ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023

«ΤΙΜΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ»: ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΩΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΦΥΛΗΣ κ. ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ Α' 1935-2013 (ΟΜΙΛΙΑ 8η)




Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες του μακαριστού πνευματικού πατρός ημών, αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α', επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου 17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.




Η ομιλία εκφωνήθηκε Κυριακή βράδυ στην Αθήνα,
στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μονής των Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης (Πατρών 12, Κολωνός),
τον Οκτώβριο του 1990.





Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες
αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α',
επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου
17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.
Ομιλία 8η: Κυριακή Δ' Λουκά: «Να γίνουμε γη αγαθή»;



«ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΓΗ ΑΓΑΘΗ»



Πρωτίστως θα ήθελα να ευχαριστήσω το Θεό, που για μια ακόμη χρονιά φέτος μας αξιώνει σήμερα, να αρχίζουμε τα εσπερινά μας κηρύγματα. Και συγκινούμαι ιδιαιτέρως, που, ύστερα από μια διακοπή δύο μηνών και περισσότερο, πάλι σ' αυτή την φωλιά του Θεού, σ' αυτή τη στέγη του Θεού συναντώμεθα. Θα ήθελα -λοιπόν- απόψε στο ξεκίνημα των εσπερινών κηρυγμάτων επικαλούμενος τον φωτισμό του Θεού και τις προσευχές σας να αναφερθώ στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, που οι άγιοι πατέρες καθιέρωσαν αυτή την Κυριακή την παραβολή του σπορέως μιας και διερχόμεθα την περίοδο της σποράς!
Όσοι ασχολούνται με την γεωργία είναι περίοδος τώρα που σπέρνουν τους καρπούς των. Και γι' αυτό, οι άγιοι πατέρες έχουν κανονίσει αυτή την περίοδο, αυτή την τόσο διδακτική, ευαγγελική περικοπή. Πολλές φορές θα την έχετε ακούσει, ίσως πολλές φορές να την έχετε διαβάσει, όμως ο λόγος του Θεού δεν χορταίνεται. Όπως εκείνος που πεινάει, ενώ κάθε μέρα τρέφεται με το ψωμί δεν το χορταίνει, δεν το αποστρέφεται, αλλά κάθε μέρα το αναζητά, γιατί πεινάει, έτσι ακριβώς είναι και ο λόγος του Θεού που είναι η τροφή της ψυχής! Επαναλαμβάνω, πως πολλές φορές θα έχετε ακούσει, ίσως περισσότερες φορές να έχετε διαβάσει για την ευαγγελική περικοπή. Όσες φορές όμως κι αν διαβάσει κανείς μια ευαγγελική περικοπή, εάν προσέξει και προσευχηθεί, διαβάζοντάς τη για δεύτερη, για τρίτη, για τέταρτη φορά, κάτι καινούργιο θα έχει να τον διδάξει. Πότε όμως; Όταν προσέχει και προσεύχεται την ώρα που διαβάζει την ευαγγελική περικοπή ή την ώρα που ακούσει την ευαγγελική περικοπή.
Ο ίδιος ο Χριστός μας, όταν ερμήνευσε στους μαθητές Του -που δυσκολεύτηκαν να ερμηνεύσουν την ευαγγελική περικοπή- ο ίδιος ο Κύριός μας έδωσε την ερμηνεία στους αγίους αποστόλους, που είπε «σ' εσάς έχει δοθεί για να γνωρίζετε τα μυστήρια του Θεού και στους άλλους με παραβολές» και λέγει, όσον αφορά για τον σπόρο, διότι το χωράφι, ο αγρός είναι οι καρδιές των ανθρώπων! Και ο γεωργός είναι αυτός ο Θεός, είναι αυτός ο Χριστός! Και ο σπόρος είναι ο λόγος του Θεού!
Στην ερμηνεία -λοιπόν- που δίδει ο Κύριός μας λέει, ότι ο σπόρος που πέφτει στον δρόμο και πατιέται, είναι είναι ο λόγος του Θεού που πέφτει σ' εκείνες τις καρδιές, που είναι τόσο σκληρές από την αμαρτία, από την αμετανοησία -γιατί όλοι είμεθα αμαρτωλοί- που όχι μόνον δεν δέχονται τον λόγο του Θεού, αλλά και πολλές φορές πολεμούν τον λόγο του Θεού!
Ο σπόρος που πέφτει στις καρδιές εκείνες, που μοιάζουν με την πέτρα -που είναι πέτρα και δεν έχει χώμα- είναι οι καρδιές εκείνες, που δέχονται για μια στιγμή τον λόγο του Θεού, αλλά αμέσως μετά από λίγο τον απορρίπτουν!
Και ο σπόρος εκείνος που πέφτει που στο χωράφι, αλλά το χωράφι όμως αυτό που έχει αγκάθια, φυτρώνει ο σπόρος, αναπτύσσεται, κι εκεί που μεγαλώνει, τα αγκάθια πνίγουν το φυτό, είναι οι καρδιές των ανθρώπων που δέχονται τον λόγο του Θεού, αρχίζει να καρποφορεί κάπως ο λόγος του Θεού, αλλά τα πάθη, οι αδυναμίες έρχονται και πνίγουν τον λόγο του Θεού.
Και ο σπόρος που πέφτει σε γη αγαθή, και αν προσέξετε λέει «τελεσφορεί>>, «αποδίδει», είναι ο λόγος του Θεού που πέφτει στις καρδιές εκείνες που είναι καρδιές αγνές, που είναι καρδιές καθαρές, που διακρίνονται για την απλότητα και την ταπείνωση. Είναι η γη η αγαθή που δέχεται ευχαρίστως με ανέκφραστη λαχτάρα τον λόγο του Θεού και τελεσφορεί, αποδίδει δηλαδή ο σπόρος, αποδίδει καρπούς.
Το Ευαγγέλιο για όλους είναι ο καθρέφτης της ψυχής μας και μας δίδεται η ευκαιρία στη σημερινή ευαγγελική περικοπή να καθρεφτίσουμε τον εαυτό μας, για να δούμε σε ποιά κατηγορία είμεθα. Είμεθα στη κατηγορία του σπόρου που πέφτει στο δρόμο, είμεθα στην κατηγορία του σπόρου που πέφτει στην πέτρα, είμεθα στην κατηγορία που πέφτει στη γη, αλλά τα αγκάθια πνίγουν τον σπόρο, ή είμεθα γη αγαθή;
Ο καθένας -αυστηρά- ας καθρεφτίσει με ειλικρίνεια την ψυχή του στον καθρέφτη του Ευαγγελίου, που είναι η σημερινή ευαγγελική περικοπή και ας δώσει την απάντηση. Για να σας βοηθήσω όμως λιγάκι, γιατί οι περισσότεροι χριστιανοί μας νομίζουν πως καλώς πορεύονται, ενώ είναι μέσα στο σκοτάδι, πιστεύουν, πως καλώς πορεύονται...

Θα σας φέρω ένα απλό παράδειγμα: για να φτάσει κανείς στην εξομολόγηση, σημαίνει πως κάτι έχει μέσα του. Σημαίνει, ότι πιστεύει, σημαίνει ότι παραδέχεται το μυστήριο αυτό και αισθάνεται την ανάγκη του, για να πάει στην εξομολόγηση.

Πριν δέκα μέρες ήρθε μια ψυχή για να εξομολογηθεί στο μοναστήρι μας. Ένας νέος. Τον ρώτησα αν έχει ξαναεξομολογηθεί και μου είπε, πως πριν πολλά χρόνια είχε εξομολογηθεί. -Τί έχεις που σε βαραίνει τώρα: -Α, δεν έχω και σπουδαία πράγματα. Αισθάνθηκα έτσι την ανάγκη να τα πούμε, αλλά δεν αισθάνομαι και τίποτα το σπουδαίο, τίποτα το σοβαρό. Ψιλά πράγματα... Λέω: -θες να σε βοηθήσω λίγο; -Ναι, αν θέλετε. -Μήπως βλασφημείς τα θεία, που η ερώτηση αυτή αναφέρετε στην πρώτη εντολή (αγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου εξ όλης της καρδίας σου και εξ όλης της ψυχής σου και εξ όλης της διανοίας σου και εξ όλης της ισχύος σου);
-Α, -λέει- στο θυμό μου, το κάνω πολλές φορές... Είμαι λέει βλάσφημος. -Καλά... και αυτό είναι ψιλά πράγματα; Αυτό δεν σε βαραίνει; Ο ίδιος ο Θεός έδωσε εντολή στον Μωυσή, όταν έβγαλε τους Ισραηλίτες από την Αίγυπτο και για σαράντα χρόνια ήταν εκεί στο Σινά, τότε για πρώτη φορά ένας βλαστήμησε. Για πρώτη φορά! Και ο Μωυσής δεν ήξερε τί επιτίμιο να του βάλει. Και τον πήρε και τον πήγε στη σκηνή του μαρτυρίου, στη σκηνή εκείνη που ήταν η Κιβωτός της Διαθήκης, η στάμνα με το μάνα και λοιπά. Και ρώτησε ο Μωυσής τον Θεό και του είπε: -Αυτός βλαστήμησε το όνομά Σου, τί να τον κάνω;
Και ο Θεός του απήντησε από την σκηνή του μαρτυρίου: του λέει, «θα τον βγάλεις έξω από την κατασκήνωση και θάνατο διά λιθοβολισμού». Ο ίδιος ο Θεός! Έξω -λέει- από την κατασκήνωση και θάνατο διά λιθοβολισμού. Και αυτή η ποινή διά λιθοβολισμού στη βλασφημία, όπως επίσης και στη μοιχεία, αυτή η ποινή κράτησε μέχρι τον ερχομό του Χριστού, που είπε ο Χριστός «δεν ήλθα να καταλύσω τον νόμο, αλλά ήρθα να προσθέσω». Μέχρι εκεί, μέχρι τον ερχομό του Χριστού, που είπε ο Χριστός μας «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω». Ο ερχομός του Κυρίου σταμάτησε αυτή τη θανατική ποινή διά του λιθοβολισμού.
-Α, δεν το 'ξερα, μου λέει ο καημένος, που ήταν τόσο σοβαρό. [...] Όταν δε τον ρώτησα για τα σαρκικά, μου είπε: Α, αυτό είναι αμάρτημα; Αυτό λέει, δεν είναι μια ανάγκη της φύσης; Όταν δε του είπα: πιστεύεις στο Ευαγγέλιο; Λέει και βέβαια πιστεύω. Το έχεις διαβάσει; -Μου λέει όχι! Μερικά κεφάλαια και πριν από χρόνια πολλά. Και όταν -λοιπόν- του είπα εκεί, το κεφάλαιο του αποστόλου Παύλου (προς Κορινθίους), που λέει: «μη πλανάσθε·
ούτε πόρνοι ούτε ειδωλολάτραι ούτε μοιχοὶ ούτε μαλακοὶ ούτε αρσενοκοίται ούτε πλεονέκται ούτε κλέπται ούτε μέθυσοι, ου λοίδοροι, ουχ άρπαγες βασιλείαν Θεού ου κληρονομήσουσι>>' Εκεί -λοιπόν- κατέβασε το κεφάλι κάτω και μου λέει κουνώντας το με ανέκφραστο πόνο: τί συμφορά για μας τους σημερινούς νέους, που αγνοούμε αυτά τα βασικά λόγια της Αγίας Γραφής. Και μετά ήρθε σε συναίσθηση ο καημένος και άρχισε να κλαίει!
Επαναλαμβάνω, γιατί έκανα μια μεγάλη παρένθεση -γιατί ήταν ωφέλιμη- θα πρέπει ο καθένας να εξετάσει καλά, να καθρεφτίσει την ψυχή του σ' αυτή την ευαγγελική περικοπή, σε ποιά κατηγορία ανήκει. Γι' αυτό ανέφερα αυτό το παράδειγμα προηγουμένως, γιατί πολλοί χριστιανοί μας, ενώ δεν βρίσκονται σε καλή ψυχική κατάσταση, νομίζουν ότι καλώς πορεύονται. Γι' αυτό θα πρέπει για να γνωρίσουμε την ψυχική μας κατάσταση θα πρέπει να την βάλουμε στη ζυγαριά των λόγων του Ευαγγελίου και θα πρέπει να καθρεφτίζουμε την ψυχή μας στα λόγια του Ευαγγελίου. Ο καθένας λοιπόν από μας ας εξετάσει την ψυχή του στον καθρέφτη του Ευαγγελίου και ιδιαιτέρως, στην σημερινή ευαγγελική περικοπή για να δει σε ποιά κατάσταση βρίσκεται! [...]


Απομαγνητοφωνημένες, αποσπασματικές ομιλίες
αειμνήστου Μητροπολίτη Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού Α',
επί τη συμπληρώσει δέκα ετών εκ της εκδημίας του εις χείρας Κυρίου
17 (30) Μαϊου 2013 εκκλ. ημ.
Ομιλία 8η: Κυριακή Δ' Λουκά: «Να γίνουμε γη αγαθή» του 1990.
Απομαγνητοφώνηση, επιμέλεια ομιλίας, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF