«Εὐλόγησον τὸν στέφανον τοῦ ἐνιαυτοῦ τῆς χρηστότητός Σου Κύριε...»
Σεπτεμβρίου 1η Ἀρχὴ τοῦ Νέου Ἐκκλησιαστικοῦ Ἔτους*
Ἴνδικτον** ἡμῖν εὐλόγει Νέου Χρόνου, Ὦ καὶ Παλαιὲ καὶ δι᾿ ἀνθρώπους Νέε
῾Η Ἁγία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία μας ἑορτάζει σήμερα τὴν ἔναρξι τοῦ Νέου Ἐκκλησιαστικοῦ Ἔτους μὲ εἰδικὴ ἱερὰ Ἀκολουθία, ἡ ὁποία εὑρίσκεται στὸ Μηναῖον τοῦ Σεπτεμβρίου.
Στὴν Ἀκολουθία αὐτὴν ἀνεγινώσκοντο καὶ εἰδικὲς Εὐχές, ὅπως εἶναι οἱ Εὐχὲς τῶν ἁγιωτάτων Πατριαρχῶν Κωνσταντινουπόλεως Ἀθανασίου (1289-1293) καὶ Φιλοθέου (1353-1355, 1364-1376).
Τρεῖς εἶναι οἱ λόγοι τῆς Ἑορτῆς αὐτῆς:
α. Ἀρχὴ τοῦ Ἔτους. Μετὰ τὴν συγκομιδὴ τῶν καρπῶν στὴν διάρκεια τοῦ θέρους, γίνεται τρόπον τινὰ συμπλήρωσις τοῦ ὅλου ἔτους. Μὲ τὸν Σεπτέμβριο ἀρχίζει ἡ νέα γεωργικὴ περίοδος καὶ καταβάλλονται ἐκ νέου σπέρματα στὴν γῆ, ὥστε ἀργότερα νὰ προμηθευθοῦμε νέα γεννήματα. Ἀρχίζει λοιπὸν ἕνα Νέο Ἔτος.
Καὶ στὴν περίοδο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τὴν πρώτη ἡμέρα τοῦ ἑβδόμου ἰουδαϊκοῦ μηνός, ἀρχὲς Σεπτεμβρίου, οἱ Ἰουδαῖοι τελοῦσαν τὴν ἑορτὴ τῆς Νεομηνίας ἢ τῶν Σαλπίγγων (Λευϊτ. κγ’ 24-25· Ἀριθ. κθ’ 1-6).
β. Εὐχαριστίες καὶ Δεήσεις. Ἡ Ἐκκλησία ἀποδίδει εὐχαριστίες στὸν Θεὸ γιὰ τὴν εὔνοιά Του πρὸς τὴν Κτίσι, ἀλλὰ καὶ προσεύχεται στὸν Κύριο ζητοῦσα εὐκρασίαν ἀέρων, βροχὰς ἐγκαίρους καὶ εὐφορίαν γῆς, δηλαδὴ ὅπως «ὁ Θεὸς γένῃ ἵλεως καὶ εὐλογήσῃ τὸν νέον χρόνον», τὸν Νέον Ἐνιαυτόν τῆς Χρηστότητος Αὐτοῦ.
γ. Εἴσοδος τοῦ Κυρίου στὴν Συναγωγή. Σήμερα γίνεται ἀνάμνησις τῆς μεταβάσεως τοῦ Κυρίου μας στὴν Συναγωγὴ τῆς Ναζαρὲτ (αὐτὴ διασώζεται μέχρι σήμερα), ὅπου τοῦ ἐδόθη τὸ ἱερὸ βιβλίο τοῦ Ἁγίου Προφήτου Ἡσαΐου, πρὸς ἀνάγνωσιν καὶ κήρυγμα·
τότε, ὁ Χριστός μας ἀνέγνωσε τὸ χωρίο, ὅπου ὁ Προφήτης ὁμιλεῖ ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ Σωτῆρος: «Πνεῦμα Κυρίου ἐπ᾿ ἐμὲ (τοῦ Χριστοῦ-Μεσσίου), οὗ εἵνεκεν ἔχρισέ με, εὐαγγελίσασθαι πτωχοῖς ἀπέσταλκέ με, κηρῦξαι ἐνιαυτὸν Κυρίου δεκτὸν» (Λουκ. δ’ 18).
Δηλαδή, ἡ Ἑορτὴ αὐτὴ μᾶς θυμίζει σήμερα, ὁπότε ἡ φύσις ἑτοιμάζεται νὰ διατρέξη ἕναν νέο κύκλο ἐποχῶν-ἕνα Νέο Ἔτος, ὅτι ὁ Χριστὸς καὶ Σωτήρας μας εἶναι ὁ Δημιουργὸς τοῦ κόσμου καὶ τοῦ χρόνου, ὁ Ὁποῖος ἐσαρκώθη γιὰ νὰ ἀνακεφαλαιώση καὶ ἀποκαταλλάξη τὰ πάντα ἐν Ἑαυτῷ.
Σήμερα, ὅλοι οἱ Χριστιανοί, ἁπανταχοῦ τῆς οἰκουμένης, δοξολογοῦν τὸν Πανάγιο Τριαδικὸ Θεό, ὁ Ὁποῖος ἔπλασε καὶ διακρατεῖ τὰ πάντα ἐν τῇ ζωῇ καὶ ἀποστέλλει ἄφθονες τὶς εὐλογίες Του σὲ ὅλα τὰ κτίσματα κάθε ἐποχή.
Ὁ Ἕνας τῆς Τριάδος, ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ἀνοίγει τὶς πύλες τοῦ Νέου Ἔτους, ἐκκλησιοποιεῖ τὴν φύσι καὶ τὸν χρόνο, καὶ μᾶς καλεῖ νὰ ἐμβαθύνουμε ἐκ νέου στὸν προορισμό μας: νὰ γίνωμε Ναοὶ τῆς Ἁγίας Τριάδος, μέτοχοι τῆς Ζωῆς τοῦ Θεοῦ καὶ ἑπομένως κατὰ χάριν αἰώνιοι, μέσα στὴν Καινὴν Γῆν καὶ τοὺς Καινοὺς Οὐρανοὺς τῶν Ἐσχάτων.
† ο Μητροπολίτης Ωρωπού και Φυλής Κυπριανὸς
Παραπομπές:
(*) Περιοδ. «Οἰκοδομὴ καὶ Παραμυθία», ἀριθμ. τεύχους 1/ΣεπτέμβριοςΝοέμβριος 2012, σελ. 1-2. Ἐπιμέλ. ἡμετ. (**) Ἴνδικτος, Ἰνδικτιών, Indictio· Ὁρισμός, Θέσπισμα ἢ Διάγγελμα τοῦ Ρωμαίου Αὐτοκράτορος περὶ τοῦ φόρου, ὁ ὁποῖος ἀπέβλεπε στὴν διατήρησι τῶν στρατευμάτων καὶ ἐπληρώνετο κατ᾿ ἐνιαυτὸν πρὸ τοῦ χειμῶνος, ἐπὶ δέκα πέντε ἔτη. Ὁ ὅρος Ἰνδικτιὼν ἀποδίδεται καὶ σὲ ὅλο τὸν δεκαπενταετῆ κύκλο καὶ γιὰ κάθε ἕνα ἔτος τῆς περιόδου. Ἀρχὴ τῆς Ἰνδίκτου = Ἀρχὴ ἑκάστου ἔτους ἐκ τῶν 15 τῆς Ἰνδικτιῶνος = Ἀρχὴ τοῦ Νέου Ἔτους, πολιτικοῦ παλαιὰ = Ἀρχὴ τοῦ Νέου Ἐκκλησιαστικοῦ Ἔτους, τώρα. Εἶναι ἀξιοπαρατήρητον, ὅτι ὅταν τελικὰ ὡρίσθηκε ὡς Ἀρχὴ τοῦ Πολιτικοῦ Ἔτους ἡ 1η Ἰανουαρίου, ἡ Ἐκκλησία δὲν ἐθεώρησε ὡς ἀναγκαῖον νὰ μεταφέρη-μετακινήση τὴν σχετικὴ Ἑορτήν, ἀλλ᾿ ἐνέμεινε στὴν ἀπὸ τοῦ Δ’ αἰ. Ἑορτολογικὴ Τάξι τῆς Νέας Ἰνδίκτου-1ης Σεπτεμβρίου, θεωρήσασα ὅτι ἔχει τὸ ἰδικόν Της ἔτος, ἤτοι τὸ Ἐκκλησιαστικὸν Ἔτος τὴν ἰδικήν Της πρωτοχρονιά, ἤτοι τὴν 1ην Σεπτεμβρίου καὶ συνεπῶς τὸ ἰδικόν Της ἡμερολόγιον, ἤτοι τὸ Ἐκκλησιαστικὸν Ἡμερολόγιον, τὸ ὁποῖον εἶναι συνυφασμένο ἀρρήκτως μὲ τὸ Ἐκκλησιαστικὸν Ἑορτολόγιον. Τοιουτοτρόπως, κατανοεῖται καλύτερον γιατὶ ἡ ἀποδοχὴ ὑπὸ τῶν Καινοτόμων-Οἰκουμενιστῶν τοῦ νέου ἢ διωρθωμένου ἢ γρηγοριανοῦ ἢ πολιτικοῦ ἡμερολογίου (1924 κ. ἑ.) ἦταν ἐκκλησιαστικῶς ἄτοπος. Οὕτως ἢ ἄλλως, ἦταν βεβαίως ἄτοπος, ἐφ᾿ ὅσον πραγματοποιήθηκε στὴν προοπτικὴ τοῦ Οἰκουμενισμοῦ.
Ιερά Μητρόπολη Ωρωπού και Φυλής
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου