την διακριτή λεπτότητα, που προσδίδει στο λόγο το «άλας» της ολοκλήρωσης, τη τελειότητα της λεκτικής αριστείας. Στην εποχή που ζούμε, ο ημερήσιος Τύπος πίπτει, όταν ο ελεύθερος ηλεκτρονικός ανανίπτει. Κάποτε στις εφημερίδες είχαμε τις λεγόμενες «σχολές», που δεν ήταν τίποτ' άλλο από την ίδια δημοσιογραφική γραμμή -γραμμή στο λόγο και την ανάδειξή του- που κατέδειξαν συντάκτες ονόματα, συντάκτες που το ήθος και η συνέπειά τους αναγνωρίστηκε από το αναγνωστικό κοινό. Εφημερίδες -ασχέτως πολιτικής κατεύθυνσης- όπως η «Αυγή», η «Απογευματινή», το «Βήμα», η «Καθημερινή», τα «Νέα», το «Έθνος» και η «Εστία». Σήμερα ο ημερήσιος Τύπος δυστυχώς εξέπεσε, τόσο από ανθρώπινο δυναμικό όσο κι από τις «αλήθειες» που κομίζει, κατάντησε περισσότερο δέσμιος και υποχείριο των ιδιοκτητών - «νεροκουβαλητών» του δημοσίου, παρά εκλεκτός και αξιοκρατικός αρωγός στην επιλογή και την ανάδειξη της είδησης. Γιατι συμβαίνει το εξαιρετικά αλλόκοτο, τραγελαφικό, ταυτόχρονα και τραγικό: δεν παρουσιάζεται η πραγματική είδηση, αλλά το κουτσομπολιό, το κους κους, το ηδονοβλεπτικό, το αιμοσταγές, η «δημοσιογραφία της κλειδαρότρυπας» και η λαγνεία του τρόμου! Απέναντι στα νοσηρά αυτά «δημοσιογραφικά σκευάσματα» και σηψαιμικά υποκατάστατα επιλέγουμε -όχι δίκην ρομαντισμού, αλλά χάριν της ανόθευτης φιλαληθείας- άρθρα, που πολλάκις μπορεί να μην συμβαδίζουν με τις ημέτερες απόψεις, αλλά που αναδεικνύουν όμως την συχνά έρπουσα «αγιότητα» του λόγου! Εύχεσθε!




Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος





Έχουμε διαλυθεί ψυχικά ως οργανωμένη κοινωνία και αποτελούμε πλέον άθροισμα ατομισμού και εγωισμού.


Αίσθηση συλλογικής μοίρας δεν υπάρχει, μηδέν.


Καθένας μόνος του.


του Μανώλη Κοττάκη



Λυπούμαστε, αλλά δεν έχουμε κανέναν λόγο να συμμετέχουμε στον ομαδικό υπνωτισμό που επιχειρείται αυτές τις μέρες για να μην «πάρουμε είδηση» τι ακριβώς συζητείται πίσω από τις κλειστές πόρτες μεταξύ των κυρίων Μητσοτάκη και Ερντογάν. Το σχέδιο υλοποιείται εντυπωσιακά μέχρι στιγμής. Εύγε! Οι υπνωτισμένοι πολίτες απολαμβάνουν απολύτως ήσυχοι στους ανά την επικράτεια καφενέδες τα «ήρεμα νερά» που επικρατούν στο Αιγαίο.


Ενθουσιάζονται από τις διακηρύξεις ότι συζητάμε με τους Τούρκους «τη μία και μόνη διαφορά» και τίποτε άλλο. Είναι βέβαιοι ότι απορρίπτουμε διαρρήδην κάθε συζήτηση για προσβολή της «εθνικής μας κυριαρχίας». Τι να καθίσουν να ψάχνουν, λοιπόν; Ολα καλά, όλα ανθηρά! Μεταξύ Εuropa League, Oλυμπιακού, ΑΕΚ, Παναθηναϊκού και Κασσελάκη, ποιος να κάθεται να «ψειρίζει» τώρα τι σημαίνει η φράση Μητσοτάκη στο CNN «συζητάμε μακροχρόνιες εδαφικές διαφορές και εδαφικές δυσκολίες»; Μάλλον δεν θα έχει σημασία.


Τι να ψάχνει στον πληθυντικό του πρωθυπουργού «θαλάσσιες ζώνες»; Οτι σε αυτές για τις οποίες κάνουμε διάλογο περιλαμβάνονται και τα «χωρικά ύδατα», που είναι αποκλειστικό μας δικαίωμα; Λεπτομέρειες… Γιατί να πονοκεφαλιάζουμε για να διακρίνουμε τη διαφορά «κυριαρχίας» και «κυριαρχικού δικαιώματος», ακόμη και αν αυτό σημαίνει παράδοση του εθνικού πλούτου; Ωχ, αδερφέ! Και σιγά μην «κλάψουμε» για την Κύπρο. Κυνισμόοοοος, αγαπητοί, κυνισμόοοοος και υπνωτισμός. Την ησυχία μας να έχουμε, τα τσίπουρά μας να πίνουμε, το γκολ μας να πανηγυρίζουμε, με τον Κασσελάκη, το νέο pet του δημόσιου βίου, να σπάμε πλάκα και όλα καλά. Η ζωή είναι ωραία. Δεν θέλει πολλή σκέψη. Πράγματι! Γιατί όχι;


Aκούς χαχανητά


Χάσαμε προχθές πέντε Έλληνες αξιωματικούς και εθελοντές στη Λιβύη επειδή κάποιοι σχεδίασαν ερασιτεχνικά την αποστολή και επειδή κάποιοι άλλοι μας προειδοποίησαν με το αίμα των αξιωματικών μας να μην ξαναπατήσουμε το πόδι μας εκεί. Τη θεωρούν πλέον δικό τους «μαγαζί». Αλλά στις ταβέρνες, αντί για συζήτηση επί αυτού του τραγικού, ακούς χαχανητά και Στέφανο. Χαχανητά και Τάιλερ. Χαχανητά και θεία Στέφανου. Πόσο ασεβείς και αναίσθητοι έχουμε γίνει! Ολα περνούν από μπροστά μας και χάνονται. Η θλίψη κρατά ώρες. Η ζωή έχει βγει στη φτήνια. Οι ζωντανοί με τους ζωντανούς και οι νεκροί με τους νεκρούς.


Δεν παρεξηγώ – «κατανοώ». Εχουμε διαλυθεί ψυχικά ως οργανωμένη κοινωνία και αποτελούμε πλέον άθροισμα ατομισμού και εγωισμού. Αίσθηση συλλογικής μοίρας δεν υπάρχει, μηδέν. Καθένας μόνος του. «Μακριά από εμάς» η σκέψη. Ο υπνωτισμός πιάνει, γιατί αναζητούμε ένα παράθυρο στη χαρά και σπεύδουμε να αφήσουμε πίσω μας τα δυσάρεστα. Ποιος στενοχωριέται σήμερα για τον Μιχάλη, που δολοφόνησαν οι Κροάτες; Πάει! Ποιος για τους δύο πιλότους του Καναντέρ; Πάνε. Ποιος για τους 17 παππούδες του Παλαμά; Πάνε. Ποιος για τους 57 των Τεμπών; Πάνε. Ποιος για τους 5 της Λιβύης; Πάνε. Ποιος θέλει να μάθει με λεπτομέρειες γιατί η χώρα έγινε στόχος ξένων προβοκατόρων στη Ρόδο, στην Αγχίαλο και στον Εβρο; Αν όχι κανείς, λίγοι. Ο υπνωτισμός είναι προτιμότερος. Οσο λιγότερα ξέρουμε τόσο πιο ευτυχισμένοι είμαστε! Λυπάμαι, αλλά δεν μπορεί να πάει για πολύ έτσι.


Hμερομηνία λήξης


Να σερφάρουμε ευτυχισμένοι στις λάσπες μας. Εχει ημερομηνία λήξης αυτό το σύννεφο. Οσο τα δεδομένα ενισχύουν την πεποίθησή μας ότι το μεγάλο κακό έρχεται, πλησιάζει, ζυγώνει, θα επιμένουμε και ας είμαστε μόνοι. Δεν μας πειράζει.


Και ας μην ακούει κανένας. Δεν θα υποταχθούμε στο ασφυκτικό μέλλον που μας ετοιμάζουν με βελούδινο τρόπο – και με τα εσωτερικά και με τα εξωτερικά. Θα κλείσω με τέσσερα παραδείγματα, για να γίνει κατανοητό πόσο ενοχλητικοί είναι ο συμβιβασμός και ο υπνωτισμός του 21ου – στον 20ό ο άνθρωπος είχε περισσότερη αξιοπρέπεια:


Και στα Τέμπη και στη Θεσσαλία και στον Εβρο (Στρατόπεδο Αβαντα) και στη Λιβύη, πλην φωτεινών εξαιρέσεων, δεν ακούσαμε ούτε διαμαρτυρόμενους συγγενείς αποθανόντων εν υπηρεσία να ομιλούν δημοσίως ούτε συγγενείς τραυματιών. Ένας αόρατος μηχανισμός φροντίζει για τις σιωπές και για τα κλειστά στόματα!


Το αστυνομικό δελτίο που μετέδιδαν τα συστημικά ΜΜΕ για τους 17 νεκρούς της Θεσσαλίας ανέφερε ότι διακομίστηκαν στο νοσοκομείο «χωρίς τις αισθήσεις τους». Ξέρετε γιατί; Για να καταγραφεί ο θάνατος στο νοσοκομείο, όχι στο σπίτι τους, να αποσυνδεθεί το γεγονός από την πλημμύρα και να γλιτώσουν την ποινική δίωξη οι υπεύθυνοι κρατικοί αξιωματούχοι!


Οι αλλοδαποί παράνομοι μετανάστες που συνελήφθησαν για εμπρησμούς στη Ρόδο και στον Έβρο (στο σμαραγδένιο νησί τούς έπιασαν με μπιτόνια βενζίνη στα χέρια) δεν διώχθηκαν από την Πολιτεία για τις φωτιές, αλλά για το πρώτο αδίκημα, την παράνομη είσοδό τους στη χώρα! Στον Έβρο προφυλακίστηκαν οι Έλληνες που τους συνέλαβαν και αφέθηκαν ελεύθεροι οι αλλοδαποί εμπρηστές. «Ελλείψει αποδείξεων».


Από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, στο CNN και μετά τη συνάντηση με τον Ερντογάν έλειπε μία λεξούλα: «αποστρατιωτικοποίηση». Η τελευταία φορά που ακούσαμε ότι «δεν συζητάμε αποστρατιωτικοποίηση» ήταν πριν από τις εκλογές. Ύστερα από αυτές, η λέξη «εξαφανίστηκε». Μήπως επειδή τελικώς τη συζητάμε στον «βήμα βήμα» διάλογο; Στον οποίο στο τέλος θα φάμε «βήμα βήμα» την τελική κλοτσιά; Αλλά τι κάθομαι και γράφω τώρα! Με αυτές τις «λεπτομέρειες» θα ασχολούμαστε; Καλημέρα και με τις υγείες μας.


ΥΓ. 1: Το να ανησυχείς, έστω και καθ’ υπερβολήν, δεν βλάπτει κανέναν. Το να κοιμάσαι όρθιος βλάπτει.


ΥΓ. 2: Τελειώνει ο Σεπτέμβριος και ούτε μία μέτρηση με πρόθεση ψήφου. «Τιιιιι τρέχειειειειει;», που θα ‘λεγε και ο Νιόνιος. *Εκ της <<ΕΣΤΙΑΣ>> της 23.9.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF