ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2023

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ (1903-1985)




Τ
ην 8ην Νοεμβρίου 1985 ἐκ. ἡμ. ἐκοιμήθη ἐν Κυρίῳ ὁ Μητροπολίτης Φιλάρετος, Πρωθιεράρχης τῆς ᾿Εκκλησίας τῶν Ρώσων τῆς Διασπορᾶς, μὲ ἕδραν τὴν Νέαν ῾Υόρκην τῶν Η.Π.Α. ῾Ο Μητροπολίτης Φιλάρετος, κατὰ κόσμον Γεώργιος Νικολάϊεβιτς Βοζνεσένσκυ, ἐγεννήθη τὸ ἔτος 1903 εἰς τὸ Κούρσκ. ῾Ο πατὴρ αὐτοῦ ἦτο ῾Ιερεὺς καί, ὅταν ἀργότερον ἐχήρευσεν, ἐχειροτονήθη ᾿Επίσκοπος τοῦ Χαϊλὰρ εἰς τὴν Μαντζουρίαν. ῾Η λευϊτικὴ οἰκογένεια κατέφυγε τὸ 1920 εἰς τὴν Κίναν καὶ ἐγκατεστάθη εἰς τὸ Χαρμπὶν τῆς Μαντζουρίας. ῾Ο Γεώργιος, μετὰ τὸ τέλος τῶν σπουδῶν του εἰς τὴν ῾Ιερατικὴν Σχολὴν τοῦ Χαρμπίν, ἐκάρη Μοναχός, λαβὼν τὸ ὄνομα Φιλάρετος καὶ ἐχειροτονήθη ῾Ιερεὺς τὸ 1930. Τὸ ὀφφίκιον τοῦ ᾿Αρχιμανδρίτου ἔλαβε τὸ 1937. Μετὰ τὴν κατάληψιν τῆς Κίνας ὑπὸ τῶν Κομμουνιστῶν τὸ 1949, ὅλοι οἱ Ρῶσοι πρόσφυγες ὑπεχρεώθησαν νὰ λάβουν Σοβιετικὴν ὑπηκοότητα καὶ νὰ ἐπιστρέψουν, μὲ λαμπρὰς βεβαίως ὑποσχέσεις ἐλευθερίας, εἰς τὴν Σοβιετικὴν ῞Ενωσιν. ῾Ο πατὴρ τοῦ ᾿Αρχιμ. Φιλαρέτου, ᾿Επίσκοπος Δημήτριος, ὑπεχώρησεν εἰς τὰς πιέσεις καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὴν Ρωσίαν, ὅπου ὀλίγον ἀργότερον ἐξετελέσθη εἰς τὴν Σιβηρίαν, ὡς συνέβη ἄλλωστε μὲ ὅλους τοὺς ἐπιστρέψαντας πρόσφυγας (περίπου 2.000.000). ῾Ο ῾Ιερομόναχος Φιλάρετος, παρὰ τοὺς μεγάλους κινδύνους, παρέμεινεν ἀνυποχώρητος καὶ ἠρνήθη νὰ ἀναχωρήσῃ ἀπὸ τὴν Κίναν πρὸς τὴν Δύσιν, μέχρις ὅτου τὰ μέλη τοῦ λογικοῦ ποιμνίου του διασωθοῦν. Τέλος, μετὰ πολυχρόνιον ταλαιπωρίαν, τὸ 1962 μετέβη εἰς Αὐστραλίαν, ὅπου μετὰ ἓν ἔτος ἐχειροτονήθη ᾿Επίσκοπος τῆς πόλεως Μπρισμπαἱην. Τό έτος 1964, μετὰ τὴν παραίτησιν τοῦ Μητροπολίτου ᾿Αναστασίου, ἐξελέγη θαυμαστῶς Πρωθιεράρχης τῆς ᾿Εκκλησίας τῶν Ρώσων τῆς Διασπορᾶς, ἂν καὶ ἦτο ὁ νεώτερος τῶν ᾿Επισκόπων. Κατὰ τὴν διάρκειαν τῆς ποιμαντορίας του ὡς Μητροπολίτου ἀνεκηρύχθησαν ὡς ῞Αγιοι ὁ Πρωθιερεὺς τῆς Κροστάνδης ῞Αγιος ᾿Ιωάννης, ὁ ῞Οσιος Γερμανὸς τῆς ᾿Αλάσκας, ἡ ῾Οσία Ξένη ἡ Ρωσὶς ἡ διὰ Χριστὸν σαλὴ καὶ τέλος οἱ ῞Αγιοι Ρῶσοι Νεομάρτυρες. Διεκρίθη ἰδιαιτέρως διὰ τὴν σθεναρὰν στάσιν αὐτοῦ ἔναντι τῆς παναιρέσεως τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, εἶδον δὲ τὸ φῶς τῆς δημοσιότητος κείμενά του πλήρη ζήλου διὰ τὴν ᾿Ορθοδοξίαν, ἀλλὰ μετὰ χαρακτηριστικῆς διακρίσεως συντεταγμένα, καταδικάζοντα τὴν αἵρεσιν καὶ ἐλέγχοντα τοὺς πρωτεργάτας αὐτῆς. ᾿Αξιομνημόνευτος ἦτο καὶ ἡ συμβολή του εἰς τὴν προσπάθειαν λύσεως τῆς διαστάσεως μεταξὺ τῶν ᾿Ακαινοτομήτων τοῦ Πατρίου ᾿Εκκλησιαστικοῦ ῾Ημερολογίου ἐν ῾Ελλάδι, ἔστω καὶ ἂν δὲν ἐτελεσφόρησε τελικῶς. ῏Ητο ἐγκρατής, ἀσκητικός, ὀλιγόλογος, πρᾶος, ταπεινὸς καὶ πολὺ φιλακόλουθος, μὲ μεγάλην ἀγάπην διὰ τὸ λογικὸν αὐτοῦ ποίμνιον καὶ ἰδίως διὰ τοὺς νέους, πάντοτε δὲ ἀφωσιομένος εἰς τὴν ἱερὰν ἐργασίαν τῆς νοερᾶς ἀδιαλείπτου προσευχῆς. ᾿Ετίθετο γενικῶς ὑπεράνω μικροτήτων καὶ παθῶν, ἐκοσμεῖτο δὲ μὲ ἀρετὰς καὶ χαρίσματα, κατὰ μίμησιν τῶν μεγάλων ῾Αγίων ῾Ιεραρχῶν τῆς ᾿Εκκλησίας μας. ΤΗΝ 30ὴν ᾿Οκτωβρίου 1998 ἐκ. ἡμ., ᾿Επιτροπὴ ἀποτελουμένη ἀπὸ τὸν τότε Σεβασμ. ᾿Αρχιεπίσκοπον κ. Λαῦρον καὶ ἄλλους Κληρικοὺς τῆς Ρωσικῆς ᾿Εκκλησίας τῆς Διασπορᾶς, ἤνοιξε τὸν προσωρινὸν τάφον, ὅπου εἶχεν ἐναποτεθῆ τὸ λείψανον τοῦ μακαριστοῦ Πρωθιεράρχου κατὰ τὸν Νοέμβριον τοῦ 1985, εἰς τὴν ῾Ιερὰν Μονὴν ῾Αγίας Τριάδος, Τζόρντανβιλ τῶν Η.Π.Α., διὰ νὰ προετοιμάσῃ τὴν μεταφορὰν αὐτοῦ εἰς ἄλλον μόνιμον τάφον, ὁ ὁποῖος εἶχε κτισθῆ προσφάτως. ῞Οταν ὅμως ἠνοίχθη ὁ τάφος τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Φιλαρέτου ἀπὸ τὴν ᾿Επιτροπήν, δεκατρία ἤδη ἔτη μετὰ τὴν κοίμησίν του, τὸ ἀρχιερατικὸν λείψανον εὑρέθη εἰς κατάστασιν ἀδιαφθορίας, πρὸς μεγάλην ἔκπληξιν καὶ θαυμασμὸν πάντων! *Εκ της ιστοσελίδας της Ιεράς Μητρόπολης Ωρωπού κι φυλής. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.



ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ 


ΤΟ ΑΝΑΘΕΜΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ ΥΠΟ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΥΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΦΙΛΑΡΕΤΟ (ROCOR)


Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ «ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΘΥΑΤΕΙΡΩΝ» ΥΠΟ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ


ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF