ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024

ΤΑ ΚΑΚΟΜΑΘΗΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ WAKE CULTURE




Διάβαζα τις προάλλες την ανάρτηση σε ένα κοινωνικό δίκτυο, ενός πανεπιστημιακού διδάσκοντα σε περιφερειακό ανώτατο ίδρυμα της χώρας. Στην ανάρτηση αυτή, καλούσε (ποιους άραγε;) στον αγώνα για την «από-αποικιοποίηση» της ελληνικής τέχνης και ιστορίας. Ομολογώ πως για μια στιγμή σκιάχτηκα και πιάνομαι αδιάβαστος για το αποικιοκρατικό της πατρίδας μας. Σε λίγο συνήλθα κι αποφάσισα να διασαφηνίσω τι εννοούσε «ο μαιτρ των γραμμάτωνε και των επιστημώνε».


του Δημήτρη Τριανταφυλλίδη


Όπως ήταν φυσικό, το μυαλό μου πήγε κατευθείαν στις πόλεις αποικίες που δημιούργησαν οι μακρινοί μας πρόγονοι στην Ιωνία, τη Νότια Ιταλία, στον Κιμμέριο Βόσπορο και στις ακτές της Υπερκαυκασίας. Όσο κι αν προσπάθησα, δεν κατάφερα να δω κάτι επιλήψιμο στην προσωκρατική φιλοσοφία και τις υπόλοιπες επιστήμες, όποτε αθώωσα τον Θαλή, τον Αναξίμανδρο, τον Αναξιμένη, τον Πυθαγόρα, τον Ξενοφάνη, τον Ηράκλειτο, τον Παρμενίδη και τον Ζήνωνα τον Ελεάτη.


Ένας αναστεναγμός ανακούφισης βγήκε από τα στήθη μου, γιατί γνωρίζω καλά πως ο Πλάτων δεν έχει την ίδια τύχη, αφού οι εκπρόσωποι της «κουλτούρας της αφύπνισης» τον θεωρούν λευκή τοξική αρρενωπότητα και υπεύθυνο για μύρια όσα δεινά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Για τον Αριστοτέλη, ούτε λέξη, αφού είχε το θράσος να χαρακτηρίσει τους δούλους ως «ομιλούντα εργαλεία».


Ας μην το παρατραβήξουμε, όμως, το θέμα και προχωρήσουμε σε μεταγενέστερες εποχές γιατί μαζί με τον Σαίξπηρ θα την πληρώσουν και οι δικοί μας, όπως ο Κοραής και άλλοι διανοητές που διέπρεψαν στις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού. Μεταφερμένη μηχανιστικά, μιμητικά, πιθηκίζοντας, η Woke Culture έχει κάνει την εμφάνισή της και στη χώρα μας. Σκηνοθέτες αλλοιώνουν το γράμμα και την ουσία των έργων «προσαρμόζοντας» διάφορους χαρακτήρες στις απαιτήσεις των καιρών ή μήπως του συρμού;


Σε ελληνικά ΑΕΙ δημιουργούνται διάφορα τμήματα (μεταπτυχιακά κυρίως) με νεφελώδεις και συχνά αντιεπιστημονικούς στόχους προκειμένου να υπηρετήσουν την ιδεολογία που διεκδικεί να πάρει τη θέση των δύο φρικτών ολοκληρωτισμών του 20ού αιώνα. Από κοντά, βέβαια, και διάφορα ιδρύματα της ελληνικής ολιγαρχίας, η οποία βασανιζόμενη από τα βαλκανικά της συμπλέγματα, θεωρεί πως έτσι θα βρεθεί στην πρωτοπορία της αλλαγής.


Ώρες, ώρες αναρωτιέμαι πόθεν αυτή η αλαζονεία να θέλουν να μας «αφυπνίσουν», θεωρούν πως κοιμόμαστε τον ύπνο του δικαίου, πως δεν αντιλαμβανόμαστε τις αλλαγές που συντελούνται στην κοινωνία, στις επιστήμες και στην τεχνολογία; Η δυτική κοινωνία έχει κάνει πολλά, μεγάλα και σοβαρά βήματα ως προς την ισονομία και την ισηγορία των μελών της. Πέραν αυτού με προσπάθειες πολλών, αλλού γρήγορα κι αλλού με πιο βραδείς ρυθμούς, περιορίστηκε η αυθάδεια, το μίσος και ο αποκλεισμός στον δημόσιο χώρο. Μπορούν να γίνουν κι άλλα προς αυτή την κατεύθυνση; Αναμφίβολα ναι. Και θα γίνουν. Όχι, όμως, υπό την απειλή του εξοστρακισμού και της ηθικής απαξίωσης εκείνων που δεν συμφωνούν με τη νέα σέχτα της Woke Culture.


Αν κάτι μας έχει κουράσει πολύ, βαριά κληρονομιά του 20ού αιώνα, δεν είναι άλλο από τα ιερατεία - κατόχους της μίας, μοναδικής και απόλυτης αλήθειας, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να ζουν όλα τα μέλη της κοινωνίας.


Εξάλλου, η νέα σέχτα δοκιμάστηκε στα δύσκολα και βρέθηκε ελλιποβαρής, ιδίως μπροστά στις μεγάλες γεωπολιτικές αναταράξεις και προκλήσεις, όπου μετά χαρά τάχθηκε όχι με το μέρος των θυμάτων, αλλά των θυτών. Ας μην απορείς αναγνώστη, στόχος τους δεν είναι να «αφυπνίσουν» τον κοσμάκη, αλλά να διατρανώσουν το μίσος τους κατά του δυτικού πολιτισμού. Εξελιγμένη μορφή της μετάλλαξης παλαιότερων αριστερίστικων κινημάτων, φιλοδοξεί να κυριαρχήσει ιδεολογικά. Προς το παρόν βρίσκει ευήκοα ώτα σε κύκλους καλλιτεχνών και πανεπιστημιακών.


Οι δυνάμεις τους θα μετρηθούν, όμως, όταν θα έρθουν σε αντιπαράθεση με την κοινωνία στο σύνολο της, πράγμα που δεν θα αργήσει να γίνει με τη μία ή την άλλη μορφή. Ένα πράγμα δεν υπολόγισαν τα μέλη της σέχτας, όπως κατέρρευσαν και κονιορτοποιήθηκαν οι προπάτορες τους ολοκληρωτισμοί, το ίδιο θα συμβεί και με αυτούς, εφόσον εγγενής ιδιότητα του ανθρώπου είναι η αναζήτηση του νοήματος και την επιδίωξη της ελευθερίας στην επιλογή. Τα δύο τελευταία δεν πολυαπασχολούν τα κακομαθημένα παιδιά της Woke Culture, ίσως γιατί στα εύτακτα μεσοαστικά προάστια όπου ζουν τους απασχολεί ο νέος «σκοπός του κινήματος», δηλαδή να γίνουν τα ξυπνητήρια της ανθρωπότητας.


Τους προτείνω απλά να γυρίσουν πλευρό και να συνεχίσουν να ζουν το όνειρο των παππούδων τους που έκαψαν τα μυαλά τους με LSD την περίοδο που μεσουρανούσαν οι χίπις και η ψυχεδέλεια. Μόνο που από τότε έχει κυλήσει πολύ νερό στ’ αυλάκι. *Εκ του ιστολογίου «liberal.gr» της 16.1.2024. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF