ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2020

Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΣ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΟΤΗΤΟΣ



''Όσον είναι απαραίτητος στην φυσική γέννησι ο
σαρκικός πατέρας, τόσο επίσης αναγκαίος για την
Πνευματική Γέννησι είναι ο Πνευματικός Πατέρας΄
και όπως στην φυσική γέννησι έχουμε τρία στάδια:
την σύλληψι, την κυοφορία και τον τοκετό, έτσι
συμβαίνει και στην Πνευματική γέννησι. Γράφει
σχετικά ο Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος προς
 πνευματικό τέκνο του: ''Συνελάβομέν σε διά διδασκαλίας΄
 ωδινήσαμέν σε διά μετανοίας΄ απετέκομέν σε δι' υπομονής
πολλής και ωδινών και πόνων σφοδρών και καθημερινών
 δακρύων''. Όταν αναπτυχθή, Χάριτι Θεού, ο ισχυρός
δεσμός της Πνευματικής Συγγενείας, εκτός των άλλων
πολλών ωφελειών της ψυχής, ο αναγεννημένος πιστός
ασφαλίζεται πνευματικά. Η ένωσις εν Χριστώ με τον
Πνευματικό Πατέρα τον προφυλάσσει από πειρασμούς
και κινδύνους΄ αυτό είναι δυνατόν να το διαπιστώσουμε
 στους Βίους των Αγίων''.



''Η εργασία αυτή με τίτλο 
''Η Αναγκαιότης της Πνευματικής Πατρότητος'' 
εξεφωνήθη ως Πανηγυρικός Λόγος το έτος (1987) 
στην ειδική Εκδήλωσι 
''Ευχαριστήρια'': ''Εν έργω και λόγω τίμα τον Πατέρα σου'', 
την οποία διωργάνωσε 
η Ιερά Μονή των Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής
προς τιμήν του εορτάζοντος Πνευματικού αυτής Πατρός και Καθηγουμένου 
Σεβ. Μητροπολίτου Ωρωπού και Φυλής κ. Κυπριανού
Το κείμενο κυκλοφορεί για πρώτη φορά, βελτιωμένο, συμπληρωμένο και υπομνηματισμένο.
Εκ της σελ. 12 του βιβλίου 
''Λόγοι Περί Υπακοής'' 
από την σειρά Δ': ''Ορθόδοξες Μοναχικές Εμπειρίες''.



(Μέρος 1ον)



α.


Η αναγκαιότης της Πνευματικής Πατρότητος


Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα μας

και πολυσέβαστε Πνευματικέ μας Πατέρα΄


Έχω την ιδιαιτέραν τιμή και ευλογία για μία ακόμη φορά να εκπροσωπώ την Μοναστική μας Αδελφότητα στην ονομαστική εορτή Σας. Αν και αισθάνωμαι βαθειά, ότι δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος, για να Σας μεταφέρω τα αγαθά αισθήματα των πνευματικών Σας τέκνων και τις εγκάρδιες ευχές των, οφείλω να τους ευχαριστήσω για την εξαιρετική τιμή να μου αναθέσουν αυτήν την διακονία.


Και η τιμή είναι ιδιαιτέρως εξαιρετική, διότι εφέτος η ειδική Εκδήλωσις1, που οργανώνουμε για δώδεκάτη φορά από το το 1976, επί τη ονομαστική Σας εορτή, διευρύνεται με την ανάμνησι μιας άλλης μεγάλης επετείου΄ αποκτά διαστάσεις πνευματικές, που μόνο καρδιές ευγνώμονες είναι δυνατόν να τις προσεγγίσουν και μετανοήσουν, με την χάρι βεβαίως του Κυρίου μας.


Και φυλάξαμε με επιμέλεια αυτήν την πολύ σημαντική και ταυτόχρονα πολύ συγκινητική ανάμνησι, για να σας την προσφέρουμε ως ένα δώρο - έκπληξι σήμερα.


Είναι η δευτέρα έκπληξις μετά την πρώτη έκπληξι της εικοσιπενταετίας της Μονής μας΄ είναι η δευτέρα βαθυτάτη συγκίνησις μετά την πρώτη βαθυτάτη συγκίνησι που αισθανθήκαμε, όταν πριν από οκτώ μήνες διωργανώναμε τις εόρτιες εκδηλώσεις για τα εικοσιπέντε χρόνια, Χάριτι Θεού, της Αγιο - Κυπριανιτικής Αδελφότητός μας2.


Α' 


Δυσκολεύομαι πράγματι να προχωρήσω... Ενθυμούμαι την συγκλονιστική φράσι του Ιερού Αυγουστίνου, του φλογερού αυτού εραστού του θείου κάλλους: ''Μπροστά στο θείο φρικιώ (=αισθάνομαι δέος) και συγχρόνως αναφλέγομαι. Φρικιώ, εφ' όσον είμαι ανόμοιος προς αυτό. Αναφλέγομαι εφ' όσον είμαι όμοιος προς αυτό''3!...


Και ο κάθε Υποτακτικός, ενώπιον του Πνευματικού του Πατρός φρικιά και αναφλέγεται. Φρικιά, αισθάνεται να τον διαπερνούν ρίγη ιεράς συγκινήσεως, όταν ατενίζη τον Γέροντά του, το όργανο αυτό της Θείας Προνοίας για την σωτηρία του΄


τον άλλο αυτό Προφήτη Μωυσή, ο οποίος οδηγεί την ψυχή του από την Αίγυπτο των παθών στην γη της απαθείας, στην Ουράνια Πατρίδα. Αλλά και αναφλέγεται, πυπολείται από την αγάπη και τον θείο έρωτα, διότι στο πρόσωπο του Γέροντός του ο καλοπροαίρετος Μοναχός βλέπει τον παμπόθητο Νυμφίο Χριστό.


Και η Πατερική Παράδοσις μας διδάσκει, διά μέσου του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, ότι όταν λέγεται πως ο Μοναχός βλέπει στο πρόσωπο του Πνευματικού του Πατρός τον Χριστό, τούτο δεν αποτελεί γι' αυτόν απλώς μίαν παιδαγωγική αρχή, αλλά μίαν έκφρασι βαθείας πεποιθήσεως,


ότι ο Πνευματικός του Πατήρ έχει αναπλασθή και μεταμορφωθή εν Χριστώ, έχει ενωθή με τον Χριστό, έχει εντός αυτού τον Χριστό, έχει γίνει ''όλος Χριστός''και αποτελεί εστίαν θείου φωτός και αύλου πυρός, από την οποίαν ο Υποτακτικός ανάβει τον λύχνο της ψυχής του και κυριολεκτικά αναφλέγεται εν Χριστώ.


Αισθήματα λοιπόν ιεράς φρικιάσεως και δέους μας διακατέχουν σήμερα, διότι - εκτός από την ονομαστική Σας εορτή - εορτάζουμε και τα εικοσιπεντάχρονα της Ιερωσύνης σας...


Την χρονιά αυτή συμπληρώνονται εικοσιπέντε έτη μιας λαμπράς ιερατικής πορείας, κατά την οποία, συμμετέχοντες στο τρισσόν αξίωμα5 του Θεανθρώπου Σωτήρος μας, ως Λειτουργός του Υψίστου, αγιάσατε τον Λαό του Θεού΄


ως Προφήτης του νέου Ισραήλ της Χάριτος, εξαγγείλατε διά του θείου κηρύγματος το θέλημα Κυρίου Παντοκράτορος΄ ως κεχρισμένος πνευματικός Βασιλεύς, ωδηγήσατε ασφαλώς αναρίθμητες ψυχές στην εν Χριστώ ζωή και σωτηρία.


Σεβασμιώτατε Πνευματικές μας Πατέρα΄ Ας μας επιτρέψετε απόψε να εκφράσουμε απλά, αλλά γνήσια, την διπλή και πολλαπλή συγκίνησι και ευγνωμοσύνη μας στο σεπτό πρόσωπό Σας, και επειδή, είτε από άγνοια είτε από κακή πληροφόρηση,


δεν κατανοείται από μερικούς πιστούς η αναγκαιότης της Πνευματικής Πατρότητος για την σωτηρία του Ορθοδόξου Χριστιανού, αποφασίσαμε - εκτός από τα άλλα που θα επακολουθήσουν - να αναφερθούμε με την ευχή Σας στο θέμα αυτό με κάθε δυνατή συντομία. 


Η Αυθεντική και γνησία Πνευματική Ζωή εν Χριστώ είναι η Χαρισματική Ζωή του αναγεννημένου Χριστιανού΄ ο πλούτος και το κάλλος του πιστού είναι τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, τα οποία όμως θα αποκτήση μόνον εφ' όσον θέση τον εαυτό του υπό την καθοδήγησι ενός εμπείρου Πνευματικού Πατρός.


Όσον είναι απαραίτητος στην φυσική γέννησι ο σαρκικός πατέρας, τόσο επίσης αναγκαίος για την Πνευματική Γέννησι είναι ο Πνευματικός Πατέρας΄ και όπως στην φυσική γέννησι έχουμε τρία στάδια: την σύλληψι, την κυοφορία και τον τοκετό, έτσι συμβαίνει και στην Πνευματική γέννησι. 


Γράφει σχετικά ο Όσιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος προς πνευματικό τέκνο του: ''Συνελάβομέν σε διά διδασκαλίας΄ ωδινήσαμέν σε διά μετανοίας΄ απετέκομέν σε δι' υπομονής πολλής και ωδινών και πόνων σφοδρών και καθημερινών δακρύων''6.


Όταν αναπτυχθή, Χάριτι Θεού, ο ισχυρός δεσμός της Πνευματικής Συγγενείας, εκτός των άλλων πολλών ωφελειών της ψυχής, ο αναγεννημένος πιστός ασφαλίζεται πνευματικά.


Η ένωσις εν Χριστώ με τον Πνευματικό Πατέρα τον προφυλάσσει από πειρασμούς και κινδύνους΄ αυτό είναι δυνατόν να το διαπιστώσουμε στους Βίους των Αγίων.


Αναφέρεται, για παράδειγμα, στον Βίο του Οσίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, ότι ο μαθητής και υποτακτικός του Αρσένιος, ο μετέπειτα διάδοχός του στην Ηγουμενία, εδοκίμασε κάποτε τον ισχυρότερο πειρασμό της ζωής του.


Η κατά σάρκα μητέρα του, αφού επληροφορήθη μετά από πολλή έρευνα τον τόπο της ασκήσεως του γυιου της, ήλθε στο Μοναστήρι του Αγίου Μάμαντος και έπεσε μπρούμυτα μπροστά στην εξωτερική πύλη της Μονής και ζητούσε επίμονα με δάκρυα να ιδή τον γυιο της, με σκοπό βεβαίως να τον συγκινήση και έτσι να τον αποσπάση από την Μοναχική Ζωή.


Ο Μοναχός Αρσένιος ενημερώθηκε από τον πορτάρη της Μονής για το γεγονός, αλλά αρνήθηκε να ενδώση στην ισχυρά έλξι του μητρικού φίλτρου, λέγοντας:


''Εγώ, νεκρωθείς ήδη τω κόσμω, πως επισταφήσομαι, αδελφέ, εις τα οπίσω και όψομαι, ώσπερ συ φης, την σαρκί με γεννήσασαν; Έχω τον εμέ κατά πνεύμα γεννήσαντα, αφ' ου το άδολον θηλάζω καθ' εκάστην της του Θεού χάριτος γάλα, τον εμόν λέγω κατά Θεόν πατέρα, ος και μήτηρ μου χρηματίζει τω πνεύματί με γεννήσας, ως είρηται, και κόλποις των σπλάχνων αυτού ως αρτιγενές με νήπιον περιθάλπει.


Ουκ ανέξομαί ποτε τούτον ταταλιπείν και προς εκείνην αυτομολήσαι, ει και αποψύξασαν εν τω πυλώνι ακούσομαι''7.


Μετά από τρεις ημέρες η μητέρα του, αφού τελικά απογοητεύθηκε, ανεχώρησε άπρακτη΄ έτσι ο ευλογημένος Αρσένιος λυτρώθηκε από μία μεγάλη παγίδα του εχθρού, επειδή εβίωνε με συνέπεια την Πνευματική Συγγένεια με τον Γέροντά του.


Και βεβαίως ο Αρσένιος δεν είναι δυνατόν να χαρακτηρισθή ως άσπλαχνος έναντι της μητέρας του, αλλά είχε ιεραρχήσει σωστά τα πράγματα: πρώτα η Πνευματική Συγγένεια και έπειτα η σαρκική.


Ο ιερός Χρυσόστομος, συγκρίνων τους σαρκικούς προς τους Πνευματικούς Γονείς, λέγει ότι είναι τόσο μεγάλη η διαφορά, όσο διαφέρει η παρούσα από την μέλλουσα ζωή, διότι οι μεν σαρκικοί γονείς μας γεννούν στην ζωή αυτήν, οι δε Πνευματικοί στην μέλλουσα:


''Τοσούτον αμφοτέρων το διάφορον, όσον της παρούσης και της μελλούσης ζωής. Οι μεν γαρ εις ταύτην, οι δε εις εκείνην γεννώσιν''8.


Η αναγκαιότης του Πνευματικού Πατρός για την Πνευματική μας Γέννησι-Αναγέννησι είναι τόσο μεγάλη, ώστε οι Άγιοι Πατέρες μας προτρέπουν να παρακαλούμε επιμόνως τον Θεό,για να μας δείξη Πνευματικό Οδηγό, στον οποίο - έστω κι αν δεν είναι τέλειος - πρέπει να υποταχθούμε με εμπιστοσύνη, διότι είναι προτιμότερο να ονομαζώμεθα μαθητές ενός μαθητού, παρά να ζούμε ιδιορρύθμως και να κινδυνεύουμε να πλανηθούμε από τον εχθρό.




1. Από του 1976 η Αδελφότης της Ιεράς Μονής των Αγίων Κυπριανού και Ιουσίνης Φυλής Αττικής, έχει καθιερώσει τα ''Ευχαριστήρια'', μίαν ειδική Εκδήλωσι, επί τη ονομαστική εορτή του Πνευματικού αυτής Πατρός και Καθηγουμένου.


2. Η Αδελφότης της Ιεράς Μονής μας την Κυριακή 9/22.2.1987 επραγματοποίησε μίαν σειρά Εκδηλώσεων επί τη 25ετία αυτής με γενικό τίτλο: ''1961 - 1986'': Είκοσι πέντε έτη προσφοράς εις την Ελληνορθόδοξον Παράδοσιν'' (Βλ. πλήρη περιγραφή στο περιοδ. ''Άγιος Κυπριανός'', αριθ. 218/Μάϊος - Ιούνιος 1987, σελ. 157 - 196, ειδικό αφιέρωμα). Κυκλοφορεί και ειδική βιντεοταινία με τις σχετικές Εκδηλώσεις.



3. Ι. Αυγουστίνου.


4. Οσίου Συμεών Νέου Θεολόγου, Ύμνοι Θείων ερώτων, ΙΕ', στχ. 209: ''Ούτως εγένετο και νυν εν τοις εσχάτοις χρόνοις / ο Συμεών ο άγιος, Ευλαβής ο Στουδίτης / ...'' (στχ. 205 - 210).


5. Προφητικόν, Αρχιερατικόν και Βασιλικόν΄ βλ. Εξόδ. ιθ' 6΄ Α' Πέτρ. β' 5 και 9΄ Αποκάλ. α' 6΄ ε' 10΄ κ' 6.


6. Οσίου Συμεών Νέου Θεολόγου, Επιστολή Γ΄, στχ. 1-3, παρά Β. Χ. Χριστοφορίδη, Η Πνευματική Πατρότης κατά Συμεών τον Νέον Θεολόγον, σελ. 26, εκδόσεις ''Π. Πουρναρά'', Θεσσαλονίκη 1977 (Διατριβή επί Διδακτορία).


7. Νικήτα Στηθάτου, Βίος και Πολιτεία του εν γίοις πατρός ημών Συμεών του Νέου Θεολόγου..., 46, στχ. 21-32, έκδοσις Αρχιμ. Συμεών Κούτσα, ''Ακρίτας'', σελ. 138-139, Αθήνα 1996.



Σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση 
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά συνακόλουθων αναρτήσεων εκ του βιβλίου 
''Λόγοι Περί Υπακοής'' 
από την σειρά Δ': ''Ορθόδοξες Μοναχικές Εμπειρίες'' 
έκδοση της Ιεράς Μονής Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης Φυλής Αττικής.
(1999), σελ. 13-20.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF