ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ

ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 12ο (2013 - 2025)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025

Η ΝΟΘΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΑΙΤΙΑ ΔΕΙΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ





νόμιμη ἄθληση εἶναι κάτι τὸ πολὺ σοβαρό. Εἶναι κάτι ποὺ πρέπει νὰ προσέξει ὁ κάθε Χριστιανὀς, «ἵνα μὴ εἰς κενὸν τρέχῃ» (Γαλ. β΄ 2). Ἰδιαίτερα πρέπει νὰ τὸ προσέξουμε καὶ ὅσοι ἀνήκουμε σ’ ἐκκλησιαστικοὺς ὀργανισμούς, σὲ ἱεραποστολικὲς ὀργανώσεις καὶ γενικώτερα σὲ χριστιανικὲς ὁμάδες. Γιατὶ καὶ ἐδῶ, δυστυχῶς, μπορεῖ νὰ εἰσχωρήσει τὸ ἰδιάζον, ἡ παρεξήγηση ἤ ἡ νόθευση τῆς ἀγάπης κατὰ τὸν Α΄ ἤ Β΄ τρόπο. Καὶ ἐδῶ ἔρχονται τὰ «ἐντάλματα καὶ οἱ διδασκαλίες τῶν ἀνθρώπων» (Ματθ. ιε΄ 9) νὰ ὠθήσουν στὴν παρέκκλιση ἀπὸ τὴν νόμιμη ἄθληση καὶ νὰ νοθεύσουν τὴν γνήσια ἀγάπη.


νταγωνισμοί, φθόνοι, ὑλικὰ συμφέροντα, ἀποκλειστικότης, ὑπεροψία, ἀπομόνωση, ἔλλειψη πνεύματος συνεργασίας μὲ εὐαγγελικὴ ἁπλότητα, ἀγώνας προσηλυτισμοῦ ὀπαδῶν, ποὺ μερικὲς φορὲς ἀναρωτιέται κανείς, ἐὰν ἡ κάθε κίνηση ἔχει τὸ δικό της Θεό. Ὁ φανατισμός, ποὺ ὁδηγεῖ στὴν κατάλυση τῆς ἀγάπης μὲ τὴν ἐχθρότητα καὶ ποὺ μπορεῖ νὰ φθάσει στὸ σημεῖο, ὥστε καὶ οἱ ἴδιοι ἐκεῖνοι, ποὺ ἀποτελοῦν τὴν ἁμάδα καὶ οἱ ὀπαδοί τους νὰ μὴ λένε καλημέρα στοὺς ὀπαδοὺς τῆς ἄλλης ἤ τῶν ἄλλων ὁμάδων. Καὶ πολλὰ ἄλλα, ποὺ δυστυχῶς ἀναπτύσσονται στὴν προσπάθεια ἐπικρατήσεως καὶ κατακτήσεως.


Αὐτὸ εἶναι ὁ ὁμαδικὸς ἐγωκεντρισμός, ποὺ τὰ ἀποτελέσματά του εἶναι καταλυτικά. Εἶναι τὸ ἀντίθετο τῆς ἀγάπης, τῆς πραγματικῆς καὶ γνήσιας ἀγάπης, μολονότι οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ἐργάζονται ἐν ὀνόματι τῆς ἀγάπης γιὰ τοὺς ἄλλους, γιὰ τὸν πλησίον. Μολονότι οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ θυσιάζονται, σὰν ἄτομα, γιὰ τοὺς ἀδελφούς. Καὶ στὸ τέλος μπορεῖ ἡ θυσία αὐτὴ νὰ ἀποβεῖ ἀνωφελής.


Τοῦτο γίνεται, γιατὶ μερικὲς φορὲς τὸν Κύριο, τὸν ἀναντικατάστατο Κύριο, τὸν ἀντικαθιστᾶ ἡ ὁμάδα. Ὅλα γιὰ τὴν ὁμάδα. Τὰ πάντα πρέπει νὰ περιστρέφονται γύρω ἀπὸ τὴν ὁμάδα. Γίνεται ἀνεπαισθήτως μιὰ εἰδωλοποίηση τῆς ὁμάδος [σ.σ. καὶ τοῦ πιθανοῦ χαρισματικοῦ ἡγέτου αὐτῆς]. Μπαίνει τὸ ἀνθρώπινο στοιχεῖο καὶ ἐξουδετερώνει τὸ Θεῖο. Καὶ ἔτσι ἐκεῖ ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστὸς καταντάει νὰ μπαίνει ὡς ἀξίωμα ἡ θεωρία τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι ὁμάς. Καὶ φυσικὸ εἶναι ὅταν εἰσχωρήσει τὸ ἀνθρώπινο στοιχεῖο νὰ ἀκολουθήσουν ὅλα ἐκεῖνα, ποὺ ἀνεφέρθησαν πιὸ πάνω.


Οἱ πέντε ἐκεῖνες μωρὲς παρθένοι, ποὺ ἀναφέρει τὸ Εὐαγγέλιο (Ματθ. κε΄ 1) ἀνῆκαν σὲ ὁμάδα. Σὲ ἀδελφότητα. Ἦταν ἀφιερωμένες. Φαινομενικὰ θυσίαζαν τὴν ζωή τους γιὰ τοὺς ἄλλους. Εἴτε προσευχόμενες εἴτε βοηθῶντας τους στὶς ἀνάγκες τους. Καὶ ὅμως, στὸ τέλος, ὅταν ἦλθε ὁ Νυμφίος, ὅταν ἦλθε ἡ ἡμέρα τῆς λογοδοσίας, βρέθηκαν ἔξω ἀπὸ τὸν Νυμφῶνα. Δὲν τὶς ἀναγνώρισε σὰν δικές του.


Εἶναι κρίμα, Χριστιανοὶ ποὺ ἐγκατέλειψαν τὰ πάντα χάριν τῆς ἀγάπης, γιὰ τὴν ἐξυπηρέτηση τοῦ πλησίον, νὰ παγιδεύονται κατὰ τέτοιο τρόπο. Εἶναι κρίμα γιὰ κάθε Χριστιανὸ ποὺ ἐξασκεῖ τὴν ἀγάπη, ποὺ προσφέρει ὑπηρεσίες στὴν κοινωνία, νὰ δημιουργεῖ σιγὰ-σιγὰ καὶ ἀνεπαίσθητα, δικό του κανονισμὸ ἀθλήσεως, ποὺ μπορεῖ νὰ καταντήσει ἔτσι ὥστε νὰ μὴν ἔχει καμμιὰ σχέση μὲ ἐκεῖνον τοῦ Εὐαγγελίου.


διάβολος δὲν παύει νὰ στήνει παγίδες, παντοῦ καὶ πάντοτε. Ἰδιαίτερα ὅμως πολεμάει μὲ ὅλα τὰ ὅπλα του, τὰ δεξιὰ καὶ ἀριστερά, ἐκείνους ποὺ πῆραν τὴν ἀπόφαση νὰ θυσιάσουν τὰ ὑπάρχοντά τους ἤ καὶ τὴ ζωή τους γιὰ τοὺς ἄλλους. Πολεμάει ἄτομα μεμονωμένα, πολεμάει ὁμάδες, πολεμάει τὴν ἴδια τὴν Ἐκκλησία. Καὶ ὁ πόλεμος γίνεται κυρίως γύρω ἀπὸ τὴν ἀγάπη. Γιατὶ ξέρει πολὺ καλά, ὅτι ὅταν ψυγεῖ ἡ ἀγάπη, τὰ πάντα διαλύθηκαν. Ἤ ὅταν νοθευθεῖ ἡ ἀγάπη, τὰ πάντα ἀχρηστεύθηκαν.


δρόμος μετὰ εἶναι ἀνοικτὸς γιὰ τὶς διαιρέσεις, τὶς διχόνοιες, τοὺς χωρισμούς, τὶς ἐχθρότητες, τὰ μίση καὶ τὸν πόλεμο μεταξὺ Ἐκκλησιῶν, Ἱεραποστόλων, Ὁμάδων, Ὀργανώσεων, τῶν ἁπλῶν Χριστιανῶν. Ὅλοι τότε θυσιάζονται ὑπὲρ τοῦ Εὐαγγελίου καὶ ὅλοι θυσιάζουν τὸ Εὐαγγέλιο. Ὅλοι κόπτονται ὑπὲρ τῆς ἀληθείας καὶ ὅλοι καταργοῦν τὴν ἀλήθεια ἐν ὀνόματι τοῦ Εὐαγγελίου.


ριστος στρατηγὸς τῆς συγχύσεως ὁ διάβολος, κατορθώνει νὰ πείθει τοὺς πάντας, ὅτι τὸ μόνο χωρίο ποὺ ὑπάρχει στὸ Εὐαγγέλιο εἶναι τὸ «οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην, ἀλλὰ μάχαιραν» (Ματθ. ι΄ 34). Ἔστω καὶ ἐὰν τὸ χωρίο τοῦτο ἔχει μιὰ πολὺ εἰδικὴ ἔννοια καὶ κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ τὸ ἀπομονώσει, παραβλέποντας τὰ ἀναρίθμητα ἄλλα περὶ εἰρήνης καὶ ἀγάπης. Καὶ ποὺ τὸ χωρίο τοῦτο ἀφορᾶ κυρίως τὸν πόλεμο μεταξὺ πίστεως καὶ ἀπιστίας, μεταξὺ εἰδώλων καὶ ἀληθινοῦ Θεοῦ…



(Φιλοποίμενος Β. Καρατζᾶ, Τὰ μυστικὰ τῆς ἀγάπης, ἄ.χ.τ., σελ. 44-47, ὑπογρ. ἡμέτ.).



Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Πλαταμώνος

της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF
Εικόνες θέματος από A330Pilot. Από το Blogger.