ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 28 Ιουνίου 2022

ΚΑΛΟΥΜΕΘΑ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΟΥΜΕ: ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ Ή ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: «Μέσα από το παράθυρο της φυλακής», εκδόσεις «Ορθόδοξη Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 64-67.
Αυτό το βιβλίο γράφηκε από τον Άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, Επίσκοπο Αχρίδας, κατά την διάρκεια της φυλάκισής του, σε ένα από τα πιο φρικτά στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων, στο Νταχάου, κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, στη Γερμανία (15 - 9 - 1944 έως 8 - 5 - 1945).
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος. Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος!
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».






ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: «ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ» ΜΕΡΟΣ 6ον



Καλούμεθα να επιλέξουμε: Με τον Χριστό ή τον Διάβολο


Υπάρχουν γεγονότα στην ιστορία του ανθρώπινου γένους που μοιάζουν με μεγάλη καμπάνα που καθημερινά χτυπά και εγείρει, σαν συναγερμός, την συνείδηση των ανθρώπων. Ένα τέτοιο γεγονός, το οποίο χιλιάδες χρόνια εξεγείρει την ανθρώπινη συνείδηση, είναι η εκλογή ανάμεσα στον Ιησού Χριστό και τον ληστή Βαραββά.


Ο Πόντιος Πιλάτος πρότεινε στο λαό να εκλέξει ανάμεσα στους δύο. Πρόεδρος αυτής της εκλογής ήταν ο ίδιος, ένας άνθρωπος που πίστευε σε πολλούς θεούς, ψηφοφόροι ήταν οι Εβραίοι, που πίστευαν στον ένα Θεό.


Ο Πιλάτος προσπάθησε με κάθε τρόπο να ελευθερώσει τον Ιησού, αφού διαπίστωσε ότι ήταν αθώος. Η τελευταία προσπάθεια να Τον ελευθερώσει ήταν η ευκαιρία που έδωσε στους Εβραίους να επιλέξουν: Ή τον Ιησού ή τον Βαραββά.


Υπολόγιζε λογικά: Ούτε μία κατηγορία εναντίον του Ιησού δεν είχε αποδειχτεί αληθής, ενώ αντίθετα όλες οι κατηγορίες εναντίον του Βαραββά ήταν αποδεδειγμένα αδιάψευστες. Ο Βαραββάς πράγματι άξιζε την ποινή του θανάτου ως στασιαστής και αιμοδιψής κακούργος.


Έλπιζε λοιπόν ο Πιλάτος πως οι ηγέτες του εβραϊκού λαού θα άκουγαν τη συνείδησή τους και θα κατάφερναν να υπερνικήσουν την προσωπική τους κακία και το μίσος τους, και δεν θα καταδίκαζαν ένα δίκαιο άνθρωπο, για να ελευθερώσουν έναν εγκληματία.


Θεωρούσε ο Πιλάτος πως σίγουρα θα επέλεγαν τον Ιησού, εξαιτίας που πλησίαζε και η μεγαλύτερη γιορτή τους. Άλλωστε, αυτή η μεγάλη γιορτή είχε ως στόχο τον εξαγνισμό και τον καθαγιασμό της ανθρώπινης συνείδησης...


Ο Πιλάτος νόμιζε πως, λίγα λεπτά μετά την απελευθέρωση του δίκαιου Ιησού, θα χαιρόταν και η γυναίκα του η Κλαούντια, που τον παρακαλούσε, να μην βάψει τα χέρια του με το αίμα αυτού του δίκαιου ανθρώπου.


Και φώναζε τότε ο Πιλάτος στους Εβραίους: Ποιόν θέλετε να ελευθερώσω; Τον Βαραββά ή τον Ιησού; Μεγάλη ήταν η έκπληξη του Πιλάτου, όταν με μια φωνή οι Εβραίοι του φώναξαν: Τον Βαραββά, τον Βαραββά!


Συγχυσμένος μετά από αυτή την απρόσμενη επιλογή του όχλου ο Πιλάτος έκανε ακόμα μια ερώτηση σ' αυτή την ασυνείδητη μάζα του λαού: Και τί να κάνω με τον Ιησού; Αμέσως ο λαός γάβγισε, σαν πεινασμένο τσακάλι: <<Να σταυρωθεί>>, σταύρωσέ Τον!


Και ο ειδωλολάτρης Πιλάτος έπλυνε τα χέρια του από το αίμα του δίκαιου. Και ο λαός, σαν τσακάλι με ανθρώπινη μορφή πάλι φώναξε: <<Το αίμα του πάνω σε μας και στα παιδιά μας>>! Έτσι και έγινε και γίνεται μέχρι σήμερα.


Ο Βαραββάς ελευθερώθηκε και ο Υιός του Θεού ο Μεσσίας και Σωτήρας του κόσμου οδηγήθηκε στο Γολγοθά και σταυρώθηκε.


Ο πιο δίκαιος σ' αυτό τον κόσμο πέθανε μαρτυρικά στο Σταυρό, ενώ ο Βαραββάς στις ταβέρνες των Ιεροσολύμων κερνούσε τους... ευεργέτες του.


Επιλογή ανάμεσα στον Θεό και στον σατανά. Επιλογή ανάμεσα στον ευεργέτη και στον κακούργο. Επιλογή ανάμεσα στον Ιησού και στον Βαραββά. Το συνταρακτικό αυτό γεγονός αποτελεί αληθινά μια μεγάλη καμπάνα η οποία κάθε μέρα ξυπνάει τη συνείδησή μας.


Ο καθένας μας αναρωτιέται πώς ήταν δυνατό να γίνει αυτή η επιλογή! Και εμείς αναρωτιόμαστε: Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει ακόμη και σήμερα αυτή η επιλογή; Δεν βλέπετε, αδελφοί μου, πως και σήμερα, στην επιλογή αυτή κερδίζει ο Βαραββάς και χάνει ο Ιησούς;


Ο λόγος της σκοτεινής τραγωδίας του δυτικού κόσμου είναι ότι προτιμήθηκε το πρότυπο του Βαραββά και όχι ο Χριστός. Επειδή οι δυτικοί έγιναν οι ίδιοι Βαραββάδες αντί να γίνουν αληθινοί Χριστιανοί. Ο σκοπός τους είναι ίδιος με τον σκοπό του Βαραββά.


Σκοπός τους είναι να υψώσουν τον εαυτό τους και τους ανθρώπους τους μέχρι τον ουρανό, ενώ όλους τους άλλους ανθρώπους, όλους τους άλλους λαούς, επιθυμούν να τους καταπατήσουν, όπως πατούν το χώμα.


Οι μέθοδοί τους είναι ίδιες, σαν αυτές που είχε ο πρώτος εκείνος ληστής ο Βαραββάς: Μυστική συνωμοσία, ψέματα, εξέγερση και αίμα. Ποιά είναι η αιτία της πρόσφατης σκοτεινής δυτικής τραγωδίας; Είναι η ίδια αιτία.


Η ίδια αιτία είναι και για την πρόσφατη σερβική τραγωδία. Οι Σέρβοι ηγέτες έδωσαν και αυτοί την απαλλακτική ψήφο τους για τον Βαραββά σε βάρος του Χριστού. Ο σέρβικος λαός έπρεπε να είχε ξεσηκωθεί εναντίον αυτής της φρίκης, αλλά δεν ξεσηκώθηκε.


Γι΄αυτό το λόγο ήρθε η φωτιά του πολέμου στο σπίτι μας, στην οποία πολλοί κάηκαν, και όλοι μας αποκτήσαμε εγκαύματα που πονάνε πολύ. Αδελφοί μου, τί θα πράξουμε τώρα; Από εδώ και πέρα πρέπει να είμαστε με το μέρος του Χριστού και εναντίον κάθε Βαραββά σ' αυτό τον κόσμο.


Θα επιτρέψουμε στον εαυτό μας να είμαστε χειρότεροι από τον Πιλάτο; Ο Πιλάτος παρόλο που πίστευε σε πολλούς θεούς, όμως ήθελε να σώσει τον Χριστό. Στην Ινδία σήμερα θέλουν να σώσουν τον Χριστό από τους χριστιανούς!


Όπως ο Πιλάτος θέλησε να πάρει το μέρος του Χριστού, έτσι και οι κάτοικοι της Ινδίας σήμερα ξεσηκώνονται αποφασιστικά εναντίον των Βαραββάδων, που φορούν το προσωπείο του χριστιανού.


Επιλέξτε λοιπόν Σέρβοι, τη ζωή ή το θάνατο. Την τιμή ή την ντροπή. Το φως ή το σκοτάδι. Την δικαιοσύνη ή την αδικία. Τον Θεό ή τον διάβολο, επιλέξτε!


Επιλέξτε ή τον Χριστό ή τον Βαραββά. Από αυτή σας την επιλογή εξαρτήθηκε όλο το παρελθόν σας, και από αυτό θα εξαρτηθεί και όλο το μέλλον σας. Αμήν.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Μέσα από το παράθυρο της φυλακής>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 64-67.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF