ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022

Η ΓΗ, Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑ





Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>, Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 222-225.
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος.
Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Παρασκευή 7 (20) Μαΐου 2022 εκκλ. ημ. + Εμφάνισις Τιμίου Σταυρού εν Ιεροσολύμοις








<<Όπου πραγματικότητα, εκεί και θεοποίηση! Εξαιτίας αυτού, οι ειδωλολάτρες
όλων των εποχών έπεφταν σε απάτη ζοφερή και λάτρευαν
τα πλάσματα του Πλάστου ως θεότητες.
Οι Έλληνες λάτρευαν τη γη ως τη Γέα και τον ήλιο ως τον Απόλλωνα.
Ο θεός ήλιος, ονομαζόταν στην Αίγυπτο Όσιρις και η σελήνη Ίσις.
Η σελήνη λατρευόταν ιδιαίτερα στη Βαβυλώνα, την Ασσυρία
και την Αραβία με το όνομα Αστάρτη.
Οι Πέρσες πυρολάτρες, προσκυνούσαν τα άστρα ως θεούς.
Η πλάνη των ειδωλολατρών, παλαιών και νέων, προέρχονται από το ότι,
δεν κατεύθυνε το πνεύμα την όρασή τους αλλά το αντίθετο:
τα μάτια καθοδηγούσαν το πνεύμα.
Το πνεύμα, σαν άλλος τυφλός σερνόταν πίσω από τα αισθητά μάτια και
προσκυνούσε για θεό εκείνο που τα μάτια του κατονόμαζαν ως πραγματικό.
Έπρεπε να έρθει ο Σωτήρας, να ενδυναμώσει το εξασθενημένο πνεύμα
και να του δώσει τα πρωτεία έναντι των οφθαλμών και της ύλης.
Και ο Σωτήρας ήρθε ανάμεσα στους ανθρώπους και φανέρωσε την αιώνια αλήθεια:
Πνεύμα ο Θεός (Ιω. 4,24)>>


Είναι γραμμένο ότι: <<Εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην>> (Γέν. 1,1). Ως ουρανός εννοείται το βασίλειο της πνευματικής πραγματικότητας, των αοράτων και ασωμάτων.


Με τη γη υπονοείται το σύνολο των συμβόλων αυτής της πραγματικότητος, συμβόλων ορατών και σωματικών. Η γη λοιπόν, είναι η συμβολική εικόνα του ουρανού. Όλες οι φυσικές δυνάμεις επάνω επάνω στη γη όπως:


έλξη και άπωση, θερμότητα, ηλεκτρισμός, ραδιενέργεια κ. α. Μόνες τους αυτές οι δυνάμεις, ούτε δυνάμεις θα μπορούσαν να είναι, ούτε θα μπορούσαν και να υπάρχουν, αν πίσω τους δεν υπήρχαν ασυγκράτητα μεγαλύτερες, αυθεντικές, πνευματικές δυνάμεις.


Και αν πάλι, υπεράνω των φυσικών δυνάμεων δεν υπήρχε η δύναμη και ο έλεγχος των λογικών, αιωνίων δυνάμεων, εκείνες θα εξασθενούσαν, θα εξεγείρονταν και θα μεταβάλλανε όλο το κόσμο σε ένα χάος.


Καθώς έχει γραφεί σχετικά με το Θεό και τα πλάσματά Του: αποστρέψαντος δε σου το πρόσωπον, ταραχθήσονται' αντανελείς το πνεύμα αυτών, και εκλείψουσι (Ψ. 103,29). Ο ήλιος είναι το σύμβολο του Ίδιου του Θεού.


Ο άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος γράφει: Ό,τι είναι για τα αισθητά ο ήλιος, είναι για τα πνευματικά ο Θεός. Καθώς ο ήλιος φωτίζει και θερμαίνει όλα τα ζώντα όντα στη γη, έτσι και ο Θεός φωτίζει όλες τις ψυχές με τη διάνοιά Του και τις θερμαίνει με την αγάπη Του. 


Δίχως ήλιο - θάνατος σωματικός, δίχως Θεό - θάνατος ψυχικός. Είπε ο Μωυσής προς τον λαόν του Ισραήλ: την ζωήν και τον θάνατον δέδωκα προ προσώπου υμών (Δευτ. 30,19), που σημαίνει, γνώρισε το Θεό, τον μόνο και ζώντα και αόρατο και Εκείνον μονάχα να προσκυνείς.


Και μη προσκυνείς τα ορατά σύμβολα σαν Θεούς γιατί θα καταντήσεις ειδωλολάτρης. Εκείνο είναι ζωή, τούτο θάνατος. Ο προφήτης Μαλαχίας ονομάζει το Θεό ήλιο δικαιοσύνης (Μαλ. 4,2).


Ο μυστηπόλος Ιωάννης μιλά στην Αποκάλυψή του για το πώς είδε την πόλη του Βασιλέως του ουρανού, την άνω Ιερουσαλήμ και λέει: Και η πόλις ου χρείαν έχει του ηλίου ουδέ της σελήνης ίνα φαίνωσιν αυτή, η γαρ δόξα του Θεού εφώτισεν αυτήν (Αποκ. 21,23).


Σε άλλο σημείο, περιγράφοντας τη δόξα των δικαίων λέει: και νυξ ουκ έσται έτι, και ου χρεία λύχνου και φωτός ηλίου, ότι Κύριος ο Θεός φωτιεί αυτούς (Αποκ. 22,5). Θα μπορούσε όμως κανείς να παρατηρήσει:


δεν ονόμασε ο Χριστός όλους τους δικαίους ήλιους και δεν είναι γι' αυτό ο ήλιος το σύμβολο των δικαίων; Είναι αλήθεια ότι είπε ο Κύριος: τότε οι δίκαιοι εκλάμψουσιν ως ο ήλιος εν τη βασιλεία του πατρός αυτών (Μτ. 13,43) και μάλιστα ισχυρότερα και ωραιότερα από τούτο το ορατό και φυσικό ήλιο.


Θα αστράψουν δηλαδή, παρόμοια με το Θεό, με τον Ήλιο της δικαιοσύνης. Το φως όμως που θα ενδυθούν εκείνοι και θα λάμπουν δεν θα είναι δικό τους, αλλά εκ του Θεού, όπως οι αστέρες λαμβάνουν το φως από τον ήλιο.


Ξεκάθαρα ομιλεί γι' αυτό ο Απ. Παύλος: Άλλη δόξα ηλίου, και άλλη δόξα σελήνης, και άλλη δόξα αστέρων (Α' Κορ. 15,41). Λέει ο προφήτης Δανιήλ για τους δικαίους ότι: εκλάμψουσιν ως η λαμπρότης του στερεώματος και από των δικαίων των πολλών ως οι αστέρες εις τους αιώνας και έτι (Δαν. 12,3).


Και ο Συμεών ο Μεταφραστής παρουσιάζει τους δικαίους με αστέρες, οι οποίοι λέει, τοποθετημένοι στο ουράνιο στερέωμα φωτίζουν όλο το σύμπαν. Και άλλοι πολλοί πνευματικοί άνθρωποι από παλαιά,


έβλεπαν τα αστέρια σαν σύμβολα των αγγέλων, των δικαίων και όσων ευαρέστησαν τον Θεό, ενώ τον ήλιο σαν σύμβολο του ίδιου του Βασιλέως και Υψίστου Θεού.


Έτσι λοιπόν, εμείς οι Χριστιανοί εκλαμβάνουμε την γη, τον ήλιο και τους αστέρες ως σύμβολα της πνευματικής πραγματικότητας και διόλου σαν την ίδια την πραγματικότητα. Οι ειδωλολάτρες πάλι, παλαιοί και νέοι, θεωρούν αυτά τα σώματα του σύμπαντος σαν την πραγματικότητα καθαυτή.


Όπου πραγματικότητα, εκεί και θεοποίηση! Εξαιτίας αυτού, οι ειδωλολάτρες όλων των εποχών έπεφταν σε απάτη ζοφερή και λάτρευαν τα πλάσματα του Πλάστου ως θεότητες. Οι Έλληνες λάτρευαν τη γη ως τη Γέα και τον ήλιο ως τον Απόλλωνα.


Ο θεός ήλιος, ονομαζόταν στην Αίγυπτο Όσιρις και η σελήνη Ίσις. Η σελήνη λατρευόταν ιδιαίτερα στη Βαβυλώνα, την Ασσυρία και την Αραβία με το όνομα Αστάρτη. Οι Πέρσες πυρολάτρες, προσκυνούσαν τα άστρα ως θεούς.


Η πλάνη των ειδωλολατρών, παλαιών και νέων, προέρχονται από το ότι, δεν κατεύθυνε το πνεύμα την όρασή τους αλλά το αντίθετο: τα μάτια καθοδηγούσαν το πνεύμα. Το πνεύμα, σαν άλλος τυφλός σερνόταν πίσω από τα αισθητά μάτια και προσκυνούσε για θεό εκείνο που τα μάτια του κατονόμαζαν ως πραγματικό.


Έπρεπε να έρθει ο Σωτήρας, να ενδυναμώσει το εξασθενημένο πνεύμα και να του δώσει τα πρωτεία έναντι των οφθαλμών και της ύλης. Και ο Σωτήρας ήρθε ανάμεσα στους ανθρώπους και φανέρωσε την αιώνια αλήθεια: Πνεύμα ο Θεός (Ιω. 4,24).


Όσοι το άκουσαν και το δέχτηκαν, απέβαλαν τα λέπια της πνευματικής οράσεως σαν τον τυφλωμένο Σαύλο και με μιας ανέβλεψαν και είδαν. Είδαν και κατενόησαν ότι, όλα τα πράγματα του κόσμου, τα οποία μέχρι τότε λάτρευαν σαν Θεό, σαν αληθινά και πραγματικά, δεν είναι τίποτε άλλο παρά παραβολές περί του μόνου, αιωνίου και ζώντος Θεού.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 222-225.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF