ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2023

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΛΑΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΑΜΩΝΟΣ





Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς 2023




Ἀγαπητοὶ Πατέρες καὶ Ἀδελφοί·



φθασε καὶ πάλιν «ἡ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀρχή»! Ὁ καιρὸς τῆς μεγάλης Νηστείας καὶ τῆς ἀληθινῆς ἐγκρατείας· ὁ χρόνος ποὺ φέρνει νίκες κατὰ δαιμόνων καὶ ἑλκύει τὴν χαρμόσυνη προσέγγιση τῶν Ἀγγέλων· τὸ διάστημα ποὺ δυναμώνει τὴν προσευχητικὴ παρρησία ἔναντι τοῦ Θεοῦ καὶ προσκαλεῖ τὸ πλούσιον Ἔλεος τῆς Χάριτός Του.


Ξεκινοῦμε τὴν Σαρακοστιανὴ περίοδο μὲ εὐχαριστία καὶ μὲ ἀνδρεία. Εὐχαριστία, διότι μᾶς δίδεται εὐκαιρία Μετανοίας· ὅπως καὶ ἀνδρεία, διότι ὀφείλουμε νὰ ξεπεράσουμε τὸν δισταγμὸ ποὺ ἐγείρεται μέσα μας ὅτι πρόκειται δῆθεν γιὰ δύσκολο ἐγχείρημα καὶ γιὰ μεγάλη θυσία. Πράγματι, ἡ Νηστεία τῆς Τεσσαρακοστῆς εἶναι ἕνας ἆθλος, τὸν ὁποῖον ὅμως δὲν κατορθώνουμε μόνοι μας, μὲ τὶς πενιχρὲς δυνάμεις μας, ἀλλὰ μὲ τὴν θεία βοήθεια καὶ στήριξη· ἄλλωστε, τὸ στεφάνι τῆς νίκης δὲν ἀπονέμεται στοὺς δειλοὺς καὶ ἀμελεῖς, ἀλλὰ στοὺς ὑπομονετικοὺς ἀγωνιστὲς καὶ μαχητές.


Κύριός μας θεωρεῖ ὅλους ἐμᾶς τοὺς πιστοὺς Ὀρθοδόξους Χριστιανοὺς ἐκλεκτὸ γένος, πειθαρχημένο καὶ ὑπάκουο στράτευμα, ξεχωρίζοντάς μας γιὰ νέο Ἀγῶνα σωματικὸ καὶ πνευματικό, σύμφωνα μὲ τὴν δύναμη ἑκάστου. Ἡ προαίρεση μετράει. Ἡ τιμὴ ποὺ μᾶς κάνει εἶναι μέγιστη, ἀλλὰ καὶ ἡ εὐθύνη μας σοβαρή.


ς ἀποδεχθοῦμε λοιπὸν τὸ θεῖο Προσκλητήριο ὄχι νωθρὰ καὶ φοβικά, ἀλλὰ γενναία καὶ μεγαλόψυχα!


ἁγία Ἐκκλησία διακηρύσσει μὲ τὴν θαυμάσια ὑμνολογία της: «Νηστεύσωμεν, ἀδελφοί, σωματικῶς, νηστεύσωμεν καὶ πνευματικῶς».


νηστεία μας νὰ εἶναι τόσο ἐξωτερική, ὅσο καὶ ἐσωτερική. Ἡ ἐξωτερικὴ ἀλλαγὴ στὶς τροφὲς καὶ στὴν δίαιτα νὰ συνοδεύεται ἀπὸ ἐσωτερικὴ ἀλλαγὴ στὶς διαθέσεις καὶ στὰ αἰσθήματα. Ἡ σωματικὴ ἐλάφρυνση καὶ ἀποτοξίνωση πρέπει νὰ συνδυάζεται μὲ πνευματικὴ ἀνακαίνιση. Ἡ στέρηση ἐκλεκτῶν καὶ εὔγεστων ἀρτύσιμων φαγητῶν εἶναι ἀνάγκη νὰ ἀποδιώξει ἀπὸ τὴν ψυχή μας ἁμαρτίες, κρυφὲς καὶ φανερές, οἱ ὁποῖες ἀποτελοῦν τὴν πραγματικὴ συμφορὰ στὴν ζωή μας.


ἐγκράτεια στὴν βρώση καὶ τὴν πόση νὰ σηματοδοτεῖ ἐγκράτεια σὲ κάθε φιλήδονη ροπὴ καὶ τάση ψυχῆς καὶ σώματος.


Νὰ νηστεύουμε, ἀδελφοὶ καὶ ἀδελφές, χωρὶς ἐπιδεικτικότητα καὶ χωρὶς ὑποκρισία, ἀλλὰ μὲ βαθιὰ ἐπίγνωση ὅτι φυγαδεύονται οἱ ἁμαρτίες μας καὶ ἐξομαλύνεται ἡ ὁδὸς πρὸς τὴν αἰώνια ζωή. Νὰ συγχωροῦμε δὲ καὶ ἐμεῖς ἀπὸ βάθους καρδίας κάθε κακὸ ποὺ διέπραξαν ἄλλοι ἐναντίον μας, γιὰ νὰ ἀξιωθοῦμε τῆς θείας συγχωρήσεως ὡς πρὸς τὰ ἁμαρτήματά μας. Ἐπίσης, νὰ αὐξήσουμε τὴν ἀγάπη μας γιὰ τὸν Χριστό, γιὰ τὴν Ἐκκλησία, γιὰ τὴν προσευχή, τὴν ἀρετὴ καὶ τὴν ἀγαθοεργία.


Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί·


ὠφέλεια τῆς Νηστείας μας θὰ εἶναι σίγουρη, μὲ τὴν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, ἄν συνοδεύεται ἀπὸ φροντίδα γιὰ καλύτερη καὶ βαθύτερη Μετάνοια. Γιὰ νὰ τὸ ἐπιτύχουμε αὐτὸ χρειάζεται νὰ ἐλαττώσουμε τὶς πολλὲς κοσμικὲς μέριμνες.


Θὰ πρέπει νὰ ἀποτραβιχθοῦμε ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερο ἀπὸ τὶς πολλὲς σχέσεις καὶ συνομιλίες, ἀπὸ τὴν ἐξωτερικὴ σωματικὴ περιπλάνηση, ὅπως καὶ ἀπὸ τὸν ἐσωτερικὸ σκορπισμὸ τοῦ νοῦ καὶ τῆς καρδιᾶς μας. Ἄν δὲν ἐγκύψουμε βαθύτερα ἐντὸς τοῦ ἑαυτοῦ μας, ἀποκόπτοντας τοὺς πολλοὺς καὶ ἔντονους θορύβους ποὺ μᾶς ἀποσποῦν καὶ μᾶς συγχύζουν, δὲν θὰ βελτιώσουμε τὴν μετάνοιά μας.


Στὴν ὑπομονετικὴ σιωπὴ καὶ τὴν ἡσυχία εἶναι ποὺ θὰ ἀνακαλύψουμε ὅσα χρειάζεται νὰ βγάλουμε –νὰ πετάξουμε- ἀπὸ τὸν κακὸ ἑαυτό μας, γιὰ νὰ γίνουμε καλύτεροι. Ὅσο λιγότερα λόγια λέμε, τόσο περισσότερο ἰσορροποῦμε ψυχικὰ καὶ καλλιεργούμαστε πνευματικά.


σο περικόπτουμε τὴν σπατάλη τοῦ πολύτιμου χρόνου μας στὶς φωτεινὲς ὀθόνες, ποὺ μᾶς ροκανίζουν ἀλύπητα, καὶ ἐπίσης ὅσο αὐξάνουμε τὴν μελέτη τοῦ ἁγίου Εὐαγγελίου καὶ τῶν πνευματικῶν βιβλίων τῶν Ἁγίων μας, τόσο ἡ ψυχή μας θὰ φωτίζεται καὶ θὰ καθαίρεται, καὶ ἡ νηστεία μας θὰ διευρύνεται καὶ θὰ διευκολύνεται.


δὲ τακτική, καθαρὴ καὶ εἰλικρινὴς Ἐξομολόγηση στὸν Πνευματικό μας πατέρα, θὰ μᾶς δίνει τὴν εὐλογημένη δυνατότητα καλύτερης καὶ συχνότερης συμμετοχῆς στὴν Θεία Εὐχαριστία «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ εἰς ζωὴν αἰώνιον».


Εἴθε ἡ ἁγία Τεσσαρακοστὴ νὰ ἀποτελέσει μιὰ ἀληθινὴ θεία δωρεὰ στὴν πονεμένη ζωή μας καὶ ἕναν πραγματικὸ σταθμὸ ἀνεφοδιασμοῦ ἀνυπέρβλητης πνευματικῆς ἀξίας καὶ σημασίας, ὥστε νὰ φθάσουμε στὸ ἅγιον Πάσχα ὡς ἀναστημένες ὑπάρξεις. Ὁ Κύριος καὶ Θεός μας νὰ εὐλογήσει καὶ καρποφορήσει τὸν ἀγῶνα μας. Ἀμήν!




Μὲ πατρικὲς εὐχὲς καὶ εὐλογίες


+Ὁ Λαρίσης καὶ Πλαταμῶνος Κλήμης



Λάρισα, Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς, 13/26-2-2023




Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Πλαταμώνος

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF