ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2020

ΠΑΓΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΟΚΧΟΛΜΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 1930



Μητροπολίτης Θυατείρων Γερμανός Στρηνόπουλος
(1872-1951)



Ο τίτλος της ετικέτας της ανάρτησης ''Και είδον άλλο θηρίον αναβαίνον εκ της γης και είχε κέρατα δύο, όμοια αρνίω και ελάλει ως δράκων'' είναι καθόλα ενδεικτικός των ψευδοπροφητών της λεγομένης Οικουμενικής Κίνησης ή Παναίρεσης των Εσχάτων, που με την ανατολή του 20ού αιώνα ανεδύθησαν ίνα ''λαλούν διεστραμμένα''. Πρόκειται για μια σειρά επιστολών, ανακοινώσεων, εγκυκλίων και γενικότερα συγγραμμάτων τους, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο προάγουν τον διαχριστιανικό συγκρητισμό, αλλοιώνουν, μετασχηματίζουν και εγκαθιστούν έναν κάλπικο, πλαστό και απομιμητικό ''χριστιανισμό'', που απευθύνεται σε μάζες, γιατι ο ίδιος ο Οικουμενισμός διατίθεται σε οικουμενική, πλατιά, λαική κατανάλωση! Σε αυτούς τους ψευδοπροφήτες κατά την ''Αποκάλυψη'' του Ευαγγελιστή Ιωάννη αναφέρεται ο νέος ''Φάκελλος'' που ανοίγουμε υπό τον εμφανή, αυτοδίκαια διεκδικητικό και εμφατικό τίτλο ''Και είδον άλλο θηρίον αναβαίνον εκ της γης και είχε κέρατα δύο, όμοια αρνίω και ελάλει ως δράκων''! Σε αυτόν θα παρελάσουν όλοι οι θιασώτες της Εωσφορικής Κίνησης, αρχής γενομένης από τον πρωτοπόρο και πρωταγωνιστή του Οικουμενιστικού Θιάσου, τον Τεκτονικό μοιχεπιβάτη του Οικουμενικού Θρόνου, Μελέτιο Μεταξάκη. Τα γραπτά που συλλέξαμε, προέρχονται εκ του Τύπου -κυρίως του Εκκλησιαστικού- ημερησίου και περιοδικού και τα δημοσιεύουμε αυτούσια κάθε φορά, χωρίς σχολιασμούς και επικρίσεις. Ο κάθε καλοπροαίρετος αναγνώστης θα δύναται να συνειδητοποιήσει και να κατανοήσει την πτώση και την έκπτωση των Οικουμενιστών από τα ίδια τους τα κείμενα, ακολουθώντας την επιταγή του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου: ''Ει που την ευσέβειαν παραβλαπτομένην ίδοις, μη προτίμα την ομόνοιαν της αληθείας, αλλ' ίστασο γενναίως έως θανάτου… την αλήθειαν μηδαμού προδιδούς''. P.G. 60, 611. Εύχεσθε!




ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ





Μέρος 14ον



Παγχριστιανικόν Συνέδριον


Στοκχόλμη (19-30 Αυγούστου 1925)


 

...Εις το δεύτερον μέρος εκτίθεται ο τρόπος μελέτης και αντιμετωπίσεως των βιομηχανικών, κοινωνικών, πολιτικών και διεθνών ζητημάτων, και τονίζεται ιδίως ο παράγων της ανθρωπίνης προσωπικότητος.


Το τρίτον μέρος αποτελεί μάλλον την κατακλείδα του όλου διαγγέλματος. Ενταύθα αναγνωρίζεται η ανάγκη της διαπαιδαγαγήσεως των ατόμων και των Εκκλησιών ''διά μελέτης, συνεδρίου και προσευχής''.


Παρατίθενται αι τάξεις των ανθρώπων, προς ους απευθύνεται το διάγγελμα τούτο: πάντες οι Χριστιανοί, οι νέοι όλων των χωρών, οι ερευνηταί της αληθείας και οι εργάται του κόσμου.


Το οικουμενικόν ιδεώδες τίθεται διά μιας προτάσεως ως εξής: ''Ο κάθε άνθρωπος εν απολύτω αφοσιώσει προς την ιδίαν αυτού Εκκλησίαν ας επιζητή να έχη μίαν μερίδα εν τη ευρυτέρα ταύτη κοινωνία και συνεργασία των Χριστιανικών Εκκλησιών, των οποίων το Συνέδριον τούτο είναι μία υπόσχεσις και μία ασφάλεια''.


Εκτίθεται κατόπιν ο τρόπος συνεργασίας επί του αναληφθέντος έργου. Τέλος το διάγγελμα κατακλείεται διά των ακολούθων: ''Μόνον εφόσον γινώμεθα ενδοστρεφείς, δυνάμεθα να αποκτήσωμεν πραγματικήν ενότητα του πνεύματος και της ψυχής. Όσον πλησιάζομεν προς τον Σταυρωθέντα, επί τοσούτον ερχόμεθα πλησιέστερον ο εις προς τον άλλον υπό οιαδήποτε ποικίλα χρώματα και αν αντικατροπτίζηται το Φως του Κόσμου εν τη πίστει ημών...''


Αι θρησκευτικαί ακολουθίαι της ενάρξεως και της κατακλείδος του συνεδρίου ετελέσθησαν εις τον καθεδρικόν ναόν της Ουψάλης. Ιδιαίτεραι προσευχαί ελέγοντο και εις τας αιθούσας των συνεδριάσεων. 


Οι σύνεδροι την 19ην Αυγούστου 1925, ευθύς αμέσως μετά την εναρκτήριον ακολουθίαν εγένοντο δεκτοί υπό των βασιλέων της Σουηδίας. Επίσης έσχον την ευκαιρίαν να συμμετάσχωσιν εις φιλικάς συγκεντρώσεις, να επισκεφθώσι τα αξιοθέατα της πόλεως και να συμπροσευχηθώσι μετ' άλλων, παριστάμενοι εις ακολουθίας άλλων Εκκλησιών ή Ομολογιών.


Το συνέδριον προσέθεσεν εις τα ήδη υφιστάμενα τέσσαρα τμήματα εν τη κινήσει ΖΕ και πέμπτον ''των Εκκλησιών εν άλλαις περιοχαίς''. Προς συνέχισιν του αναληφθέντος έργου προέβη εις τον διορισμόν μιας Συνεχιστικής Επιτροπής εξ 70 μελών, εξ ης προήλθεν η Εκτελεστική Επιτροπή εκ 12 μελών. Εις την πρώτην εδόθησαν 12 και εις την δευτέραν 3 έδραι εις τους ορθοδόξους.


Τας τελευταίας κατείχον ο Θυατείρων Γερμανός, ο αρχιμ. Ιούλιος Σκριμπάν και ο πρωθ. Στέφανος Τσαγκώφ. (...) Μεταξύ των επιτευγμάτων της κινήσεως ταύτης, και ιδίως του Συνεδρίου της Στοκχόλμης, θεωρούνται τα εξής:


1. η επί το αυτό προσέλευσις ολοκλήρου σχεδόν του Χριστιανικού κόσμου, εκτός της ΡΚαθολικής Εκκλησίας. Οι εκπρόσωποι των Εκκλησιών διά πρώτην φοράν συνήρχοντο από κοινού διά μελέτην, συζήτησιν και πρσευχήν.


Αι Εκκλησίαι πλέον ελάμβανον την ευθύνην της Οικουμενικής Κινήσεως. Το συνέδριον της Στοκχόλμης υπήρξε το πρώτον συνέδριον ταύτης μορφής εις την Ιστορίαν της Εκλησίας και έδωκε το πρότυπον διά τα άλλα συνέδρια παρομοίας φύσεως,


2. το έργον της διεκκλησιαστικής βοηθείας και επανορθώσεως. Τούτον είχεν αρχίσει ενωρίς το 1919 και έκτοτε συνεχίζεται.


3. η συγγραφική παραγωγή επί της περιγραφικής εκκλησιολογίας και των προβλημάτων της καθόλου Οικουμενικής Κινήσεως.


4. η εκπαίδευσις και η θεολογική κίνησις. Τα μαθήματα της Ιστορίας της Οικουμενικής Κινήσεως και ευρύτερον του Οικουμενισμού ήρχισαν να διδάσκωνται εν Ζυρίχη, Γενεύη, Μαρβούργω, Αμερική και αλλού. Αφ' ετέρου ιδρύθη και μία επιτροπή προς συνεργασίαν μεταξύ των θεολόγων,


5. η ίδρυσις του Οικουμενικού Σεμιναρίου (Ινστιτούτου), το σημερινόν Οικουμενικόν Ινστιτούτον, εις ο εδίδαξαν και διδάσκουσι θεολόγοι και άλλοι επιστήμονες διεθνούς φήμης,


6. η ίδρυσις του Διεθνούς Χριστιανικού Κοινωνικού Ινστιτούτου (1926), το οποίον μετατράπη αργότερον εις το Τμήμα Σπουδών του ΠΣΕ,


7. η δράσις της Διεθνούς Επιτροπής Χριστιανικού Τύπου κατά το συνέδριον της Στοκχόλμης, εξ ης προήλθε το 1933 η εβδομαδιαία έκθεσις ''Παγκόσμιος Χριστιανικός Τύπος και Υπηρεσία Πληροφοριών'', μετέπειτα ''Οικουμενική Υπηρεσία Τύπου'' (International Christian Press kai Information Service, the Ecumenical Press Sernice),


8. H Ίδρυσις της Επιτροπής Νεολαίας (Youth Commission), ήτις διερυνθείσα μετέπειτα έλαβε την ονομασίαν της Οικουμενικής Επιτροπής Νεολαίας (Ecumenical Youth Commission).


Τέλος, από Ορθοδόξου πλευράς, είναι δυνατόν να επισημανθώσιν, εκτός των προαναφερθέντων, και άλλα τινά σημεία.


Άπασαι αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι εκτός των Πατριαρχείων Αντιοχείας και Μόσχας, είχον αποστείλει αντιπροσώπους εις Στοκχόλμην. Πρόεδρος της αντιπροσωπείας ταύτης ήτο ο πατριάρχης Αλεξανδρείας Φώτιος.


Παρέστησαν διά πρώτην και μόνην φοράν μέχρι σήμερον και πατριάρχαι εις συνέδριον της Οικουμενικής Κινήσεως, οι πατριάρχαι Αλεξανδρείας Φώτιος και Ιεροσολύμων Δαμιανός. Οι ορθόδοξοι παρήσαν εν τω συνεδρίω ως μία ομάς.


Ούτω παρείχετο εις αυτούς η ευκαιρία δι' ενδοορθοδόξους επαφάς και συνομιλίας, καθώς και δι' ανεπισήμους τοιαύτας μετ' εκπροσώπων άλλων Εκκλησιών, πράγμα όπερ γίνεται και αργότερον, καθ' άπαντα σχεδόν τα συνέδρια της Οικουμενικής Κινήσεως.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Εκ του βιβλίου του θεολόγου Βασιλείου Θ. Σταυρίδη
πρώην καθηγητή της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
 ''ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΕΩΣ'', 
έκδοση ''Πατριαρχικόν Ίδρυμα Πατερικών Μελετών'', 1984, σελ. 83-85.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF