ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020

''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' (ΜΕΡΟΣ 6ον)



 Απόστολος Μακράκης (1831-1905)

Ο κοσμοκαλόγερος της λογοτεχνίας μας 
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης 
απορρίπτει τον μακρακισμό 
με την οργίλη αποστροφή: 
"Τί καινοτομίαι, τί ξενισμοί, 
τί λεσχηνείαι είναι αυτά; 
Προτεστάνται είμεθα υμείς εδώ;"

Το βιογραφικό βιβλίο του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών, υπό τον τίτλο ''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' Τόμος Α', αναφέρεται σε μία μεγάλη, πνευματική προσωπικότητα των καιρών μας, που κόσμισε θεάρεστα το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων από το 1924, έως σήμερα.

Επιλέξαμε -αποσπασματικά και μόνο- να μεταφέρουμε κάποιες παραθέσεις του βιβλίου, προς πνευματική ωφέλεια ημών και των αναγνωστών μας, χωρίς να αλλοιώνεται ή και να παρερμηνεύεται ο σκοπός και το πνεύμα του συγγράμματος. Αντί ημετέρων σχολίων, καταγράφουμε από τον πρόλογο της έκδοσης, τα λόγια του κ. Ιωάννη Πολέμη, καθηγητή Βυζαντινής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μας εισάγει στην ορθόδοξη πνευματικότητα του σύγχρονου αυτού ομολογητή της Εκκλησίας μας.

''Στην εκατόχρονη μαρτυρική πορεία του το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων δεν αναζωογόνησε μόνο το τοπίο της καθόλου ορθοδοξίας, τόσο στην χώρα μας όσο και στην αλλοδαπή, αλλά ανέδειξε και μαρτυρικές και ομολογιακές μορφές, εφάμιλλες των παλαιών πατέρων, που αγωνίσθηκαν τον αγώνα τον καλό υπέρ της πατρώας πίστεως. Ανάμεσά τους αναμφίβολα ξεχωρίζει ο Μαγνησίας Χρυσόστομος, του οποίου την βιογράφηση ανέλαβε με ζήλο και ευσυνειδησία ο θεοφιλέστατος επίσκοπος ΓΟΧ Γαρδικίου κ. Κλήμης.

Πρόκειται για μία απόλυτα τεκμηριωμένη και αξιόπιστη εργασία, η οποία με γλαφυρότητα αποτυπώνει τον βίο ενός ομολογητού των ημερών μας. Σε κάθε σελίδα του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να οσφρανθεί το πολύτιμο μύρο της αγίας πίστεώς μας, το οποίο τόσο γενναιόδωρα σκόρπισε στο πέρασμά του από την εφήμερη τούτη ζωή ο Χρυσόστομος Νασλίμης.

Ο θεοφιλέστατος Γαρδικίου προβάλλει τον ταπεινό ομολογητή επίσκοπο Μαγνησίας ως πρότυπο αγωνιστού και για τις ημέρες μας και για τους σκοτεινούς καιρούς που έρχονται. Είθε ο Κύριος να τον αξιώσει να μας δώσει σύντομα και τον δεύτερο τόμο της βιογραφίας αυτής, η οποία ίσως λειτουργήσει και ως παρότρυνση σε άλλους ερευνητές να καταγράψουν την αγία βιοτή και άλλων μορφών της αγωνιζομένης ορθοδοξίας.

Κάποιοι πρέπει να διασώσουν όποια στοιχεία υπάρχουν ακόμη για τον παπα-Γιάννη Φλώρο, τον παπα-Ευγένιο Λεμονή, τον Κυκλάδων Παρθένιο, τον Φυλής Κυπριανό και τόσους άλλους. Έτσι θα δημιουργηθεί σταδιακά ο νέος Συναξαριστής της πραγματικής ορθοδοξίας και της γνήσιας αγιότητος στον ταραγμένο εικοστό αιώνα''.



ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




Η.4. Το ζήτημα της συνεχούς Θ. Μεταλήψεως


Ο συγγραφέας μας (π.Χρ.Ν.) γράφει εν συνεχεία, ότι ο Μακράκης και οι οπαδοί του κατηγορήθησαν για πέντε άλλα ζητήματα, ήτοι για κακοδοξίες περί συστάσεως του ανθρώπου (''τρισύνθετον''), περί της ψυχής του Ιησού, περί Εξομολογήσεως, περί Θείας Κοινωνίας και περί Μνημονεύσεως. Από αυτά, διευκρινίζει ότι ενασχολείται με τα δύο πρώτα ως σοβαρότατα, για την απόδειξη της δεινής πτώσεως του ταλαιπώρου εκείνου ανθρώπου13.


Πριν όμως να παρακολουθήσουμε την ενδιαφέρουσα κριτική ανάλυση περί των βασικών κακοδοξιών του Μακράκη, σύμφωνα με την αναίρεση που πραγματοποιεί ο βιογραφούμενός μας, θεωρούμε καλό και αναγκαίο να κάνουμε αναφορά στο περί Θείας Κοινωνίας θέμα, στο οποίο υπάρχει ακόμη και σήμερα μία εμμονή, χωρίς ίσως να είναι καλώς και επαρκώς εξηγημένο το θέμα της αναφοράς του Μακράκη εν σχέσει προς αυτό.


Ο επίσης επικριτικώς τοποθετηθείς στην ίδια εκείνη εποχή εναντίον του Μακράκη προαναφερθείς Μοναχός Αντώνιος Μουστάκας από το Άγιον Όρος, αναφέρει σε σχετικό άρθρο του14, ότι ο Σύλλογος του Μακράκη ''Ιωάννης ο Βαπτιστής'' εις αντιμετώπισιν των επικρίσεων κατά του ιδρυτού αυτού Απ. Μακράκη, δημοσίευσε βιογραφία του, μέσω της οποία υποστήριζε ότι ο Μακράκης ήταν κατά πάντα Ορθόοξος, αλλά διώχθηκε αδίκως μόνον διότι δίδασκε περί της συνεχούς Θείας Μεταλήψεως. Όμως, κατά τον π. Αντώνιο, τούτο αποτελεί ''θόλωμα των νερών''. Γι' αυτό και αποτεινόμενος προς τους Μακρακιστές, αναφωνεί:


''Όχι, κύριοι΄ μη ψεύδεσθε! Διότι ο Μακράκης δεν κατεδικάσθη υπό της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου διά την διδασκαλίαν του περί της συνεχούς Μεταλήψεως''14. Και συνεχίζει: ''Διότι περί της υποθέσεως ταύτης εάν γνωρίζη πας Χριστιανός έχων στοιχειώδη μόνον γνώσιν περί της πίστεώς του, ότι η συνεχής Μετάληψις είναι παράδοσις ιερά και θεσμός της Εκκλησίας από συστάσεως αυτής, αρχήν έχων εκ του 9ου Κανόνος των Αγίων Αποστόλων, συνιστώμενος υπό του 96ου Κανόνος της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου, του 2ου της εν Αντιοχεία, και υπό πλείστων κατά μέρος Αγίων Πατέρων...


Δεν κατεδιώχθη λοιπόν ούτε κατεδικάσθη διά τα αιρετικά του φρονήματα, του Τρισυνθέτου, περί της ατελείας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού προ το εν Ιορδάνη Βαπτίσματος αυτού, διά την παραφροσύνην του και το υβρεολόγιον προς πάντας τους Αγίους Πατέρας και διά την κατάργησιν του Μυστηρίου της Εξομολογήσεως΄


διότι εδίδασκε τους οπαδούς του ''να κοινωνώσι κατά πάσαν Κυριακήν (αφού την προηγουμένην φάγωσιν έως διαρρήξεως, εφόσον νηστείαν δεν παρεδέχετο), εξομολογούμενοι αλλήλοις τα παραπτώματα αυτών δημοσία λαικοί προς λαικούς, ή κληρικοί προς κληρικούς, και τανάπαλιν'', καθ' α βεβαιοί η φέρουσα αριθμόν 2496 και ημερομηνίαν 21 Δεκεμβρίου 1878 Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος''15.


Άρα λοιπόν ο Μακράκης ψέγεται όχι διότι ήταν υπέρ της συνεχούς Μεταλήψεως, αλλά διότι περιφρονούσε πλήρως την προετοιμασία και διά σωματικής νηστείας το κατά δύναμιν προ της Θ. Κοινωνίας, με την απολυτότητα και αυτοπεποίθηση που τον χαρακτήριζε.


Και επίσης, προέτρεπε ταυτόχρονα σε νέου είδους εξομολόγηση αμαρτιών εις κατάργησιν του Μυστηρίου της Εξομολογήσεως. Αν και -ως γνωστόν- εκτός από τις περιόδους νηστείας, ''ευχαριστιακή νηστεία'' πριν από την Θ. Κοινωνία δεν είναι αυστηρά καθορισμένη από την Κανονική παράδοση της Εκκλησίας, όμως η όλη ασκητική - εγκρατική αγωγή του Ορθοδόξου Ήθους της Εκκλησίας μας,


εν όψει μάλιστα του φρικτού Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, απαιτεί την από πλευράς ανθρώπου - Λειτουργού του Μυστηρίου ή απλού πιστού - νηστευτική προσέγγιση συμμετοχής στο Μυστήριο της Κοινωνίας και Αγάπης του Θεού. 


Μακρακισμός λοιπόν επί του σημείου τούτου (αν βέβαια είναι επιτρεπτό και νόμιμο να διαχωρίζεται ένα σύνθετο φαινόμενο κακοδοξίας και πλάνης σε επί μέρους ξεχωριστές περιοχές και από αυτές να χαρακτηρίζεται το όλον), σημαίνει θεσμοποίηση/επιβολή καταργήσεως της Νηστείας προ της Θείας Κοινωνίας,


όπως και της Μυστηριακής Εξομολογήσεως, και όχι βεβαίως συνεχή μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων με κατά δύναμιν εγκράτεια και νηστεία, κατόπιν ρυθμίσεως του θέματος με τον Πνευματικό πατέρα εκάστου, εντός των εκκλησιαστικών πλαισίων και θεσμίων της Ορθοδόξου Παραδόσεώς μας.



13. ''Αι πλάναι...'' (δ'), στην Εφημερ. ''Η Φωνή της Ορθοδοξίας'', αρ. φ. 64/6.9.1937, σελ. 1.

14. ''Ιδού ποίος ήτο ο Μακράκης'' (α'), στην Εφημερ. ''Η Φωνή της Ορθοδοξίας'', αρ. φ. 77/6.12.1937, σελ. 4.

15''Ιδού ποίος ήτο ο Μακράκης'' (α'), στην Εφημερ. ''Η Φωνή της Ορθοδοξίας'', αρ. φ. 78/13.12.1937, σελ. 4.15. 




Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά αποσπασμάτων από το βιβλίο του 
Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος 
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών 
''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) 
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'', 
τόμος Α', σελ. 201-204, Αθήνα 2019.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF