ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 23 Ιουλίου 2024

Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΥΛΩΡΩΝ, ΟΙ ΤΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΟΟΥΝΤΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΣΕΒΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ



Πολὺς λόγος γίνεται γιὰ τὸ ἐνδεχόμενο ἀπαγόρευσης εἰσόδου στοὺς ναούς, πολιτικῶν ποὺ ἐξέπεσαν τῆς χριστιανικῆς ἰδιότητας, ἐπιλέγοντας νὰ πολιτευθοῦν στὸ δημόσιο βίο ἀντίθετα μὲ τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. Πολιτικοὶ καὶ δημοσιογράφοι, καταδικάζουν ἐνδεχόμενη ἀπαγόρευση εἰσόδου στὸ Ναό, ἀγνοῶντας οἱ ἴδιοι, βασικὲς ἀρχὲς τῆς χριστιανικῆς πίστης. Φυσικὰ ἡ Ἐκκλησία διδάσκει τὴν ἀγάπη, ἀλλὰ ἀγάπη δὲν σημαίνει κατάργηση κάθε κανόνα, ἀκόμα καὶ τῆς ἴδιας τῆς διδασκαλίας της.


Ἐκκλησία ἔχει θεσπίσει εἰδικὴ κατηγορία κατώτερου κλήρου, τοὺς πυλωροὺς (ἢ θυρωρούς), οἱ ὁποῖοι διακονοῦν στὴν εἴσοδο τοῦ ναοῦ, προκειμένου «νὰ μὴν εἰσέλθει κανένας ἀμύητος στὴ θεία Λειτουργία» [1]. Ὁ θεσμὸς τῶν... πυλωρῶν ἀναφέρεται στὶς Ἀποστολικὲς Διαταγὲς [2] καὶ συμπεριλαμβάνεται στοὺς Ἱεροὺς Κανόνες [3]. Τὴν προσοχὴ τῶν πυλωρῶν καλεῖ ὁ διάκονος στὴ Θ. Λειτουργία πρὶν τὴν ἀπαγγελία τοῦ συμβόλου τῆς Πίστεως, μὲ τὴν ἐκφώνηση «Τὰς θύρας, τὰς θύρας· ἐν σοφὶᾳ πρόσχωμεν [4]».


πομένως, ἡ Ἐκκλησία δὲν εἶναι χῶρος ποὺ εἰσέρχεται ὅποιος θέλει ἀπροϋπόθετα. Μάλιστα ἡ ἀρχιτεκτονικὴ τῶν ναῶν περιλαμβάνει τὸν προνάρθηκα, τὸ νάρθηκα, τὸν κυρίως ναό, τὸ ἱερὸ βῆμα, θέτοντας προϋποθέσεις γιὰ τὴν εἴσοδο σὲ κάθε στάδιο.


«Κατὰ τοὺς πρώτους αἰῶνας, σ’ ὅσους ἁμάρταναν θανάσιμα, ἡ Ἐκκλησία γιὰ νὰ σώσει τὶς ψυχές τους, παιδαγωγικά, τοὺς ἔβαζε βαριὰ ἐπιτίμια καὶ κανόνες. Αὐτοὶ ἦσαν οἱ "μετανοοῦντες" καὶ ἐχωρίζοντο σὲ διάφορες κατηγορίες, ποὺ ἦσαν οἱ ἑξῆς: Οἱ ἀφορισμένοι [5], οἱ προσκλαίοντες καὶ χειμαζόμενοι [6], οἱ ὑποπίπτοντες [7], οἱ συνιστάμενοι [8].» [9]


Aν καὶ σήμερα δὲν τηροῦνται αὐτὲς οἱ διαβαθμίσεις, μπορεῖ τοὐλάχιστον ὁ καθένας, ἂν ἐπιθυμεῖ ὄντως τὴ σωτηρία του ὥστε νὰ ἀξιολογεῖ αὐστηρὰ τὸν ἑαυτό του, νὰ αὐτοενταχθεῖ μὲ ἐντιμότητα στοὺς κατ’ οἰκονομία παρευρισκόμενους, ὥστε νὰ μὴν ξεθαρρεύει ὅτι ἀξίζει κάτι ἢ νὰ παρατηρεῖ τοὺς ἄλλους παρευρισκομένους, νὰ κουβεντιάζει κ.λπ.


Γιὰ τοὺς μὴ βαπτισμένους παρατηρητές, δὲν ἐπιτρέπεται ἡ παρουσία στὸ μυστήριο τῆς Θ. Λειτουργίας μετά τά κατηχούμενα. Οἱ Ἱεροὶ Κανόνες ἀπαγορεύουν πλήρως τὴν συμμετοχὴ αἱρετικῶν στὴν κοινὴ προσευχή. Αἱρετικοὶ δὲν εἶναι μόνο ὅσοι ἔχουν ἐνταχθεῖ σὲ μία αἱρετικὴ ὁμολογία, ἀλλὰ καὶ ἐκεῖνοι ἐκ τῶν Ὀρθοδόξων ποὺ διαστρέφουν τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, ὅπως θέλουν οἱ ἴδιοι νὰ εἶναι.


ποιος δημοσίως ὑποστηρίζει ὅτι ἡ ἀρσενοκοιτία δὲν εἶναι ἁμαρτία, ἔρχεται σὲ εὐθεῖα ἀντίθεση μὲ τὴ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἄρα εἶναι αἱρετικός. Βεβαίως εἶναι ἐλεύθερος νὰ πιστεύει ὅ,τι θέλει. Γιατί, ὅμως, ἀπαιτεῖ ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία νὰ τὸν δέχεται, ὅταν ἐκεῖνος δὲν ἀποδέχεται τὴ διδασκαλία της; Ἂν κάποιος νομίζει ὅτι γνωρίζει καλύτερα τὰ θεολογικὰ ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή, τοὺς Ἁγίους Πατέρες, τὴ δισχιλιετή ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας, σημαίνει ὅτι ἔχει φθάσει σὲ τέτοια σημεῖα ὑπερηφανείας, ὥστε καὶ ἡ λέξη «αἱρετικὸς» νὰ εἶναι μικρὴ γιὰ νὰ περιγράψει τὸ πρόβλημα. Τί νὰ τὴν κάνει, ἄλλωστε, τὴν Ἐκκλησία, ἀφοῦ μόνος του ἔχει «δικαιωθεῖ»;


Ποιός ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ κατηγοροῦν τὴν Ἐκκλησία γιὰ «ρητορικὴ μίσους» θὰ συγχωροῦσε ἐκεῖνον ποὺ τὸν ἔβλαψε καὶ τὸν ἀδίκησε, μὲ μόνη τὴ δήλωση μετανοίας του; Ἡ Ἐκκλησία ἀναμένει κάθε ἁμαρτωλό, ἀκόμα καὶ ἐκεῖνον ποὺ τὸ κοινὸ περὶ δικαίου αἴσθημα, δὲν ἀνέχεται νὰ συγχωρήσει. Ἀλλὰ ὅσοι ζοῦν στὸ ψέμα καὶ στὴν αὐτοδικαίωση, δὲν θέλουν νὰ κατανοήσουν τὶς εὐκαιρίες ποὺ τοὺς δίνονται, ἀκόμα καὶ τὶς παιδαγωγικές.


Ἐκκλησία εἶναι τόπος μετανοημένων ἁμαρτωλῶν. Ὅταν διαστρέφεται ἡ ἔννοια τῆς ἁμαρτίας, πῶς θὰ μετανοήσει ὁ ἄνθρωπος; Δυστυχῶς, μοντέρνοι ἱεροκήρυκες ἐδῶ καὶ δεκαετίες κηρύττουν τὴν ἐκμηδένιση τῆς ἁμαρτίας καὶ τὴν ἀποβολὴ τῶν ἐνοχῶν! Ἂν δὲν ὑπῆρχαν αὐτὲς οἱ σωτήριες ἐνοχές, ποὺ ὁδηγοῦν στὴ συντριβή, στὴν ἐξομολόγηση καὶ στὰ ἔργα μετανοίας, θὰ παρέμεναν ὅλοι ἀμετανόητοι. Αὐτὸ ποὺ οἱ ἀκατήχητοι ἄνθρωποι υἱοθέτησαν στὴ ζωή τους γιὰ νὰ φιμώσουν τὴ συνείδησή τους, τὸ ἔφεραν καμουφλαρισμένο μὲ θεολογικὰ καρυκεύματα οἱ μοντέρνοι θεολόγοι, οἱ κήρυκες τῆς ἀμετανοησίας καὶ τῆς αὐτοπεποίθησης.


Ἐκκλησία ἀγαπάει καὶ γι’ αὐτὸ παιδαγωγεῖ. Δὲν κάνει δημόσιες σχέσεις, ἀλλὰ θεραπεύει χρησιμοποιῶντας ἐνίοτε πικρὰ φάρμακα καὶ ἐπίπονες χειρουργικὲς ἐπεμβάσεις. Τὰ ἐπιτίμια ἔχουν θεραπευτικὸ σκοπό, ὥστε νὰ μὴν ἀφεθεῖ ἀσύδοτος ὁ χριστιανὸς καὶ χάσει τὴν ψυχή του. Τί θὰ ὠφελήσει τὸν ἄνθρωπο νὰ εἰσέλθει στὸ ναό, ἂν ἀποκλειστεῖ ἀπὸ τὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν;


ἀπουσία ἐπιτιμίων στοὺς βαπτισμένους πολιτικοὺς γιὰ ὅλες τὶς ἀντιχριστιανικὲς πολιτικὲς τῶν τελευταίων δεκαετιῶν, ἀποδείχθηκε ὅτι ὁδήγησε σὲ πνευματικὴ ἀναισθησία, ὥστε νὰ μὴν ἔχουν καμία αἴσθηση τῆς σοβαρότητας τῆς πτώσης νὰ ψηφίζουν νόμους ἐνάντια στὴ διδασκαλία τοῦ Θεοῦ. Μήπως, ὅμως, θὰ πρέπει νὰ σκεφτοῦν καὶ οἱ χριστιανοὶ ποὺ ἔδωσαν σὲ αὐτοὺς τοὺς πολιτικοὺς τὴ δυνατότητα νὰ ἀποφασίζουν γιὰ ἐμᾶς, ἐνῷ ἔχουν ἀποδείξει ὅτι πολιτεύονται συστηματικὰ ἐνάντια στὸ Εὐαγγέλιο, ὅτι καὶ ἐκεῖνοι ἔχουν τὴν ἴδια πνευματικὴ εὐθύνη;



*Άρθρο του Χαράλαμπου Ανδράλη, Δικηγόρου


[1] Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΥ, Ὁ Κλῆρος καὶ ὁ λαὸς https://parembasis.gr/index.php/el/menu-teyxos-167/1220-2010-167-17
[2] Ἀποστολικὲς Διαταγὲς III, 11, 1-3119
[3] Πχ. Οἱ θυρωροὶ δὲν πρέπει ἐν καὶρῷ Θείας Λειτουργίας νὰ ἐγκαταλείπουν τὶς θύρες τῶν Κατηχουμένων καὶ νὰ σχολάζουν στὴν προσευχὴ (43ος τῆς ἐν Λαοδικείᾳ).
[4] «Ἡ προτροπὴ αὐτὴ τοῦ διακόνου ἀπευθύνεται πρωτίστως στοὺς πυλωροὺς ποὺ στέκονται δίπλα στὶς θύρες τοῦ ναοῦ, καὶ τοὺς ἐφιστᾶ τὴν προσοχὴ ὥστε νὰ μὴν ἐπιτρέψουν τὴν εἴσοδο σὲ κάποιον ἀβάπτιστο καὶ ἀμύητο. Κι αὐτὸ προκειμένου νὰ ἀπαγγελθεῖ τὸ «Σύμβολο τῆς πίστεως», τὸ ὁποῖο κρατοῦνταν μυστικὸ γιὰ ἀρκετὸ χρόνο ἀκόμη καὶ ἀπὸ τοὺς κατηχούμενους» (Ἡ Θεία Λειτουργία Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, ἐκδόσεις Ὁ Σωτήρ, Π. Ν. Τρεμπέλας)
[5] Στοὺς ὁποίους ἀπαγορευόταν ἡ εἴσοδος στὸ Ναό.
[6] Ἐπρόκειτο γιὰ χριστιανοὺς μὲ θανάσιμα ἁμαρτήματα, ποὺ παρέμεναν ἔξω ἀπὸ τὸν ναό, στὸ ὕπαιθρο, χειμῶνα-καλοκαίρι (μὲ χιόνια, μὲ βροχές, μὲ κρύο, μὲ χαλάζι ἢ μὲ πολλὴ ζέστη), καὶ ζητοῦσαν ἀπὸ τοὺς εἰσερχομένους χριστιανούς, μὲ πολλὰ δάκρυα, γονατιστοί, νὰ προσευχηθοῦν νὰ τοὺς συγχωρήσει ὁ Θεός. Δὲν ἔπαιρναν οὔτε Ἀντίδωρο.
[7] Οἱ «ὑποπίπτοντες» ἦσαν συνεχῶς γονατιστοὶ μέσα στὸν ναό, ἀκόμη καὶ τὶς Κυριακές. Λόγῳ τοῦ πλήθους τῶν ἁμαρτημάτων τους ἐδέχοντο μόνο την εὐλογία τοῦ ἐπισκόπου -ἂν ὑπῆρχε- ἢ τοῦ ἱερέως ποὺ λειτουργοῦσε, καὶ ἀναχωροῦσαν μαζὶ μὲ τοὺς Κατηχουμένους ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία.
[8] Συνιστάμενοι εἶναι σήμερα οἱ περισσότεροι χριστιανοὶ ποὺ ἔχουν κανόνα νὰ μὴν κοινωνοῦν. Συμμετέχουν στὴν Θεία Λειτουργία μέχρι τὸ τέλος καὶ παίρνουν μόνο Ἀντίδωρο.
[9] ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ Τοῦ Πρωτοπρ. Στεφάνου Κ. Ἀναγνωστοπούλου *Εκ του ιστολογίου «orthodoxia-ellhnismos.gr» της 22.3.2024. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF