ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023

ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ



Τ
α σχολεία άνοιξαν πλην εκείνων της Θεσσαλίας. Σε αυτούς τους µαθητές και δασκάλους στρέφουµε τη σκέψη µας. Και για την υπόλοιπη Ελλάδα εύχοµαι καλή δύναµη στο έργο µαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Είναι ενδιαφέρουσα και αξιέπαινη η προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να βελτιώσει τις ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες της νέας γενιάς.

 

του Κωνσταντίνου Χολέβα


Αλλωστε, αυτό συµβαδίζει και µε τις σύγχρονες προκλήσεις και εξελίξεις. Πιστεύω ότι πάντα η µέση λύση είναι η καλύτερη, δηλαδή ο συνδυασµός παραδοσιακών και συγχρόνων µεθόδων.
Αυτό δείχνει και η εµπειρία της Σουηδίας, η οποία επανέφερε το παραδοσιακό σχολικό βιβλίο στις τάξεις του Δηµοτικού. Αλλά, πέραν των µεθόδων, ενδιαφέρει και το περιεχόµενο της εκπαίδευσης. Να µιλήσουµε στα παιδιά µας µε νηφάλιο και τεκµηριωµένο λόγο για τα στοιχεία που µας κράτησαν όρθιους ως Ελληνες σε πιο δύσκολες εποχές. Να καλλιεργήσουµε τον σεβασµό στην εθνική ταυτότητα και στο δηµοκρατικό πολίτευµα.
Να φέρουµε σε επαφή τα παιδιά µας µε τα γνήσια στοιχεία της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης, µε τον πλούτο της γλώσσας µας, µε τις σηµαντικές µορφές της Ιστορίας µας. Είναι κοινός τόπος ότι η παγκοσµιοποίηση βρίσκεται σε υποχώρηση και ότι τα έθνη, τα εθνικά κράτη και οι εθνικές ταυτότητες συνεχίζουν να αποτελούν βασικούς παράγοντες των διεθνών εξελίξεων.
Το έχει παραδεχθεί και ο Φράνσις Φουκουγιάµα, διάσηµος Αµερικανός διεθνολόγος και φιλόσοφος. Οτι δηλαδή η παγκοσµιοποίηση δεν είναι νοµοτέλεια και ότι κάθε λαός έχει δικαίωµα να διαφυλάξει την εθνική και θρησκευτική ταυτότητά του, αρκεί να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώµατα και να αποφεύγει τα άκρα και τον φονταµενταλισµό.
Ευτυχώς «υπάρχουν δικασταί εις τας Αθήνας», για να θυµηθούµε τη γνωστή φράση που αναφέρεται στο Βερολίνο της Πρωσίας. Επισηµαίνω µια σειρά αποφάσεων του Συµβουλίου της Επικρατείας, το οποίο από το 2018 µέχρι σήµερα ασχολήθηκε επανειληµµένως και επισταµένως µε το µάθηµα των Θρησκευτικών και µε την προσπάθεια αλλοιώσεως ή περιθωριοποιήσεώς του.
Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας µας απέρριψε ως αντισυνταγµατική τη µετατροπή του µαθήµατος σε θρησκειολογικό, την οποία είχαν επιχειρήσει οι υπουργοί Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης το ΣτΕ έδωσε σαφείς οδηγίες και ερµηνείες στο ερώτηµα ποιοι µπορούν να απαλλάσσονται.
Το µάθηµα θα έχει Ορθόδοξο Χριστιανικό προσανατολισµό και θα απαλλάσσονται µόνο τα παιδιά των αλλοθρήσκων και ετεροδόξων µε ενυπόγραφη δήλωση των γονέων. Η γλώσσα µας έχει διαχρονική συνέχεια. Η Αρχαία και η Νέα Ελληνική είναι απλώς διαφορετικές µορφές της ίδιας γλώσσας.
Ο αείµνηστος Ισπανός γλωσσολόγος Φρανσίσκο Αντράντος έχει αποδείξει ότι από αυτή την ενιαία ελληνική έχουν πάρει πολυάριθµα δάνεια οι περισσότερες γλώσσες του κόσµου, κυρίως οι ευρωπαϊκές. Ας ενισχύσουµε την εκφραστική ικανότητα και τον γλωσσικό πλούτο των νέων παιδιών. Ελπίζω να εφαρµοσθούν συντόµως τα νέα αναλυτικά προγράµµατα για τα Νέα και Αρχαία Ελληνικά. Η Ιστορία πρέπει να φωτίζει όλες τις ιστορικές περιόδους του Ελληνισµού, αλλά και της παγκόσµιας Ιστορίας. Πόσοι Ελληνες γνωρίζουν τον Βυζαντινό ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη, στον οποίο αφιέρωσε το µυθιστόρηµα «Μπαουντολίνο» ο Ιταλός συγγραφέας Ουµπέρτο Εκο; Στο Λύκειο είναι χρήσιµη η αναλυτική παρουσίαση των συγχρόνων εθνικών θεµάτων. Προσθέτω ότι η Πολιτική Παιδεία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η δηµοκρατική ευθύνη των νέων µας απέναντι στο κοινωνικό σύνολο. *Από τα <<Παραπολιτικά>> της 18.9.2023. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF