ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024

«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ)

 


Ο ΚΑΡΠΟΣ ΤΩΝ ΘΛΙΨΕΩΝ




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 27-30.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


Πολύ ιδρώτα χύνει ο γεωργός για να καλλιεργήσει το χωράφι του -να ετοιμάσει τα βόδια, να σύρει το αλέτρι, να σπείρει, ν' αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του χειμώνα, ν' ανοίξει αυλάκι βαθύ για να φεύγει το περίσσιο νερό, να κάνει τόσες και τόσες αναγκαίες και κοπιαστικές εργασίες.


Όλες, όμως, γίνονται πρόθυμα από το γεωργό με μιαν ελπίδα: Ότι, σαν έρθει το καλοκαίρι, θα θερίσει το χρυσαφένιο σιτάρι, θα γεμίσει το αλώνι του με τον πλούσιο καρπό, θα χαρεί για την άφθονη συγκομιδή. Ο καπετάνιος, επίσης, δεν λογαριάζει την αγριεμένη θάλασσα και τα φοβερά κύματα που απειλούν το καράβι του. Αψηφά κάθε κίνδυνο, αποβλέποντας στο κέρδος που θα έχει από τη μεταφορά των εμπορευμάτων.


Έτσι και ο στρατιωτικός είναι αναγκασμένος να λείπει για καιρό από το σπίτι του, να υπομένει στερήσεις και κακουχίες, να κινδυνεύει στον πόλεμο και να τραυματίζεται στις μάχες, επιδιώκοντας τις νίκες, τα παράσημα και τη δόξα. Γιατί, όμως, τα λέω όλα αυτά; Για να παρηγορήσω και να δώσω κουράγιο σ' όλους όσους μοχθούν στον αγώνα της αρετής. Αν ο γεωργός και ο καπετάνιος και ο στρατιωτικός αγωνίζονται τόσο για να κερδίσουν στη ζωή αυτή, πολύ περισσότερο εμείς πρέπει να σηκώνουμε με γενναιότητα το φορτίο των δυσκολιών και των θλίψεων, για να κερδίσουμε την αιώνια ζωή.


Και εκείνοι αγωνίζονται για μιαν ελπίδα όχι μόνο πρόσκαιρη, αλλά και αβέβαιη' γιατί συχνά δεν καταφέρνουν να φτάσουν στην εκπλήρωση των πόθων τους. Έπειτα από τόσους κόπους, μια αρρώστια, μια ακρίδα, ένα χαλάζι ή κάποια άλλη συμπεριφορά μπορεί να καταστρέψει όλη τη σοδιά του γεωργού. Έπειτα από τόσους κινδύνους στο πέλαγος, μια ύφαλος ή ένα μπουρίνι, καμιά φορά στο στόμιο του λιμανιού, αφανίζει και το πλοίο και το φορτίο του καπετάνιου.


Έπειτα από τόσες μάχες και ανδραγαθίες, πολεμώντας για την τελική και μεγάλη νίκη, ο στρατιωτικός μπορεί να σκοτωθεί, χωρίς ν' απολαύσει τίποτα για τις ταλαιπωρίες που υπέμεινε. Στη ζωή του χριστιανού, όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο. Η ελπίδα του είναι σίγουρη και αιώνια. Ενώ ούτε τις καιρικές συνθήκες έχει να φοβηθεί ούτε κινδύνους ή και το θάνατο χρειάζεται ν' αντιμετωπίσει, για τις θλίψεις και τους πειρασμούς που υπομένει, θα πάρει πλούσια αμοιβή.


Γι' αυτό και ο απόστολος Παύλος μας συμβουλεύει όχι μόνο να υπομένουμε, αλλά και να καυχιόμαστε για τις δοκιμασίες. Ας μην προσπεράσουμε επιπόλαια τη συμβουλή του αποστόλου. Ας τη μελετήσουμε προσεκτικά, γιατί μας παιδαγωγεί με πολλή σοφία. Ποιο είναι το βαθύτερο νόημά της; Τι θέλει να μας διδάξει; Ακούστε. Οι απόστολοι όργωναν την οικουμένη, ξεριζώνοντας την ειδωλολατρική πλάνη και σπέρνοντας παντού την ευαγγελική αλήθεια.


Αποδοκίμαζαν κάθε παρανομία, ξεκαθάρισαν τη ρυπαρότητα της αμαρτίας και δίδασκαν τους χριστιανούς να μην έχουν καμιά σχέση με τα είδωλα, αλλά να λατρεύουν τον μοναδικό αληθινό Θεό, προσδοκώντας την ανάσταση των νεκρών και τη βασιλεία των ουρανών. Όλα αυτά, όμως, προκάλεσαν αντίδραση, κίνησαν πόλεμο, τον πιο φοβερό απ' όλους τους πολέμους. Ξέσπασαν ταραχές παντού, σ' όλες τις περιοχές, σ' όλους τους λαούς, σ' όλες τις πόλεις, σ' όλα τα σπίτια.


Το αποστολικό κήρυγμα καταργούσε τα παλιά ήθη κι έφερνε καινούργια. Έτσι οι υπέρμαχοι των ειδωλολατρικών παραδόσεων ξεσηκώθηκαν. Οι βασιλιάδες και οι άρχοντες έδειχναν απίστευτη σκληρότητα, ο λαός βρισκόταν σε αναταραχή, οι δικαστές τιμωρούσαν με μεγάλη αυστηρότητα. Οι εχθροί του Χριστού κήρυξαν ολοκληρωτικό πόλεμο εναντίον των πιστών Του. Διωγμοί, συλλήψεις, φυλακίσεις, εξορίες, απειλές, φρικτά βασανιστήρια, οδυνηροί θάνατοι...


Ο κόσμος όλος έμοιαζε με φουρτουνιασμένη θάλασσα, που προξενούσε αλλεπάλληλα ναυάγια. Ο πατέρας απαρνιόταν το γιο του, επειδή ήταν χριστιανός' η νύφη χώριζε από την πεθερά της' τ' αδέρφια έκοβαν τις σχέσεις τους' οι αφέντες οργίζονταν με τους δούλους τους. Φόβοι από τους φίλους' φόβοι από τους ξένους' φόβοι ακόμα κι από τους συγγενείς. Μεγάλη αναστάτωση. Λες και η φύση είχε επαναστατήσει ενάντια στον ίδιο της τον εαυτό. 


Βλέποντας, λοιπόν, ο μακάριος Παύλος, ο παιδαγωγός της οικουμένης και δάσκαλος της ουράνιας σοφίας, τι σκληρά βασανιστήρια και τι βαριές θλίψεις, τι ανήκουστες τιμωρίες και τι φοβερούς θανάτους υπέμεναν οι χριστιανοί, με την ελπίδα των μελλοντικών αγαθών της βασιλείας των ουρανών, τι τους είπε; «Τα τωρινά παθήματα δεν είναι τίποτα μπροστά στη δόξα, που μας επιφυλάσσει ο Θεός στο μέλλον» (Ρωμ. 8:18).


Τι μου λέτε, γράφει ο απόστολος, για πληγές και δημίους και τιμωρίες και πείνα και στέρηση και φυλακές και αλυσίδες; Όλα αυτά κι άλλα τόσα ακόμα δεν μπορούν να ισοσταθμίσουν το δοξασμό μας, τα βραβεία και τα στεφάνια μας. Γιατί οι δοκιμασίες σβήνουν μαζί μ' αυτή τη ζωή, ενώ η μακαριότητα του ουρανού είναι ατελεύτητη. Οι επίγειες θλίψεις είναι πρόσκαιρες, ενώ τα ουράνια αγαθά αιώνια.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοση, Ωρωπός Αττικής 2013, σελ. 27-30.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF