ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022

ΠΕΤΡΟΥ ΜΠΟΤΣΗ: ΑΓΙΟΣ ΤΥΧΩΝ Ο ΜΑΡΤΥΡΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ (ΜΕΡΟΣ 6ον)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση «Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 63-67.
<<Η επανάσταση και οι πολιτικές ταραχές του 1917 βρήκαν την Εκκλησία στο στάδιο της προετοιμασίας για την επαναφορά της πατριαρχίας, προκειμένου ν' ανακτήσει την αυτοτέλειά της. Έτσι συνήλθε μια μεγάλη Σύνοδος που αποφάσισε τελικά την επαναφορά της πατριαρχίας και στη συνέχεια εξέλεξε τον Τύχωνα πατριάρχη. Το να βρεθεί κανείς ποιμενάρχης σε μια τέτοια περίοδο ταραχών και διωγμών ισοδυναμεί με μαρτύριο.
Οι μπολσεβίκοι προχωρούσαν διαρκώς σε τρομοκρατικές ενέργειες εναντίον της Εκκλησίας. Για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους, επινόησαν αυθαίρετα το επιχείρημα πως η Εκκλησία στο σύνολό της δεν ήταν παρά μια αντεπαναστατική οργάνωση, που έπρεπε να εξαλειφθεί από προσώπου γης. Οι ίδιοι έκλεισαν ή ανατίναξαν τις περισσότερες εκκλησίες, σφράγισαν μοναστήρια, δήμευσαν την εκκλησιαστική περιουσία, ενώ οι κληρικοί κι οι μοναχοί πήραν το δρόμο της εξουσίας, της φυλακής, των βασανισμών και του μαρτυρίου.
Η Εκκλησία τα χρόνια αυτά έζησε ένα νέο μαρτυρολόγιο. Η θέση του πατριάρχη ήταν πολύ δύσκολη. Από τη μια έπρεπε να υποστηρίξει την αυτοτέλεια και την ύπαρξη της Εκκλησίας κι από την άλλη να προστατέψει τους πιστούς, που αντιδρούσαν στις αντιεκκλησιαστικές και βίαιες ενέργειες του σοβιετικού κράτους, με αποτέλεσμα να γίνονται θύματα της αγριότητας και της βιαιότητας της νέας σοβιετικής κυβέρνησης.
Ο πατριάρχης προσπάθησε να συγκρατήσει τις αθεϊστικές δυνάμεις που ήθελαν να επιβάλουν μια κυριαρχία στερημένη από αρχές και αξίες, βασισμένη μόνο σε μια ιδεοληψία για δήθεν ισότητα και δικαιοσύνη, που τελικά εξελίχτηκε στην πλέον άδικη και τρομοκρατική καταπάτηση κάθε ανθρώπινου δικαιώματος κι ελευθερίας, στο όνομα μιας <<απελευθερωμένης και δίκαιης ανθρωπότητας>>. Τα αποτελέσματα αυτής της τραγικής για την ανθρωπότητα απόπειρας ήταν ολέθρια, τραγικά!
Ο πατριάρχης αντιστάθηκε, αγωνίστηκε σθεναρά να πείσει τους κρατούντες να σεβαστούν τα ιερά και τα όσια που από αιώνες πολλούς σέβονταν και τιμούσαν οι Ρώσοι πιστοί. Προκειμένου να κατασιγάσει το μένος τους εναντίον κάθε ιερού και οσίου, ικανοποίησε πολλές φορές ορισμένες από τις απαιτήσεις του νέου καθεστώτος, όταν αυτές δεν ήταν ιδιαίτερα επιζήμιες για την Εκκλησία και τους πιστούς. Όταν όλ' αυτά δεν απέδωσαν, προχώρησε στον αυστηρό έλεγχό τους, με την ύστατη ελπίδα, ότι ίσως αυτό θα μπορούσε να καταλαγιάσει τον ανεξέλεγκτο επαναστατικό πυρετό τους. Όλα απέβησαν μάταια. Κι ο πατριάρχης βέβαια ακολούθησε την τύχη που είχαν εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί, δηλαδή το δρόμο του μαρτυρίου.
Η μεγάλη και μαρτυρική μορφή του ομολογητή πατριάρχη δεν έχει παρουσιαστεί ως σήμερα στο ελληνικό κοινό. Με την προτροπή και τη βοήθεια της ηγουμένης και των αδελφών της Ιεράς Μονής του αγίου Αλέξανδρου Νέφσκυ και της Παναγίας Νέο-Τίχβιβ, από το Αικατερίνμπουρκ της Ρωσίας, προχωρήσαμε στη σύνδεση και την έκδοση του βιβλίου αυτού, με την ελπίδα πως η ανάγνωσή του θα μας παρηγορήσει και θα μας στηρίξει, θα ενισχύσει τους πιστούς στον αγώνα τους, ιδιαίτερα στις δύσκολες συνθήκες που διανύουμε σήμερα στην πατρίδα μας>>.
Πέτρος ΜπότσηςΔεκέμβριος 2014.
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».





Συνέλθετε άφρονες, σταματήστε τις σφαγές...



<<...Η Εκκλησία του Χριστού στη Ρωσική γη διέρχεται κρίσιμη περίοδο.
Οι δηλωμένοι ή κρυφοί εχθροί της αλήθειας του Χριστού καταδιώκουν την αλήθεια αυτή
και αγωνίζονται να εξαφανίσουν το χριστιανικό έργο.
Στη θέση της χριστιανικής αγάπης σπέρνουν παντού τα σπέρματα της κακίας, του μίσους και των αδελφοκτόνων μαχών.
Οι εντολές του Χριστού για την αγάπη προς τον πλησίον λησμονήθηκαν και περιφρονήθηκαν.
Καθημερινά φτάνει στ' αυτιά μας η ηχώ τρομερών και σκληρών σφαγών,
των οποίων τα θύματα είναι άνθρωποι αθώοι, ακόμη και πρόσωπα
που βρίσκονται στο κρεβάτι του πόνου.
Όλ' αυτά πλημμυρίζουν την καρδιά μας με οδύνη και λύπη και μας οδηγούν στην απόφαση
ν' απευθύνουμε στα περιτρίμματα αυτής της γης λόγους ελέγχου και επιτίμησης.
Συνέλθετε, άφρονες, σταματήστε τις σφαγές...>>


Άγιος Πατριάρχης Τύχων της Μόσχας


Αν κι οι μπολσεβίκοι είχαν επιτρέψει να γίνει η τελετή ενθρόνισης, η ομολογουμένη αθεϊστική ιδεολογία τους, καθώς κι η βία που χρησιμοποίησαν για να καταλάβουν την εξουσία, προκάλεσαν την αυστηρή επίπληξη του νέου πατριάρχη.


Εκείνοι όμως συνέχιζαν να κρατούν εχθρική στάση απέναντί του. Σύντομα, με διαταγή του Λένιν, προχώρησαν στη δήμευση της εκκλησιαστικής περιουσίας, που κατείχε μοναστήρια και εκκλησιαστικά κτήρια.


Λίγο αργότερα προχώρησαν στο χωρισμό της Εκκλησίας από το κράτος και την εκπαίδευση. Προσπάθεια των νέων αρχών ήταν να περιορίσουν την Εκκλησία στα αυστηρά τελετουργικά της καθήκοντα και σταδιακά να την οδηγήσουν στην απομόνωσή της.


Έπειτα έκλεισαν τα εκκλησιαστικά σχολεία, καθώς και τα σεμινάρια και τις ακαδημίες, στερώντας έτσι την Εκκλησία από τα μέσα μόρφωσης των μελλοντικών κληρικών. Τους κληρικούς τους κυνηγούσαν σαν ύποπτους αντάρτες.


Και στο μεταξύ οι εφημερίδες είχαν επιδοθεί στη κατασυκοφάντηση του κλήρου. Ο πατριάρχης έβλεπε όλες αυτές τις ενέργειες κι αντιδρούσε, προέβαινε σε διαβήματα και σε εκκλήσεις, οι αρχές όμως τον αντιμετώπιζαν περιφρονητικά ή και εχθρικά.


Μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση ο πατριάρχης αποφάσισε ν' απαντήσει στην αδιαφορία και την εχθρική τους διάθεση με μια πολύ αυστηρή εγκύκλιο και με αφορισμό, με την ελπίδα πως ίσως αυτό μετρίαζε τουλάχιστο το μένος τους εναντίον της Εκκλησίας και των μελών της.


Η εγκύκλιος με τον αφορισμό έγραφε ανάμεσα στ' άλλα και τα εξής:


<<... Η Εκκλησία του Χριστού στη Ρωσική γη διέρχεται κρίσιμη περίοδο. Οι δηλωμένοι ή κρυφοί εχθροί της αλήθειας του Χριστού καταδιώκουν την αλήθεια αυτή και αγωνίζονται να εξαφανίσουν το χριστιανικό έργο.


Στη θέση της χριστιανικής αγάπης σπέρνουν παντού τα σπέρματα της κακίας, του μίσους και των αδελφοκτόνων μαχών. Οι εντολές του Χριστού για την αγάπη προς τον πλησίον λησμονήθηκαν και περιφρονήθηκαν.


Καθημερινά φτάνει στ' αυτιά μας η ηχώ τρομερών και σκληρών σφαγών, των οποίων τα θύματα είναι άνθρωποι αθώοι, ακόμη και πρόσωπα που βρίσκονται στο κρεβάτι του πόνου. 


Όλ' αυτά πλημμυρίζουν την καρδιά μας με οδύνη και λύπη και μας οδηγούν στην απόφαση ν' απευθύνουμε στα περιτρίμματα αυτής της γης λόγους ελέγχου και επιτίμησης. Συνέλθετε, άφρονες, σταματήστε τις σφαγές.


Αυτό που κάνετε δεν είναι έργο απλής ωμότητας, είναι πραγματικά έργο του Σατανά, για το οποίο είστε άξιοι να καταδικαστείτε στο αιώνιο πυρ μετά το θάνατό σας και να υποστείτε την τρομερή κατάρα των γενεών που έρχονται...


Με την εξουσία που μας έδωσε ο Θεός σας απαγορεύουμε να πλησιάσετε τα άχραντα μυστήρια του Θεού, ήτοι τη θεία κοινωνία, σας αναθεματίζουμε, έστω κι αν φέρετε ακόμα το χριστιανικό όνομα...>>.


Καταλήγοντας ο πατριάρχης, απευθύνεται και προς τους πιστούς και τους συμβουλεύει: 


<<Προσκαλούμε όλους εσάς, τους πιστούς και τα έμπιστα τέκνα της Εκκλησίας: ξεσηκωθείτε και υπερασπισθείτε την Αγία Μητέρα μας Εκκλησία, που τώρα προσβάλλεται και καταπιέζεται άγρια.


Οι εχθροί της Εκκλησίας στρέφουν την εξουσία τους κατεπάνω της και αρπάζουν τα κτήματά της με τη δύναμη των δολοφονικών τους όπλων. Εσείς όμως ν' αντιτάξετε σ' αυτούς τη δύναμη της πίστης και της πανεθνικής κραυγής σας,


που θα σταματήσει τους παράφρονες και θα τους δείξει ότι δεν έχουν κανένα δικαίωμα να ονομάζονται <<υπερασπιστές του λαού και οικοδόμοι της καινούργιας ζωής κατά το θέλημα του λαού>>, διότι πράττουν τα ακριβώς αντίθετα απ' όσα υπαγορεύει η συνείδηση του λαού. 


Και αν χρειαστεί να βασανιστούμε για χάρη του έργου του Χριστού, προσκαλούμε εσάς, τα αγαπητά τέκνα της Εκκλησίας μας, να υπομείνετε μαζί μας τους πειρασμούς και τα βάσανα, επαναλαμβάνοντας τα λόγια του αποστόλου Παύλου:


<<Τίς ημάς χωρίσει από της αγάπης του Χριστού; Θλίψις ή στενοχωρία ή διωγμός ή λιμός ή γυμνότης ή κίνδυνος ή μάχαιρα;>> (Ρωμ. η' 35)>>.


Σαν πνευματικό όπλο ο αφορισμός δεν απέδωσε τίποτα, αφού απευθυνόταν σε άθεους, που δεν του έδιναν καμιά ισχύ και σημασία. Αντίθετα μάλιστα, φαίνεται πως αποτέλεσε αφορμή για να κλιμακωθούν οι διωγμοί.


Χιλιάδες κληρικοί και λαϊκοί χριστιανοί φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν, θανατώθηκαν, Οι ιεροί ναοί και τα μοναστήρια έκλεισαν το ένα μετά το άλλο. Οι χριστιανοί ένιωθαν μεγάλη καταπίεση, ο φόβος κυριαρχούσε παντού.


Στην τρομερή αυτή κατάσταση που ζούσαν, το μόνο που έλπιζαν ήταν να πέσει κάποια στιγμή το καθεστώς των μπολσεβίκων και ν' ανασάνουν ξανά τον αέρα της ελευθερίας. Έτσι αβίαστα σχεδόν ευνοούσαν την ύπαρξη του <<λευκού στρατού>> στη Ρωσία.


Αυτό όμως ήταν μια καινούργια αφορμή για να εξοντωθούν τόσο οι κληρικοί κι οι μοναχοί, όσο κι πιστοί είτε με άμεσες εκτελέσεις είτε με εξορίες και φυλακίσεις.


Στο επόμενο...


Καλοκαίρι 1918

...Οι μπολσεβίκοι αναγκάζουν τον αρχιεπίσκοπο Ανδρόνικο του Περμ να ανοίξει μόνος του τον λάκκο του και να θαφτεί μέσα ζωντανός...



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Πέτρου Μπότση «Άγιος Τύχων ο Μαρτυρικός Πατριάρχης»,
Αθήνα 2014, σελ. 63-67.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF