ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024

ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ)



 


Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 83-85.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ





Η ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ


Στη δική μας γιορτή του Πάσχα, που συνίσταται στο γεγονός ότι θυσιάστηκε για χάρη μας ο Χριστός, μα και κάθε φορά που κοινωνάμε, τρώγοντας το Σώμα και το Αίμα Του -οπότε πάλι Πάσχα κάνουμε- πρέπει κι εμείς να είμαστε ζωσμένοι και ποδεμένοι. Για ποιο λόγο; Για να είμαστε έτοιμοι, έτοιμοι για την έξοδο, έτοιμοι για την αναχώρηση από μιαν άλλη Αίγυπτο: την παρούσα ζωή. Μην κοιτάζεις προς την Αίγυπτο, αλλά προς την επουράνια Ιερουσαλήμ. Οδοιπορία και αποδημία έχεις μπροστά σου. Τρώγε, λοιπόν, το Πάσχα ζωσμένος και ποδεμένος. Εδώ κρύβονται δύο μυστικά νοήματα. Πρώτον, ότι πρέπει να βγεις από τη νοητή Αίγυπτο της δουλείας στα πάθη και τις αμαρτίες. Και δεύτερον, ότι, όπου κι αν μένεις, πρέπει να αισθάνεσαι σαν ξένος, γιατί εμείς είμαστε πολίτες του ουρανού. Σ' όλη μας τη ζωή οφείλουμε να ετοιμαζόμαστε, ώστε, μόλις κληθούμε από το Θεό, να αναφωνήσουμε μαζί με τον ψαλμωδό: «Είναι έτοιμη η καρδιά μας!» (Ψαλμ. 107:2). Τι σημαίνει να είναι κανείς ζωσμένος: Σημαίνει πως η ψυχή του είναι πάντα έτοιμη και άγρυπνη, όπως φαίνεται στα λόγια του Θεού προς τον δίκαιο Ιώβ: «Ζώσε σαν πολεμιστής τη μέση σου» (Ιώβ 38:3). Όποιος είναι ζωσμένος, μπορεί να σταθεί καλά και να πολεμήσει αποτελεσματικά. Γι' αυτό κι εμείς πρέπει να ζωστούμε, γιατί μετά την έξοδό μας από τη ζωή αυτή θα συναντήσουμε εχθρούς. Θα συναντήσουμε το διάβολο και τις δυνάμεις του, που απειλούν και χτυπούν και πασχίζουν να θανατώσουν όσους σώθηκαν από τη νοητή Αίγυπτο και πέρασαν την Ερυθρά Θάλασσα του βίου. Ας μη φοβηθούμε, όμως. Οδηγό στην οδοιπορία μας και στρατηγό στον αγώνα μας δεν έχουμε το Μωυσή, μα τον ίδιο τον Χριστό. Ας προσέξουμε μόνο, να μάθουμε ό,τι έπαθαν οι Ισραηλίτες, που έπεσαν σε γογγυσμό και αγνωμοσύνη, που περιφρόνησαν την ποθητή γη της επαγγελίας. (Ψαλμ. 105:24). Αλλά πως την περιφρόνησαν, αφού τη θαύμαζαν και την επιθυμούσαν; Την περιφρόνησαν, γιατί έδειξαν μαλθακότητα και απροθυμία για αγώνα, γιατί δεν θέλησαν να μπουν σε κόπους. Ας προσέξουμε κι εμείς, μην τυχόν για τον ίδιο λόγο περιφρονήσουμε την ουράνια πατρίδα μας. Εκείνοι, πήραν από τη γη της επαγγελίας πελώρια σταφύλια, αλλά σ' εμάς προσφέρθηκε καρπός ουράνιος, το Άγιο Πνεύμα. Τον καιρό αυτό δεν τον έφερε ο Χάλεφ, ο γιος του Ιεφοννή, ούτε ο Ιησούς, ο γιος του Ναυή, αλλά ο Ιησούς, ο Υιός του αληθινού Θεού, ο Υιός του Πατέρα των οικτιρμών. Αυτός κατέβασε για μας από τα ουράνια καρπούς πνευματικούς. Αυτός έφερε στη γη υμνωδίες αγγελικές. Μας πρόσταξε να ψάλλουμε εδώ κάτω ό,τι ψάλλουν τα Χερουβίμ εκεί πάνω: «Άγιος, άγιος, άγιος Κύριος σαβαώθ...» (Ησ. 6:3). Μας δίδαξε τη ζωή των αγγέλων' γιατί όπως οι άγγελοι δεν έρχονται σε γάμο, έτσι κάνουν και όσοι χριστιανοί ασπάζονται τον παρθενικό βίο, που τον καθιέρωσε ο Χριστός' και όπως οι άγγελοι δεν πεθαίνουν, έτσι κι εμείς δεν γνωρίζουμε θάνατο, αφού τον κατάργησε ο Χριστός. Βλέπεις τους καρπούς της ουράνιας Ιερουσαλήμ; Και το πιο θαυμαστό είναι πως όλα ταύτα προσφέρθηκαν πριν από την εκπλήρωση των υποσχέσεων του Θεού, καθώς δεν κρίθηκε ακόμα ο πόλεμος. Οι Ισραηλίτες τότε μοχθούσαν και στη γη της επαγγελίας, ή μάλλον μοχθούσαν όταν δεν έκαναν υπακοή στις εντολές του Κυρίου. Όταν άκουγαν το Θεό, έβγαιναν άκοπα νικητές. Κυρίευαν τις πόλεις της Παλαιστίνης δίχως όπλα και μάχες, όπως έγινε λ.χ. με την Ιεριχώ, που την κυρίεψαν όχι πολεμώντας, αλλά μάλλον... χορεύοντας! Κι εμείς, όταν φτάσουμε στην ουράνια γη της επαγγελίας, δεν θα πολεμάμε πια. Ο αγώνας μας διαρκεί όσο βρισκόμαστε σε τούτη την έρημο, σε τούτη τη ζωή. Γιατί, όπως λέει ο απόστολος, «όποιος μπει στον τόπο όπου αναπαύεται ο Θεός, θα αναπαυθεί από τα έργα του, όπως ακριβώς κι Εκείνος από τα δικά του (μετά τη δημιουργία του κόσμου)» (Εβρ. 4:10).



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 83-85.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF