ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2023

ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΩΣ ΣΗΜΕΙΑ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>, Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 253-256.
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος.
Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.





Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Παρασκευή 7 (20) Μαΐου 2022 εκκλ. ημ. + Εμφάνισις Τιμίου Σταυρού εν Ιεροσολύμοις







Τα όνειρα ως σημεία


Μ
έσα στον ύπνο, στην απατηλή νύχτα, όταν ύπνος βαθύς καταλάβει τους ανθρώπους, τότε που καθεύδουν στο στρώμα, τότε ο Θεός ανοίγει τα ώτα των ανθρώπων και τους εντυπώνει τη διδαχή Του.


Για να αποτρέψει τον άνθρωπο από τα έργα του και να αφαιρέσει την υπερηφάνεια από πάνω του. Για να φυλάξει τη ψυχή του από παγίδες και η ζωή του να μην γευτεί μάχαιρα (Ιώβ 33, 15).


Αυτά είπε στον Ιώβ ο φίλος του Ελιούς και την αλήθεια των λόγων αυτών έχει επιβεβαιώσει πολλάκις η πείρα των ανθρώπων. Ο βασιλιάς Αβιμέλεχ είχε αρπάξει την Σάρρα, την γυναίκα του Αβραάμ για να την κάνει δική του.


Τη νύχτα όμως παρουσιάστηκε ο Θεός στον Αβιμέλεχ και του είπε: <<ιδού συ αποθνήσκεις περί της γυναικός, ης έλαβες, αύτη δε έστι συνωκηηυία ανδρί (Γέν. 20,3). Τρόμαξε ο βασιλιάς από το όνειρο εκείνο και αμέσως το επόμενο πρωί παρέδωσε την Σάρρα στον άνδρα της.


Όταν ο ειδωλολάτρης Λάβαν κατεδίωκε τον γαμπρό του, δίκαιο Ιακώβ, του εμφανίστηκε ο Θεός στον ύπνο και του είπε: φύλαξε σεαυτόν, μήποτε λαλήσεις μετά Ιακώβ πονηρά (Γέν. 31,24).


Αυτό ήταν σήμα προς τον Λάβαν για να απομακρυνθεί από τον Ιακώβ και να μην ενεργήσει το κακό που μελετούσε. Οι δύο ευνούχοι του Φαραώ, ο αρχιοινοχόος και ο αρχισιτοποιός βρίσκονταν δέσμιοι στη φυλακή μαζί με τον Ιωσήφ.


Είχαν ονειρευτεί κι οι δυο τους. Ο Ιωσήφ ερμήνευσε τα όνειρά τους. Για τον αρχιοινοχόο το όνειρο ήταν σήμα για την επικείμενη απελευθέρωση και την ανάληψη των καθηκόντων του στην βασιλική αυλή.


Ενώ για τον αρχισιτοποιό, το όνειρο ήταν σήμα πως σύντομα θα ελευθερωθεί από τη φυλακή, όχι όμως για να ζήσει, αλλά για να πεθάνει στην αγχόνη. Έτσι τα ερμήνευσε ο Ιωσήφ και έτσι έγιναν τα πράγματα (Γέν. Κεφ. 40).


Δεύτερο όνειρο, το οποίο είδε ο βασιλιάς Ναβουχοδονόσορ για ένα δέντρο πανύψηλο το οποίο κόπηκε από τη γη, ήταν σήμα της πτώσεως του ιδίου και της παραφροσύνης του για επτά ολόκληρα έτη.


Όταν παρήλθαν τα επτά εκείνα έτη, απέκτησε ο βασιλιάς και πάλι τα λογικά του και μετενόησε για την υπερηφάνεια του, εξαιτίας της οποίας του συνέβη να παραφρονήσει, αναγνωρίζοντας την αιώνια εξουσία του βασιλέως των ουρανών (Δαν. Κεφ. 4).


Σαν σήματα ενήργησαν και τα τέσσερα συνολικά όνειρα που περιγράφονται στην αρχή του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου. Όταν ο Ιωσήφ θέλησε να απολύσει την παρθένο Μαρία, του εμφανίστηκε άγγελος Θεού σε όνειρο και τον προέτρεψε να απορρίψει την κακή αμφιβολία που είχε και να μην απολύσει την Μαρία, επειδή αυτό που συνελήφθη μέσα της προέρχεται από το Άγιο Πνεύμα.


Οι αστρολόγοι της ανατολής δεν γύρισαν πίσω στα Ιεροσόλυμα, αλλά αφού έλαβαν εντολή στον ύπνο τους να μην γυρίσουν στον Ηρώδη, επέστρεψαν από άλλο δρόμο στη χώρα τους.


Όταν ο Ηρώδης διέταξε τη σφαγή των νηπίων, άγγελος πάλι Κυρίου εμφανίστηκε στο όνειρο του Ιωσήφ και του είπε να φύγει με το παιδί και τη μητέρα του στην Αίγυπτο, για να σωθεί από το ξίφος του Ηρώδη.


Τέλος, μετά τον θάνατο του Ηρώδη, άγγελος Θεού εντέλλεται στον Ιωσήφ με όνειρο να επιστρέψει στη πατρίδα του. Η Σαβίνα Πουπλία, γυναίκα του Πιλάτου, είδε ένα οδυνηρό όνειρο την ώρα που ο σύζυγός της έκρινε τον Χριστό.


Το όνειρο εκείνο της δόθηκε σαν σήμα της δικαιοσύνης του Χριστού. Έτσι εκείνη μήνυσε στον Πιλάτο: μηδέν σοι και τω δικαίω εκείνω, πολλά γαρ έπαθον σήμερον κατ' όναρ δι' αυτόν (Μτ. 27,19).


Όχι σπάνια, ο Θεός έδινε στους ανθρώπους μέσω των ονείρων σήμα, να μην διαπράξουν αυτό που είχαν σχεδιάσει. Είναι γνωστή η περίπτωση του αυτοκράτορα Μεγάλου Κωνσταντίνου στο όνειρο του οποίου εμφανίστηκε ο άγιος Νικόλαος και του είπε να ακυρώσει την θανατική καταδίκη κάποιου ευγενούς επειδή είναι αθώος για όσα τον έχουν κατακρίνει.


Κι ο αυτοκράτωρ ελευθέρωσε τον κατάδικο. Σε ορισμένες θεοσεβείς άτεκνες γυναίκες, οι οποίες ολοκάρδια προσεύχονταν στο Θεό να τους χαρίσει καρπό, δόθηκε σήμα στο όνειρο, πως η προσευχή τους είχε εισακουστεί.


Η μητέρα του αγίου Γρηγορίου, φωτιστού της Αρμενίας, η οποία επί μακρόν ήταν άτεκνη, είδε ένα παράξενο όνειρο στο οποίο από το σώμα της φύτρωσε ένα ψηλό και πολύκλωνο κλήμα που σκέπασε όλη τη χώρα των Αρμενίων.


Αμέσως μετά συνέλαβε και γέννησε τον ένδοξο Γρηγόριο. Δεν είναι σπάνια η περίπτωση κατά την οποία δίδεται σε κάποιον σήμα του επικείμενου θανάτου μέσα από το όνειρο όπως π.χ. στον όσιο Δίο (19η Ιουλίου).


Τα παραδείγματα των ονείρων - σημάτων αφθονούν στις μέρες μας, το ίδιο όπως και στους παλαιούς καιρούς. Ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω και όποιος έχει νου πνευματκό για να κατανοεί, ας κατανοήσει. Θα μπορούσαν να γραφούν βιβλία ολόκληρα για τα όνειρα - σήματα των ημερών μας.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 253-256.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF