ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2022

Η ΚΗΔΕΙΑ ΜΙΑΣ ΝΕΚΡΟΦΟΡΑΣ ΚΑΙ Η ΠΑΣΤΕΡΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΠΤΩΜΑΤΟΣ




Προχθές Κυριακή, η Εκκλησία μας υπενθύμισε την παραβολή των <<Βασιλικών Γάμων>>, των ανθρώπων δηλαδή που καλούνται στη Βασιλεία των Ουρανών και οφείλουν να είναι πνευματικά έτοιμοι προκειμένου να τύχουν της <<καλής μερίδος>> των σωζομένων. Η Αποστασία στις μέρες μας είναι δεδομένη και γι' αυτό δεν αναμασούμε τα χιλιοειπωμένα. Ευκαιρίας δοθείσης όμως κάνουμε μνεία για τον λεγόμενο <<δυτικό χριστιανισμό>> που αποτελεί ουσιαστικά έναν σουρεαλιστικό συγκρητισμό, ένα πνευματιστικό γκουρμέ έκπτωτων δοξασιών και εκσυγχρονισμένων δαιμονικών παραφιλολογιών. Η κοίμηση της προσφάτως αποδημησάσης Βασίλισσας της Αγγλίας αποτελεί ίσως το πιο απτό παράδειγμα <<κληθέντος>> στο <<Βασιλικό Τραπέζι>> της παραβολής, η οποία (αν και απούσα από το σώμα της Μίας Εκκλησίας), όμως τα τελευταία χρόνια ασχολείτο με τον σχεδιασμό της νεκροφόρας που θα την περιέφερνε ανά τις πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου, την παραγγελία του ειδικού φερέτρου από μόλυβδο προκειμένου ν' αργεί η αποσύνθεση του σκηνώματός της και φυσικά όλες αυτές τις χρονοβόρες τυπολατρικές διαδικασίες της ταφής της, που κόστισαν πάνω από επτά δισεκατομμύρια στερλίνες! Αν και κλήθηκε ουσιαστικά να ετοιμάσει την ψυχή της, εκείνη προτίμησε να ετοιμάσει την κηδεία της με μια ακατάσχετη, άσωτη και καταχρηστική διάθεση χρημάτων, που με αυτά θα μπορούσαν να χορτάσουν τα ξεραμένα, αφυδατωμένα στόματα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων στην Αιθιοπία, την Νιγηρία ή τη Ζάμπια φερ' ειπείν. Η ματαιοδοξία, ο ναρκισσισμός και η κομπορρημοσύνη ακύρωσαν, αχρήστευσαν και ποδηγέτησαν την λιτότητα, τη ευλάβεια και την ταπεινότητα. Έτερος, Έλληνας ηθοποιός, που αποδήμησε τις ίδιες μέρες, αρνήθηκε την ορθόδοξη επιμνημόσυνη ταφή, συνεπώς και την προετοιμασία της ψυχής του στη Βασιλεία των Ουρανών και διέθεσε εξολοκλήρου το σώμα του στην ιατρική, προκειμένου αυτό να καταστεί πειραματικό εγχείρημα από τους φοιτητές της Ιατρικής Αθηνών. Παράλληλα το σώμα του δεν μεταφέρθηκε σε ορθόδοξη εκκλησία για λαϊκό προσκύνημα, αλλά στα <<γραφεία του λαού>> γνωστού κόμματος, προκειμένου οι εκεί <<σύντροφοι>> να τον ξεπροβοδίσουν με ανάταση της αριστερής γροθιάς τους ή με τον ψίθυρο κάποιου επαναστατικού τραγουδιού της δεκαετίας του '70. Ο Τύπος υποδέχθηκε με εκκωφαντικούς, διθυραμβικούς επαίνους την απόφασή του να διατεθεί το σώμα του για πειραματική ανατομία και έρευνα. Ουδείς όμως σκέφθηκε (και πως άλλωστε;), πως η ορθόδοξη εξόδιος ακολουθία, το μνημόσυνο αποτελεί μυστήριο της Εκκλησίας και ως τέτοιο παρακαλείται εκ του ιερέως ο Θεός για τα αμαρτήματα του τεθνεώτος: <<αυτός, πανάγαθε Βασιλευ, δι᾿ εμού του ταπεινού και αναξίου δούλου σου, συγχώρησον τω δούλῳ σου (τω δείνι) είτι εν τω παρόντι βίῳ ως άνθρωπος επλημμέλησε· και άφες αυτώ όσα εν λόγῳ η έργῳ ή κατὰ διάνοιαν ήμαρτε, λύσας αυτού και τον επικείμενον, μεθ᾿ οιωνδήποτε τρόπων, δεσμόν, ον αυτὸς καθ᾿ εαυτὸν εκ συναρπαγής ή άλλης τινὸς αιτίας ἔδησεν, είτε υπὸ Αρχιερέως είτε παρ' άλλου τινός, φθόνῳ και συνεργείᾳ του πονηρού, τοιούτον υπέστη ολίσθημα· εὐδόκησον, ως μόνος αγαθὸς και πολυέλεος, την μεν ψυχὴν αυτού μετὰ των Αγίων ταχθήναι των απ᾿ αιώνός σοι ευαρεστησάντων, το δε σώμα τη παρὰ σου δημιουργηθείση φύσει δοθήναι>>. Μνήμη νεκρών ή μνημόσυνο στην Ορθόδοξη Εκκλησία αποκαλείται το εκκλησιαστικό παρακλητικό τελετουργικό υπέρ των ψυχών των κεκοιμημένων χριστιανών. Ο Άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης αναφέρει στα συγγράμματά του τη μνήμη των νεκρών ως <<μυστήριον επί των ιερώς κεκοιμημένων>>. Η μνήμη των νεκρών αποτελεί μέλος της λειτουργικής δομής του σώματος της εκκλησίας. Όλα τα υπόλοιπα είναι εκ του περισσού και ουχί εκ του Περισσού Αττικής! Από εκεί και πέρα και η νεκροφόρα που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ειδικά για την εξόδιο ακολουθία θα σκουριάσει και θα γίνει παλιοσίδερα και το φέρετρο θα το φάει το χώμα και το πτώμα του ηθοποιού άταφο θα παραμένει επί χρόνια στη φορμόλη για να αλλοιώνεται σιγά - σιγά στο πέρασμα του χρόνου. Για τις ψυχές αυτές όμως, ποιος θα νοιαστεί μ' ένα μνημόσυνο, με μια προσευχή, με μια ελεημοσύνη, έστω μ' ένα ταπεινό <<Θεός σχωρέστον>>;



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF